Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Biologia i wykorzystywanie kręgowców wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia i wykorzystywanie kręgowców wodnych
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL8 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW8 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zoologii kręgowców

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną i morfologiczną kręgowców wodnych w ekosystemach słodkowodnych i morskich, wykorzystywanych przez człowieka
C-2Zapoznanie studentów z cechami użytkowymi wodnych kręgowców.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa, rozpoznawanie i cechy użytkowe płazów i gadów wykorzystywanych w różnyvch gałęziach gospodarki człowieka2
T-L-2Budowa, rozpoznawanie i cechy użytkowe ssaków morskich wykorzystywanych w różnyvch gałęziach gospodarki człowieka2
T-L-3Budowa, rozpoznawanie i cechy użytkowe ssaków słodkowodnych wykorzystywanych w różnyvch gałęziach gospodarki człowieka3
T-L-4Zaliczenie pisemne1
8
wykłady
T-W-1Cechy ogólne, morfologia, budowa i biologia płazów i gadów wodnych mających znaczenie w żywieniu człowieka. Wykorzystanie gadów jako surowca w innych gałęziach przemysłu.2
T-W-2Cechy ogólne, morfologia, budowa i biologia ptaków wodnych mających znaczenie w żywieniu człowieka. Gatunki ptaków wodnych wykorzystywanych jako surowiec spożywczy. Wartości odżywcze i tradycyjne potrawy kulinarne2
T-W-3Cechy ogólne, morfologia, budowa i biologia waleni mających znaczenie w żywieniu człowieka. Gatunki waleni wykorzystywanych jako surowiec różnych gałęzi przemysłu. Ochrona waleni na tle przepisów prawnych.2
T-W-4Sprawdzian pisemny2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć20
A-L-3Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3Studiowanie literatury7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne - metody podajace, tradycyjne z wykorzystaniem środków mulimedialnych , połaczone z metodami problemowymi i aktywizujacymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Wykłady informacyjne połaczone z demonstracją i rozpoznwaniem obiektów biologicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów
S-2Ocena formująca: Praktyczne rozpoznawanie kręgowców wodnych wykozrsytywanych przez człowieka

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO5-9tzpw_W01
Student nazywa, rozpoznaje i rozróżnia użytkowe kręgowce wodne; wskazuje i objaśnia możliwości ich wykorzystania przez człowieka
TZiZ_1A_W10R1A_W03, R1A_W05InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO5-9tzpw_U01
Student ocenia możliwości wykorzystania i zastosowania poszczególnych wodnych kręgowców poddawanych eksploatacji
TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U05, TZiZ_1A_U12, TZiZ_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO5-9tzpw_K01
Student ma świdomość zagrożeń wynikających z niekontrolowanego użytkowania kręgowców wodnych
TZiZ_1A_K04R1A_K06C-2, C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO5-9tzpw_W01
Student nazywa, rozpoznaje i rozróżnia użytkowe kręgowce wodne; wskazuje i objaśnia możliwości ich wykorzystania przez człowieka
2,0Student nie rozpoznaje i nie rozróżnia żadnego gatunku kregowców wodnych
3,0Student potrafi rozpoznać i nazwać 60% gatunków użytkowych kręgowców wodnych
3,5Student potrafi rozpoznać i nazwać 60% gatunków użytkowych kręgowców wodnych ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
4,0Student potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować 61- 70% gatunków użytkowych kręgowców wodnych ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
4,5Student potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować 71- 80% gatunków użytkowych kręgowców wodnych, ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka,wymienia warości odżywcze poszczególnych gatunków
5,0Student potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować ponad 80% gatunków użytkowych kręgowców wodnych ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka,wymienia warości odżywcze poszczególnych gatunków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO5-9tzpw_U01
Student ocenia możliwości wykorzystania i zastosowania poszczególnych wodnych kręgowców poddawanych eksploatacji
2,0Student nie potrafi zaprezentować kierunków i możliwości wykorzystania wodnych kregowców poddawanych eksploatacji
3,0Student potrafi ogólnikowo zaprezentować kierunki i możliwości wykorzystania wodnych kregowców, nie zna jednak żadnego z reprezentantów poszczególnych gromad
3,5Student potrafi zaprezentować i analizować kierunki i możliwości wykorzystania wodnych kregowców, zna jedynie pojedyncze gatunki przedstawicieli kręgowców w poszczególnych grupach eksploatacji
4,0Student potrafi zaprezentować i analizować kierunki i możliwości wykorzystania wodnych kregowców, zna 50- 60% gatunków kręgowców ujętych w programie
4,5Student potrafi zaprezentować i analizować kierunki i możliwości wykorzystania wodnych kregowców, zna 61- 75% gatunków kręgowców ujętych w programie, potrafi ocenić stopień zagrożenia poszczególnych grup kręgowców w wyniku ich niekontrolowanej eksploatacji
5,0Student potrafi zaprezentować i analizować kierunki i możliwości wykorzystania wodnych kregowców, zna ponad75% gatunków kręgowców ujętych w programie, potrafi ocenić stopień zagrożenia poszczególnych grup kręgowców w wyniku ich niekontrolowanej eksploatacji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO5-9tzpw_K01
Student ma świdomość zagrożeń wynikających z niekontrolowanego użytkowania kręgowców wodnych
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń wynikających z niekontrolowanego użytkowania kręgowców wodnych oraz nie widzi korzyści wynikających z możliwości ich wykorzystania
3,0Student ma świadomość dotyczacą możliwości pozyskiwania niekonwencjolnalnych źródeł białka jako surowców spożywczych a także wolę popularyzacji tej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Juszczyk W., Płazy i gady krajowe. cz. 1. Wiadomości ogólne, PWN, Warszawa, 1987
  2. Juszczyk W., Płazy i gady krajowe. cz. 2. Płazy, PWN, Warszawa, 1987
  3. Juszczyk W., Płazy i gady krajowe cz. 3. Gady, PWN, Warszawa, 1987
  4. Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1976

Literatura dodatkowa

  1. Lanka V., Vit Z., Płazy i gady, Polska Oficyna Wydawnicza BGW, Warszawa, 1980
  2. Umiński P., Zwierzęta i oceany, WSiP, Warszawa, 1976

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa, rozpoznawanie i cechy użytkowe płazów i gadów wykorzystywanych w różnyvch gałęziach gospodarki człowieka2
T-L-2Budowa, rozpoznawanie i cechy użytkowe ssaków morskich wykorzystywanych w różnyvch gałęziach gospodarki człowieka2
T-L-3Budowa, rozpoznawanie i cechy użytkowe ssaków słodkowodnych wykorzystywanych w różnyvch gałęziach gospodarki człowieka3
T-L-4Zaliczenie pisemne1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cechy ogólne, morfologia, budowa i biologia płazów i gadów wodnych mających znaczenie w żywieniu człowieka. Wykorzystanie gadów jako surowca w innych gałęziach przemysłu.2
T-W-2Cechy ogólne, morfologia, budowa i biologia ptaków wodnych mających znaczenie w żywieniu człowieka. Gatunki ptaków wodnych wykorzystywanych jako surowiec spożywczy. Wartości odżywcze i tradycyjne potrawy kulinarne2
T-W-3Cechy ogólne, morfologia, budowa i biologia waleni mających znaczenie w żywieniu człowieka. Gatunki waleni wykorzystywanych jako surowiec różnych gałęzi przemysłu. Ochrona waleni na tle przepisów prawnych.2
T-W-4Sprawdzian pisemny2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć20
A-L-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3Studiowanie literatury7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-9tzpw_W01Student nazywa, rozpoznaje i rozróżnia użytkowe kręgowce wodne; wskazuje i objaśnia możliwości ich wykorzystania przez człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W10Ma podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania organizmów wodnych pozyskiwanych dla przetwórstwa, zna zasady i podstawowe metody pozyskiwania organizmów wodnych poławianych i hodowlanych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z cechami użytkowymi wodnych kręgowców.
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną i morfologiczną kręgowców wodnych w ekosystemach słodkowodnych i morskich, wykorzystywanych przez człowieka
Treści programoweT-W-2Cechy ogólne, morfologia, budowa i biologia ptaków wodnych mających znaczenie w żywieniu człowieka. Gatunki ptaków wodnych wykorzystywanych jako surowiec spożywczy. Wartości odżywcze i tradycyjne potrawy kulinarne
T-W-3Cechy ogólne, morfologia, budowa i biologia waleni mających znaczenie w żywieniu człowieka. Gatunki waleni wykorzystywanych jako surowiec różnych gałęzi przemysłu. Ochrona waleni na tle przepisów prawnych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne - metody podajace, tradycyjne z wykorzystaniem środków mulimedialnych , połaczone z metodami problemowymi i aktywizujacymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Wykłady informacyjne połaczone z demonstracją i rozpoznwaniem obiektów biologicznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praktyczne rozpoznawanie kręgowców wodnych wykozrsytywanych przez człowieka
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozpoznaje i nie rozróżnia żadnego gatunku kregowców wodnych
3,0Student potrafi rozpoznać i nazwać 60% gatunków użytkowych kręgowców wodnych
3,5Student potrafi rozpoznać i nazwać 60% gatunków użytkowych kręgowców wodnych ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
4,0Student potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować 61- 70% gatunków użytkowych kręgowców wodnych ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka
4,5Student potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować 71- 80% gatunków użytkowych kręgowców wodnych, ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka,wymienia warości odżywcze poszczególnych gatunków
5,0Student potrafi rozpoznać, nazwać i scharakteryzować ponad 80% gatunków użytkowych kręgowców wodnych ujętych w programie, zna możliwości ich wykorzystania w gospodarce człowieka,wymienia warości odżywcze poszczególnych gatunków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-9tzpw_U01Student ocenia możliwości wykorzystania i zastosowania poszczególnych wodnych kręgowców poddawanych eksploatacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_1A_U12Potrafi rozpoznać surowce pochodzenia wodnego, określić adekwatny dla danego organizmu sposób jego pozyskiwania, umie dokonać identyfikacji i analizy czynników wpływających na efektywność eksploatacji organizmów wodnych wykorzystywanych w przetwórstwie żywności.
TZiZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z cechami użytkowymi wodnych kręgowców.
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną i morfologiczną kręgowców wodnych w ekosystemach słodkowodnych i morskich, wykorzystywanych przez człowieka
Treści programoweT-W-2Cechy ogólne, morfologia, budowa i biologia ptaków wodnych mających znaczenie w żywieniu człowieka. Gatunki ptaków wodnych wykorzystywanych jako surowiec spożywczy. Wartości odżywcze i tradycyjne potrawy kulinarne
T-W-3Cechy ogólne, morfologia, budowa i biologia waleni mających znaczenie w żywieniu człowieka. Gatunki waleni wykorzystywanych jako surowiec różnych gałęzi przemysłu. Ochrona waleni na tle przepisów prawnych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne - metody podajace, tradycyjne z wykorzystaniem środków mulimedialnych , połaczone z metodami problemowymi i aktywizujacymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Wykłady informacyjne połaczone z demonstracją i rozpoznwaniem obiektów biologicznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praktyczne rozpoznawanie kręgowców wodnych wykozrsytywanych przez człowieka
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprezentować kierunków i możliwości wykorzystania wodnych kregowców poddawanych eksploatacji
3,0Student potrafi ogólnikowo zaprezentować kierunki i możliwości wykorzystania wodnych kregowców, nie zna jednak żadnego z reprezentantów poszczególnych gromad
3,5Student potrafi zaprezentować i analizować kierunki i możliwości wykorzystania wodnych kregowców, zna jedynie pojedyncze gatunki przedstawicieli kręgowców w poszczególnych grupach eksploatacji
4,0Student potrafi zaprezentować i analizować kierunki i możliwości wykorzystania wodnych kregowców, zna 50- 60% gatunków kręgowców ujętych w programie
4,5Student potrafi zaprezentować i analizować kierunki i możliwości wykorzystania wodnych kregowców, zna 61- 75% gatunków kręgowców ujętych w programie, potrafi ocenić stopień zagrożenia poszczególnych grup kręgowców w wyniku ich niekontrolowanej eksploatacji
5,0Student potrafi zaprezentować i analizować kierunki i możliwości wykorzystania wodnych kregowców, zna ponad75% gatunków kręgowców ujętych w programie, potrafi ocenić stopień zagrożenia poszczególnych grup kręgowców w wyniku ich niekontrolowanej eksploatacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-9tzpw_K01Student ma świdomość zagrożeń wynikających z niekontrolowanego użytkowania kręgowców wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z cechami użytkowymi wodnych kręgowców.
C-1Zapoznanie studentów z różnorodnością taksonomiczną i morfologiczną kręgowców wodnych w ekosystemach słodkowodnych i morskich, wykorzystywanych przez człowieka
Treści programoweT-W-4Sprawdzian pisemny
T-W-2Cechy ogólne, morfologia, budowa i biologia ptaków wodnych mających znaczenie w żywieniu człowieka. Gatunki ptaków wodnych wykorzystywanych jako surowiec spożywczy. Wartości odżywcze i tradycyjne potrawy kulinarne
T-W-3Cechy ogólne, morfologia, budowa i biologia waleni mających znaczenie w żywieniu człowieka. Gatunki waleni wykorzystywanych jako surowiec różnych gałęzi przemysłu. Ochrona waleni na tle przepisów prawnych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne - metody podajace, tradycyjne z wykorzystaniem środków mulimedialnych , połaczone z metodami problemowymi i aktywizujacymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Wykłady informacyjne połaczone z demonstracją i rozpoznwaniem obiektów biologicznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praktyczne rozpoznawanie kręgowców wodnych wykozrsytywanych przez człowieka
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń wynikających z niekontrolowanego użytkowania kręgowców wodnych oraz nie widzi korzyści wynikających z możliwości ich wykorzystania
3,0Student ma świadomość dotyczacą możliwości pozyskiwania niekonwencjolnalnych źródeł białka jako surowców spożywczych a także wolę popularyzacji tej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0