Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)

Sylabus przedmiotu Bioinżynieria w przetwórstwie ryb i owoców morza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioinżynieria w przetwórstwie ryb i owoców morza
Specjalność technologia rybna
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 29 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z chemii, biologii ryb, technologii rybnej w zakresie studiowanego kierunku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wybranymi procesami, technikami i obliczeniami inżynierskimi stosowanymi w przetwórstwie ryb i owoców morza i ich wpływem na jakość produktu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza wpływu żywienia na wybrane składniki chemiczne mięsa ryb14
T-L-2Ocena jakości fizyko-chemicznej kąpieli marynujących pozyskanych ze strumieni zanieczyszczonych w procesie separacji membranowej z przeznaczeniem do ponownego wykorzystania w przetwórstwie15
29
wykłady
T-W-1Wpływ naturalnych czynników środowiskowych (abiotycznych i biotycznych) na jakość surowca6
T-W-2Wpływ pokarmu na jakość surowca pozyskiwanego w hodowli6
T-W-3Techniki inżynierskie stosowane w przetwórstwie surowca6
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach29
A-L-2Studiowanie literatury20
A-L-3Konsultacje z nauczyielem30
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia30
A-L-5Opracowanie sprawozdań10
119
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Konsultacje z prowadzącym2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające - objaśnienie i opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki i sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiazujacych zasad pracy w laboratorium
S-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-27tr_W01
Student zna czynniki środowiskowe (abiotyczne i biotyczne) wpływające na jakość surowca pozyskiwanego ze środowiska wodnego. Zna wpływ składu stosowanego pokarmu na skład jakościowy surowca. Zna metody oczyszczania strumieni zanieczyszczonych powstających w przetwórstwie surowca rybnego i możliwości ich zawracania do produkcji.
TZZ_2A_W13, TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W12, TZZ_2A_W03R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-3S-5, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-27tr_U01
Student potrafi przeprowadzić badania nad wpływem żywienia na wybrane składniki chemiczne mięsa ryb. Potrafi przeprowadzić separację membranową strumieni zanieczyszczonych i zastosować oczyszczone kąpiele marynujące w ponownym procesie pozyskania prodduktu końcowego.
TZZ_2A_U16, TZZ_2A_U09, TZZ_2A_U01R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06C-1T-L-1, T-L-2M-2, M-3S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-27tr_K01
Student wykazuje aktywną postawę w procesie nauki. Potrafi pracować w zespole. Jest zdeterminowany do osiagnięcia prawidłowych wyników powierzonych zadań. Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy i etyką zawodową. Ma świadomość zagrożeń związanych ze stosowanymi substancjami chemicznymi i wykazuje dbałość o ochronę środowiska.
TZZ_2A_K04, TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K03R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2M-3S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-27tr_W01
Student zna czynniki środowiskowe (abiotyczne i biotyczne) wpływające na jakość surowca pozyskiwanego ze środowiska wodnego. Zna wpływ składu stosowanego pokarmu na skład jakościowy surowca. Zna metody oczyszczania strumieni zanieczyszczonych powstających w przetwórstwie surowca rybnego i możliwości ich zawracania do produkcji.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy w stopniu nie przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-27tr_U01
Student potrafi przeprowadzić badania nad wpływem żywienia na wybrane składniki chemiczne mięsa ryb. Potrafi przeprowadzić separację membranową strumieni zanieczyszczonych i zastosować oczyszczone kąpiele marynujące w ponownym procesie pozyskania prodduktu końcowego.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić zadanych poświadczeń laboratoryjnych, nie ma podstawowej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student w stopniu podstawowym posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i przy pomocy prowadzącego na każdym etapie potrafi przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne. Nie wykazuje wyraźnego zaangażowania w pracę.
3,5Student posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i przy małej pomocy prowadzącego potrafi przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne. Wykazuje zaangażowania w pracę.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i przy sporadycznej pomocy prowadzącego potrafi przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne postępując zgodnie z odpowiednimi instrukcjami. Wykazuje zaangażowanie w pracę.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i potrafi z dużą samodzielnością przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne postępując zgodnie z odpowiednimi instrukcjami. Wykazuje zaangażowania w pracę. Samodzielnie interpretuje uzyskane wyniki.
5,0Student posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i potrafi samodzielnie przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne postępując zgodnie z odpowiednimi instrukcjami. Wykazuje zaangażowania w pracę. Samodzielnie interpretuje uzyskane wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-27tr_K01
Student wykazuje aktywną postawę w procesie nauki. Potrafi pracować w zespole. Jest zdeterminowany do osiagnięcia prawidłowych wyników powierzonych zadań. Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy i etyką zawodową. Ma świadomość zagrożeń związanych ze stosowanymi substancjami chemicznymi i wykazuje dbałość o ochronę środowiska.
2,0Student nie potrafi współpracować w zespole, nie ma świadomości zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Nie ma świadomości potrzeby ciągłego kształcenia.
3,0Student ptrafi współpracować w zespole, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia.
3,5Student potrafi współpracować w zespole, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku.
4,0Student potrafi współpracować w zespole i sporadycznie przyjmuje rolę lidera, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku.
4,5Student potrafi współpracować w zespole i przyjmuje rolę lidera, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku i konsekwentnie ją realizuje.
5,0Student potrafi współpracować w zespole i przyjmuje rolę lidera, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku, konsekwentnie ją realizuje i motywuje innych do tego.

Literatura podstawowa

  1. E. G. Daczkowska-Kozon, B. Sun Pan, Environmental Effects on Seafood Availability, Safety and Quality, CRC Press, New York, 2010, 1
  2. Rautenbach R., Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza wpływu żywienia na wybrane składniki chemiczne mięsa ryb14
T-L-2Ocena jakości fizyko-chemicznej kąpieli marynujących pozyskanych ze strumieni zanieczyszczonych w procesie separacji membranowej z przeznaczeniem do ponownego wykorzystania w przetwórstwie15
29

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ naturalnych czynników środowiskowych (abiotycznych i biotycznych) na jakość surowca6
T-W-2Wpływ pokarmu na jakość surowca pozyskiwanego w hodowli6
T-W-3Techniki inżynierskie stosowane w przetwórstwie surowca6
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach29
A-L-2Studiowanie literatury20
A-L-3Konsultacje z nauczyielem30
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia30
A-L-5Opracowanie sprawozdań10
119
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Konsultacje z prowadzącym2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO1-27tr_W01Student zna czynniki środowiskowe (abiotyczne i biotyczne) wpływające na jakość surowca pozyskiwanego ze środowiska wodnego. Zna wpływ składu stosowanego pokarmu na skład jakościowy surowca. Zna metody oczyszczania strumieni zanieczyszczonych powstających w przetwórstwie surowca rybnego i możliwości ich zawracania do produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
TZZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZZ_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wybranymi procesami, technikami i obliczeniami inżynierskimi stosowanymi w przetwórstwie ryb i owoców morza i ich wpływem na jakość produktu
Treści programoweT-W-1Wpływ naturalnych czynników środowiskowych (abiotycznych i biotycznych) na jakość surowca
T-W-2Wpływ pokarmu na jakość surowca pozyskiwanego w hodowli
T-W-3Techniki inżynierskie stosowane w przetwórstwie surowca
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-3Metody podające - objaśnienie i opis
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy w stopniu nie przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO1-27tr_U01Student potrafi przeprowadzić badania nad wpływem żywienia na wybrane składniki chemiczne mięsa ryb. Potrafi przeprowadzić separację membranową strumieni zanieczyszczonych i zastosować oczyszczone kąpiele marynujące w ponownym procesie pozyskania prodduktu końcowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
TZZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
TZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wybranymi procesami, technikami i obliczeniami inżynierskimi stosowanymi w przetwórstwie ryb i owoców morza i ich wpływem na jakość produktu
Treści programoweT-L-1Analiza wpływu żywienia na wybrane składniki chemiczne mięsa ryb
T-L-2Ocena jakości fizyko-chemicznej kąpieli marynujących pozyskanych ze strumieni zanieczyszczonych w procesie separacji membranowej z przeznaczeniem do ponownego wykorzystania w przetwórstwie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające - objaśnienie i opis
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki i sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiazujacych zasad pracy w laboratorium
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić zadanych poświadczeń laboratoryjnych, nie ma podstawowej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student w stopniu podstawowym posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i przy pomocy prowadzącego na każdym etapie potrafi przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne. Nie wykazuje wyraźnego zaangażowania w pracę.
3,5Student posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i przy małej pomocy prowadzącego potrafi przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne. Wykazuje zaangażowania w pracę.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i przy sporadycznej pomocy prowadzącego potrafi przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne postępując zgodnie z odpowiednimi instrukcjami. Wykazuje zaangażowanie w pracę.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i potrafi z dużą samodzielnością przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne postępując zgodnie z odpowiednimi instrukcjami. Wykazuje zaangażowania w pracę. Samodzielnie interpretuje uzyskane wyniki.
5,0Student posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i potrafi samodzielnie przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne postępując zgodnie z odpowiednimi instrukcjami. Wykazuje zaangażowania w pracę. Samodzielnie interpretuje uzyskane wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO1-27tr_K01Student wykazuje aktywną postawę w procesie nauki. Potrafi pracować w zespole. Jest zdeterminowany do osiagnięcia prawidłowych wyników powierzonych zadań. Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy i etyką zawodową. Ma świadomość zagrożeń związanych ze stosowanymi substancjami chemicznymi i wykazuje dbałość o ochronę środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
TZZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wybranymi procesami, technikami i obliczeniami inżynierskimi stosowanymi w przetwórstwie ryb i owoców morza i ich wpływem na jakość produktu
Treści programoweT-W-1Wpływ naturalnych czynników środowiskowych (abiotycznych i biotycznych) na jakość surowca
T-W-2Wpływ pokarmu na jakość surowca pozyskiwanego w hodowli
T-W-3Techniki inżynierskie stosowane w przetwórstwie surowca
T-L-1Analiza wpływu żywienia na wybrane składniki chemiczne mięsa ryb
T-L-2Ocena jakości fizyko-chemicznej kąpieli marynujących pozyskanych ze strumieni zanieczyszczonych w procesie separacji membranowej z przeznaczeniem do ponownego wykorzystania w przetwórstwie
Metody nauczaniaM-3Metody podające - objaśnienie i opis
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współpracować w zespole, nie ma świadomości zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Nie ma świadomości potrzeby ciągłego kształcenia.
3,0Student ptrafi współpracować w zespole, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikajacych z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia.
3,5Student potrafi współpracować w zespole, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku.
4,0Student potrafi współpracować w zespole i sporadycznie przyjmuje rolę lidera, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku.
4,5Student potrafi współpracować w zespole i przyjmuje rolę lidera, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku i konsekwentnie ją realizuje.
5,0Student potrafi współpracować w zespole i przyjmuje rolę lidera, ma świadomość zagrożeń dla środowiska wynikających z realizowanych doświadczeń laboratoryjnych. Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia oraz wykazuje czynną postawę w tym kierunku, konsekwentnie ją realizuje i motywuje innych do tego.