Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych
Sylabus przedmiotu Socjologia z elementami prawa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Przedmiot humanistyczno-społeczny | ||
Przedmiot | Socjologia z elementami prawa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z wiedzy o społeczeństwie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Po ukończeniu kursu student posiada wiedzę dotyczaca funkcjonowania społeczeństwa, jego instytucji i państwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Techniki przeprowadzania badań sondażowych. | 3 |
T-A-2 | Zastosowanie informacji urzędowych w badaniach socjologicznych. | 3 |
T-A-3 | Analiza wybranych aktów prawnych w perspektywie temporalnej, przestrzennej i podmiotowej. | 4 |
T-A-4 | Praktyka orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Stasburgu. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot socjologii. Charakterystyka głównych nurtów teoretycznych. Praktyczne zastosowania socjologii w prawie, polityce i zarządzaniu. | 2 |
T-W-2 | Metody i techniki badań socjologicznych. Zagadnienia reprezentatywności próby badawczej. Wykorzystanie informacji urzędowych do badań. | 2 |
T-W-3 | Podstawy ładu społecznego. Rola norm i wartości w życiu społecznym . Mechanizmy kontroli społecznej. | 2 |
T-W-4 | Przestrzeganie, stosowanie i wykonywanie praw. Postawy wobec prawa. Praworządność. Pojęcie i zasady odpowiedzialności prawnej. | 2 |
T-W-5 | Zagadnienia walidacyjne prawoznawstwa. Temporalny, przestrzenny i podmiotowy wymiar obowiązywania prawa. | 2 |
T-W-6 | Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. Ochrona praw człowieka. Pojęcie sprawiedliwości i jej rodzaje. | 2 |
T-W-7 | Zjawisko anomii według E. Durkheima i R. Mertona. Przyczyny i przejawy anomii we współczesnych społeczeństwach. | 2 |
T-W-8 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Konsultacje. | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium. | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykłag problemowy. |
M-3 | Wykład konwersatoryjny. |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-5 | Metoda przypadków. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym. |
S-2 | Ocena formująca: Przygotowanie merytoryczne do ćwiczeń. |
S-3 | Ocena formująca: Aktywny udział w ćwiczeniach. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_A05-2_W01 Operuje podstawowym aparatem pojęciowym z zakresu socjologii i podstaw prawa. | O_2A_W07 | T2A_W02, T2A_W08 | InzA2_W03 | C-1 | T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_A05-2_U01 Identyfikuje i diagnozuje społeczne i prawne uwarunkowania podejmowanych decyzji w swojej działalności zawodowej. | O_2A_U11 | T2A_U01, T2A_U10, T2A_U14, T2A_U18 | InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U07 | C-1 | T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-5, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_A05-2_K01 Przy podejmowaniu decyzji w wymiarze zawodowym, w sferze prywatnej i publicznej potrafi jasno określić priorytety, którymi należy się kierować. | O_2A_K05, O_2A_K06 | T2A_K02, T2A_K04, T2A_K05 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1 | T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-5, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
O_2A_A05-2_K02 Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne, prezentować postawy tolerancji i otwartości wobec innych kultur z poszanowaniem dla własnego dziedzictwa kulturowego. | O_2A_K08 | T2A_K07 | InzA2_K01 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-5, M-4 | S-2, S-3 |
O_2A_A05-2_K03 Z uwagi na szybkie tempo przemian cywilizacyjnych, jest otwarty na nowe informacje i rozumie konieczność ciągłego dokształcania się. | O_2A_K01 | T2A_K01, T2A_K03 | — | C-1 | T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-5, M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_A05-2_W01 Operuje podstawowym aparatem pojęciowym z zakresu socjologii i podstaw prawa. | 2,0 | Nie zna elementarnego aparatu pojęciowego z zakresu socjologii i podstaw prawa. Nie zna i nie rozumie roli zjawisk i procesów społecznych w kreowaniu podstaw życia społecznego. |
3,0 | Zna podstawowy aparat pojęciowy z zakresu socjologii i podstaw prawa nie w pełni jednak rozumie jego znaczenie. Potrafi wymienić elementarne zjawiska i procesy społeczne ale nie umie w pełni ich scharakteryzować oraz wyjaśnić ich wpływu na działania jednostek i grup społecznych. | |
3,5 | Zna i rozumie elementarny aparat pojęciowy z zakresu socjologii i podstaw prawa. Ma podstawową wiedzę o zjawiskach, procesach i instytucjach społecznych ale ma problemy z wyjaśnieniem zależności pomiędzy nimi. | |
4,0 | Opanował wiedzę opisującą i wyjaśniającą podstawowe mechanizmy życia społecznego. | |
4,5 | Posiada ogólną wiedzę na temat podstaw i mechanizmów rozwoju życia społecznego ludzi. Potrafi opisać i wyjaśnić rolę prawa w kreowaniu porządku społecznego. | |
5,0 | Opanował cały materiał przewidziany programem przedmiotu. Rozumie i umie zastosować wszystkie pojęcia. Zna, opisuje i rozumie zjawiska oraz procesy społeczne stanowiące podstawę życia społecznego. Potrafi wyjaśnić rolę jednostek, grup społecznych i instytucji w kreowaniu i przebiegu zachowań indywidualnych i zbiorowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_A05-2_U01 Identyfikuje i diagnozuje społeczne i prawne uwarunkowania podejmowanych decyzji w swojej działalności zawodowej. | 2,0 | Nie dostrzega i nie rozumie procesów i zjawisk społecznych otaczającego świata społecznego. Nie potrafi wskazać społecznych i prawnych przesłanek decyzji podejmowanych w sferze w zawodowej. |
3,0 | Dokonuje powierzchownego oglądu życia społecznego ale dostrzega stałość i powtarzalność podstawowych zjawisk i procesów społecznych, które mają wpływ na decyzje podejmowane w życiu zawodowym. | |
3,5 | Potrafi wskazać i wyjaśnić niektóre formalno-prawne oraz społeczne przesłanki podejmowanych decyzji. Dostrzega formalny i społeczny kontekst swojej działalności zawodowej. | |
4,0 | Poprawnie identyfikuje najważniejsze formalne i społeczne determinanty mające wpływ na działalność zawodową oraz umie dokonać ich analizy. | |
4,5 | Potrafi wymienić wszystkie obszary życia społecznego mające wpływ na jego działalność zawodową oraz posiada umiejętność ich analizowania oraz samodzielnego formułowania wniosków niezbędnych przy rozstrzyganiu dylematów zawodowych. | |
5,0 | Na podstawie pełnej wiedzy przewidzianej programem przedmiotu posiada umiejętność dokonania precyzyjnej analizy i postawienia diagnozy wszystkich czynników mogących mieć wpływ na skutki podejmowanych decyzji zawodowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_A05-2_K01 Przy podejmowaniu decyzji w wymiarze zawodowym, w sferze prywatnej i publicznej potrafi jasno określić priorytety, którymi należy się kierować. | 2,0 | Nie potrafi samodzielnie wskazać priorytetów swoich działań. Nie rozumie pojęcia wartości, systemu i hierarchii wartości oraz nie dostrzega ich społecznego i zawodowego kontekstu. |
3,0 | Potrafi wskazać niektóre z istotnych priorytetów dla działalności zawodowej . | |
3,5 | Umie wskazać wszystkie istotne priorytety ale nie potrafi wykazać ich związku z obowiązującym systemem wartości społeczeństwa, w którym żyje. | |
4,0 | Potrafi wskazać wszystkie istotne priorytety dla podejmowanych decyzji i wyjaśnić jaki mają związek z obowiązującym systemem wartości. | |
4,5 | Potrafi wymienić wszystkie priorytety istotne dla podejmowanych działań, dostrzega ich społeczny kontekst oraz umie dokonać krytycznej analizy w celu podjęcia właściwej decyzji. | |
5,0 | Bezbłędnie dokonuje identyfikacji wszystkich priorytetów dla działalności w określonym obszarze zawodowym i na tej podstawie potrafi dokonać merytorycznej analizy w celu dokonania właściwego wyboru priorytetów ważnych z punktu realizowanego zadania oraz systemu wartości swojego społeczeństwa. | |
O_2A_A05-2_K02 Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne, prezentować postawy tolerancji i otwartości wobec innych kultur z poszanowaniem dla własnego dziedzictwa kulturowego. | 2,0 | Nie rozumie pojęcia rola społeczna, status społeczny i nie rozumie związku pomiędzy odgrywaną rolą społeczną a wymaganym przez nią repertuarem zachowań. Nie rozumie czym jest struktura społeczna i dystans społeczny. Nie rozumie pojęcia relatywizm kulturowy. |
3,0 | Zna pojęcie roli społecznej. Ma wiedzę na temat wpływu odgrywanych ról społecznych na osobowość. | |
3,5 | Zna i rozumie pojęcie roli społecznej oraz układu ról. Rozumie czym jest hierarchia grupowa. | |
4,0 | Dostrzega związek pomiędzy odgrywanymi rolami społecznymi a zajmowaną pozycją społeczną i posiadanym statusem społecznym. | |
4,5 | Rozumie kulturowy i społeczny kontekst różnych, odgrywanych ról społecznych. Potrafi dostosować swoje zachowanie stosownie do zajmowanej pozycji społecznej. | |
5,0 | Prawidłowo identyfikuje scenariusz roli społecznej odpowiadający zajmowanej pozycji w hierarchii zawodowej. Rozumie na czym polega i czemu służy układ ról społecznych w grupie. | |
O_2A_A05-2_K03 Z uwagi na szybkie tempo przemian cywilizacyjnych, jest otwarty na nowe informacje i rozumie konieczność ciągłego dokształcania się. | 2,0 | Nie rozumie i nie dostrzega związku pomiędzy koniecznością ustawicznego dokształcania a tempem przemian cywilizacyjnych. |
3,0 | Rozumie konieczność dokształcania się ale nie wykazuje w tym zakresie swojej inicjatywy. Nie potrafi wyszukiwać i prawidłowo selekcjonować docierających informacji. | |
3,5 | Rozumie konieczność dokształcania się ale z dystansem odnosi się do nowych informacji. Potrafi je prawidłowo selekcjonować i interpretować. | |
4,0 | Jest otwarty na nowe informacje i w umiarkowanym stopniu wykazuje inicjatywę w ich pozyskiwaniu. | |
4,5 | Rozumie konieczność dokształcania się i podejmuje aktywne działania w tym kierunku. | |
5,0 | Rozumie związek miedzy tempem przemian cywilizacyjnych społeczeństwa informacyjnego a poziomem kompetencji i umiejętności pracowników poszukiwanych przez pracodawców na szybko zmieniającym się rynku pracy. Wie gdzie i jakich informacji wyszukiwać, zna techniki szybkiego przyswajania wiedzy oraz własne możliwości w tym zakresie. |
Literatura podstawowa
- Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2003
- Chauvin T., Stawecki T., Winczorek P., Wstęp do prawoznawstwa, C. H. Beck, 2009
- Karwańska A., Odkrywanie socjologii. Podręcznik dla ekonomistów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Pieniążek A., Stefaniuk M., Socjologia prawa, Zakamycze, Kraków, 2005
- Podgórecki A., Socjologiczna teoria prawa, Warszawa, 1998