Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: żywienie człowieka
Sylabus przedmiotu Mody i systemy żywieniowe w świetle fizjologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mody i systemy żywieniowe w świetle fizjologii | ||
Specjalność | ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 10 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii organicznej, biochemii, budowy ustroju ludzkiego, fizjologii żywienia i fizjologii człowieka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z ogólnie uznawanymi na świecie systemami żywieniowymi oraz modami żywieniowymi i omówienie ich zasadności/ryzyka stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu człowieka w świetle zadad fizjologii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania systemów żywieniowych: Dr Haya, makrobiotycznej, wegetariańskiej. | 6 |
T-L-2 | Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diet wysokobiałkowych: Dra Atkinsa, Dra Kwaśniewskiego Dra Dukana. | 6 |
T-L-3 | Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diety „jedz zgodnie ze swoją grupą krwi” oraz chronobiologicznej. | 6 |
T-L-4 | Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diet uwzględniających indeks glikemiczny: dobrych kalorii, niełączenia Montignaca, Diamondów. | 4 |
T-L-5 | Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, zasadności stosowania diet: dobrego samopoczucia, South Beach, Andersona, | 4 |
T-L-6 | Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, diet jednoskładnikowych: ziemniaczanej, cytrusowej, makaronowej, kanapkowej. | 4 |
T-L-7 | Analiza i ocena, pod kątem fizjologii, ogólnie dostępnych w mediach diet: astrodiety, diety z kolorem oczu, kopenhaskiej, 7 kolorów, ostatniej szansy, smukła linia, strażników wagi, w zgodzie z literą Biblii, co jadłby Jezus itp. | 8 |
T-L-8 | Analiza i ocena, pod kątem stanu fizjologicznego, zasadności stosowania diet dostępnych w mediach dla: nastolatek, kobiet po ciąży, mężczyzn, osób starszych. | 6 |
T-L-9 | Prezentacja projektu zaliczeniowego. | 4 |
48 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Jedzenie i zdrowie w kulturach prymitywnych. | 2 |
T-W-2 | Właściwości i potrzeby organizmu w okresie psychosomatycznego rozwoju. | 2 |
T-W-3 | O fizjologii smaku i węchu oraz ich wpływie na pobierania pokarmu. Anopsologia czyli mój organizm wie czego potrzebuje. | 2 |
T-W-4 | System dr Haya czyli prawie wszystko na surowo i co na to organizm? Żywieniowe zasady Esseńczyków i biogenika Edmonda Szekely’ego. | 2 |
T-W-5 | Zasady życia - zasady żywienia czyli makrobiotyka. | 2 |
T-W-6 | Wegetarianizm i weganizm jako uzasadnienie anatomicznych i fizjologicznych właściwości przewodu pokarmowego ? | 2 |
T-W-7 | Dieta chronobiologiczna czyli odżywianie zgodne z okołodobowym rytmem biologicznym. | 2 |
T-W-8 | Dieta Diamondów - czy rzeczywiście zgodna z rytmem okołodobowym? | 2 |
T-W-9 | Czy dieta niełączenia ma swoje uzasadnienie w fizjologii? | 2 |
T-W-10 | Dieta dobrych kalorii czyli skuteczna metoda odchudzania i zapobiegania powstawaniu tłuszczu dr Lipetza a indeks glikemiczny dr Jenkinsa. | 2 |
T-W-11 | Dieta dobrego samopoczucia czyli wpływ jedzenia na nastrój (skład diety a biosynteza neuroprzekaźników w mózgu). | 2 |
T-W-12 | Dieta "jedz zgodnie ze swoją grupą krwi". | 2 |
T-W-13 | Dieta epoki kamiennej (optymalna) jako odbicie wpływu historycznego rozwoju człowieka i jego sposobu odżywiania oraz diety wysokobiałkowe (dieta dra Atkinsa, dieta Dukana). | 2 |
T-W-14 | Życie bez diety czyli jeść aby schudnąć. Głodówka – czy sposób na oczyszczenie organizmu? | 2 |
T-W-15 | Bretarianizm czyli odżywianie światłem. Czy bezkarna suplementacja ? | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 48 |
A-L-2 | przygotowanie projektu | 20 |
A-L-3 | przygotowanie do prezentacji projektu | 15 |
A-L-4 | analiza wskazanej literatury | 20 |
A-L-5 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 17 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | analiza wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metoda analizy przypadków |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji wykonanego projektu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO1-9_W01 Posiada wiedzę z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia. | TZZ_2A_W10 | R2A_W05 | — | C-1 | T-W-7, T-W-12, T-W-15, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-6, T-W-14, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-L-6, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO1-9_U01 Potrafi uzasdanić/ocenić ryzyko stosowania systemów żywieniowych i mód w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle zasad fizjologii. | TZZ_2A_U12 | R2A_U05, R2A_U06 | InzA2_U01 | C-1 | T-L-6, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-2, T-L-1 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
TZZ_2A_PO1-9_U02 Potrafi dokonywać analizy i oceny diet pod kątem wartości energetycznej, odżywczej samodzielnie oraz z użyciem programu komputerowego. | TZZ_2A_U12 | R2A_U05, R2A_U06 | InzA2_U01 | C-1 | T-L-6, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-2, T-L-1 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_PO1-9_K01 Rozumie potrzebę propagowania w społeczeństwie zdrowego i aktywnego modelu życia. | TZZ_2A_K02 | R2A_K04, R2A_K05 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-7, T-W-12, T-W-15, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-6, T-W-14, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-L-6, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
TZZ_2A_PO1-9_K02 Ma świadomość potrzeby korzystania w działalności zawodowej z najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu. | TZZ_2A_K04 | R2A_K01, R2A_K07 | — | C-1 | T-W-7, T-W-12, T-W-15, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-6, T-W-14, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-L-6, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO1-9_W01 Posiada wiedzę z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę tylko z zajęć z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia. | |
3,5 | Student posiada wiedzę ponad dostateczną tylko z zajęć z zakresu uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz kilku pojawiających się mód w zakresie żywienia. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę, również z innych źródeł poza zajęciami, z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia. | |
4,5 | Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu ogólnie kilkunastu uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz pojawiających się mód w zakresie żywienia. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę, również z innych źródeł poza zajęciami, z zakresu ogólnie uznawanych na świecie systemów żywieniowych oraz bardzo wielu pojawiających się mód w zakresie żywienia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO1-9_U01 Potrafi uzasdanić/ocenić ryzyko stosowania systemów żywieniowych i mód w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle zasad fizjologii. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Nie potrafi ocenić ryzyka ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii. |
3,0 | Student potrafi dokonać niepełnej analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Potrafi w niewielkim stopniu ocenić ryzyka ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii. | |
3,5 | Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wybranego systemu żywieniowego, wybranej diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Potrafi ocenić ryzyko ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii. | |
4,0 | Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Potrafi ocenić ryzyko ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii. | |
4,5 | Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Potrafi ocenić ryzyko ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii. | |
5,0 | Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej. Potrafi ocenić ryzyko ich stosowania w kontekście funkcjonowania i potrzeb organizmu w świetle fizjologii. Potrafi dokonać modyfikacji diety pod kątem zmniejszenia niedoborów i nadmiarów składników odżywczych i ją uzasadnić. | |
TZZ_2A_PO1-9_U02 Potrafi dokonywać analizy i oceny diet pod kątem wartości energetycznej, odżywczej samodzielnie oraz z użyciem programu komputerowego. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej zarówno samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. |
3,0 | Student potrafi dokonać niepełnej analizy i oceny systemu żywieniowego, diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej z niewielkimi błędami samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. | |
3,5 | Student potrafi dokonać niepełną analizę i ocenę wybranego systemu żywieniowego, wybranej diety pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. | |
4,0 | Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. | |
4,5 | Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. Potrafi wykazać różnice w dokładności obliczeń. | |
5,0 | Student potrafi dokonać pełną analizę i ocenę wszystkich systemów żywieniowych, diet pod kątem wartości energetycznej i odżywczej samodzielnie jak i z użyciem programu komputerowego. Potrafi wykazać różnice w dokładności obliczeń i je uzasadnić. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_PO1-9_K01 Rozumie potrzebę propagowania w społeczeństwie zdrowego i aktywnego modelu życia. | 2,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach propagowania wiedzy z zakresu zdrowego i aktywnego modelu życia. |
3,0 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę propagowania wiedzy z zakresu zdrowego i aktywnego modelu życia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w bardzo ograniczonym zakresie. | |
3,5 | Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w propagowaniu wiedzy z zakresu zdrowego i aktywnego stylu życia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w ograniczonym zakresie. | |
4,0 | Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w propagowaniu wiedzy z zdrowego i aktywnego stylu życia, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami propagowania w szerokim zakresie. | |
4,5 | Student posiada kompetencje oceny dobrej oraz posługuje się już twórczymi technikami/metodami propagowania w ogranizonym zakresie. | |
5,0 | Student wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w propagowaniu wiedzy z zdrowego i aktywnego stylu życia, posługuje się twórczymi technikami/metodami propagowania w szerokim zakresie. | |
TZZ_2A_PO1-9_K02 Ma świadomość potrzeby korzystania w działalności zawodowej z najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu. | 2,0 | Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę korzystania z najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu. |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego korzystania i wprowdzenia w życie najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu. | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje do korzystania i wprowdzenia w życie najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu. | |
4,0 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu. | |
4,5 | Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi dobrze posługiwać się najnowszą wiedzą specjalistyczną z obszaru nauk o żywności i żywieniu. | |
5,0 | Student wykazuje się kreatywnością w zakresie wykorzystania w praktyce zdobytej najnowszej wiedzy specjalistycznej z obszaru nauk o żywności i żywieniu. |
Literatura podstawowa
- Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2007
- Gertig H., Przysławski J., Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu., PZWL, Warszawa, 2006, I
- Biernat J., Żywienie, żywność a zdrowie., Astrum, Wrocław, 2001, I
- Friedrich M. (red.), Składniki mineralne w żywieniu ludzi i zwierząt, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2002
- Skrzypczak W. (red.), Witaminy, Akadmeia Rolnicza, Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- Gawęcki J., Roszkowski W. (red), Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, PWN, Warszawa, 2009
- Rodrigez J.G, Najsłynniejsze diety, Imprint, Warszawa, 2008
- Bawa S.(red.), Dietoterapia 1, SGGW, Warszawa, 2009