Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Hydrochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrochemia
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 16 2,00,50egzamin
laboratoriaL4 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z akresu chemiii ogólne i analitycznej
W-2Podstawowa wiedza z zakresu technik laboratorujnych
W-3Znajomość BHP w zakresie prac laboratoryjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowaych procesów kształtujących warunki hydrochemiczne akwenów
C-2Zdobycie umiejętności wykonywania oznaczeń hydrochemicznych
C-3Zdobycie umiejetności interpretacji wynikó badań hydrochemicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Warunki termiczne i tlenowe wód2
T-L-2Substancje biogenne4
T-L-3System węglanowy2
T-L-4Materia organiczna2
T-L-5Poziom mineralizacji4
T-L-6Zawartość metali w wodach2
16
wykłady
T-W-1Warunki termiczne i tlenowe wód powierzchniowych4
T-W-2Substancje organiczne w wodach powierzchniowych4
T-W-3Związki biogenne w wodach powierzchniowych. Eutrofizacja4
T-W-4Makrojony wód powierzchniowych2
T-W-5Mikroelementy w wodach powierzchniowych2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach32
A-L-2Studiowanie literatury i innych źródeł15
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń15
A-L-4Przygotowanie do zaliczerńia pzredmiotu15
A-L-5Przygotowanie do egzaminu12
89
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Przygotowanie do zajęć10
A-W-3Studiowwanie literatury5
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykłąd problemowy
M-3Dyskusja
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pzredmiotu
S-4Ocena podsumowująca: Test

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D16-1tzpw_W01
Poznanie procesów kształtujacych warunki hydrochemiczne akwenów
TZiZ_1A_W11, TZiZ_1A_W22R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W03C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D16-1tzpw_U01
Poznanie czynników kształtujących warunki środowiskowe hydrosfery, uzyskanie umiejetności prowadzenia badań hydrocxhemicznych i umiejetności interpretowania ich wyników
TZiZ_1A_U03, TZiZ_1A_U24, TZiZ_1A_U06, TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U13R1A_U01, R1A_U05, R1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07C-1, C-2, C-3T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D16-1tzpw_K01
Student zna czynniki kształtujące warunki środowiskowe hydrosfery, posiada umiejetności prowadzenia badań hydrocxhemicznych i umiejetności interpretowania ich wyników
TZiZ_1A_K03, TZiZ_1A_K06, TZiZ_1A_K04, TZiZ_1A_K01R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D16-1tzpw_W01
Poznanie procesów kształtujacych warunki hydrochemiczne akwenów
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D16-1tzpw_U01
Poznanie czynników kształtujących warunki środowiskowe hydrosfery, uzyskanie umiejetności prowadzenia badań hydrocxhemicznych i umiejetności interpretowania ich wyników
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D16-1tzpw_K01
Student zna czynniki kształtujące warunki środowiskowe hydrosfery, posiada umiejetności prowadzenia badań hydrocxhemicznych i umiejetności interpretowania ich wyników
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alekin O, Podstawy hydrochemii, Wyd. Geolog., Warszawa, 1959
  2. Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
  3. Hermanowicz i wsp., Fizyczna i chemiczna analiza wody i ściekó, Arkady, Warszawa, 2001
  4. Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochroba, PWN, Warszawa, 2001
  2. Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
  3. Drever J, The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, NJ, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Warunki termiczne i tlenowe wód2
T-L-2Substancje biogenne4
T-L-3System węglanowy2
T-L-4Materia organiczna2
T-L-5Poziom mineralizacji4
T-L-6Zawartość metali w wodach2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Warunki termiczne i tlenowe wód powierzchniowych4
T-W-2Substancje organiczne w wodach powierzchniowych4
T-W-3Związki biogenne w wodach powierzchniowych. Eutrofizacja4
T-W-4Makrojony wód powierzchniowych2
T-W-5Mikroelementy w wodach powierzchniowych2
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach32
A-L-2Studiowanie literatury i innych źródeł15
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń15
A-L-4Przygotowanie do zaliczerńia pzredmiotu15
A-L-5Przygotowanie do egzaminu12
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Przygotowanie do zajęć10
A-W-3Studiowwanie literatury5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D16-1tzpw_W01Poznanie procesów kształtujacych warunki hydrochemiczne akwenów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
TZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowaych procesów kształtujących warunki hydrochemiczne akwenów
C-2Zdobycie umiejętności wykonywania oznaczeń hydrochemicznych
C-3Zdobycie umiejetności interpretacji wynikó badań hydrochemicznych
Treści programoweT-L-3System węglanowy
T-L-5Poziom mineralizacji
T-W-1Warunki termiczne i tlenowe wód powierzchniowych
T-W-2Substancje organiczne w wodach powierzchniowych
T-W-3Związki biogenne w wodach powierzchniowych. Eutrofizacja
T-W-4Makrojony wód powierzchniowych
T-W-5Mikroelementy w wodach powierzchniowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykłąd problemowy
M-3Dyskusja
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pzredmiotu
S-4Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D16-1tzpw_U01Poznanie czynników kształtujących warunki środowiskowe hydrosfery, uzyskanie umiejetności prowadzenia badań hydrocxhemicznych i umiejetności interpretowania ich wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZiZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U13Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowaych procesów kształtujących warunki hydrochemiczne akwenów
C-2Zdobycie umiejętności wykonywania oznaczeń hydrochemicznych
C-3Zdobycie umiejetności interpretacji wynikó badań hydrochemicznych
Treści programoweT-L-3System węglanowy
T-W-1Warunki termiczne i tlenowe wód powierzchniowych
T-W-2Substancje organiczne w wodach powierzchniowych
T-W-3Związki biogenne w wodach powierzchniowych. Eutrofizacja
T-W-4Makrojony wód powierzchniowych
T-W-5Mikroelementy w wodach powierzchniowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykłąd problemowy
M-3Dyskusja
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pzredmiotu
S-4Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D16-1tzpw_K01Student zna czynniki kształtujące warunki środowiskowe hydrosfery, posiada umiejetności prowadzenia badań hydrocxhemicznych i umiejetności interpretowania ich wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZiZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowaych procesów kształtujących warunki hydrochemiczne akwenów
C-2Zdobycie umiejętności wykonywania oznaczeń hydrochemicznych
C-3Zdobycie umiejetności interpretacji wynikó badań hydrochemicznych
Treści programoweT-L-3System węglanowy
T-L-5Poziom mineralizacji
T-W-1Warunki termiczne i tlenowe wód powierzchniowych
T-W-2Substancje organiczne w wodach powierzchniowych
T-W-3Związki biogenne w wodach powierzchniowych. Eutrofizacja
T-W-4Makrojony wód powierzchniowych
T-W-5Mikroelementy w wodach powierzchniowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykłąd problemowy
M-3Dyskusja
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pzredmiotu
S-4Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0