Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Podstawy akwarystyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy akwarystyki
Specjalność Biotechnologia rybacka i akwakultura
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW5 45 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna, zaliczenie przedmiotów biologia i ekologia ogólna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych.
C-2Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych w celu ich utrwalania i preparowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie wody (właściwości i skład, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, pierwiastki śladowe, pH, natlenienie, twardość wody).6
T-L-2Urządzanie akwarium słodkowodnego (piasek i skały, ostateczna obsada zbiornika). Pielęgnacja akwarium slodkowodnego (pierwsze tygodnie, prace regulacyjne, przydatny osprzęt). Utrzymywanie stałej temperatury – ogrzewanie i chłodzenie (rodzaje grzałek, agregaty schładzające).10
T-L-3Kontrola oraz jakość wody5
T-L-4Zabiegi pielęgnacyjne przy rybach i nnnych organizmach wodnych10
T-L-5Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego różnych gatunków ryb ozdobnych8
T-L-6Podchów wylęgu3
T-L-7Produkcja różnej wielkości pokarmu żywego dla wylęgu i narybku3
45
wykłady
T-W-1Projektowanie i urządzanie akwarium – wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów; podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium. Jakość wody i jej uzdatnianie. Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody . Sterylizacja nadfioletowa.7
T-W-2Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe. Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia.8
T-W-3Transport ryb i kwarantanna2
T-W-4Zwierzęta w akwarium (płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium.5
T-W-5Produkcja różnej wielkości pokarmu żywego dla wylęgu i narybku2
T-W-6Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb).6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Opieka nad akwariami20
A-L-3Udział w konsultacjach8
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu7
A-L-5Zapoznanie się z literaturą przedmiotu10
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach6
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokazy filmowe przyblizajace problemy akwarystyczne
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: W czasie ćwiczeń studenci będą oceniani podczas zajmowania się akwariami
S-2Ocena podsumowująca: Aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-3_W01
Student będzie posiadał ogólną wiedzę w zakresie: projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium –rośliny, elementy zdobnicze, pielęgnacja dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie, karmienia ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia.
RYB_1A_W05, RYB_1A_W08, RYB_1A_W11, RYB_1A_W12, RYB_1A_W13R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4M-2, M-1S-2, S-1
RYB_1A_D2-3_W02
Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu chorób ryb akwariowych
RYB_1A_W06R1A_W04, R1A_W06InzA_W02C-2, C-1T-L-3, T-L-4, T-W-3M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprojektować i urządzić akwarium (wykonać podłoże, prowadzic prace regulacyjne i pielegnacyjne), dobrać parametry zbiornika wodnego, dobrać właściwe akcesoria takie jak urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory, dobrać odpowiednie gatunki ryb, zająć się własciwym karmieniem ryb (dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia), prowadzić właściwa profilaktyke i umieć odpowednio zareagować na czynniki chorobotwórcze zagrażające obsadzie.
RYB_1A_U14R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-3_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
RYB_1A_K03R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05InzA_K01C-2, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-3_W01
Student będzie posiadał ogólną wiedzę w zakresie: projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium –rośliny, elementy zdobnicze, pielęgnacja dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie, karmienia ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia.
2,0Student nie wie jakie są wymagania środowiskowe dla ryb akwariowych
3,0Student będzie posiadał ogólna wiedzę w zakresie urządzania akwarium, wymagań środowiskowych dla ryb, doboru ryb i wystroju akwarium
3,5Student będzie posiadał wiedzę w zakresie urządzania akwarium, doboru ryb – wystroju akwarium, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb
4,0Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium, doboru ryb – zespołów obsadowych, wystroju akwarium, elementy zdobnicze, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań
4,5Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium, elementy zdobnicze, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań.
5,0Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium, elementy zdobnicze, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, ma wiedzę na temat naturalnego i sztucznego tarła ryb.
RYB_1A_D2-3_W02
Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu chorób ryb akwariowych
2,0Student nie wie nic na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu chorób ryb akwariowych
3,0Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn omawianych na zajęciach niektórych chorób ryb akwariowych
3,5Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn i przebiegu omawianych na zajęciach najczęściej spotykanych chorób ryb akwariowych
4,0Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn i przebiegu omawianych na zajęciach chorób ryb akwariowych
4,5Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu wszystkich omawianych na zajęciach chorób ryb akwariowych
5,0Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu wszystkich omawianych na zajęciach chorób ryb akwariowych oraz ich zapobieganiu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprojektować i urządzić akwarium (wykonać podłoże, prowadzic prace regulacyjne i pielegnacyjne), dobrać parametry zbiornika wodnego, dobrać właściwe akcesoria takie jak urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory, dobrać odpowiednie gatunki ryb, zająć się własciwym karmieniem ryb (dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia), prowadzić właściwa profilaktyke i umieć odpowednio zareagować na czynniki chorobotwórcze zagrażające obsadzie.
2,0Student nie potrafi omówić budowy i funkcjonowania najprostszego akwarium, nie potrafi dobrać obsady gatunkowej ryb i roślin do zbiornika
3,0Student ma podstawy teoretyczne z zakresu akwarystyki, ale nie umie ich zastosować w praktyce
3,5Student ma podstawy teoretyczne z zakresu akwarystyki, nieumiejetnie dobiera oprzyrządowanie i obsady akwarium. Nie posiada odpowiedniej wiedzy z zakresu ryb akwariowych.
4,0Potrafi założyć akwarium, umie je prawidłowo pielegnować, odpowiednio dobiera sprzęt, ma wiedzę z zakresu żywienia ryb.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować dobrze utrzymane akwarium, analizować osiągnięte wyniki, dobrze zna biologię ryb akwariowych.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować dobrze utrzymane akwarium, (wykonać podłoże, prowadzic prace regulacyjne i pielegnacyjne), dobrać parametry zbiornika wodnego, dobrać właściwe akcesoria takie jak urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory, dobrać odpowiednie gatunki ryb, zna dobrze biologię ryb akwariowych, zna sposoby właściwego karmienia ryb (dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia), prowadzi właściwą profilaktykę i umie odpowiednio zareagować na czynniki chorobotwórcze zagrażające obsadzie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-3_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0Student przy pracy nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole

Literatura podstawowa

  1. M. Bailey, N. Dakin, Akwarystyka poradnik, Galaktyka, Łódź, 2000
  2. P. Beck, Rośliny akwariowe, Multico, Warszawa, 2001
  3. K. Teisseyre, Słodkowodne akwarium ozdobne, OWH, Warszawa, 2002
  4. S. Kronobis, Jak założyć i pielęgnować akwarium, Multum, Poznań, 2001

Literatura dodatkowa

  1. A. Sieniawski, Ryby żyworodne w akwarium, Ergos, Warszawa, 2001
  2. Gay J., Akwarium doskonałe, Bellona, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie wody (właściwości i skład, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, pierwiastki śladowe, pH, natlenienie, twardość wody).6
T-L-2Urządzanie akwarium słodkowodnego (piasek i skały, ostateczna obsada zbiornika). Pielęgnacja akwarium slodkowodnego (pierwsze tygodnie, prace regulacyjne, przydatny osprzęt). Utrzymywanie stałej temperatury – ogrzewanie i chłodzenie (rodzaje grzałek, agregaty schładzające).10
T-L-3Kontrola oraz jakość wody5
T-L-4Zabiegi pielęgnacyjne przy rybach i nnnych organizmach wodnych10
T-L-5Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego różnych gatunków ryb ozdobnych8
T-L-6Podchów wylęgu3
T-L-7Produkcja różnej wielkości pokarmu żywego dla wylęgu i narybku3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Projektowanie i urządzanie akwarium – wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów; podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium. Jakość wody i jej uzdatnianie. Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody . Sterylizacja nadfioletowa.7
T-W-2Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe. Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia.8
T-W-3Transport ryb i kwarantanna2
T-W-4Zwierzęta w akwarium (płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium.5
T-W-5Produkcja różnej wielkości pokarmu żywego dla wylęgu i narybku2
T-W-6Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb).6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Opieka nad akwariami20
A-L-3Udział w konsultacjach8
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu7
A-L-5Zapoznanie się z literaturą przedmiotu10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach6
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D2-3_W01Student będzie posiadał ogólną wiedzę w zakresie: projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium –rośliny, elementy zdobnicze, pielęgnacja dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie, karmienia ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W05Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze w rybactwie.
RYB_1A_W08Ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków ryb mających znaczenie w akwakulturze.
RYB_1A_W11Ma ogólną wiedzę na temat składników pokarmowych oraz zna podstawy fizjologii żywienia organizmów wodnych.
RYB_1A_W12Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania hydrobiontów ze szczególnym uwzględnieniem ichtiofauny.
RYB_1A_W13Ma wiedzę z zakresu biologii i technik rozrodu organizmów wodnych. Ma wiedzę o biotechnologii rozrodu i podchowu młodocianych stadiów ryb w warunkach naturalnych i sztucznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych w celu ich utrwalania i preparowania.
C-1Celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych.
Treści programoweT-W-3Transport ryb i kwarantanna
T-W-1Projektowanie i urządzanie akwarium – wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów; podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium. Jakość wody i jej uzdatnianie. Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody . Sterylizacja nadfioletowa.
T-W-4Zwierzęta w akwarium (płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
M-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokazy filmowe przyblizajace problemy akwarystyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
S-1Ocena formująca: W czasie ćwiczeń studenci będą oceniani podczas zajmowania się akwariami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie jakie są wymagania środowiskowe dla ryb akwariowych
3,0Student będzie posiadał ogólna wiedzę w zakresie urządzania akwarium, wymagań środowiskowych dla ryb, doboru ryb i wystroju akwarium
3,5Student będzie posiadał wiedzę w zakresie urządzania akwarium, doboru ryb – wystroju akwarium, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb
4,0Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium, doboru ryb – zespołów obsadowych, wystroju akwarium, elementy zdobnicze, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań
4,5Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium, elementy zdobnicze, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań.
5,0Student będzie posiadał wiedzę w zakresie projektowania i urządzania akwarium, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium, elementy zdobnicze, właściwej pielęgnacji ryb, karmienia ryb – doboru pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, ma wiedzę na temat naturalnego i sztucznego tarła ryb.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D2-3_W02Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu chorób ryb akwariowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W06Posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii parazytów, ze szczególnym uwzględnieniem organizmów mających znaczenie dla organizmów wodnych wykorzystywanych gospodarczo. Zna metody wykrywania, oznaczania i zwalczania organizmów pasożytniczych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych w celu ich utrwalania i preparowania.
C-1Celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych.
Treści programoweT-L-3Kontrola oraz jakość wody
T-L-4Zabiegi pielęgnacyjne przy rybach i nnnych organizmach wodnych
T-W-3Transport ryb i kwarantanna
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
M-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokazy filmowe przyblizajace problemy akwarystyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie nic na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu chorób ryb akwariowych
3,0Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn omawianych na zajęciach niektórych chorób ryb akwariowych
3,5Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn i przebiegu omawianych na zajęciach najczęściej spotykanych chorób ryb akwariowych
4,0Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn i przebiegu omawianych na zajęciach chorób ryb akwariowych
4,5Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu wszystkich omawianych na zajęciach chorób ryb akwariowych
5,0Student będzie miał wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i zwalczaniu wszystkich omawianych na zajęciach chorób ryb akwariowych oraz ich zapobieganiu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D2-3_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprojektować i urządzić akwarium (wykonać podłoże, prowadzic prace regulacyjne i pielegnacyjne), dobrać parametry zbiornika wodnego, dobrać właściwe akcesoria takie jak urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory, dobrać odpowiednie gatunki ryb, zająć się własciwym karmieniem ryb (dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia), prowadzić właściwa profilaktyke i umieć odpowednio zareagować na czynniki chorobotwórcze zagrażające obsadzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U14Potrafi przeprowadzić rozród i inkubację ikry w warunkach sztucznych wybranych gatunków ryb. Umie w sposób praktyczny zrealizować podchów ryb.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych w celu ich utrwalania i preparowania.
C-1Celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych.
Treści programoweT-W-3Transport ryb i kwarantanna
T-W-1Projektowanie i urządzanie akwarium – wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów; podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium. Jakość wody i jej uzdatnianie. Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody . Sterylizacja nadfioletowa.
T-W-4Zwierzęta w akwarium (płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
M-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokazy filmowe przyblizajace problemy akwarystyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
S-1Ocena formująca: W czasie ćwiczeń studenci będą oceniani podczas zajmowania się akwariami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi omówić budowy i funkcjonowania najprostszego akwarium, nie potrafi dobrać obsady gatunkowej ryb i roślin do zbiornika
3,0Student ma podstawy teoretyczne z zakresu akwarystyki, ale nie umie ich zastosować w praktyce
3,5Student ma podstawy teoretyczne z zakresu akwarystyki, nieumiejetnie dobiera oprzyrządowanie i obsady akwarium. Nie posiada odpowiedniej wiedzy z zakresu ryb akwariowych.
4,0Potrafi założyć akwarium, umie je prawidłowo pielegnować, odpowiednio dobiera sprzęt, ma wiedzę z zakresu żywienia ryb.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować dobrze utrzymane akwarium, analizować osiągnięte wyniki, dobrze zna biologię ryb akwariowych.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować dobrze utrzymane akwarium, (wykonać podłoże, prowadzic prace regulacyjne i pielegnacyjne), dobrać parametry zbiornika wodnego, dobrać właściwe akcesoria takie jak urządzenia filtracyjne, oświetlenie, ogrzewanie, areatory, dobrać odpowiednie gatunki ryb, zna dobrze biologię ryb akwariowych, zna sposoby właściwego karmienia ryb (dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia), prowadzi właściwą profilaktykę i umie odpowiednio zareagować na czynniki chorobotwórcze zagrażające obsadzie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D2-3_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych w celu ich utrwalania i preparowania.
C-1Celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych.
Treści programoweT-W-3Transport ryb i kwarantanna
T-W-1Projektowanie i urządzanie akwarium – wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów; podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium. Jakość wody i jej uzdatnianie. Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody . Sterylizacja nadfioletowa.
T-W-4Zwierzęta w akwarium (płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
M-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokazy filmowe przyblizajace problemy akwarystyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego egzaminu przygotowanego w formie testu
S-1Ocena formująca: W czasie ćwiczeń studenci będą oceniani podczas zajmowania się akwariami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole