Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N2)
specjalność: Akwakultura

Sylabus przedmiotu Hydrobiologia stosowana:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrobiologia stosowana
Specjalność Ochrona środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 18 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z hydrobiologii
W-2Znajomość podstawowych pojęć z dziedziny ekologii i ochrony wód; znajomość podstawowych procesów chemicznych i krążenia pierwiastków w wodzie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami praktycznego wykorzystania organizmów żywych i całych zespołów ekologicznych do bioindykacji oraz ochrony i rekultywacji środowiska wodnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Narzędzia do połowów badawczych bentosu i planktonu oraz ich zastosowanie.1
T-L-2Określanie liczebności i biomasy zooplanktonu.2
T-L-3Zooplankton jako zespół wskaźnikowy: oznaczanie trofii na podstawie składu gatunkowego zooplanktonu.2
T-L-4Wskaźniki wrotkowe i skorupiakowe, wskaźnik TSI, bioindykatory wód mezo- i eutroficznych.2
T-L-5Testy biologiczne.2
T-L-6Peryfiton: demonstracja zespołów poroślowych z różnych wód i różnych podłoży.2
T-L-7Wycieczka do oczyszczalni rzecznej: przedstawienie w terenie przykładu niekonwencjonalnego sposobu oczyszczania rzeki.2
T-L-8Ćwiczenia terenowe: pobieranie prób zooplanktonu i bentosu przez studentów pracujących w zespołach, pomiary parametrów fizyko-chemicznych wody.3
T-L-9zaliczenie pisemne tematyki ćwiczeń2
18
wykłady
T-W-1Zespoły ekologiczne i ich skład, zachowanie i rola w ekosystemach wodnych.2
T-W-2Eutrofizacja: ogólne pojęcie, przyczyny, podział wód ze względu na trofię, efekty eutrofizacji.1
T-W-3Biologiczne metody oceny trofii wód: ocena na podstawie badań terenowych i zasady prowadzenia tych badań w różnych typach wód.2
T-W-4Bioindykatory.1
T-W-5Testy biologiczne. Laboratoryjna metoda oceny wpływu ścieków na rzeki.2
T-W-6Procesy samooczyszczania wód w rzekach i wodach stojących.2
T-W-7Biologiczne metody oczyszczania ścieków.2
T-W-8Niekonwencjonalne metody oczyszczania wód. Rola podłoży w ciekach i wodach stojących.2
T-W-9Biomanipulacje. Metody rekultywacji jezior – techniczne, biologiczne; główne problemy rekultywacji.2
T-W-10Zaliczenie pisemne2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Studiowanie samodzielne literatury15
A-L-3Przygotowanie do zliczenia26
59
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia13
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującycmi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody pogladowe i praktyczne związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
M-3Ćwiczxenia: praktyczne zapoznanie studentów z działanościoą oczyszczalni biologicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdania z praktyvcznie wykonych ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Ocena praktycznej i teoretycznej znajomości wykorzystania organizmów wodnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D3-3_W01
Student wskazuje, rozpoznaje i objaśnia sposoby praktycznego wykorzystania organizmów wodnych
RYB_2A_W01, RYB_2A_W06, RYB_2A_W12R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W04C-1T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-9, T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-4, T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-4M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D3-3_U01
Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podsatawie znajomości biologii organizmów wodnych; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji organizmów wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
RYB_2A_U02, RYB_2A_U06, RYB_2A_U01, RYB_2A_U07, RYB_2A_U05, RYB_2A_U03, RYB_2A_U15R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06C-1T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-9, T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-4, T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-4M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D3-3_K01
Student jest otwarty na wykorzystanie organizmów do oceny stanu, zanieczyszczeń i zagrożeń w środowisku wodnym
RYB_2A_K03, RYB_2A_K04, RYB_2A_K01, RYB_2A_K02R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-9, T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-4, T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-4M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D3-3_W01
Student wskazuje, rozpoznaje i objaśnia sposoby praktycznego wykorzystania organizmów wodnych
2,0Student nie rozpoznaje, nie nazywa i nie objaśnia możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
3,0Student nazywa (w jezyku polskim) lecz nie rozpoznaje, nie objaśnia możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
3,5Student nazywa (w jezyku polskim) i rozpoznaje, objaśnia w 50% możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
4,0Student nazywa (w jezyku polskim) i rozpoznaje, objaśnia w 70% możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
4,5Student nazywa (w jezyku polskim i łacińskim) i rozpoznaje, objaśnia w 80% możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
5,0Student nazywa (w jezyku polskim i łacińskim) i rozpoznaje, objaśnia w conajmniej 90% możliwości wykorzsytania organizmów wodnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D3-3_U01
Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podsatawie znajomości biologii organizmów wodnych; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji organizmów wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
2,0Student nie potrafi kontrolować ani ocenić zagrożenia występującego w środowisku wodnym , nie zna biologii organizmów wodnych; nie posiada umiejętności przeprowadzenia obserwacji organizmów wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
3,0Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 50%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów
3,5Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 60%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów oraz oceny ich bioindykacyjnego znaczenia
4,0Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 70%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów oraz oceny ich bioindykacyjnego znaczenia
4,5Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 80%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów oraz oceny ich bioindykacyjnego znaczenia.
5,0Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 80%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów oraz oceny ich bioindykacyjnego znaczenia. Potrafi samodzielnie zaproponować optymalne metody wykorzystania organizmów wodnych np. w oczyszczaniu, testach czy bioindykacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D3-3_K01
Student jest otwarty na wykorzystanie organizmów do oceny stanu, zanieczyszczeń i zagrożeń w środowisku wodnym
2,0Student nie jest otwarty na wykorzystanie organizmów do oceny stanu, zanieczyszczeń i zagrożeń w środowisku wodnym, nie widzi potrzeby popularyzacji wiedzy w tym zakresie
3,0Student jest otwarty na wykorzystanie organizmów do oceny stanu, zanieczyszczeń i zagrożeń w środowisku wodnym; widzi potrzebę popularyzacji wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bernatowicz St., Wolny P., Botanika dla limnologów i rybaków., Państw. Wydawn. Roln. i Leśne, Warszawa., 1974
  2. Obarska-Pempkowiak H., Gajewska M., Wojciechowska E., Hydrofitowe oczyszczalnie wód i ścieków, WN PWN, Warszawa, 2010
  3. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych., Wydawnictwo Nauk. PWN, Warszawa., 1996
  4. Turoboyski L., Hydrobiologia techniczna., PWN, Warszawa., 1979
  5. Kajak Z., Hydrobiologia. Ekosystemy wód śródlądowych., Uniwersytet Warszawski, Filia w Białymstoku, Białystok., 2001

Literatura dodatkowa

  1. Kawecka B., Pertti Vesa Eloranta, Zarys ekologii glonów wód słodkich i środowisk lądowych., Wydawnictwo Nauk. PWN, Warszawa., 1994

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Narzędzia do połowów badawczych bentosu i planktonu oraz ich zastosowanie.1
T-L-2Określanie liczebności i biomasy zooplanktonu.2
T-L-3Zooplankton jako zespół wskaźnikowy: oznaczanie trofii na podstawie składu gatunkowego zooplanktonu.2
T-L-4Wskaźniki wrotkowe i skorupiakowe, wskaźnik TSI, bioindykatory wód mezo- i eutroficznych.2
T-L-5Testy biologiczne.2
T-L-6Peryfiton: demonstracja zespołów poroślowych z różnych wód i różnych podłoży.2
T-L-7Wycieczka do oczyszczalni rzecznej: przedstawienie w terenie przykładu niekonwencjonalnego sposobu oczyszczania rzeki.2
T-L-8Ćwiczenia terenowe: pobieranie prób zooplanktonu i bentosu przez studentów pracujących w zespołach, pomiary parametrów fizyko-chemicznych wody.3
T-L-9zaliczenie pisemne tematyki ćwiczeń2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zespoły ekologiczne i ich skład, zachowanie i rola w ekosystemach wodnych.2
T-W-2Eutrofizacja: ogólne pojęcie, przyczyny, podział wód ze względu na trofię, efekty eutrofizacji.1
T-W-3Biologiczne metody oceny trofii wód: ocena na podstawie badań terenowych i zasady prowadzenia tych badań w różnych typach wód.2
T-W-4Bioindykatory.1
T-W-5Testy biologiczne. Laboratoryjna metoda oceny wpływu ścieków na rzeki.2
T-W-6Procesy samooczyszczania wód w rzekach i wodach stojących.2
T-W-7Biologiczne metody oczyszczania ścieków.2
T-W-8Niekonwencjonalne metody oczyszczania wód. Rola podłoży w ciekach i wodach stojących.2
T-W-9Biomanipulacje. Metody rekultywacji jezior – techniczne, biologiczne; główne problemy rekultywacji.2
T-W-10Zaliczenie pisemne2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Studiowanie samodzielne literatury15
A-L-3Przygotowanie do zliczenia26
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia13
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-3_W01Student wskazuje, rozpoznaje i objaśnia sposoby praktycznego wykorzystania organizmów wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
RYB_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę z dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym z zastosowaniem w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
RYB_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę z zakresu metod szacowania i oceny wielkości biologicznych zasobów wód oraz mechanizmów kształtujących wielkość produkcji rybackiej różnych typów akwenów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami praktycznego wykorzystania organizmów żywych i całych zespołów ekologicznych do bioindykacji oraz ochrony i rekultywacji środowiska wodnego.
Treści programoweT-L-5Testy biologiczne.
T-L-1Narzędzia do połowów badawczych bentosu i planktonu oraz ich zastosowanie.
T-L-2Określanie liczebności i biomasy zooplanktonu.
T-L-6Peryfiton: demonstracja zespołów poroślowych z różnych wód i różnych podłoży.
T-L-9zaliczenie pisemne tematyki ćwiczeń
T-L-7Wycieczka do oczyszczalni rzecznej: przedstawienie w terenie przykładu niekonwencjonalnego sposobu oczyszczania rzeki.
T-L-3Zooplankton jako zespół wskaźnikowy: oznaczanie trofii na podstawie składu gatunkowego zooplanktonu.
T-L-8Ćwiczenia terenowe: pobieranie prób zooplanktonu i bentosu przez studentów pracujących w zespołach, pomiary parametrów fizyko-chemicznych wody.
T-L-4Wskaźniki wrotkowe i skorupiakowe, wskaźnik TSI, bioindykatory wód mezo- i eutroficznych.
T-W-1Zespoły ekologiczne i ich skład, zachowanie i rola w ekosystemach wodnych.
T-W-8Niekonwencjonalne metody oczyszczania wód. Rola podłoży w ciekach i wodach stojących.
T-W-2Eutrofizacja: ogólne pojęcie, przyczyny, podział wód ze względu na trofię, efekty eutrofizacji.
T-W-5Testy biologiczne. Laboratoryjna metoda oceny wpływu ścieków na rzeki.
T-W-3Biologiczne metody oceny trofii wód: ocena na podstawie badań terenowych i zasady prowadzenia tych badań w różnych typach wód.
T-W-7Biologiczne metody oczyszczania ścieków.
T-W-9Biomanipulacje. Metody rekultywacji jezior – techniczne, biologiczne; główne problemy rekultywacji.
T-W-10Zaliczenie pisemne
T-W-6Procesy samooczyszczania wód w rzekach i wodach stojących.
T-W-4Bioindykatory.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody pogladowe i praktyczne związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
M-3Ćwiczxenia: praktyczne zapoznanie studentów z działanościoą oczyszczalni biologicznych
M-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującycmi (dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: Sprawozdania z praktyvcznie wykonych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena praktycznej i teoretycznej znajomości wykorzystania organizmów wodnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozpoznaje, nie nazywa i nie objaśnia możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
3,0Student nazywa (w jezyku polskim) lecz nie rozpoznaje, nie objaśnia możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
3,5Student nazywa (w jezyku polskim) i rozpoznaje, objaśnia w 50% możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
4,0Student nazywa (w jezyku polskim) i rozpoznaje, objaśnia w 70% możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
4,5Student nazywa (w jezyku polskim i łacińskim) i rozpoznaje, objaśnia w 80% możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
5,0Student nazywa (w jezyku polskim i łacińskim) i rozpoznaje, objaśnia w conajmniej 90% możliwości wykorzsytania organizmów wodnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-3_U01Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podsatawie znajomości biologii organizmów wodnych; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji organizmów wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
RYB_2A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
RYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U07Potrafi przygotować kompleksowe programy hodowlane, strategie ochrony wód i ich zasobów oraz zachowania bioróżnorodności w środowisku wodnym z uwzględnieniem oceny przydatności różnych typów wód do prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
RYB_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
RYB_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
RYB_2A_U15Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, eksploatacją, produkcją rybacką a jakością środowiska wodnego uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami praktycznego wykorzystania organizmów żywych i całych zespołów ekologicznych do bioindykacji oraz ochrony i rekultywacji środowiska wodnego.
Treści programoweT-L-5Testy biologiczne.
T-L-1Narzędzia do połowów badawczych bentosu i planktonu oraz ich zastosowanie.
T-L-2Określanie liczebności i biomasy zooplanktonu.
T-L-6Peryfiton: demonstracja zespołów poroślowych z różnych wód i różnych podłoży.
T-L-9zaliczenie pisemne tematyki ćwiczeń
T-L-7Wycieczka do oczyszczalni rzecznej: przedstawienie w terenie przykładu niekonwencjonalnego sposobu oczyszczania rzeki.
T-L-3Zooplankton jako zespół wskaźnikowy: oznaczanie trofii na podstawie składu gatunkowego zooplanktonu.
T-L-8Ćwiczenia terenowe: pobieranie prób zooplanktonu i bentosu przez studentów pracujących w zespołach, pomiary parametrów fizyko-chemicznych wody.
T-L-4Wskaźniki wrotkowe i skorupiakowe, wskaźnik TSI, bioindykatory wód mezo- i eutroficznych.
T-W-1Zespoły ekologiczne i ich skład, zachowanie i rola w ekosystemach wodnych.
T-W-8Niekonwencjonalne metody oczyszczania wód. Rola podłoży w ciekach i wodach stojących.
T-W-2Eutrofizacja: ogólne pojęcie, przyczyny, podział wód ze względu na trofię, efekty eutrofizacji.
T-W-5Testy biologiczne. Laboratoryjna metoda oceny wpływu ścieków na rzeki.
T-W-3Biologiczne metody oceny trofii wód: ocena na podstawie badań terenowych i zasady prowadzenia tych badań w różnych typach wód.
T-W-7Biologiczne metody oczyszczania ścieków.
T-W-9Biomanipulacje. Metody rekultywacji jezior – techniczne, biologiczne; główne problemy rekultywacji.
T-W-10Zaliczenie pisemne
T-W-6Procesy samooczyszczania wód w rzekach i wodach stojących.
T-W-4Bioindykatory.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody pogladowe i praktyczne związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
M-3Ćwiczxenia: praktyczne zapoznanie studentów z działanościoą oczyszczalni biologicznych
M-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującycmi (dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: Sprawozdania z praktyvcznie wykonych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena praktycznej i teoretycznej znajomości wykorzystania organizmów wodnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi kontrolować ani ocenić zagrożenia występującego w środowisku wodnym , nie zna biologii organizmów wodnych; nie posiada umiejętności przeprowadzenia obserwacji organizmów wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
3,0Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 50%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów
3,5Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 60%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów oraz oceny ich bioindykacyjnego znaczenia
4,0Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 70%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów oraz oceny ich bioindykacyjnego znaczenia
4,5Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 80%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów oraz oceny ich bioindykacyjnego znaczenia.
5,0Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie występowania organizmów wodnych, które rozpoznaje w zakresie conajmniej 80%; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji tych oragnizmów oraz oceny ich bioindykacyjnego znaczenia. Potrafi samodzielnie zaproponować optymalne metody wykorzystania organizmów wodnych np. w oczyszczaniu, testach czy bioindykacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D3-3_K01Student jest otwarty na wykorzystanie organizmów do oceny stanu, zanieczyszczeń i zagrożeń w środowisku wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi pełnić rolę lidera.
RYB_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
RYB_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
RYB_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami praktycznego wykorzystania organizmów żywych i całych zespołów ekologicznych do bioindykacji oraz ochrony i rekultywacji środowiska wodnego.
Treści programoweT-L-5Testy biologiczne.
T-L-1Narzędzia do połowów badawczych bentosu i planktonu oraz ich zastosowanie.
T-L-2Określanie liczebności i biomasy zooplanktonu.
T-L-6Peryfiton: demonstracja zespołów poroślowych z różnych wód i różnych podłoży.
T-L-9zaliczenie pisemne tematyki ćwiczeń
T-L-7Wycieczka do oczyszczalni rzecznej: przedstawienie w terenie przykładu niekonwencjonalnego sposobu oczyszczania rzeki.
T-L-3Zooplankton jako zespół wskaźnikowy: oznaczanie trofii na podstawie składu gatunkowego zooplanktonu.
T-L-8Ćwiczenia terenowe: pobieranie prób zooplanktonu i bentosu przez studentów pracujących w zespołach, pomiary parametrów fizyko-chemicznych wody.
T-L-4Wskaźniki wrotkowe i skorupiakowe, wskaźnik TSI, bioindykatory wód mezo- i eutroficznych.
T-W-1Zespoły ekologiczne i ich skład, zachowanie i rola w ekosystemach wodnych.
T-W-8Niekonwencjonalne metody oczyszczania wód. Rola podłoży w ciekach i wodach stojących.
T-W-2Eutrofizacja: ogólne pojęcie, przyczyny, podział wód ze względu na trofię, efekty eutrofizacji.
T-W-5Testy biologiczne. Laboratoryjna metoda oceny wpływu ścieków na rzeki.
T-W-3Biologiczne metody oceny trofii wód: ocena na podstawie badań terenowych i zasady prowadzenia tych badań w różnych typach wód.
T-W-7Biologiczne metody oczyszczania ścieków.
T-W-9Biomanipulacje. Metody rekultywacji jezior – techniczne, biologiczne; główne problemy rekultywacji.
T-W-10Zaliczenie pisemne
T-W-6Procesy samooczyszczania wód w rzekach i wodach stojących.
T-W-4Bioindykatory.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody pogladowe i praktyczne związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej
M-3Ćwiczxenia: praktyczne zapoznanie studentów z działanościoą oczyszczalni biologicznych
M-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującycmi (dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: Sprawozdania z praktyvcznie wykonych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena praktycznej i teoretycznej znajomości wykorzystania organizmów wodnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest otwarty na wykorzystanie organizmów do oceny stanu, zanieczyszczeń i zagrożeń w środowisku wodnym, nie widzi potrzeby popularyzacji wiedzy w tym zakresie
3,0Student jest otwarty na wykorzystanie organizmów do oceny stanu, zanieczyszczeń i zagrożeń w środowisku wodnym; widzi potrzebę popularyzacji wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0