Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 24 3,00,50zaliczenie
wykładyW4 8 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy technologii żywności
W-2Podstawy biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej1
T-L-2Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Co oznacza jałowy, sterylny? Od czego zależy skuteczność procesu termicznego. Sterylizacja w autoklawie i aparacie Kocha, porównanie skuteczności obróbki termicznej. Wyjaławianie przy pomocy UV2
T-L-3Podłoża bakteriologiczne. Rodzaje pożywek. Sposób przygotowywania i wyjaławiania pożywek.1
T-L-4Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia. typy wzrostu na podłożach płynnych – typ oddychania, stałych.2
T-L-5Morfologia komórki. Metoda Grama. Rola w diagnostyce2
T-L-6Morfologia komórki. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, ruch w kropli wiszącej.2
T-L-7Grzyby mikroskopowe-róznicowanie2
T-L-8Wpływ wybranych czynników na możliwości wzrostowe mikroorganizmów.7
T-L-9Metody pośrednie określania liczby mikroorganizmów w środowisku - metody płytkowe, miana, NPL2
T-L-10Bakterie wskaźnikowe (wskaźnik higieny procesu produkcji żywności – bakterie z grupy coli, enterokoki). metoda filtrów membranowych.2
T-L-11Identyfikacja biochemiczna-krótki szereg biochemiczny, testy API.3
26
wykłady
T-W-1Podstawy mikrobiologii. Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne2
T-W-2Morfologia bakterii, struktury wewnątrzkomórkowe, rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych4
T-W-3Żywność pochodzenia wodnego jako nośnik mikroorganizmów, mikroflora zepsucia.2
T-W-4Wpływ czynników srodowiskowych na mozliwoości wzrostowe mikroorganizmów.2
T-W-5Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.2
T-W-6Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola2
T-W-7Bakterie chorobotwórcze, charakterystyka wybranych patogenów.5
T-W-8Wirusowe przenoszone droga pokarmową2
21

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie literatury30
A-L-3Przygotowanie opracowań wyników doświadczeń45
120
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna - studiowanie literatury30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: cykliczne sprawdzanie wiedzy- testy
S-2Ocena podsumowująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_C5tzpw_W01
zna mikroorganizmy stanowiące potencjalne zagrożenie dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i wie jak wykrywac ich obecnośc w zywności
TZiZ_1A_W04, TZiZ_1A_W06R1A_W01, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-8, T-W-4, T-W-7M-1, M-2S-1
TZiZ_1A_C5tzpw_W02
zna mozliwe źródła zanieczyszczen mikrobiologicznych zywnosci oraz drogi przenoszenia patogenów
TZiZ_1A_W06R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-8, T-W-7M-1S-1
TZiZ_1A_C5tzpw_W03
ma wiedzę na temat związku między obecnościa i liczebnościa przedstawicieli okreslonych grup mikroorganizmów a trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym zywności
TZiZ_1A_W07R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-3, T-W-4M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_C5tzpw_U01
potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności
TZiZ_1A_U09R1A_U05, R1A_U06InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-3M-1S-1
TZiZ_1A_C5tzpw_U02
potrafi poszerzac wiedze z zakresu mikrobiologii zywności, w tym nowych patogenów przenoszonych droga pokarmową w oparciu o internetowe bazy danych
TZiZ_1A_U01R1A_U01InzA_U04C-1T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_C5tzpw_K01
ma świadomośc zagrożeń wynikajacych z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
TZiZ_1A_K04R1A_K06C-1T-W-3, T-W-8, T-W-7M-1, M-2S-1
TZiZ_1A_C5tzpw_K02
ma świadomośc wagi przestrzegania zasad etyki zawodowej
TZiZ_1A_K02R1A_K04C-1T-W-6, T-W-8, T-W-7M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_C5tzpw_W01
zna mikroorganizmy stanowiące potencjalne zagrożenie dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i wie jak wykrywac ich obecnośc w zywności
2,0
3,0potrafi wymienic główne bakterie chorobotworcze przenoszone droga pokarmową lecz nie zna ich pełnej charakterystyki, wie jaki wpływ na jakość zywności mają mikroorganizmy nie potrafi wskazać przedstawicieli mikroflory zepsucia
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZ_1A_C5tzpw_W02
zna mozliwe źródła zanieczyszczen mikrobiologicznych zywnosci oraz drogi przenoszenia patogenów
2,0
3,0nie potrafi powiązac obecności patogena z potencjalnym źródłem zanieczyszczenia zywności oraz wskazac mozliwych dróg jego przenoszenia
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZ_1A_C5tzpw_W03
ma wiedzę na temat związku między obecnościa i liczebnościa przedstawicieli okreslonych grup mikroorganizmów a trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym zywności
2,0
3,0nie potrafi określić zalezności między wyjciową liczba bakterii zdolnych do wzrostu w okreslonych warunkach temperaturowych a trwałościa produktu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_C5tzpw_U01
potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności
2,0
3,0zna nazewnictwo binominalne jedynie glownych patogenów człowieka przenoszonych droga pokarmowa
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZ_1A_C5tzpw_U02
potrafi poszerzac wiedze z zakresu mikrobiologii zywności, w tym nowych patogenów przenoszonych droga pokarmową w oparciu o internetowe bazy danych
2,0
3,0przy umiejetności docierania do źródeł bibliograficznych nie potrafi wybrać informacji istotnych potwierdzajacych chorobotwórczosc dla człowieku na nosniku takim jak zywność
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_C5tzpw_K01
ma świadomośc zagrożeń wynikajacych z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
2,0
3,0nie do końca rozumie związek między obecnością patogena i jego liczebnoscią lub ilością toksyny a zagrożeniem dla zdrowia w przypadku obecnosci czynnika chorobotwórczego w zywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZ_1A_C5tzpw_K02
ma świadomośc wagi przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0
3,0ma swiadomość zagrożeń i swego udziału w mozliwym przeciwdziałaniu skutkom obecnosci patogenów w żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna tom 1 Mikroorganizmy i środowiska ich występowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, pierwsze, Czyt. WNoŻiR
  2. Salyers A.A., Whitt D.D. (red.), Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, pierwsze, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140
  3. Szewczyk E.M. (red.), Diagnostyka bakteriologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, pierwsze, dodruk, Czyt. WNoŻiR
  4. Błażejak St., Gientka I. (red.), Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010, pierwsze, czyt. WNoŻiR
  5. Daczkowska-Kozon E., Dąbrowski W., Mikrobiologia żywności: skrypt do ćwiczeń z mikrobiologii żywności cz 1, Wydaw. AR, Szczecin, 2003, czwarte, Czyt. WNoŻiR
  6. Żakowska Z., Stobińska H., Mikrobiologia i higiena żywności, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R., Mikrobiologia. Krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, drugie, poprawione i unowocześnione, dodruk, Czyt. WNoŻiR
  2. Jałosińska M., Mikrobiologia żywności, Wydawnictwo Format AB, Warszawa, 2006, pierwsze
  3. Gawęcki J.,Libudzisz Z. (red.), Mikroorganizmy w żywności i żywieniu, Wydawnictwo Uniwersytety Przyrodniczego, Poznań, 2010, trzecie, Czyt. WNoŻiR
  4. Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, siódme, zmienione, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej1
T-L-2Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Co oznacza jałowy, sterylny? Od czego zależy skuteczność procesu termicznego. Sterylizacja w autoklawie i aparacie Kocha, porównanie skuteczności obróbki termicznej. Wyjaławianie przy pomocy UV2
T-L-3Podłoża bakteriologiczne. Rodzaje pożywek. Sposób przygotowywania i wyjaławiania pożywek.1
T-L-4Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia. typy wzrostu na podłożach płynnych – typ oddychania, stałych.2
T-L-5Morfologia komórki. Metoda Grama. Rola w diagnostyce2
T-L-6Morfologia komórki. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, ruch w kropli wiszącej.2
T-L-7Grzyby mikroskopowe-róznicowanie2
T-L-8Wpływ wybranych czynników na możliwości wzrostowe mikroorganizmów.7
T-L-9Metody pośrednie określania liczby mikroorganizmów w środowisku - metody płytkowe, miana, NPL2
T-L-10Bakterie wskaźnikowe (wskaźnik higieny procesu produkcji żywności – bakterie z grupy coli, enterokoki). metoda filtrów membranowych.2
T-L-11Identyfikacja biochemiczna-krótki szereg biochemiczny, testy API.3
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy mikrobiologii. Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne2
T-W-2Morfologia bakterii, struktury wewnątrzkomórkowe, rodzaje i funkcje osłon zewnętrznych4
T-W-3Żywność pochodzenia wodnego jako nośnik mikroorganizmów, mikroflora zepsucia.2
T-W-4Wpływ czynników srodowiskowych na mozliwoości wzrostowe mikroorganizmów.2
T-W-5Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.2
T-W-6Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola2
T-W-7Bakterie chorobotwórcze, charakterystyka wybranych patogenów.5
T-W-8Wirusowe przenoszone droga pokarmową2
21

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie literatury30
A-L-3Przygotowanie opracowań wyników doświadczeń45
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna - studiowanie literatury30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C5tzpw_W01zna mikroorganizmy stanowiące potencjalne zagrożenie dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i wie jak wykrywac ich obecnośc w zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie nomenklatury, podstawowych definicji i budowy głównych składników żywności, oraz wzajemnych związków, przemian i oddziaływań między nimi. Posiada wiedzę w zakresie przemian biochemicznych w organizmach.
TZiZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-8Wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-4Wpływ czynników srodowiskowych na mozliwoości wzrostowe mikroorganizmów.
T-W-7Bakterie chorobotwórcze, charakterystyka wybranych patogenów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: cykliczne sprawdzanie wiedzy- testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienic główne bakterie chorobotworcze przenoszone droga pokarmową lecz nie zna ich pełnej charakterystyki, wie jaki wpływ na jakość zywności mają mikroorganizmy nie potrafi wskazać przedstawicieli mikroflory zepsucia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C5tzpw_W02zna mozliwe źródła zanieczyszczen mikrobiologicznych zywnosci oraz drogi przenoszenia patogenów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-8Wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-7Bakterie chorobotwórcze, charakterystyka wybranych patogenów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: cykliczne sprawdzanie wiedzy- testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie potrafi powiązac obecności patogena z potencjalnym źródłem zanieczyszczenia zywności oraz wskazac mozliwych dróg jego przenoszenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C5tzpw_W03ma wiedzę na temat związku między obecnościa i liczebnościa przedstawicieli okreslonych grup mikroorganizmów a trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-3Żywność pochodzenia wodnego jako nośnik mikroorganizmów, mikroflora zepsucia.
T-W-4Wpływ czynników srodowiskowych na mozliwoości wzrostowe mikroorganizmów.
Metody nauczaniaM-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: cykliczne sprawdzanie wiedzy- testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie potrafi określić zalezności między wyjciową liczba bakterii zdolnych do wzrostu w okreslonych warunkach temperaturowych a trwałościa produktu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C5tzpw_U01potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U09Potrafi posługiwać się terminologią mikrobiologiczną, dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych przy ukierunkowanej analizie mikrobiologicznej żywności, potrafi rozpoznać organizmy pasożytnicze.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-3Żywność pochodzenia wodnego jako nośnik mikroorganizmów, mikroflora zepsucia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: cykliczne sprawdzanie wiedzy- testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna nazewnictwo binominalne jedynie glownych patogenów człowieka przenoszonych droga pokarmowa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C5tzpw_U02potrafi poszerzac wiedze z zakresu mikrobiologii zywności, w tym nowych patogenów przenoszonych droga pokarmową w oparciu o internetowe bazy danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-7Bakterie chorobotwórcze, charakterystyka wybranych patogenów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: cykliczne sprawdzanie wiedzy- testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy umiejetności docierania do źródeł bibliograficznych nie potrafi wybrać informacji istotnych potwierdzajacych chorobotwórczosc dla człowieku na nosniku takim jak zywność
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C5tzpw_K01ma świadomośc zagrożeń wynikajacych z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-3Żywność pochodzenia wodnego jako nośnik mikroorganizmów, mikroflora zepsucia.
T-W-8Wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-7Bakterie chorobotwórcze, charakterystyka wybranych patogenów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: cykliczne sprawdzanie wiedzy- testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie do końca rozumie związek między obecnością patogena i jego liczebnoscią lub ilością toksyny a zagrożeniem dla zdrowia w przypadku obecnosci czynnika chorobotwórczego w zywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C5tzpw_K02ma świadomośc wagi przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczęństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-6Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-8Wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-7Bakterie chorobotwórcze, charakterystyka wybranych patogenów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: cykliczne sprawdzanie wiedzy- testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma swiadomość zagrożeń i swego udziału w mozliwym przeciwdziałaniu skutkom obecnosci patogenów w żywności
3,5
4,0
4,5
5,0