Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo używek:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Towaroznawstwo używek | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa umiejętność pracy w laboratorium |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy z zakresu towaroznawstwa używek |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu towaroznawczej oceny używek |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia organizacyjne (BHP w laboratorium, zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń) | 2 |
T-L-2 | Technika przygotowania i ocena jakości naparu herbacianego | 2 |
T-L-3 | Ocena zawartości łodyżek | 2 |
T-L-4 | Wykrywanie zafałszowań herbat | 2 |
T-L-5 | Identyflkacja kawy Inki i kawy śniadaniowej | 2 |
T-L-6 | Oznaczanie sedymentacji proszku kakaowego | 2 |
T-L-7 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
13 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział i specyfika używek. Struktura wykorzystania w Polsce i na świecie | 2 |
T-W-2 | Historia i pochodzenie herbaty. Produkcja herbaty. | 2 |
T-W-3 | Klasyfikacja herbat. Gatunki handlowe herbat. | 2 |
T-W-4 | Wartość odżywcza i właściwości herbaty oraz jej naparów. Zafałszowania herbat. Ocena jakości. | 2 |
T-W-5 | Światowy rynek kawy. Międzynarodowa Umowa Kawowa. Spożycie kawy. | 1 |
T-W-6 | Produkcja kawy surowej. Główne kryteria klasyfikacyjne kawy. Właściwości kawy oraz jej naparów. | 2 |
T-W-7 | Proces produkcji kakao. Klasyfikacja kakao. Wartość odżywcza ziarna kakaowego. | 1 |
T-W-8 | Zaliczenie | 1 |
13 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-L-2 | Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń | 7 |
A-L-3 | Konsultacje | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 13 |
A-W-2 | Studiowanie literatury naukowej | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: ocena z odpowiedzi ustnej/ pisemnej |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_PO2-1_W01 Posiada wiedzę z zakresu towaroznawstwa używek oraz przeprowadzania oceny towaroznawczej jakości kawy, herbaty, kakao i wyrobów z tytoniu. | TZiZ_1A_W07 | R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_PO2-1_U01 Posiada wiedzę oraz umiejętność znajdowania informacji dotyczących towaroznawczej oceny używek, przeprowadzenia analiz i formułowania na podstawie uzyskanych wyników wniosków i opinii. | TZiZ_1A_U01 | R1A_U01 | InzA_U04 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_PO2-1_K01 Ma świadomość własnej wiedzy i konieczności dalszego kształcenia, pracuje w grupie przyjmując pozycję lidera. | TZiZ_1A_K06, TZiZ_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K07 | InzA_K01 | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_PO2-1_W01 Posiada wiedzę z zakresu towaroznawstwa używek oraz przeprowadzania oceny towaroznawczej jakości kawy, herbaty, kakao i wyrobów z tytoniu. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu towaroznawczej charakterystyki i oceny kawy i herbaty. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_PO2-1_U01 Posiada wiedzę oraz umiejętność znajdowania informacji dotyczących towaroznawczej oceny używek, przeprowadzenia analiz i formułowania na podstawie uzyskanych wyników wniosków i opinii. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przygotować i przeprowadzić podstawowe analizy w zakresie towaroznawstwa używek. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_PO2-1_K01 Ma świadomość własnej wiedzy i konieczności dalszego kształcenia, pracuje w grupie przyjmując pozycję lidera. | 2,0 | |
3,0 | Jest świadomy posiadanej wiedzy, nie odczuwa potrzeby dalszego kształcenia się. Pracuje w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Arens-Azevedo U., Grimpe E., Rosomm-Grolms M., Furst W., Schuler K., Technologia gastronomiczna z obsługą gości. Cz. III., Rea, Warszawa, 1999
- Baxter J., Świat kawy, English books, 1975
- Falarz A., Mataczyńska G., Towaroznawstwo artykułów spożywczych i nieżywnościowych, Oficyna Wyd. Poligraficzna Adam., Warszawa, 1997
- Gwiazdowski K., Poradnik baristy, Oficyna wyd. Read, Warszawa, 2004
- Hrankowski H., Kawa, surowce, technologia, WNT, Warszawa, 1976
- Pettigrew J., Królestwo herbaty, Wyd. Książkowe Twój Styl, Warszawa, 1997
- Rum L., Kawa. Legenda, historia, anegdota, Oficyna Wyd. Jan Akieleszek z synami, Wrocław, 1995
Literatura dodatkowa
- Kłobucki J., Wpływ spożycia używek na wartość odżywczą białka, wykorzystanie energii oraz biodostępność składników mineralnych, ART, Olsztyn, 1999
- Kołożyn-Krajewska D., Sikora T., Towaroznawstwo Żywności, WSiP, Warszawa, 1997
- Nicolin M., Herbata dla smakoszy, Oficyna Wyd. Kalliope, Warszawa, 1993