Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura
Sylabus przedmiotu Fizyka środowiska wodnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka środowiska wodnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych praw i zjawisk z fizyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zwięzłe przedstawienie praw i zasad fizycznych do opisu zjawisk przebiegających w środowisku wodnym |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadą działania i zastosowaniem wybranych przyrządów pomiarowych |
C-3 | Wdrożenie do przeprowadzania rachunku niepewności |
C-4 | Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń. regulamin pracowni, zasady przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznyc. Ocena jakości uzyskanych wyników pomiarowych, analiza rachunku niepewności | 4 |
T-L-2 | Cwiczenia z zakresu mechanki płynów i termodynamiki | 12 |
T-L-3 | Cwiczenia z elektryczności i optyki | 12 |
T-L-4 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Woda jako ośrodek fizyczny: Struktura cząsteczki wody. Anomalne właściwości wody. Woda morska i jej właściwości: Termodynamiczne parametry stanu wody morskiej. | 2 |
T-W-2 | Hydrodynamika cieczy rzeczywistych (kryterium Reynoldsa, przepływ stacjonarny, przepływ burzliwy, naprężenie styczne w przepływach stacjonarnych i turbulentnych. | 2 |
T-W-3 | Zjawiska powierzchniowe w cieczach: substancje powierzchniowo aktywne, zjawiska na granicy styku ciecz ciało stałe. | 1 |
T-W-4 | Transport molekularny - procesy przenoszenia masy i pędu w morzu: Transport energii – przewodzenie ciepła, konwekcja, promieniowanie termiczne Emisja i absorpcja promieniowania termicznego i ich znaczenie dla ruchu mas wodnych. | 2 |
T-W-5 | Prawo powszechnego ciążenia: Pole grawitacyjne - natężenie i potencjał pola. Ruch ciał w polu grawitacyjnym: zasady dynamiki w ruchu postępowym i obrotowym, siły bezwładności w ruchu postępowym i obrotowym, charakterystyka ruchu Ziemi - siła Coriolisa, przypływy i odpływy. | 2 |
T-W-6 | Podstawowe prawa optyki geometrycznej. Rzeczywiste i pozorne właściwości optyczne, albedo morza, stała słoneczna, optyczna klasyfikacja wód. | 2 |
T-W-7 | Powstawanie fal mechanicznych - podstawowe pojęcia, prędkość fali akustycznej, prędkość rozchodzenia się dźwięku w morzu. Prawa odbicia i załamania dźwięków, kanały akustyczne w morzu, szumy w morzu. | 2 |
T-W-8 | Własności elektryczne cząsteczek wody: Moment dipolowy, woda jako rozpuszczalnik, dysocjacja elektrolityczna, elektrostrykcja, przewodnictwo elektrolityczne. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie sie do przeprowadzenia ćwiczeń | 12 |
A-L-3 | przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 12 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 6 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie problematyki wykładów | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 15 |
A-W-4 | Egzamin pisemny | 2 |
A-W-5 | Konsultacje z wykładowcą | 13 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjen - praca w zespołach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: ocena sprawozdań sporządzonych z wykonanych ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające osiągniete efekty uczenia się na cwiczeniach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny - pytania otwarte lub test wyboru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B7_W01 Student zna wielkości i prawa ifzyczne oraz potrafi opisać wybrane zjawiska fizyczne przebiegające w środowisku wodnym | RYB_1A_W01 | R1A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B7_U01 Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. | RYB_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-2, C-4, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_B7_K01 Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę. Student potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy. | RYB_1A_K01, RYB_1A_K03 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07 | InzA_K01 | C-4, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B7_W01 Student zna wielkości i prawa ifzyczne oraz potrafi opisać wybrane zjawiska fizyczne przebiegające w środowisku wodnym | 2,0 | Student nie opanował omawianego zakresu materiału. Nie zna podstawowych praw i zasad fizycznych opisujących funkcjonowanie środowiska wodnego. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiałui. Zna podstawowe wzory, prawa i zasady fizyczne charakteryzujące środowisko wodne. | |
3,5 | Student opisuje zjawiska fizyczne zachodzące w środowisku wodnym i prawidłowo je objaśnia za pomocą praw fizyki. | |
4,0 | Student opisuje zjawiska fizyczne zachodzące w środowisku wodnym, prawidłowo je objaśnia za pomocą praw fizyki, krytycznie je analizuje | |
4,5 | Student opisuje zjawiska fizyczne, prawidłowo je objaśnia za pomocą praw fizyki, krytycznie je analizuje, a ponadto kojarzy z odpowiednimi wielkościami fizycznymi. | |
5,0 | Student samodzielnie opisuje zjawiska fizyczne, prawidłowo je objaśnia za pomocą praw fizyki, krytycznie je analizuje, właściwie kojarzy z odpowiednimi wielkościami fizycznymi oraz ich jednostkami, które potrafi poprawnie przeliczać. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B7_U01 Student potrafi przeprowadzić pomiar podstawowych wielkości fizycznych, umie interpretować uzyskane wyniki i wyciągać na ich podstawie wnioski. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem prostych przyrządów pomiarowych. W żaden sposób nie uczestniczy w pracy zespołowej. Nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń fizycznych. |
3,0 | Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy prowadzącego - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student potrafi wykonać pomiary - dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować proste wnioski. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewności uzyskanych wyników oraz wyciągnąć podstawowe wnioski. | |
4,5 | . Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie - potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy,. Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie. Potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewności wyników pomiarów.. Efektywnie prezentuje, analizuje oraz dyskutuje uzyskane wynik. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_B7_K01 Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę. Student potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy. | 2,0 | Student nie jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej. Nie szanuje pracy własnej i innych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów biofizycznych i fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Biernie uczestniczy w pracy zespołowej. Nie szanuje pracy własnej i innych. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Potrafi współpracować z innymi osobami. Szanuje pracę własną i innych. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej Szanuje pracę własną i innych. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | |
5,0 | . Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. |
Literatura podstawowa
- Dera S., Fizyka morza, PWN, Warszawa
- Gurgul H., Molekularna fizyka morza z elementami ochrony środowiska, 1, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
- N. Wolnomiejski, T. Pawlikowski, Zarys ekologii i ochrony mórz, Wyd. Uniw. Mikołaja Kopernika, Toruń
- red. E. Skórska, Cwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wyd. ZUT w Szczecinie, Szczecin
Literatura dodatkowa
- S. Przestalski, Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Uniw. Wrocławskiego, Wrocław