Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
Sylabus przedmiotu Technika mowy i emisja głosu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technika mowy i emisja głosu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Wiśniewska-Salamon <Iwona.Wisniewska-Salamon@zut.edu.pl>, Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Sprawnie działajacy słuch, wzrok i mowa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narzadu głosu, mowy i słuchu. |
C-2 | Zdobycie wiedzy na temat prawidłowego operowania głosem (emisja głosu). Poznanie podstawowych zasad higieny głosu |
C-3 | Poznanie technik oddechowych. Analiza zjawiska rezonansu. Praca nad prawidłowa artykulacja i dykcja. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe wiadomosci o budowie i funkcjonowaniu narzadu mowy i słuchu. | 2 |
T-W-2 | Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o prace płuc, krtani, wiazadeł głosowych, nasady i przepony). | 2 |
T-W-3 | Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i spiewie. | 2 |
T-W-4 | Doskonalenie umiejetnosci prawidłowego mówienia (cwiczenia nad prawidłowa artykulacja i dykcja). | 4 |
T-W-5 | Patologie głosu i zaburzenia narzadu artykulacyjnego (wstepna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych cwiczen profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczace prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniace przed przeciazeniem głosu. | 2 |
T-W-6 | pracowanie literatury pieknej dostosowanej do indywidualnych mozliwosci wykonawczych studenta (prezentacje indywidualne) | 4 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajeciach | 16 |
A-W-2 | Praca indywidualna i grupowa - cwiczenia w domu. | 10 |
A-W-3 | Uczestnictwo w sztukach teatralnych. | 8 |
A-W-4 | Lektura literatury przedmiotu. | 10 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia. | 16 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawnosc mowy, dykcja |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_A3-3_W01 Student posiada podstawowa wiedze z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. | TZiZ_1A_W19 | R1A_W01 | InzA_W03 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_A3-3_U01 Student posiada umiejetnosc pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych. | TZiZ_1A_U24 | R1A_U01 | InzA_U03 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_A3-3_K01 Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowan, odpowiedzialności za prace własną i współprace w grupie. | TZiZ_1A_K03 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05 | InzA_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_A3-3_W01 Student posiada podstawowa wiedze z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawowa wiedze z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_A3-3_U01 Student posiada umiejetnosc pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawowe umiejetnosc pracy w zespole. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_A3-3_K01 Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowan, odpowiedzialności za prace własną i współprace w grupie. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawowe zrozumienie ważności profesjonalnych zachowan, odpowiedzialności za prace własną i współprace w grupie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dolacka M., Zabawy z językiem polskim. Od słowa do rozmowy., Warszawa, 1999
- Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa, 1996
- Toczyńska B., Dykcja, 2000
Literatura dodatkowa
- Lubaś W., Urbańczyk S., Słownik poprawnej wymowy polskiej, Kraków-Katowice, 1994
- Doroesewski W. (red.), Słownik poprawnej polszczyzny, PWN, Warszawa, 2008