Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N2)
specjalność: Akwakultura
Sylabus przedmiotu Narzędzia prawne w ochronie środowiska wodnego (blok):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Narzędzia prawne w ochronie środowiska wodnego (blok) | ||
Specjalność | Ochrona środowiska wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>, Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień związanych z ekologią, zrównoważonym wykorzystaniem środowiska, sferą abiotyczną i biotyczną środowiska. |
W-2 | Wiedza z zakresu ichtiologii i podstaw hydrozoologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z narzędziami prawnymi służącymi ochronie środowiska. Omówione zostaną główne problemy ekologiczne Polski oraz planowane działania na szczeblu centralnym, regionalnym oraz lokalnym w celu ich rozwiązania Zostaną przedstawione instrumenty prawne, ekonomiczne i społeczne, które służą realizacji polityki ekologicznej, a także możliwości finansowania działań z zakresu ochrony środowiska. W aspekcie praktycznym studenci zapoznają się z problemami ekologicznymi wybranej jednostki samorządu lokalnego oraz ocenią stan realizacji lokalnej polityki ekologicznej. Zaproponują własne rozwiązania poprawy stanu środowiska na tym obszarze |
C-2 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z gatunkami zwierząt wodnych prawnie chronionych w Polsce, ich statusem ochronnym, sposobami ochrony i zagrożeniami występującymi w naturze |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cele i zadania polityki ekologicznej państwa w głównych obszarach ochrony środowiska Założenia i metodyka oceny realizacji polityki ekologicznej na wybranym przykładzie gminy | 2 |
T-A-2 | Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimatu Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony wód Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powierzchni ziemi i ochrony przed odpadami Ocena realizacji gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony przyrody Możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska | 1 |
T-A-3 | Polskie i unijne ustawodawstwo w zakresie ochrony środowiska Raporty oddziaływania na środowisko, wymagania, podstawy opracowania | 1 |
T-A-4 | GOSPODAROWANIE WODAMI I OCHRONA WÓD 1. Gospodarowanie wodami w prawie Unii Europejskiej • dyrektywa ramowa w sprawie polityki wodnej Wspólnoty z 2000 r. • ochrona jakości wody • reglamentacja zrzutu do wód substancji szkodliwych 2. Zakres obowiązywania nowej ustawy Prawo wodne z 18 lipca 2001 r. 3. Nowy system zarządzania wodami • organy szczebla centralnego • zarządzanie w systemie zlewniowym 4. Prawo własności wód, obowiązki właścicieli wód 5. Prawne formy korzystania z wód 6. Ochrona wód przed zanieczyszczeniem • przepisy prawa wodnego a ogólne zasady prawa emisyjnego • ustalanie i dotrzymywanie wymagań dotyczących jakości wód • standardy emisyjne • strefy i obszary ochronne • pozwolenia wodnoprawne jako pozwolenia emisyjne • opłaty w ochronie wód 7. Ochrona przed powodzią i suszą. 8. Instrumenty planowania w gospodarowaniu wodami • plany gospodarowania wodami • plany ochrony przeciwpowodziowej • warunki korzystania z wód 9. Pozwolenia wodnoprawne jako instrument zarządzania wodami 10. Kataster wodny | 5 |
T-A-5 | Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami bezkręgowców wodnych (Molusca, Crustacea), ocena statusu ochronnego, zagrożenia habitatu i inwazji obcych gatunków. Oszacowanie statusu ochronnego i zagrożeń habitatu dla chronionych ryb z gromady Actinopterygii występujących w Polsce. Ocena zagrożenia ze strony gatunków inwazyjnych. | 4 |
T-A-6 | Praktyczne zapoznanie się z chronionymi gatunkami płazów Amphibia i gadów Reptilia; oszacowanie rodzajów zagrożenia - zmiana środowiska, gatunki inwazyjne. | 3 |
T-A-7 | Zapoznanie się z zagadnieniem restytucji i oceny zagrożenia ssaków wodnych Mammalia oraz gatunkami ptaków chronionych w Polsce. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie polityki ochrony środowiska, geneza, rodzaje, cele i zasady. Charakterystyka polityk szczegółowych | 1 |
T-W-2 | Polityka ochrony środowiska Unii Europejskiej oraz Polski. Podstawowe dokumenty unijne i krajowe. Aspekty prawne polityki ochrony środowiska. | 1 |
T-W-3 | Podmioty polityki ekologicznej państwa. Rodzaje instrumentów realizacji polityki ochrony środowiska. | 2 |
T-W-4 | Instrumenty prawno-administracyjne. Instrumenty ekonomiczne i rynkowe. Instrumenty społecznego oddziaływania. Edukacja ekologiczna. Informacja o środowisku i jego ochronie | 3 |
T-W-5 | System finansowania polityki ochrony środowiska w Polsce. Pozakrajowe źródła finansowania polityki ochrony środowiska | 2 |
T-W-6 | Gatunki chronione w Polsce z nadgromady Invertebrata i Vertebrata (Actinopterygii)- status ochronny, zagrożenia habitatu, formy ochrony. Nazewnictwo angielskie. | 3 |
T-W-7 | Status ochronny i formy ochrony (konwencje międzynarodowe) płazów Amphibia, gadów Reptilia, ssaków Mammalia i ptaków Aves związanych ze środowiskiem wodnym w Polsce. | 4 |
T-W-8 | Typy siedlisk przyrodniczych na terenach chronionych. Wpływ gatunków inwazyjnych na faunę wodną Polski. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczęszczanie na zajecia | 18 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajec, opracowanie konspektów i prezentacji | 28 |
46 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 18 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 27 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy, zajecia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: Prezentacja multimedialna |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D3-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien poprawnie scharakteryzować główne problemy ekologiczne Polski. | RYB_2A_W03, RYB_2A_W08 | R2A_W02, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W07, R2A_W09 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-A-4, T-W-1 | M-1 | S-2 |
RYB_2A_D3-2_W02 Student powinien znać gatunki chronionych zwierząt wodnych w Polsce, ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych oraz konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt | RYB_2A_W06 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06 | — | C-2 | T-A-5, T-A-7, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D3-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć podstawowe zagadnienia związane z ekologią. Ponadto student potrafi przygotować własne rozwiązania poprawy środowiska na lokalnym obszarze. | RYB_2A_U02, RYB_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07 | — | C-1 | T-A-2, T-A-1 | M-1 | S-1 |
RYB_2A_D3-2_U02 Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki chronione zwierzat wodnych w Polsce, potrafi określić i przewidzieć zagrożenia dla nich | RYB_2A_U01 | R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07 | — | C-2 | T-A-7, T-W-8, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D3-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę dbałości o środowisko, wrażliwość odnośnie problemu ekologicznych. | RYB_2A_K03 | R2A_K02, R2A_K03 | InzA2_K02 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-2 |
RYB_2A_D3-2_K02 Student docenia wagę problemu ochrony zwierząt wodnych i będzie przykładał wagę do ochrony środowiska wodnego | RYB_2A_K04, RYB_2A_K02 | R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K07 | InzA2_K01 | C-2 | T-A-6, T-A-7, T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D3-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien poprawnie scharakteryzować główne problemy ekologiczne Polski. | 2,0 | Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska. |
3,0 | Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska | |
3,5 | Student nie tylko potrafi prawidłowo wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska ale i omówić na konkretnych przykładach. | |
4,0 | Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne | |
4,5 | Student potrafi efektywnie przedstawić możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska | |
5,0 | Student bardzo dobrze Potrafi omówić Politykę ochrony środowiska Unii Europejskiej i Polski | |
RYB_2A_D3-2_W02 Student powinien znać gatunki chronionych zwierząt wodnych w Polsce, ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych oraz konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt | 2,0 | Student nie zna gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, ani ich statusu ochronnego, zagrożenia habitatu, wpływu gatunków inwazyjnych, konwencji i dyrektyw regulujących status prawny tych zwierząt |
3,0 | Student zna bardzo mało gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, bardzo słabo zna ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych, konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt | |
3,5 | Student zna mało gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, słabo zna ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych, konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt | |
4,0 | Student zna większość gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, dobrze zna ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych, konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt | |
4,5 | Student zna większość gatunków chronionych zwierząt wodnych w Polsce, bardzo dobrze zna ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych, konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt | |
5,0 | Student zna wszystkie gatunki chronionych zwierząt wodnych w Polsce, bardzo dobrze zna ich status ochronny, zagrożenia habitatu, wpływ gatunków inwazyjnych, konwencje i dyrektywy regulujące status prawny tych zwierząt |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D3-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć podstawowe zagadnienia związane z ekologią. Ponadto student potrafi przygotować własne rozwiązania poprawy środowiska na lokalnym obszarze. | 2,0 | Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska. |
3,0 | Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska | |
3,5 | Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne | |
4,0 | Student poprawnie potrafić ocenić realizację gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimatu. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie przedstawić możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska | |
5,0 | Student potrafi wymienić i omówić podstawowe dokumenty unijne i krajowe. Ponadto potrafi z zrozumieniem przedstawić aspekty prawne polityki ochrony środowiska. | |
RYB_2A_D3-2_U02 Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki chronione zwierzat wodnych w Polsce, potrafi określić i przewidzieć zagrożenia dla nich | 2,0 | Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska. |
3,0 | Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska | |
3,5 | Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne | |
4,0 | Student poprawnie potrafić ocenić realizację gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimatu. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie przedstawić możliwości finansowania działań wybranej gminy w zakresie ochrony środowiska | |
5,0 | Student potrafi wymienić i omówić podstawowe dokumenty unijne i krajowe. Ponadto potrafi z zrozumieniem przedstawić aspekty prawne polityki ochrony środowiska. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D3-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę dbałości o środowisko, wrażliwość odnośnie problemu ekologicznych. | 2,0 | Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska. |
3,0 | Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska | |
3,5 | Student nie tylko potrafi prawidłowo wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska ale i omówić na konkretnych przykładach. | |
4,0 | Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne oraz ekonomiczne i rynkowe | |
4,5 | Student poprawnie potrafić ocenić realizację gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimat, oraz ochrony wód | |
5,0 | Student bardzo dobrze Potrafi omówić Politykę ochrony środowiska Unii Europejskiej i Polski | |
RYB_2A_D3-2_K02 Student docenia wagę problemu ochrony zwierząt wodnych i będzie przykładał wagę do ochrony środowiska wodnego | 2,0 | Student nie zna żadnych pojęć związanych z ekologią i zrównoważonym wykorzystaniem środowiska. |
3,0 | Student prawidłowo potrafi wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska | |
3,5 | Student potrafi omówić instrumenty prawno-administracyjne oraz ekonomiczne i rynkowe | |
4,0 | Student nie tylko potrafi prawidłowo wymienić narzędzia prawne służące ochronie środowiska ale i omówić na konkretnych przykładach. | |
4,5 | Student poprawnie potrafić ocenić realizację gminnej polityki ekologicznej w zakresie ochrony powietrza i klimat, oraz ochrony wód | |
5,0 | Student bardzo dobrze Potrafi omówić Politykę ochrony środowiska Unii Europejskiej i Polsk |
Literatura podstawowa
- B. Poskrobko, Zarządzanie środowiskiem, PWE, Warszawa, 2007
- Górka K., Poskrobko B., Radecki W, Ochrona środowiska: problemy społeczne, ekonomiczne i prawne, PWE, Warszawa, 2001
- G. Dobrzański, Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2008
- M.Górski, J.S.Kierzkowska, Prawo ochrony środowiska, Bydgoszcz, 2006
- Głowaciński Z., Polska Czerwona Księga Zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- A. Papuziński, Polityka ekologiczna III Rzeczypospolitej, Wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz, 2000
- J. Boć, K.Nowacki, Prawo ochrony środowiska, Wrocław, 2004
- J. Ciechanowicz - McLean, Ochrona środowiska w prawie międzynarodowym, Warszawa, 2005
- Jendrośka J., Bar M, Prawo ochrony środowiska, Wrocław, 2005