Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
Sylabus przedmiotu Postępy w inżynierii przemysłu spożywczego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Postępy w inżynierii przemysłu spożywczego | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>, Jarosław Majewski <Jaroslaw.Majewski@zut.edu.pl>, Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 15 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw inżynierii chemicznej i procesowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczanie podstawowych właściwości fizycznych cieczy | 3 |
T-L-2 | Pomiary lepkości cieczy newtonowskich i nienewtonowskich przy pomocy reometrów rotacyjnych | 3 |
T-L-3 | Wyznaczanie krzywych płynięcia i parametrów reologicznych cieczy nienewtonowskich | 3 |
T-L-4 | Wyznaczanie wspólczynników przewodności cieplnej | 3 |
T-L-5 | Obliczanie parametrów cieplnych artykułów żywnościowych | 4 |
T-L-6 | Procesy wymiany ciepła | 2 |
T-L-7 | Nowoczesna metody cięcia strugą wodną - wyznaczanie parametrów procesu | 4 |
T-L-8 | Ciśnieniowe metody nastrzyku cieczni technologicznymi | 4 |
T-L-9 | Dynamiczne metody wyznaczania właściwosci mechanicznych żywności | 3 |
29 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy modelowania procesów i aparatów | 1 |
T-W-2 | Rodzaje procesów przemysłowych i dobór aparatury do ich realizacji | 1 |
T-W-3 | Charakterystyka techniczna maszyn i aparatów | 1 |
T-W-4 | Podstawy automatyzacji procesów | 2 |
T-W-5 | Maszyny i urzadzenia do przesyłania płynów | 1 |
T-W-6 | Pompy, sprężarki, wentylatory, urzadzenia transportu pneumatycznego | 1 |
T-W-7 | Maszyny i urzadzenia do rozdzielania materiałów niejednorodnych | 1 |
T-W-8 | Maszyny do rozdrabniania i mieszania | 1 |
T-W-9 | Zamrażanie żywności i urządzenia do realizacji procesów chłodniczych i zamrażalniczych | 1 |
T-W-10 | Nowoczesne metody i urzadzenia do utrwalania żywności | 2 |
T-W-11 | Nowoczesne metody wykorzystania strugi wodnej w technologii żywności | 3 |
T-W-12 | Ciśnieniowe metody nastrzyku cieczami technologicznymi | 3 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 29 |
A-L-2 | przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 40 |
A-L-3 | konsultacje z prowadzącym | 5 |
A-L-4 | studiowanie literatury | 45 |
119 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 28 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 15 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO1-22zc_W01 Posiada wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego. | TZZ_2A_W13 | R2A_W05 | InzA2_W01, InzA2_W02 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO1-22zc_U01 Posiada umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. | TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U03 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10 | InzA2_U06 | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO1-22zc_K01 Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. | TZZ_2A_K04, TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K02 | R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO1-22zc_W01 Posiada wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego. |
3,0 | Student posiada zadowalająca wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego, ale z licznymi brakami. | |
3,5 | Student posiada zadowalająca wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego, ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego. | |
5,0 | Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO1-22zc_U01 Posiada umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązywać problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. |
3,0 | Student w zadowalającym stopniu potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych, ale z licznymi błędami. | |
3,5 | Student w zadowalającym stopniu potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych, ale ze znacznymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. | |
5,0 | Student znakomicie potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO1-22zc_K01 Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. | 2,0 | Student nie ma świadomości ryzyka i poczucia odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. |
3,0 | Student ma częściową świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. | |
3,5 | Student ma zadowalającą świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. | |
4,0 | Student ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych. |
Literatura podstawowa
- Lewicki P.P., Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego., W.N.T., Warszawa, 1988
- Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, W.N.T., Warszawa, 1986
- Burka E.S., Nałęcz T.J., Mechanika płynów w przykładach., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
- Chwiej M., Aparatura przemysłu spożywczego, P.W.N., Warszawa, 1984
- Ferguson J., Kembłowski Z., Reologia stosowana płynów., Wydawnictwo Marcus sc., Łódź, 1995
- Gryboś R.:, Podstawy mechaniki płynów, P.W.N., Warszawa, 1989
- Chwiej M, Aparatura przemysłu spożywczego. Maszyny i aparaty, PWN, Warszawa, 1979
- Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R.:, Podstawy teoretyczne inżynierii chemicznej i procesowej., W.N.T., Warszawa, 19852011
- Ziołkowski Z.:, Podstawowe procesy inżynierii chemicznej - przenoszenie pędu, ciepła i masy., P.W.N., Warszawa, 1982
Literatura dodatkowa
- Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
- Petela R.:, Przepływ ciepła., P.W.N., Warszawa, 1983