Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)
specjalność: Akwakultura
Sylabus przedmiotu Socjologiczne aspekty ochrony środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Socjologiczne aspekty ochrony środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>, Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 5 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | W-1 Wiedza ogólna z zakresu wiedzy o społeczeństwie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | C-1 charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących identyfikacji, analizy i wyjasniania społecznych zachowań grup i jednostek |
C-2 | C-2 Charakterystyka i opis zjawiska i procesów społecznych determinujących stan środowiska naturalnego |
C-3 | C-3 na podstawie przeglądu najważniejszych zjawisk i procesów społecznych student dysponuje aparatem pojęciowym umowżliwiającym zrozumienie i analizę procesów i zjawisk społecznych współczesnego świata. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | wyjaśnienie zagadnień dotyczących podstaw socjologii jako nauki | 3 |
T-W-2 | charakterystyka podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśniania społecznych zachowań grup i jednostek | 5 |
T-W-3 | charaktyrystyka i opis zjawisk i procesów społeczych determinujących stan środowiska naturalnego | 5 |
T-W-4 | Najważniejsze badania prowadzone w Polsce o tematyce z zakresu ochrony środowiska | 4 |
T-W-5 | Badania z zakresu ochrony środowiska prowadzone na Świecie | 3 |
T-W-6 | Ruchy ekologiczne w Polsce i na Świecie | 2 |
T-W-7 | aspekty prawne ochrony środowiska i ochrona środowiska | 2 |
T-W-8 | organizacje pozarządowe i ich działania na rzecz ochrony środowiska | 2 |
T-W-9 | ochrona środowiska w aspekcie takich zjawisk jak globalizacja, zmiany demograficzne, migracja, urbanizacja i pauperyzacja | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie merytoryczne do wykładów i zaliczenia | 28 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykąłd informacyjny, wykład problemowy, wykład konwensatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: F- aktywność merytoryczna podczas wykładów, |
S-2 | Ocena podsumowująca: P- kolokwium zaliczeniowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_A2-4_W01 Student posiada wiedzę odnośnie ochrony środowiska i form ich ochrony | RYB_2A_W14 | R2A_W09 | InzA2_W03 | C-1, C-3, C-2 | T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_A2-4_U01 Posiada prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk mających wpływ na stan środowiska naturalnego | RYB_2A_U05 | R2A_U01, R2A_U07 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_A2-4_K01 Student posiada wiedzę i umiejętności ciągłego dokształcania się z zakresu wiedzy o formach ochrony środowiska i wpływających na nie procesów społecznych | RYB_2A_K04 | R2A_K01, R2A_K07 | — | C-1 | T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_A2-4_W01 Student posiada wiedzę odnośnie ochrony środowiska i form ich ochrony | 2,0 | nie zna elementarnego aparatu pojeciowego z zakresu socjologii i ochrony środowiska. Nie zna i nie rozumie roli zjawisk i procesów społecznych w kreowaniu podstaw, zachowań mających wpływ na ochronę środowiska |
3,0 | zna podstawowy aparat pojęciowy z zakresu socjologii i ochrony środowiska, nie w pełni jednak je rozumiejąc. Potrafi wymienić elementarne zjawiska i procesy społeczne ale nie umie w pełni ich scharakteryzować oraz wyjaśnić ich wpływu na działania jednostek i grup społecznych. | |
3,5 | zna i rozumie elementarny aparat pojęciowy z zakresu socjologii i ochrony środowiska. Ma podstawową wiedzę o zjawiskach procesach i instytucjach ochrony środowiska ale ma problemy z wyjasnienia zależności mędzy nimi. | |
4,0 | opanował wiedzę opisując i wyjaśniając podstawowe mechanizmy życia społecznego. | |
4,5 | posiada ogólną wiedzę opisującą i wyjaśniającą podstawowe mechanizmy rozwoju życia społecznego ludzi i p[otrafi opisać i wyjasnić ich rolę w ochronie środowiska | |
5,0 | opanował cały materiał przewidziany programem przedmiotu. Rozumie i umie zastosować wszystkie pojęcia. Zna opisuje i rozumie zjawiska oraz procesy społęczne stanowiące podstawy życia społęcznego. Potrafi wyjaśnić rolę jednostki, grup społecznych i instytucji w procesach ochroniy środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_A2-4_U01 Posiada prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk mających wpływ na stan środowiska naturalnego | 2,0 | nie dostrzega i nie rozumie procesów i zjawiska społecznych otaczającego. Nie potrafi wskazać społecznych procesów, form ochrony środowiska |
3,0 | dokonuje powierzchownego ogłądu życia społecznnego i aspektów ochrony środowiska | |
3,5 | potrafi wskazać i wyjaśnić niektóre aspekty życia społecznego i form ochrony środowiska | |
4,0 | poprawnie identykikuje najważniejsze formalne i społęczne determinanty mające wpływ na życie społeczne i ochronę środowiska | |
4,5 | potrafi wymienić wszystkie obszary życia społecznego mające wpływ na ochronę środowiska oraz posiada umiejętność ich analizowania oraz samodzielnego formułowania wniosków niezbędnych przy rostrzyganiu dylematów zawodowych | |
5,0 | na podstawie pełnej wiedzy przewidzianej prpgramem posiada umiejętność dokonywania precyzyjnej analizy i postawienia diagnozy wszystkich czynników mogących mieć wpływ na ochronę środowiska i łączących się z nimi procesów społecznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_A2-4_K01 Student posiada wiedzę i umiejętności ciągłego dokształcania się z zakresu wiedzy o formach ochrony środowiska i wpływających na nie procesów społecznych | 2,0 | nie potrafi wskazać prorytetów swoich działań. Nie rozumie pojęcia wartości, systemu hierarhii wartości oraz nie dostrzega ich społecznego i zawodowego kontekstu |
3,0 | potrafi wskazać niektóre z istotnych priorytetów dla działalności zawodowej | |
3,5 | rozumie konieczność dokształcania się nie wykazuje w tym zakresie swojej inicjatyw. Nie potrafi je prawidłowo selekcjonować i interpretować | |
4,0 | Jest otwarty na nowe informacje i w umiarkowanym stopniu wykazuje inicjatywę w ich pozyskiwaniu | |
4,5 | rozumie konieczność dokształcania się i podejmuje aktywne działąnia w tym kierunku | |
5,0 | rozumie związek między tempem przemian cywilizacyjnych społeczeństwa informacyjnego a poziomem kompetencji i umiejetności z zakresu kształtowania świadomości ekologicznej własnej i innnych |
Literatura podstawowa
- Sztompka P., Socjologia, Socjologia, Znak, Kraków 2002, 2002
- Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003, 2003
Literatura dodatkowa
- Kozłowski S., Ekorozwój- wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa 2002, 2002
- Kalinowska A., Ekologia- wybór przyszłości, Editions Spotkania, Warszawa 1992, 1992