Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Opakowania i systemy pakujące:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Opakowania i systemy pakujące
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Małgorzata Mizielińska <Malgorzata.Mizielinska@zut.edu.pl>, Agnieszka Romanowska-Osuch <Agnieszka.Romanowska-Osuch@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 12

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 48 4,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa z zakresu chemii, biochemii, fizyki, ogólnej technologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych materiałów opakowaniowych, opakowań i systemów pakujących stosowanych w produkcji towarowej oraz projektowania i doboru opakowań oraz systemów pakujacych do określonych grup żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań, definicje i znaczenie opakowań, podstawowe terminy związane z opakowaniami, wymagania stawiane opakowaniom a ich funkcje4
T-L-2Opakowania metalowe - cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych (według PN-O-79551-1-4:1997), metody badań puszek metalowych zgodnie z PN-71/O-79133, wady technologiczne puszek metalowych4
T-L-3Opakowania szklane - określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje opakowań szklanych (według PN-77/O-79001), metody badań opakowań szklanych zgodnie z PN-71/O-79134, wady technologiczne opakowań szklanych4
T-L-4Opakowania papierowe - określanie właściwości wyrobów celulozowych, rodzaje papieru wykorzystywanego w opakowalnictwie żywności, podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, worki papierowe do transportu środków spożywczych zgodnie, projektowanie opakowań jednostkowych papierowych i kartonowych4
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych cz. I - podstawy identyfikacji tworzyw sztucznych; przegląd najważniejszych tworzyw sztucznych stosowanych w przemyśle spożywczym, określanie podstawowych metod formowania opakowań z tworzyw sztucznych4
T-L-6Opakowania z tworzyw sztucznych cz. II - opakowania jednostkowe i transportowe na przykładzie PN-O-79789:1996, terminologia, typy oraz specyfikacja worków z folii termoplastycznej (wg PN-ISO 6590-2:1996 i PN-EN ISO 8351-2:1997 ISO 8351-2), wady technologiczne opakowań z tworzyw sztucznych (butelki PET)4
T-L-7Kolokwium I (wykłady i ćwiczenia 1-7)2
T-L-8Przegląd najważniejszych opakowań jednostkowych i transportowych oraz metod ich badań - opakowania jednostkowe i transportowe zgodnie z PN-O-79000; wielkości jednostek ładunkowych: na przykładzie normy PN-93/M-78003; omówienie podstawowych grup badań materiałów opakowaniowych zgodnych z PN-88/O-790034
T-L-9Wytyczne do projektowania i doboru opakowań - podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym; najważniejsze własności produktów żywnościowych oraz metody ich utrwalania, czynniki wywołujące psucie się produktów żywności4
T-L-10Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności - klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zalecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu na przykładzie PN-EN 1086:1999; wytyczne dotyczące pakowania żywności świeżej na przykładzie PN-ISO 7558:19994
T-L-11Systemy pakowania żywności - podstawowe wytyczne przy doborze określonego systemu pakowania; przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania – wady i zalety2
T-L-12Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności - podstawowe rodzaje informacji znajdujących się na opakowaniach - Dz.U. 2001 nr 77 poz. 828); wymagania dotyczące oznaczenia opakowań w świetle Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa Dz.U. 1998 nr 25 poz. 1384
T-L-13Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań - certyfikacja opakowań zgodnie z normami krajowymi i EU; zagrożenia ekologiczne wynikające z utylizacji odpadów; rodzaje i znaczenie recyklingu materiałów opakowaniowych w świetle Ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. (Dz.U. 2001 nr 63 poz. 638); Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2001 r. w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. Dz.U. 2001 nr 69 poz. 7192
T-L-14Kolokwium II (wykłady 8-14 i ćwiczenia 9-14)2
48
wykłady
T-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności2
T-W-2Opakowania metalowe2
T-W-3Opakowania szklane2
T-W-4Opakowania drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe)4
T-W-5Opakowania z tworzyw sztucznych (I) (przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze; opakowania jednostkowe i transportowe)4
T-W-6Opakowania transportowe produktów spożywczych oraz jednostki ładunkowe. Najważniejsze metody badań materiałów i opakowań do żywności.2
T-W-7Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).2
T-W-8Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności (klasyfikacja żywności w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, opakowania do żywności świeżej, częściowo przetworzonej i w pełni przetworzonej).2
T-W-9Systemy pakowania żywności, w tym specyficzne systemy pakowania żywności (pakowania aseptyczne).4
T-W-10Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań)2
T-W-11Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań2
T-W-12Nowe kierunki pakowania i utrwalania żywności (nowe trendy w opakowalnictwie żywności, technologie alternatywne)2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach48
A-L-2Przygotowanie się do kolokwium i wejściówek40
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń33
121
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Samodzielnie powtarzanie i uzupełnianie wiedzy z tematyki przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z wykładów10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium (dwa na semestr)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-11zc_W01
Potrafi zaproponować opakowanie i system pakowania dla poszczególnych grup żywności. Zna wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).
TZZ_2A_W13R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-11zc_U01
Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, systemem i rodzajem pakowania a jakością uzyskanych i przechowywanych produktów spożywczych
TZZ_2A_U16R2A_U03, R2A_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-11zc_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania, poszerzania i aktualizacji wiedzy zakresie nowych i innowacyjnych technologii i rozwiązań w pakowalnictwie produktów żywnosciowych
TZZ_2A_K04R2A_K01, R2A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-11zc_W01
Potrafi zaproponować opakowanie i system pakowania dla poszczególnych grup żywności. Zna wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-11zc_U01
Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, systemem i rodzajem pakowania a jakością uzyskanych i przechowywanych produktów spożywczych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-11zc_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania, poszerzania i aktualizacji wiedzy zakresie nowych i innowacyjnych technologii i rozwiązań w pakowalnictwie produktów żywnosciowych
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Nierzwicki W., Opakowania, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1997
  2. Czerniawskiego B. i Michniewicza J., Opakowania żywności, Agro Food Technology, Czeladź, 1998
  3. Kwiatkowski J., Ćwieczenia z towaroznawstwa opakowań, Wydawnictwo AE, Poznań, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Mysona Mieczysław, Towaroznawstwo opakowań, Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Krakowie, Kraków, 1972
  2. Korzeniowski A., Skrzypek M, Ekologistyka zużytych opakowań, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań, definicje i znaczenie opakowań, podstawowe terminy związane z opakowaniami, wymagania stawiane opakowaniom a ich funkcje4
T-L-2Opakowania metalowe - cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych (według PN-O-79551-1-4:1997), metody badań puszek metalowych zgodnie z PN-71/O-79133, wady technologiczne puszek metalowych4
T-L-3Opakowania szklane - określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje opakowań szklanych (według PN-77/O-79001), metody badań opakowań szklanych zgodnie z PN-71/O-79134, wady technologiczne opakowań szklanych4
T-L-4Opakowania papierowe - określanie właściwości wyrobów celulozowych, rodzaje papieru wykorzystywanego w opakowalnictwie żywności, podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, worki papierowe do transportu środków spożywczych zgodnie, projektowanie opakowań jednostkowych papierowych i kartonowych4
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych cz. I - podstawy identyfikacji tworzyw sztucznych; przegląd najważniejszych tworzyw sztucznych stosowanych w przemyśle spożywczym, określanie podstawowych metod formowania opakowań z tworzyw sztucznych4
T-L-6Opakowania z tworzyw sztucznych cz. II - opakowania jednostkowe i transportowe na przykładzie PN-O-79789:1996, terminologia, typy oraz specyfikacja worków z folii termoplastycznej (wg PN-ISO 6590-2:1996 i PN-EN ISO 8351-2:1997 ISO 8351-2), wady technologiczne opakowań z tworzyw sztucznych (butelki PET)4
T-L-7Kolokwium I (wykłady i ćwiczenia 1-7)2
T-L-8Przegląd najważniejszych opakowań jednostkowych i transportowych oraz metod ich badań - opakowania jednostkowe i transportowe zgodnie z PN-O-79000; wielkości jednostek ładunkowych: na przykładzie normy PN-93/M-78003; omówienie podstawowych grup badań materiałów opakowaniowych zgodnych z PN-88/O-790034
T-L-9Wytyczne do projektowania i doboru opakowań - podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym; najważniejsze własności produktów żywnościowych oraz metody ich utrwalania, czynniki wywołujące psucie się produktów żywności4
T-L-10Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności - klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zalecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu na przykładzie PN-EN 1086:1999; wytyczne dotyczące pakowania żywności świeżej na przykładzie PN-ISO 7558:19994
T-L-11Systemy pakowania żywności - podstawowe wytyczne przy doborze określonego systemu pakowania; przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania – wady i zalety2
T-L-12Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności - podstawowe rodzaje informacji znajdujących się na opakowaniach - Dz.U. 2001 nr 77 poz. 828); wymagania dotyczące oznaczenia opakowań w świetle Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa Dz.U. 1998 nr 25 poz. 1384
T-L-13Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań - certyfikacja opakowań zgodnie z normami krajowymi i EU; zagrożenia ekologiczne wynikające z utylizacji odpadów; rodzaje i znaczenie recyklingu materiałów opakowaniowych w świetle Ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. (Dz.U. 2001 nr 63 poz. 638); Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2001 r. w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. Dz.U. 2001 nr 69 poz. 7192
T-L-14Kolokwium II (wykłady 8-14 i ćwiczenia 9-14)2
48

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności2
T-W-2Opakowania metalowe2
T-W-3Opakowania szklane2
T-W-4Opakowania drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe)4
T-W-5Opakowania z tworzyw sztucznych (I) (przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze; opakowania jednostkowe i transportowe)4
T-W-6Opakowania transportowe produktów spożywczych oraz jednostki ładunkowe. Najważniejsze metody badań materiałów i opakowań do żywności.2
T-W-7Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).2
T-W-8Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności (klasyfikacja żywności w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, opakowania do żywności świeżej, częściowo przetworzonej i w pełni przetworzonej).2
T-W-9Systemy pakowania żywności, w tym specyficzne systemy pakowania żywności (pakowania aseptyczne).4
T-W-10Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań)2
T-W-11Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań2
T-W-12Nowe kierunki pakowania i utrwalania żywności (nowe trendy w opakowalnictwie żywności, technologie alternatywne)2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach48
A-L-2Przygotowanie się do kolokwium i wejściówek40
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń33
121
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3Samodzielnie powtarzanie i uzupełnianie wiedzy z tematyki przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z wykładów10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO1-11zc_W01Potrafi zaproponować opakowanie i system pakowania dla poszczególnych grup żywności. Zna wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych materiałów opakowaniowych, opakowań i systemów pakujących stosowanych w produkcji towarowej oraz projektowania i doboru opakowań oraz systemów pakujacych do określonych grup żywności.
Treści programoweT-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności
T-W-2Opakowania metalowe
T-W-3Opakowania szklane
T-W-4Opakowania drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe)
T-W-5Opakowania z tworzyw sztucznych (I) (przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze; opakowania jednostkowe i transportowe)
T-W-6Opakowania transportowe produktów spożywczych oraz jednostki ładunkowe. Najważniejsze metody badań materiałów i opakowań do żywności.
T-W-7Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).
T-W-8Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności (klasyfikacja żywności w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, opakowania do żywności świeżej, częściowo przetworzonej i w pełni przetworzonej).
T-W-9Systemy pakowania żywności, w tym specyficzne systemy pakowania żywności (pakowania aseptyczne).
T-W-10Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań)
T-W-11Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań
T-W-12Nowe kierunki pakowania i utrwalania żywności (nowe trendy w opakowalnictwie żywności, technologie alternatywne)
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań, definicje i znaczenie opakowań, podstawowe terminy związane z opakowaniami, wymagania stawiane opakowaniom a ich funkcje
T-L-2Opakowania metalowe - cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych (według PN-O-79551-1-4:1997), metody badań puszek metalowych zgodnie z PN-71/O-79133, wady technologiczne puszek metalowych
T-L-3Opakowania szklane - określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje opakowań szklanych (według PN-77/O-79001), metody badań opakowań szklanych zgodnie z PN-71/O-79134, wady technologiczne opakowań szklanych
T-L-4Opakowania papierowe - określanie właściwości wyrobów celulozowych, rodzaje papieru wykorzystywanego w opakowalnictwie żywności, podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, worki papierowe do transportu środków spożywczych zgodnie, projektowanie opakowań jednostkowych papierowych i kartonowych
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych cz. I - podstawy identyfikacji tworzyw sztucznych; przegląd najważniejszych tworzyw sztucznych stosowanych w przemyśle spożywczym, określanie podstawowych metod formowania opakowań z tworzyw sztucznych
T-L-6Opakowania z tworzyw sztucznych cz. II - opakowania jednostkowe i transportowe na przykładzie PN-O-79789:1996, terminologia, typy oraz specyfikacja worków z folii termoplastycznej (wg PN-ISO 6590-2:1996 i PN-EN ISO 8351-2:1997 ISO 8351-2), wady technologiczne opakowań z tworzyw sztucznych (butelki PET)
T-L-7Kolokwium I (wykłady i ćwiczenia 1-7)
T-L-8Przegląd najważniejszych opakowań jednostkowych i transportowych oraz metod ich badań - opakowania jednostkowe i transportowe zgodnie z PN-O-79000; wielkości jednostek ładunkowych: na przykładzie normy PN-93/M-78003; omówienie podstawowych grup badań materiałów opakowaniowych zgodnych z PN-88/O-79003
T-L-9Wytyczne do projektowania i doboru opakowań - podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym; najważniejsze własności produktów żywnościowych oraz metody ich utrwalania, czynniki wywołujące psucie się produktów żywności
T-L-10Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności - klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zalecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu na przykładzie PN-EN 1086:1999; wytyczne dotyczące pakowania żywności świeżej na przykładzie PN-ISO 7558:1999
T-L-11Systemy pakowania żywności - podstawowe wytyczne przy doborze określonego systemu pakowania; przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania – wady i zalety
T-L-12Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności - podstawowe rodzaje informacji znajdujących się na opakowaniach - Dz.U. 2001 nr 77 poz. 828); wymagania dotyczące oznaczenia opakowań w świetle Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa Dz.U. 1998 nr 25 poz. 138
T-L-13Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań - certyfikacja opakowań zgodnie z normami krajowymi i EU; zagrożenia ekologiczne wynikające z utylizacji odpadów; rodzaje i znaczenie recyklingu materiałów opakowaniowych w świetle Ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. (Dz.U. 2001 nr 63 poz. 638); Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2001 r. w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. Dz.U. 2001 nr 69 poz. 719
T-L-14Kolokwium II (wykłady 8-14 i ćwiczenia 9-14)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,0Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia
4,5Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia
5,0Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO1-11zc_U01Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, systemem i rodzajem pakowania a jakością uzyskanych i przechowywanych produktów spożywczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych materiałów opakowaniowych, opakowań i systemów pakujących stosowanych w produkcji towarowej oraz projektowania i doboru opakowań oraz systemów pakujacych do określonych grup żywności.
Treści programoweT-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności
T-W-2Opakowania metalowe
T-W-3Opakowania szklane
T-W-4Opakowania drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe)
T-W-5Opakowania z tworzyw sztucznych (I) (przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze; opakowania jednostkowe i transportowe)
T-W-6Opakowania transportowe produktów spożywczych oraz jednostki ładunkowe. Najważniejsze metody badań materiałów i opakowań do żywności.
T-W-7Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).
T-W-8Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności (klasyfikacja żywności w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, opakowania do żywności świeżej, częściowo przetworzonej i w pełni przetworzonej).
T-W-9Systemy pakowania żywności, w tym specyficzne systemy pakowania żywności (pakowania aseptyczne).
T-W-10Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań)
T-W-11Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań
T-W-12Nowe kierunki pakowania i utrwalania żywności (nowe trendy w opakowalnictwie żywności, technologie alternatywne)
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań, definicje i znaczenie opakowań, podstawowe terminy związane z opakowaniami, wymagania stawiane opakowaniom a ich funkcje
T-L-2Opakowania metalowe - cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych (według PN-O-79551-1-4:1997), metody badań puszek metalowych zgodnie z PN-71/O-79133, wady technologiczne puszek metalowych
T-L-3Opakowania szklane - określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje opakowań szklanych (według PN-77/O-79001), metody badań opakowań szklanych zgodnie z PN-71/O-79134, wady technologiczne opakowań szklanych
T-L-4Opakowania papierowe - określanie właściwości wyrobów celulozowych, rodzaje papieru wykorzystywanego w opakowalnictwie żywności, podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, worki papierowe do transportu środków spożywczych zgodnie, projektowanie opakowań jednostkowych papierowych i kartonowych
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych cz. I - podstawy identyfikacji tworzyw sztucznych; przegląd najważniejszych tworzyw sztucznych stosowanych w przemyśle spożywczym, określanie podstawowych metod formowania opakowań z tworzyw sztucznych
T-L-6Opakowania z tworzyw sztucznych cz. II - opakowania jednostkowe i transportowe na przykładzie PN-O-79789:1996, terminologia, typy oraz specyfikacja worków z folii termoplastycznej (wg PN-ISO 6590-2:1996 i PN-EN ISO 8351-2:1997 ISO 8351-2), wady technologiczne opakowań z tworzyw sztucznych (butelki PET)
T-L-7Kolokwium I (wykłady i ćwiczenia 1-7)
T-L-8Przegląd najważniejszych opakowań jednostkowych i transportowych oraz metod ich badań - opakowania jednostkowe i transportowe zgodnie z PN-O-79000; wielkości jednostek ładunkowych: na przykładzie normy PN-93/M-78003; omówienie podstawowych grup badań materiałów opakowaniowych zgodnych z PN-88/O-79003
T-L-9Wytyczne do projektowania i doboru opakowań - podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym; najważniejsze własności produktów żywnościowych oraz metody ich utrwalania, czynniki wywołujące psucie się produktów żywności
T-L-10Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności - klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zalecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu na przykładzie PN-EN 1086:1999; wytyczne dotyczące pakowania żywności świeżej na przykładzie PN-ISO 7558:1999
T-L-11Systemy pakowania żywności - podstawowe wytyczne przy doborze określonego systemu pakowania; przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania – wady i zalety
T-L-12Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności - podstawowe rodzaje informacji znajdujących się na opakowaniach - Dz.U. 2001 nr 77 poz. 828); wymagania dotyczące oznaczenia opakowań w świetle Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa Dz.U. 1998 nr 25 poz. 138
T-L-13Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań - certyfikacja opakowań zgodnie z normami krajowymi i EU; zagrożenia ekologiczne wynikające z utylizacji odpadów; rodzaje i znaczenie recyklingu materiałów opakowaniowych w świetle Ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. (Dz.U. 2001 nr 63 poz. 638); Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2001 r. w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. Dz.U. 2001 nr 69 poz. 719
T-L-14Kolokwium II (wykłady 8-14 i ćwiczenia 9-14)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium (dwa na semestr)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_PO1-11zc_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania, poszerzania i aktualizacji wiedzy zakresie nowych i innowacyjnych technologii i rozwiązań w pakowalnictwie produktów żywnosciowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych materiałów opakowaniowych, opakowań i systemów pakujących stosowanych w produkcji towarowej oraz projektowania i doboru opakowań oraz systemów pakujacych do określonych grup żywności.
Treści programoweT-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności
T-W-2Opakowania metalowe
T-W-3Opakowania szklane
T-W-4Opakowania drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe)
T-W-5Opakowania z tworzyw sztucznych (I) (przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze; opakowania jednostkowe i transportowe)
T-W-6Opakowania transportowe produktów spożywczych oraz jednostki ładunkowe. Najważniejsze metody badań materiałów i opakowań do żywności.
T-W-7Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).
T-W-8Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności (klasyfikacja żywności w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, opakowania do żywności świeżej, częściowo przetworzonej i w pełni przetworzonej).
T-W-9Systemy pakowania żywności, w tym specyficzne systemy pakowania żywności (pakowania aseptyczne).
T-W-10Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań)
T-W-11Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań
T-W-12Nowe kierunki pakowania i utrwalania żywności (nowe trendy w opakowalnictwie żywności, technologie alternatywne)
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań, definicje i znaczenie opakowań, podstawowe terminy związane z opakowaniami, wymagania stawiane opakowaniom a ich funkcje
T-L-2Opakowania metalowe - cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych (według PN-O-79551-1-4:1997), metody badań puszek metalowych zgodnie z PN-71/O-79133, wady technologiczne puszek metalowych
T-L-3Opakowania szklane - określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje opakowań szklanych (według PN-77/O-79001), metody badań opakowań szklanych zgodnie z PN-71/O-79134, wady technologiczne opakowań szklanych
T-L-4Opakowania papierowe - określanie właściwości wyrobów celulozowych, rodzaje papieru wykorzystywanego w opakowalnictwie żywności, podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, worki papierowe do transportu środków spożywczych zgodnie, projektowanie opakowań jednostkowych papierowych i kartonowych
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych cz. I - podstawy identyfikacji tworzyw sztucznych; przegląd najważniejszych tworzyw sztucznych stosowanych w przemyśle spożywczym, określanie podstawowych metod formowania opakowań z tworzyw sztucznych
T-L-6Opakowania z tworzyw sztucznych cz. II - opakowania jednostkowe i transportowe na przykładzie PN-O-79789:1996, terminologia, typy oraz specyfikacja worków z folii termoplastycznej (wg PN-ISO 6590-2:1996 i PN-EN ISO 8351-2:1997 ISO 8351-2), wady technologiczne opakowań z tworzyw sztucznych (butelki PET)
T-L-7Kolokwium I (wykłady i ćwiczenia 1-7)
T-L-8Przegląd najważniejszych opakowań jednostkowych i transportowych oraz metod ich badań - opakowania jednostkowe i transportowe zgodnie z PN-O-79000; wielkości jednostek ładunkowych: na przykładzie normy PN-93/M-78003; omówienie podstawowych grup badań materiałów opakowaniowych zgodnych z PN-88/O-79003
T-L-9Wytyczne do projektowania i doboru opakowań - podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym; najważniejsze własności produktów żywnościowych oraz metody ich utrwalania, czynniki wywołujące psucie się produktów żywności
T-L-10Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności - klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zalecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu na przykładzie PN-EN 1086:1999; wytyczne dotyczące pakowania żywności świeżej na przykładzie PN-ISO 7558:1999
T-L-11Systemy pakowania żywności - podstawowe wytyczne przy doborze określonego systemu pakowania; przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania – wady i zalety
T-L-12Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności - podstawowe rodzaje informacji znajdujących się na opakowaniach - Dz.U. 2001 nr 77 poz. 828); wymagania dotyczące oznaczenia opakowań w świetle Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa Dz.U. 1998 nr 25 poz. 138
T-L-13Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań - certyfikacja opakowań zgodnie z normami krajowymi i EU; zagrożenia ekologiczne wynikające z utylizacji odpadów; rodzaje i znaczenie recyklingu materiałów opakowaniowych w świetle Ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. (Dz.U. 2001 nr 63 poz. 638); Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2001 r. w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych. Dz.U. 2001 nr 69 poz. 719
T-L-14Kolokwium II (wykłady 8-14 i ćwiczenia 9-14)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium (dwa na semestr)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli