Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia rybna
Sylabus przedmiotu Technologia pasz i koncentratów paszowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka z uz | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia pasz i koncentratów paszowych | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 21 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu powinien znać podstawy ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności |
W-2 | Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie charakterystyki surowców paszowych i ich wykorzystania do produkcji pasz dla różnych gatunków zwierząt. |
C-2 | Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych, oraz oceny ich wartości. |
C-3 | Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw technologii produkcji koncentratów i odżywek. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające, regulamin, zasady BHP. | 2 |
T-L-2 | Oznaczanie podstawowego składu chemicznego pasz w zależności od ich rodzaju. | 6 |
T-L-3 | Przygotowanie kompozycji pasz dla wybranych gatunków zwierząt. | 6 |
T-L-4 | Badanie właściwości fizycznych surowców paszowych i pasz. | 5 |
T-L-5 | Wpływ stopnia hydrolizy na jakość koncentratów białkowych. | 6 |
T-L-6 | Wpływ obróbki technologicznej na właściwości koncentratów i hydrolizatów. | 8 |
T-L-7 | Technologia produkcji kiszonek. | 6 |
T-L-8 | Wyliczanie zapotrzebowania pokarmowego zwierząt na podstawie ustalonych wskaźników. | 6 |
T-L-9 | Podsumowanie. | 3 |
48 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. | 1 |
T-W-2 | Główne surowce stosowane w przemyśle paszowym. | 4 |
T-W-3 | Charakterystyka jakości i właściwości technologicznych surowców paszowych, metody ich uszlachetniania. | 5 |
T-W-4 | Technologia produkcji pasz i mieszanek paszowych. | 8 |
T-W-5 | Mierniki wartości pasz, zapotrzebowanie pokarmowe zwierząt. | 2 |
T-W-6 | Kryteria podziału koncentratów spożywczych i odżywek | 2 |
T-W-7 | Zarys technologii produkcji koncentratów i hydrolizatów. | 4 |
T-W-8 | Zarys technologii produkcji odżywek. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 48 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 34 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 24 |
A-L-4 | Konsultacje | 12 |
A-L-5 | Zaliczenie | 2 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 14 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 12 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_PO1-19zc_W01 Zdobywa wiedzę w zakresie charakterystyki surowców paszowych, ich właściwości, przydatności technologicznej i kierunków wykorzystania. | TZiZ_2A_W12 | R2A_W03, R2A_W06 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-1 | S-2 |
TZiZ_2A_PO1-19zc_W02 Ma wiedzę w zakresie technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych, sposobu oceny ich wartości, zna kryteria podziału koncentratów i odżywek oraz podstawy technologii ich produkcji. | TZiZ_2A_W12 | R2A_W03, R2A_W06 | — | C-2, C-3 | T-W-4, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_PO1-19zc_U01 Potrafi dokonać charakterystyki cech jakościowych surowców paszowych jak i pasz oraz potrafi przygotować różne kompozycje pasz, potrafi wyliczyć zapotrzebowanie pokarmowe zwierząt. | TZiZ_2A_U01, TZiZ_2A_U02, TZiZ_2A_U05, TZiZ_2A_U14, TZiZ_2A_U16 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U04, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-8 | M-2 | S-1 |
TZiZ_2A_PO1-19zc_U02 Potrafi określić wpływ wybranych czynników na właściwości hydrolizatów, koncentratów i odżywek oraz przeprowadzi proces produkcji paszy na wybranym przykładzie. | TZiZ_2A_U01, TZiZ_2A_U02, TZiZ_2A_U05, TZiZ_2A_U14, TZiZ_2A_U16 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U04, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-2, C-3 | T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_2A_PO1-19zc_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta. | TZiZ_2A_K01, TZiZ_2A_K02, TZiZ_2A_K03, TZiZ_2A_K04 | R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_PO1-19zc_W01 Zdobywa wiedzę w zakresie charakterystyki surowców paszowych, ich właściwości, przydatności technologicznej i kierunków wykorzystania. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki surowców paszowych, ich właściwości i kierunków wykorzystania. |
3,0 | Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką surowców paszowych, ich właściwościami i kierunkami wykorzystania. | |
3,5 | Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką surowców paszowych, ich właściwościami i kierunkami wykorzystania. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki surowców paszowych, ich właściwości i kierunków wykorzystania. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki surowców paszowych, ich właściwości i kierunków wykorzystania, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze, bez zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę. | |
TZiZ_2A_PO1-19zc_W02 Ma wiedzę w zakresie technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych, sposobu oceny ich wartości, zna kryteria podziału koncentratów i odżywek oraz podstawy technologii ich produkcji. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych oraz sposobów oceny ich wartości. |
3,0 | Student opanował niektóre aspekty wiedzy dotyczącej technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych oraz sposobów oceny ich wartości. | |
3,5 | Student opanował większość zagadnień związanych z technologią produkcji pasz i mieszanek paszowych oraz sposobami oceny ich wartości. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę w zakresie technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych oraz sposobów oceny ich wartości. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę w zakresie technologii produkcji pasz i mieszanek paszowych oraz sposobów oceny ich wartości, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze, bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_PO1-19zc_U01 Potrafi dokonać charakterystyki cech jakościowych surowców paszowych jak i pasz oraz potrafi przygotować różne kompozycje pasz, potrafi wyliczyć zapotrzebowanie pokarmowe zwierząt. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z przygotowaniem kompozycji pasz, wyliczeniem zapotrzebowania pokarmowego zwierząt, nie potrafi dokonać charakterystyki cech jakościowych pasz. |
3,0 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z charakterystyką cech jakościowych pasz, przygotowaniem kompozycji pasz, wyliczeniem zapotrzebowania pokarmowego zwierząt. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z charakterystyką cech jakościowych pasz, przygotowaniem kompozycji pasz, wyliczeniem zapotrzebowania pokarmowego zwierząt. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i opracować rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i opracować rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego. | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny. | |
TZiZ_2A_PO1-19zc_U02 Potrafi określić wpływ wybranych czynników na właściwości hydrolizatów, koncentratów i odżywek oraz przeprowadzi proces produkcji paszy na wybranym przykładzie. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z produkcją podstawowych rodzajów pasz i ich oceną. |
3,0 | Student potrafi częściowo wykonać zadania związane z produkcją podstawowych rodzajów pasz i ich oceną, uzyskane wyniki opisuje w prosty sposób przy dużej pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi wykonać większość zadań związanych z produkcją podstawowych rodzajów pasz i ich oceną, uzyskane wyniki opisuje przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi wykonać poprawnie wszystkie zadania związane z produkcją podstawowych rodzajów pasz i ich oceną, uzyskane wyniki opisuje przy pomocy prowadzącego. | |
4,5 | Student potrafi wykonać samodzielnie prawidłowo wszystkie zadania związane z produkcją i oceną podstawowych rodzajów pasz, potrafi opisać i przeanalizować uzyskane wyniki. | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_2A_PO1-19zc_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta. | 2,0 | Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących w laboratorium. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia. |
3,0 | Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko. | |
3,5 | Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów. | |
4,0 | Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów. | |
4,5 | Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów. | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstających w trakcie eksperymentów. |
Literatura podstawowa
- Grochowicz J., Technologia produkcji mieszanek paszowych, PWRiL, 1985
- Ruszczyc Z., Żywienie zwierząt i paszoznawstwo, PWRiL, 1983
- Simmons N.O., Produkcja pasz przemysłowych, PWRiL, 1997
Literatura dodatkowa
- Szymczak D., Zarzycki Z., Towaroznawstwo surowców stosowanych w przemyśle paszowym, ZPP, Warszawa, 1983
- Żernicki W., Metody oceny pasz granulowanych, Biul. Inf. Przem. Pasz., 1980
- Receptury mieszanek i koncentratów paszowych, Wydawnictwa Normalizacyjne, Warszawa, 1990