Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N2)
specjalność: Ochrona środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Socjologiczne aspekty ochrony środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Socjologiczne aspekty ochrony środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>, Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W-1 Wiedza ogólna z zakresu wiedzy o społeczeństwie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C-1 charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących identyfikacji, analizy i wyjasniania społecznych zachowań grup i jednostek
C-2C-2 Charakterystyka i opis zjawiska i procesów społecznych determinujących stan środowiska naturalnego
C-3C-3 na podstawie przeglądu najważniejszych zjawisk i procesów społecznych student dysponuje aparatem pojęciowym umowżliwiającym zrozumienie i analizę procesów i zjawisk społecznych współczesnego świata.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1wyjaśnienie zagadnień dotyczących podstaw socjologii jako nauki2
T-W-2charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśniania społecznych zachowań grup i jednostek2
T-W-3charaktyrystyka i opis zjawisk i procesów społeczych determinujących stan środowiska naturalnego2
T-W-4Najważniejsze badania prowadzone w Polsce o tematyce z zakresu ochrony środowiska2
T-W-5Badania z zakresu ochrony środowiska prowadzone na Świecie2
T-W-6Ruchy ekologiczne w Polsce i na Świecie2
T-W-7aspekty prawne ochrony środowiska i ochrona środowiska2
T-W-8organizacje pozarządowe i ich działania na rzecz ochrony środowiska2
T-W-9ochrona środowiska w aspekcie takich zjawisk jak globalizacja, zmiany demograficzne, migracja, urbanizacja i pauperyzacja2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie merytoryczne do wykładów i zaliczenia40
A-W-3konsultacje2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykąłd informacyjny, wykład problemowy, wykład konwensatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: F- aktywność merytoryczna podczas wykładów,
S-2Ocena podsumowująca: P- kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_A2-4_W01
Student posiada wiedzę odnośnie ochrony środowiska i form ich ochrony
RYB_2A_W14R2A_W09InzA2_W03C-2, C-1, C-3T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_A2-4_U01
Posiada prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk mających wpływ na stan środowiska naturalnego
RYB_2A_U05R2A_U01, R2A_U07C-2, C-1, C-3T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_A2-4_K01
Student posiada wiedzę i umiejętności ciągłego dokształcania się z zakresu wiedzy o formach ochrony środowiska i wpływających na nie procesów społecznych
RYB_2A_K04R2A_K01, R2A_K07C-1T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_A2-4_W01
Student posiada wiedzę odnośnie ochrony środowiska i form ich ochrony
2,0nie zna elementarnego aparatu pojeciowego z zakresu socjologii i ochrony środowiska. Nie zna i nie rozumie roli zjawisk i procesów społecznych w kreowaniu podstaw, zachowań mających wpływ na ochronę środowiska
3,0zna podstawowy aparat pojęciowy z zakresu socjologii i ochrony środowiska, nie w pełni jednak je rozumiejąc. Potrafi wymienić elementarne zjawiska i procesy społeczne ale nie umie w pełni ich scharakteryzować oraz wyjaśnić ich wpływu na działania jednostek i grup społecznych.
3,5zna i rozumie elementarny aparat pojęciowy z zakresu socjologii i ochrony środowiska. Ma podstawową wiedzę o zjawiskach procesach i instytucjach ochrony środowiska ale ma problemy z wyjasnienia zależności mędzy nimi.
4,0opanował wiedzę opisując i wyjaśniając podstawowe mechanizmy życia społecznego.
4,5posiada ogólną wiedzę opisującą i wyjaśniającą podstawowe mechanizmy rozwoju życia społecznego ludzi i p[otrafi opisać i wyjasnić ich rolę w ochronie środowiska
5,0opanował cały materiał przewidziany programem przedmiotu. Rozumie i umie zastosować wszystkie pojęcia. Zna opisuje i rozumie zjawiska oraz procesy społęczne stanowiące podstawy życia społęcznego. Potrafi wyjaśnić rolę jednostki, grup społecznych i instytucji w procesach ochroniy środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_A2-4_U01
Posiada prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk mających wpływ na stan środowiska naturalnego
2,0nie dostrzega i nie rozumie procesów i zjawiska społecznych otaczającego. Nie potrafi wskazać społecznych procesów, form ochrony środowiska
3,0dokonuje powierzchownego ogłądu życia społecznnego i aspektów ochrony środowiska
3,5potrafi wskazać i wyjaśnić niektóre aspekty życia społecznego i form ochrony środowiska
4,0poprawnie identykikuje najważniejsze formalne i społęczne determinanty mające wpływ na życie społeczne i ochronę środowiska
4,5potrafi wymienić wszystkie obszary życia społecznego mające wpływ na ochronę środowiska oraz posiada umiejętność ich analizowania oraz samodzielnego formułowania wniosków niezbędnych przy rostrzyganiu dylematów zawodowych
5,0na podstawie pełnej wiedzy przewidzianej prpgramem posiada umiejętność dokonywania precyzyjnej analizy i postawienia diagnozy wszystkich czynników mogących mieć wpływ na ochronę środowiska i łączących się z nimi procesów społecznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_A2-4_K01
Student posiada wiedzę i umiejętności ciągłego dokształcania się z zakresu wiedzy o formach ochrony środowiska i wpływających na nie procesów społecznych
2,0nie potrafi wskazać prorytetów swoich działań. Nie rozumie pojęcia wartości, systemu hierarhii wartości oraz nie dostrzega ich społecznego i zawodowego kontekstu
3,0potrafi wskazać niektóre z istotnych priorytetów dla działalności zawodowej
3,5rozumie konieczność dokształcania się nie wykazuje w tym zakresie swojej inicjatyw. Nie potrafi je prawidłowo selekcjonować i interpretować
4,0Jest otwarty na nowe informacje i w umiarkowanym stopniu wykazuje inicjatywę w ich pozyskiwaniu
4,5rozumie konieczność dokształcania się i podejmuje aktywne działąnia w tym kierunku
5,0rozumie związek między tempem przemian cywilizacyjnych społeczeństwa informacyjnego a poziomem kompetencji i umiejetności z zakresu kształtowania świadomości ekologicznej własnej i innnych

Literatura podstawowa

  1. Sztompka P., Socjologia, Socjologia, Znak, Kraków 2002, 2002
  2. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Kozłowski S., Ekorozwój- wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa 2002, 2002
  2. Kalinowska A., Ekologia- wybór przyszłości, Editions Spotkania, Warszawa 1992, 1992

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1wyjaśnienie zagadnień dotyczących podstaw socjologii jako nauki2
T-W-2charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśniania społecznych zachowań grup i jednostek2
T-W-3charaktyrystyka i opis zjawisk i procesów społeczych determinujących stan środowiska naturalnego2
T-W-4Najważniejsze badania prowadzone w Polsce o tematyce z zakresu ochrony środowiska2
T-W-5Badania z zakresu ochrony środowiska prowadzone na Świecie2
T-W-6Ruchy ekologiczne w Polsce i na Świecie2
T-W-7aspekty prawne ochrony środowiska i ochrona środowiska2
T-W-8organizacje pozarządowe i ich działania na rzecz ochrony środowiska2
T-W-9ochrona środowiska w aspekcie takich zjawisk jak globalizacja, zmiany demograficzne, migracja, urbanizacja i pauperyzacja2
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie merytoryczne do wykładów i zaliczenia40
A-W-3konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_A2-4_W01Student posiada wiedzę odnośnie ochrony środowiska i form ich ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W14Posiada wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w rybactwie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2C-2 Charakterystyka i opis zjawiska i procesów społecznych determinujących stan środowiska naturalnego
C-1C-1 charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących identyfikacji, analizy i wyjasniania społecznych zachowań grup i jednostek
C-3C-3 na podstawie przeglądu najważniejszych zjawisk i procesów społecznych student dysponuje aparatem pojęciowym umowżliwiającym zrozumienie i analizę procesów i zjawisk społecznych współczesnego świata.
Treści programoweT-W-6Ruchy ekologiczne w Polsce i na Świecie
T-W-7aspekty prawne ochrony środowiska i ochrona środowiska
T-W-2charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśniania społecznych zachowań grup i jednostek
T-W-5Badania z zakresu ochrony środowiska prowadzone na Świecie
T-W-8organizacje pozarządowe i ich działania na rzecz ochrony środowiska
T-W-1wyjaśnienie zagadnień dotyczących podstaw socjologii jako nauki
T-W-4Najważniejsze badania prowadzone w Polsce o tematyce z zakresu ochrony środowiska
T-W-9ochrona środowiska w aspekcie takich zjawisk jak globalizacja, zmiany demograficzne, migracja, urbanizacja i pauperyzacja
T-W-3charaktyrystyka i opis zjawisk i procesów społeczych determinujących stan środowiska naturalnego
Metody nauczaniaM-1wykąłd informacyjny, wykład problemowy, wykład konwensatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: P- kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna elementarnego aparatu pojeciowego z zakresu socjologii i ochrony środowiska. Nie zna i nie rozumie roli zjawisk i procesów społecznych w kreowaniu podstaw, zachowań mających wpływ na ochronę środowiska
3,0zna podstawowy aparat pojęciowy z zakresu socjologii i ochrony środowiska, nie w pełni jednak je rozumiejąc. Potrafi wymienić elementarne zjawiska i procesy społeczne ale nie umie w pełni ich scharakteryzować oraz wyjaśnić ich wpływu na działania jednostek i grup społecznych.
3,5zna i rozumie elementarny aparat pojęciowy z zakresu socjologii i ochrony środowiska. Ma podstawową wiedzę o zjawiskach procesach i instytucjach ochrony środowiska ale ma problemy z wyjasnienia zależności mędzy nimi.
4,0opanował wiedzę opisując i wyjaśniając podstawowe mechanizmy życia społecznego.
4,5posiada ogólną wiedzę opisującą i wyjaśniającą podstawowe mechanizmy rozwoju życia społecznego ludzi i p[otrafi opisać i wyjasnić ich rolę w ochronie środowiska
5,0opanował cały materiał przewidziany programem przedmiotu. Rozumie i umie zastosować wszystkie pojęcia. Zna opisuje i rozumie zjawiska oraz procesy społęczne stanowiące podstawy życia społęcznego. Potrafi wyjaśnić rolę jednostki, grup społecznych i instytucji w procesach ochroniy środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_A2-4_U01Posiada prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk mających wpływ na stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-2C-2 Charakterystyka i opis zjawiska i procesów społecznych determinujących stan środowiska naturalnego
C-1C-1 charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących identyfikacji, analizy i wyjasniania społecznych zachowań grup i jednostek
C-3C-3 na podstawie przeglądu najważniejszych zjawisk i procesów społecznych student dysponuje aparatem pojęciowym umowżliwiającym zrozumienie i analizę procesów i zjawisk społecznych współczesnego świata.
Treści programoweT-W-6Ruchy ekologiczne w Polsce i na Świecie
T-W-7aspekty prawne ochrony środowiska i ochrona środowiska
T-W-2charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśniania społecznych zachowań grup i jednostek
T-W-5Badania z zakresu ochrony środowiska prowadzone na Świecie
T-W-8organizacje pozarządowe i ich działania na rzecz ochrony środowiska
T-W-1wyjaśnienie zagadnień dotyczących podstaw socjologii jako nauki
T-W-4Najważniejsze badania prowadzone w Polsce o tematyce z zakresu ochrony środowiska
T-W-9ochrona środowiska w aspekcie takich zjawisk jak globalizacja, zmiany demograficzne, migracja, urbanizacja i pauperyzacja
T-W-3charaktyrystyka i opis zjawisk i procesów społeczych determinujących stan środowiska naturalnego
Metody nauczaniaM-1wykąłd informacyjny, wykład problemowy, wykład konwensatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: P- kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dostrzega i nie rozumie procesów i zjawiska społecznych otaczającego. Nie potrafi wskazać społecznych procesów, form ochrony środowiska
3,0dokonuje powierzchownego ogłądu życia społecznnego i aspektów ochrony środowiska
3,5potrafi wskazać i wyjaśnić niektóre aspekty życia społecznego i form ochrony środowiska
4,0poprawnie identykikuje najważniejsze formalne i społęczne determinanty mające wpływ na życie społeczne i ochronę środowiska
4,5potrafi wymienić wszystkie obszary życia społecznego mające wpływ na ochronę środowiska oraz posiada umiejętność ich analizowania oraz samodzielnego formułowania wniosków niezbędnych przy rostrzyganiu dylematów zawodowych
5,0na podstawie pełnej wiedzy przewidzianej prpgramem posiada umiejętność dokonywania precyzyjnej analizy i postawienia diagnozy wszystkich czynników mogących mieć wpływ na ochronę środowiska i łączących się z nimi procesów społecznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_A2-4_K01Student posiada wiedzę i umiejętności ciągłego dokształcania się z zakresu wiedzy o formach ochrony środowiska i wpływających na nie procesów społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1C-1 charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących identyfikacji, analizy i wyjasniania społecznych zachowań grup i jednostek
Treści programoweT-W-6Ruchy ekologiczne w Polsce i na Świecie
T-W-7aspekty prawne ochrony środowiska i ochrona środowiska
T-W-2charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśniania społecznych zachowań grup i jednostek
T-W-5Badania z zakresu ochrony środowiska prowadzone na Świecie
T-W-8organizacje pozarządowe i ich działania na rzecz ochrony środowiska
T-W-1wyjaśnienie zagadnień dotyczących podstaw socjologii jako nauki
T-W-4Najważniejsze badania prowadzone w Polsce o tematyce z zakresu ochrony środowiska
T-W-9ochrona środowiska w aspekcie takich zjawisk jak globalizacja, zmiany demograficzne, migracja, urbanizacja i pauperyzacja
T-W-3charaktyrystyka i opis zjawisk i procesów społeczych determinujących stan środowiska naturalnego
Metody nauczaniaM-1wykąłd informacyjny, wykład problemowy, wykład konwensatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F- aktywność merytoryczna podczas wykładów,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wskazać prorytetów swoich działań. Nie rozumie pojęcia wartości, systemu hierarhii wartości oraz nie dostrzega ich społecznego i zawodowego kontekstu
3,0potrafi wskazać niektóre z istotnych priorytetów dla działalności zawodowej
3,5rozumie konieczność dokształcania się nie wykazuje w tym zakresie swojej inicjatyw. Nie potrafi je prawidłowo selekcjonować i interpretować
4,0Jest otwarty na nowe informacje i w umiarkowanym stopniu wykazuje inicjatywę w ich pozyskiwaniu
4,5rozumie konieczność dokształcania się i podejmuje aktywne działąnia w tym kierunku
5,0rozumie związek między tempem przemian cywilizacyjnych społeczeństwa informacyjnego a poziomem kompetencji i umiejetności z zakresu kształtowania świadomości ekologicznej własnej i innnych