Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Systematyka ryb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systematyka ryb
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami ryb ważnymi gospodarczo, o cennych włanościach technologicznych surowców

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z budową ryb i ich najważniejszymi cechami taksonomicznymi. Zapoznanie się z gatunkami ryb z gromady Chondrichtyes i Actinopterygii (Chondrostei)3
T-L-2Praktyczne zapoznanie się z gatunkami z rzędów: Anguilliformes, Clupeiformes, Cypriniformes, Siluriformes i Salmoniformes.3
T-L-3Praktyczne zapoznanie się z gatunkami ryb z rzędów: Perciformes i pleuronectiformes2
8
wykłady
T-W-1Budowa ryb i ich cechy taksonomiczne. Zaznajomienie studentów z gatunkami ważnymi gospodarczo przedstawicielami gromady Chondrichthyes oraz z pozyskiwanymi z nich surowcami na rynku polskim i światowym. Zapoznanie z najważniejszymi gatunkami ryb z gromady promieniopłetwych Actinopterygii (jesiotrokształtne, węgorzokształtne, śledziokształtne) oraz właściwościami surowców rybnych. Zapoznanie się z nazewnictwem angielskim gatunków.3
T-W-2Najważniejsze gatunki ryb z rzędów: karpiokształtnych, łososiokształtnych, dorszokształtnych, okoniokształtnych. Znaczenie tych gatunków w turystyce, przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, kosmetologicznym. Nazewnictwo angielskie.4
T-W-3Charakterystyka taksonomiczna i technologiczna gatunków z rzędu płastugokształtnych1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestniczenie w zajeciach16
A-L-2uczestniczenie w konsultacjach6
A-L-3przygotowanie się do zajęć8
30
wykłady
A-W-1uczestniczenie w zajęciach8
A-W-2uczestniczenie w konsultacjach8
A-W-3przygotowanie się do zajęć8
A-W-4studiowanie literatury6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-2Ocena formująca: prezentacja multimedialna
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D5tzpw_W01
Student ma wiedzę na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych
TZiZ_1A_W15, TZiZ_1A_W10R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D5tzpw_U01
Student potrafi właściwie zakwalifikować gatunki ryb i określić ich właściwości technologiczne, oraz użyć właściwej terminlogii angielskiej
TZiZ_1A_U17R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07C-1T-W-1, T-W-3, T-L-1, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D5tzpw_K01
Student potrafi dobierać właściwe gatunki ryb w celu optymalnego wykorzystania gospodarczego
TZiZ_1A_K04R1A_K06C-1T-W-2, T-L-1, T-L-3M-1, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D5tzpw_W01
Student ma wiedzę na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych
3,5Student ma ograniczoną wiedzę na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych
4,0Student ma wiedzę na dobrym poziomie na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych
4,5Student ma wiedzę na dobrym poziomie na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na bardzo dobrym poziomie na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych
5,0Student ma wiedzę na bardzo dobrym poziomie na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D5tzpw_U01
Student potrafi właściwie zakwalifikować gatunki ryb i określić ich właściwości technologiczne, oraz użyć właściwej terminlogii angielskiej
2,0Student nie potrafi właściwie zakwalifikować gatunki ryb i określić ich właściwości technologiczne, oraz użyć właściwej terminlogii angielskiej
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym zakwalifikować gatunki ryb i określić ich właściwości technologiczne, oraz użyć właściwej terminlogii angielskiej
3,5Student potrafi właściwie zakwalifikować większość gatunków ryb i określić ich właściwości technologiczne, oraz użyć właściwej terminlogii angielskiej
4,0Student potrafi właściwie zakwalifikować gatunki ryb i określić ich właściwości technologiczne, nie potrafi użyć właściwej terminlogii angielskiej
4,5Student potrafi właściwie zakwalifikować gatunki ryb i określić ich właściwości technologiczne, potrafi użyć właściwej terminlogii angielskiej
5,0Student potrafi bardyo dobrze zakwalifikować gatunki ryb i określić ich właściwości technologiczne, oraz potrafi użyć właściwej terminlogii angielskiej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D5tzpw_K01
Student potrafi dobierać właściwe gatunki ryb w celu optymalnego wykorzystania gospodarczego
2,0Student nie potrafi dobierać właściwych gatunków ryb w celu optymalnego wykorzystania gospodarczego
3,0Student potrafi w minimalnym stopniu dobierać właściwe gatunki ryb w celu optymalnego wykorzystania gospodarczego
3,5Student potrafi dobierać w dostatecznym stopniu właściwe gatunki ryb w celu optymalnego wykorzystania gospodarczego
4,0Student potrafi dobierać w dobrym stopniu właściwe gatunki ryb w celu optymalnego wykorzystania gospodarczego
4,5Student potrafi dobierać w bardzo dobrym stopniu właściwe gatunki ryb w celu optymalnego wykorzystania gospodarczego
5,0Student potrafi dobierać w bardzo dobrym stopniu właściwe gatunki ryb w celu ich maksymalnego wykorzystania gospodarczego

Literatura podstawowa

  1. krzykawski S., Więcaszek B., Keszka s., Antoszek A., Systematyka krągłoustych i ryb, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2001
  2. Brylińska M., Ryby słodkowodne Polski, PWN, warszawa, 2000
  3. Rutkowicz S., Encyklopedia ryb morskich, Morskie, Gdańsk, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Więcaszek B., Krzykawski S., Keszka S., Antoszek A., Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2006
  2. Nelson J., Fishes of the World, John Wiley & Sons, Singapoe - New York, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z budową ryb i ich najważniejszymi cechami taksonomicznymi. Zapoznanie się z gatunkami ryb z gromady Chondrichtyes i Actinopterygii (Chondrostei)3
T-L-2Praktyczne zapoznanie się z gatunkami z rzędów: Anguilliformes, Clupeiformes, Cypriniformes, Siluriformes i Salmoniformes.3
T-L-3Praktyczne zapoznanie się z gatunkami ryb z rzędów: Perciformes i pleuronectiformes2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa ryb i ich cechy taksonomiczne. Zaznajomienie studentów z gatunkami ważnymi gospodarczo przedstawicielami gromady Chondrichthyes oraz z pozyskiwanymi z nich surowcami na rynku polskim i światowym. Zapoznanie z najważniejszymi gatunkami ryb z gromady promieniopłetwych Actinopterygii (jesiotrokształtne, węgorzokształtne, śledziokształtne) oraz właściwościami surowców rybnych. Zapoznanie się z nazewnictwem angielskim gatunków.3
T-W-2Najważniejsze gatunki ryb z rzędów: karpiokształtnych, łososiokształtnych, dorszokształtnych, okoniokształtnych. Znaczenie tych gatunków w turystyce, przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, kosmetologicznym. Nazewnictwo angielskie.4
T-W-3Charakterystyka taksonomiczna i technologiczna gatunków z rzędu płastugokształtnych1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestniczenie w zajeciach16
A-L-2uczestniczenie w konsultacjach6
A-L-3przygotowanie się do zajęć8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w zajęciach8
A-W-2uczestniczenie w konsultacjach8
A-W-3przygotowanie się do zajęć8
A-W-4studiowanie literatury6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D5tzpw_W01Student ma wiedzę na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZiZ_1A_W10Ma podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania organizmów wodnych pozyskiwanych dla przetwórstwa, zna zasady i podstawowe metody pozyskiwania organizmów wodnych poławianych i hodowlanych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami ryb ważnymi gospodarczo, o cennych włanościach technologicznych surowców
Treści programoweT-W-1Budowa ryb i ich cechy taksonomiczne. Zaznajomienie studentów z gatunkami ważnymi gospodarczo przedstawicielami gromady Chondrichthyes oraz z pozyskiwanymi z nich surowcami na rynku polskim i światowym. Zapoznanie z najważniejszymi gatunkami ryb z gromady promieniopłetwych Actinopterygii (jesiotrokształtne, węgorzokształtne, śledziokształtne) oraz właściwościami surowców rybnych. Zapoznanie się z nazewnictwem angielskim gatunków.
T-W-2Najważniejsze gatunki ryb z rzędów: karpiokształtnych, łososiokształtnych, dorszokształtnych, okoniokształtnych. Znaczenie tych gatunków w turystyce, przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, kosmetologicznym. Nazewnictwo angielskie.
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z budową ryb i ich najważniejszymi cechami taksonomicznymi. Zapoznanie się z gatunkami ryb z gromady Chondrichtyes i Actinopterygii (Chondrostei)
T-L-3Praktyczne zapoznanie się z gatunkami ryb z rzędów: Perciformes i pleuronectiformes
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-2Ocena formująca: prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych
3,5Student ma ograniczoną wiedzę na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych
4,0Student ma wiedzę na dobrym poziomie na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych
4,5Student ma wiedzę na dobrym poziomie na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na bardzo dobrym poziomie na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych
5,0Student ma wiedzę na bardzo dobrym poziomie na temat taksonomii gatunków ważnych gospodarczo, oraz na temat właściwości surowców z nich pozyskiwanych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D5tzpw_U01Student potrafi właściwie zakwalifikować gatunki ryb i określić ich właściwości technologiczne, oraz użyć właściwej terminlogii angielskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami ryb ważnymi gospodarczo, o cennych włanościach technologicznych surowców
Treści programoweT-W-1Budowa ryb i ich cechy taksonomiczne. Zaznajomienie studentów z gatunkami ważnymi gospodarczo przedstawicielami gromady Chondrichthyes oraz z pozyskiwanymi z nich surowcami na rynku polskim i światowym. Zapoznanie z najważniejszymi gatunkami ryb z gromady promieniopłetwych Actinopterygii (jesiotrokształtne, węgorzokształtne, śledziokształtne) oraz właściwościami surowców rybnych. Zapoznanie się z nazewnictwem angielskim gatunków.
T-W-3Charakterystyka taksonomiczna i technologiczna gatunków z rzędu płastugokształtnych
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z budową ryb i ich najważniejszymi cechami taksonomicznymi. Zapoznanie się z gatunkami ryb z gromady Chondrichtyes i Actinopterygii (Chondrostei)
T-L-3Praktyczne zapoznanie się z gatunkami ryb z rzędów: Perciformes i pleuronectiformes
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-2Ocena formująca: prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi właściwie zakwalifikować gatunki ryb i określić ich właściwości technologiczne, oraz użyć właściwej terminlogii angielskiej
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym zakwalifikować gatunki ryb i określić ich właściwości technologiczne, oraz użyć właściwej terminlogii angielskiej
3,5Student potrafi właściwie zakwalifikować większość gatunków ryb i określić ich właściwości technologiczne, oraz użyć właściwej terminlogii angielskiej
4,0Student potrafi właściwie zakwalifikować gatunki ryb i określić ich właściwości technologiczne, nie potrafi użyć właściwej terminlogii angielskiej
4,5Student potrafi właściwie zakwalifikować gatunki ryb i określić ich właściwości technologiczne, potrafi użyć właściwej terminlogii angielskiej
5,0Student potrafi bardyo dobrze zakwalifikować gatunki ryb i określić ich właściwości technologiczne, oraz potrafi użyć właściwej terminlogii angielskiej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D5tzpw_K01Student potrafi dobierać właściwe gatunki ryb w celu optymalnego wykorzystania gospodarczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami ryb ważnymi gospodarczo, o cennych włanościach technologicznych surowców
Treści programoweT-W-2Najważniejsze gatunki ryb z rzędów: karpiokształtnych, łososiokształtnych, dorszokształtnych, okoniokształtnych. Znaczenie tych gatunków w turystyce, przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, kosmetologicznym. Nazewnictwo angielskie.
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z budową ryb i ich najważniejszymi cechami taksonomicznymi. Zapoznanie się z gatunkami ryb z gromady Chondrichtyes i Actinopterygii (Chondrostei)
T-L-3Praktyczne zapoznanie się z gatunkami ryb z rzędów: Perciformes i pleuronectiformes
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: prezentacja multimedialna
S-3Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobierać właściwych gatunków ryb w celu optymalnego wykorzystania gospodarczego
3,0Student potrafi w minimalnym stopniu dobierać właściwe gatunki ryb w celu optymalnego wykorzystania gospodarczego
3,5Student potrafi dobierać w dostatecznym stopniu właściwe gatunki ryb w celu optymalnego wykorzystania gospodarczego
4,0Student potrafi dobierać w dobrym stopniu właściwe gatunki ryb w celu optymalnego wykorzystania gospodarczego
4,5Student potrafi dobierać w bardzo dobrym stopniu właściwe gatunki ryb w celu optymalnego wykorzystania gospodarczego
5,0Student potrafi dobierać w bardzo dobrym stopniu właściwe gatunki ryb w celu ich maksymalnego wykorzystania gospodarczego