Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia rybna
Sylabus przedmiotu Alergie w żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka z uz | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Alergie w żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Podstaw Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywności, mikrobiologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji z zakresu alergenów i alergii. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejetności i kompetencji z zakresu mechanizmów alergii oraz metod wykrywania alergenów w żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie sposobów uczulania np. ovoalbuminą zwierząt laboratoryjnych (myszy). Metody określania miana przeciwciał całkowitych Ig E. Omówienie metod określania stężenia histaminy. | 2 |
T-L-2 | Rodzaje testów skórnych. Wykrywanie swoistych Ig E. Zagrożenia dla uczulonego wynikające z wykonywania testów. Problematyczna wartość dodatnich testów skórnych u małych dzieci. | 2 |
T-L-3 | Testy cytotoksyczne. Wykonanie pośredniego i bezpośredniego odczynu Coombsa. | 2 |
T-L-4 | Omówienie i pokaz przeciwciał przeciwjądrowych, przeciwmitochondrialnych i innych w przebiegu niektórych chorób tkanki łącznej. | 2 |
T-L-5 | Odczyn tuberkulinowy u świnki morskiej. Omówienie metod wykrywania cytokin. | 2 |
T-L-6 | Wykrywanie alergenów w żywności-prezentacja | 2 |
T-L-7 | Powtórzenie materiału z prowadzącym asystentem-zaliczenie | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Reakcja nadwrażliwości typu I. Immunoglobuliny, receptory, komórki. | 2 |
T-W-2 | Atopia i choroby atopowe | 2 |
T-W-3 | Mechanizmy i konsekwencje reakcji nadwrażliwości typu II | 2 |
T-W-4 | Reakcje typu kompleksów immunologicznych. Przykładowe kompleksemie | 2 |
T-W-5 | Reakcja nadwrażliwości typu IV-komórkowego. Cytokiny, immunomodulacja | 2 |
T-W-6 | Alergeny | 2 |
T-W-7 | Czy bakterie, wirusy, grzyby mogą uczulać? | 1 |
T-W-8 | Rola drobnoustrojów w zapaleniach alergicznych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęc praktycznych | 15 |
A-L-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 7 |
A-L-4 | Przegląd literatury | 8 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielny przegląd literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej zajęć | 5 |
A-W-4 | Konsultacje z prowadzącym | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne - opanowanie metod immunologicznych oraz metod wykrywania alergenów. |
M-4 | Przygotowanie referatów zgodnie z tematyką ćwiczeń. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_B200_W01 Student ma poszerzoną wiedzę na temat alergenów oraz alergii. Posiada pogłebioną wiedzę w zakresie roli drobnoustrojów w alergiach. | — | — | — | C-2, C-1 | T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_B200_U01 Posiada umiejetność doboru metody w zakresie oceny typu reakcji nadwrażliwości oraz prawidłowej interpretacji wyników. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzowac główne składniki żywności. Posiada umiejetność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | — | — | — | C-2, C-1 | T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_B200_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejetności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | — | — | — | C-2, C-1 | T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_B200_W01 Student ma poszerzoną wiedzę na temat alergenów oraz alergii. Posiada pogłebioną wiedzę w zakresie roli drobnoustrojów w alergiach. | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy merytoryczne. Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy merytoryczne. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_B200_U01 Posiada umiejetność doboru metody w zakresie oceny typu reakcji nadwrażliwości oraz prawidłowej interpretacji wyników. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzowac główne składniki żywności. Posiada umiejetność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie zna, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią. |
3,0 | Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczna terminologię. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_B200_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejetności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, PWN, Warszawa, 2006
- Kandefer-Szerszeń M., Ćwiczenia z immunologii, UMCS, Lublin, 2006
- Kątnik-Prastowska I., Immunochemia w biologii medycznej. Metody laboratoryjne, PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Ptak W., Ptak M., Szczepanik M., Podstawy immunologii, PZWL, Warszawa, 2010