Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Genetyka i selekcja ryb:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetyka i selekcja ryb | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii, embriologii ryb, anatomii i genetyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zakresem i możliwościami programów selekcyjnych oraz sposobami oceny kondycji stad i populacji ryb w aspekcie polityki zarybiniowej i eksploatacji stad. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i srodowisko. Genetyczne i srodowiskowe składowe fenotypu - modelowanie. | 2 |
T-L-2 | Wsobność | 2 |
T-L-3 | Selekcja masowa | 2 |
T-L-4 | Odziedziczalność | 2 |
T-L-5 | Selekcja typu "brak selekcji" | 2 |
T-L-6 | Selekcja kierunkowa | 2 |
T-L-7 | Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa | 2 |
T-L-8 | Hybrydyzacja | 2 |
T-L-9 | Selekcja powrotna przemienna | 2 |
T-L-10 | Przegląd realizowanych w Polsce programów selekcyjnych ryb. | 2 |
T-L-11 | Przygotowanie materiałów, praca z tekstem polsko- i angielskojęzycznym w kontekście skonstruowania symulacji programu selekcyjnego dla wskazanego przez prowadzącego gatunku, stanowiącego warunek uzyskania zaliczenia przedmiotu. | 6 |
26 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe zagadnienia z genetyki klasycznej. Mechanizm dziedziczenia cech. | 2 |
T-W-2 | Bioróznorodność. Liczebność populacji. Dobór naturalny. Rola działalności człowieka. Proces wymierania gatunków. | 2 |
T-W-3 | Genetyka populacyjna - wybrane zagadnienia. | 4 |
T-W-4 | Selekcja naturalna i sztuczna. Addytywne współdziałanie genów. Sprzeżenie z płcią. | 2 |
T-W-5 | Proces utraty różnorodności genetycznej. Wartość Ne - interpretacja. Krzyżowanie losowe i rodowodowe. Inbred. | 4 |
T-W-6 | Wybrane aspekty z genetyki karpia, lina, pstrąga, ryb siejowatych i ryb jesiotrowatych. | 10 |
T-W-7 | Wykorzystanie metod selwekcji do wspierania stad i populacji ryb. | 2 |
26 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach | 14 |
A-L-3 | Przygotowanie do ćwiczeń | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-W-2 | konsultacje z prowadzącym | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Seminarium |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe, symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca |
S-2 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_D9tzpw_W01 Student posiada wiedzę na temat możliwości zastosowania wybranych metod selekcji stosowanych w akwakulturze. Posiada wiedzę z zakresu znaczenia bioróżnorodności oraz zna sposoby oceny kondycji populacji i stad ryb. | TZiZ_1A_W09, TZiZ_1A_W11 | R1A_W01, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_D9tzpw_U01 Student znając zasady i mechanizmy programów selekcyjnych potrafi dopasować odpowiedni program w zależności od obranego kryterium selekcyjnego. Potrafu istalić wartość progu selekcyjnego. | TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U13 | R1A_U01, R1A_U05 | InzA_U01, InzA_U04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_D9tzpw_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie selekcji ryb i tworzenia stad tarłowych. | TZiZ_1A_K03 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05 | InzA_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_D9tzpw_W01 Student posiada wiedzę na temat możliwości zastosowania wybranych metod selekcji stosowanych w akwakulturze. Posiada wiedzę z zakresu znaczenia bioróżnorodności oraz zna sposoby oceny kondycji populacji i stad ryb. | 2,0 | |
3,0 | Studen posiada w zakresie podstawowym wiedzę z metod i technik wykorzystywanych w programach selekcyjnych ryb. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_D9tzpw_U01 Student znając zasady i mechanizmy programów selekcyjnych potrafi dopasować odpowiedni program w zależności od obranego kryterium selekcyjnego. Potrafu istalić wartość progu selekcyjnego. | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować wybrane typy programów selekcyjnych w pracach nad podwyższaniem wartości użytkowej ryb. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_D9tzpw_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie selekcji ryb i tworzenia stad tarłowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia się. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Fopp-Bayat D., Łuczyński M., Jankun M., Rola genetyki populacyjnej w zachowaniu bioróżnorodności ryb., UWM, Olsztyn, 2010
- Fopp-Bayat D., Łuczyński M., Jankun M., Gospodarowanie stadami rozrodczymi naturalnych i hodowlanych populacji ryb - podstawy genetyki ilościowej., UWM, Olsztyn, 2010
- Aktualne publikacje wskazane przez prowadzącego., 2011
Literatura dodatkowa
- Goryczko K., Barwne formy pstrąga tęczowego., IRŚ, Olsztyn, 2004
- Steffens W., Der Karpfen, Westarp Wissenschaften, Hohenwarsleben, 2004, Szóste