Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Organizacja procesów produkcyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja procesów produkcyjnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Remigiusz Iwańkowicz <Remigiusz.Iwankowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Remigiusz Iwańkowicz <Remigiusz.Iwankowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy algebry i analizy matematycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z aktualnymi koncepcjami organizacji produkcji, metodami organizacji wiedzy o procesach oraz podstawowymi modelami procesów.
C-2Wykształcenie umiejętności budowy i analizy modeli liniowych, wyznaczania optymalnego planu produkcji, harmonogramowania procesów produkcyjnych z uwzględnieniem zjawisk probabilistycznych.
C-3Uświadomienie studentom szerokiego spektrum kosztów jawnych i ukrytych działalności przedsiębiorstwa produkcyjnego. Wskazanie na źródła tych kosztów, w tym na najczęstsze obszary marnotrastwa. Uświadomienie związku między projektem produktu a jego technologicznością przekładającą się bezpośrednio na koszt wytworzenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Optymalizacja struktury produkcji metodą programowania liniowego.4
T-A-2Wyznaczanie postaci jawnych przekształceń liniowych dla zadanych stanów wejściowych i wyjściowych procesów.4
T-A-3Kolokwium pisemne 1.1
T-A-4Harmonogramowanie produkcji. Budowanie siecowych modeli zadanych procesów produkcji. Analiza PERT.5
T-A-5Kolokwium pisemne 2.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do teorii systemów produkcyjnych. Formy organizacji procesów produkcyjnych - produkcja potokowa i nierytmiczna - cechy, metody projektowania.4
T-W-2Programowanie liniowe i optymalizacja produkcji. Modele przepływów międzygałęziowych.4
T-W-3Modelowanie procesu produkcji za pomocą operatorów liniowych. Złożenia równoległe i szeregowe procesów.6
T-W-4Harmonogramowanie produkcji. Wykresy Gantta. Modelowanie sieciowe. Analiza CPM, PERT.4
T-W-5Sterowanie gospodarką materiałową i optymalizacja zapasów materiałowych. Koncepcje „lean”, "just in time".2
T-W-6Wspomagane komputerowo projektowanie i produkcja w technologii budowy okrętów (CAD/CAM). Bazy danych technologicznych. Systemy znakowania przedmiotów pracy.2
T-W-7Ekonomika produkcji: pojęcie i klasyfikacja kosztów przedsiębiorstwa, amortyzacja, zysk, kredytowanie produkcji. Miary wydajności produkcji. Pojęcie produktywności. Struktura kosztów produkcji statków i obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-8Zintegrowane systemy zarządzania jakością, bezpieczeństwem pracy i ochroną środowiska, koncepcja TQM.2
T-W-9Specyfika stoczniowych procesów produkcyjnych. Ciągi technologiczne w budowie statków. Otoczenie kooperacyjne stoczni.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna studenta.35
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.18
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - oceny za aktywność podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - oceny z dwóch kolokwiów.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne - ocena końcowa na podstawie ocen z dwóch kolokwiów i oceny za aktywność na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Wykłady - ocena za egzamin ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C01_W01
Student zna aktualne koncepcje organizacji produkcji, metody analizy procesów z wykorzystaniem komputerów, związek projektu wyrobu z kosztami jego wytworzenia oraz zasady modelowania procesów z uwzględnieniem kryteriów ekonomicznych i ograniczeń ekonomiczno-technicznych.
O_2A_W01, O_2A_W07, O_2A_W08, O_2A_W14T2A_W01, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-9M-1S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C01_U01
Student potrafi budować modele procesów produkcyjnych oraz wyznaczać optymalne systemy produkcyjne, plany produkcji i harmonogramy.
O_2A_U09, O_2A_U15, O_2A_U18T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-2T-A-2, T-A-1, T-A-4M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C01_K01
Student jest świadom źródeł kosztów działalności gospodarczej i wpływ ogniw decyzyjnych przedsiębiorstwa na wydajność produkcji.
O_2A_K02, O_2A_K07T2A_K02, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-3T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-A-2, T-A-1, T-A-4M-1, M-2S-4, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_C01_W01
Student zna aktualne koncepcje organizacji produkcji, metody analizy procesów z wykorzystaniem komputerów, związek projektu wyrobu z kosztami jego wytworzenia oraz zasady modelowania procesów z uwzględnieniem kryteriów ekonomicznych i ograniczeń ekonomiczno-technicznych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_C01_U01
Student potrafi budować modele procesów produkcyjnych oraz wyznaczać optymalne systemy produkcyjne, plany produkcji i harmonogramy.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_C01_K01
Student jest świadom źródeł kosztów działalności gospodarczej i wpływ ogniw decyzyjnych przedsiębiorstwa na wydajność produkcji.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Literatura podstawowa

  1. Allen R. D. G., Ekonomia matematyczna, PWN, Warszawa, 1961
  2. Clark W., Wykresy Gantta, Fundusz Wydawniczy Komitetu Wykonawczego Zrzeszeń N.O.P., Warszawa, 1925
  3. Doerffer J., Organizacja produkcji w stoczni, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1971
  4. Doerffer J., Technologia budowy kadłubów okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1971
  5. Feld M., Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych części maszyn, WNT, Warszawa, 2003
  6. Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing, John Willey & Sons, 2010, 4
  7. Gajdzik B., Wyciślik A., Jakość, środowisko i bezpieczeństwo pracy w zarzązaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
  8. Karpiński T., Inżynieria produkcji, WNT, Warszawa, 2004
  9. Kryński H. E., Matematyka dla ekonomistów, PWN, Warszawa, 1971, 5
  10. Mikulczyński T., Automatyzacja procesów produkcyjnych. Metody modelowania procesów, WNT, Warszawa, 2006
  11. Pawłowski O., Brewka M., Majewski W., Siatki czynności i ich analiza, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1967
  12. Sobczak W., Malina W., Metody selekcji i redukcji i informacji, WNT, Warszawa, 1985
  13. Zbichorski Z., Wykresy Gantta, Ministerstwo Przemysłu - Biblioteka Gospodarcza, Warszawa, 1947
  14. Zdanowicz R., Robotyzacja dyskretnych procesów produkcyjnych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Bertalanffy L., Ogólna teoria systemów, PWN, Warszawa, 1984
  2. Karczewski J. T., System zarządzania bezpieczeństwem pracy, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o., 2000
  3. Lem S., Summa technologiae, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin, 1984, 4
  4. Lilley S., Ludzie, maszyny, historia, PWN, Warszawa, 1958

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Optymalizacja struktury produkcji metodą programowania liniowego.4
T-A-2Wyznaczanie postaci jawnych przekształceń liniowych dla zadanych stanów wejściowych i wyjściowych procesów.4
T-A-3Kolokwium pisemne 1.1
T-A-4Harmonogramowanie produkcji. Budowanie siecowych modeli zadanych procesów produkcji. Analiza PERT.5
T-A-5Kolokwium pisemne 2.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do teorii systemów produkcyjnych. Formy organizacji procesów produkcyjnych - produkcja potokowa i nierytmiczna - cechy, metody projektowania.4
T-W-2Programowanie liniowe i optymalizacja produkcji. Modele przepływów międzygałęziowych.4
T-W-3Modelowanie procesu produkcji za pomocą operatorów liniowych. Złożenia równoległe i szeregowe procesów.6
T-W-4Harmonogramowanie produkcji. Wykresy Gantta. Modelowanie sieciowe. Analiza CPM, PERT.4
T-W-5Sterowanie gospodarką materiałową i optymalizacja zapasów materiałowych. Koncepcje „lean”, "just in time".2
T-W-6Wspomagane komputerowo projektowanie i produkcja w technologii budowy okrętów (CAD/CAM). Bazy danych technologicznych. Systemy znakowania przedmiotów pracy.2
T-W-7Ekonomika produkcji: pojęcie i klasyfikacja kosztów przedsiębiorstwa, amortyzacja, zysk, kredytowanie produkcji. Miary wydajności produkcji. Pojęcie produktywności. Struktura kosztów produkcji statków i obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-8Zintegrowane systemy zarządzania jakością, bezpieczeństwem pracy i ochroną środowiska, koncepcja TQM.2
T-W-9Specyfika stoczniowych procesów produkcyjnych. Ciągi technologiczne w budowie statków. Otoczenie kooperacyjne stoczni.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna studenta.35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.18
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_C01_W01Student zna aktualne koncepcje organizacji produkcji, metody analizy procesów z wykorzystaniem komputerów, związek projektu wyrobu z kosztami jego wytworzenia oraz zasady modelowania procesów z uwzględnieniem kryteriów ekonomicznych i ograniczeń ekonomiczno-technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W01ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą elementy: statystyki, stochastyki, probabilistyki, programowania matematycznego, metod matematycznych i metod numerycznych, niezbędną do: 1) formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu oceanotechniki, 2) modelowania i analizy złożonych zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki, 3) wnioskowania i projektowania probabilistycznego, 4) projektowania optymalnego obiektów oceanotechnicznych, 5) wykorzystania metod numerycznych w oceanotechnice
O_2A_W07zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn, systemów i obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W08ma podstawową wiedzę dotyczącą organizacji, marketingu i zarządzania, w tym zarządzania jakością, niezbędną do kreowania celów rynkowych przedsiębiorstwa oraz prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie właściwym dla oceanotechniki
O_2A_W14zna i rozumie organizację procesów produkcyjnych oraz wpływ komputerowego wspomagania na procesy budowy obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z aktualnymi koncepcjami organizacji produkcji, metodami organizacji wiedzy o procesach oraz podstawowymi modelami procesów.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do teorii systemów produkcyjnych. Formy organizacji procesów produkcyjnych - produkcja potokowa i nierytmiczna - cechy, metody projektowania.
T-W-8Zintegrowane systemy zarządzania jakością, bezpieczeństwem pracy i ochroną środowiska, koncepcja TQM.
T-W-7Ekonomika produkcji: pojęcie i klasyfikacja kosztów przedsiębiorstwa, amortyzacja, zysk, kredytowanie produkcji. Miary wydajności produkcji. Pojęcie produktywności. Struktura kosztów produkcji statków i obiektów oceanotechnicznych.
T-W-3Modelowanie procesu produkcji za pomocą operatorów liniowych. Złożenia równoległe i szeregowe procesów.
T-W-4Harmonogramowanie produkcji. Wykresy Gantta. Modelowanie sieciowe. Analiza CPM, PERT.
T-W-6Wspomagane komputerowo projektowanie i produkcja w technologii budowy okrętów (CAD/CAM). Bazy danych technologicznych. Systemy znakowania przedmiotów pracy.
T-W-2Programowanie liniowe i optymalizacja produkcji. Modele przepływów międzygałęziowych.
T-W-5Sterowanie gospodarką materiałową i optymalizacja zapasów materiałowych. Koncepcje „lean”, "just in time".
T-W-9Specyfika stoczniowych procesów produkcyjnych. Ciągi technologiczne w budowie statków. Otoczenie kooperacyjne stoczni.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykłady - ocena za egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_C01_U01Student potrafi budować modele procesów produkcyjnych oraz wyznaczać optymalne systemy produkcyjne, plany produkcji i harmonogramy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U09potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych przy pomocy odpowiednich narzędzi
O_2A_U15potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania odpowiednich metod, narzędzi i programów komputerowych służących do rozwiązania zadanego problemu inżynierskiego związanego z zagadnieniami oceanotechniki dostrzegając ich ograniczenia
O_2A_U18potrafi zaprojektować procesy produkcyjne oraz procesy technologiczne obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności budowy i analizy modeli liniowych, wyznaczania optymalnego planu produkcji, harmonogramowania procesów produkcyjnych z uwzględnieniem zjawisk probabilistycznych.
Treści programoweT-A-2Wyznaczanie postaci jawnych przekształceń liniowych dla zadanych stanów wejściowych i wyjściowych procesów.
T-A-1Optymalizacja struktury produkcji metodą programowania liniowego.
T-A-4Harmonogramowanie produkcji. Budowanie siecowych modeli zadanych procesów produkcji. Analiza PERT.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - oceny za aktywność podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - oceny z dwóch kolokwiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_C01_K01Student jest świadom źródeł kosztów działalności gospodarczej i wpływ ogniw decyzyjnych przedsiębiorstwa na wydajność produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K07wykazuje się przedsiębiorczością i pomysłowością w działalności zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie studentom szerokiego spektrum kosztów jawnych i ukrytych działalności przedsiębiorstwa produkcyjnego. Wskazanie na źródła tych kosztów, w tym na najczęstsze obszary marnotrastwa. Uświadomienie związku między projektem produktu a jego technologicznością przekładającą się bezpośrednio na koszt wytworzenia.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do teorii systemów produkcyjnych. Formy organizacji procesów produkcyjnych - produkcja potokowa i nierytmiczna - cechy, metody projektowania.
T-W-8Zintegrowane systemy zarządzania jakością, bezpieczeństwem pracy i ochroną środowiska, koncepcja TQM.
T-W-7Ekonomika produkcji: pojęcie i klasyfikacja kosztów przedsiębiorstwa, amortyzacja, zysk, kredytowanie produkcji. Miary wydajności produkcji. Pojęcie produktywności. Struktura kosztów produkcji statków i obiektów oceanotechnicznych.
T-W-3Modelowanie procesu produkcji za pomocą operatorów liniowych. Złożenia równoległe i szeregowe procesów.
T-W-4Harmonogramowanie produkcji. Wykresy Gantta. Modelowanie sieciowe. Analiza CPM, PERT.
T-W-6Wspomagane komputerowo projektowanie i produkcja w technologii budowy okrętów (CAD/CAM). Bazy danych technologicznych. Systemy znakowania przedmiotów pracy.
T-W-2Programowanie liniowe i optymalizacja produkcji. Modele przepływów międzygałęziowych.
T-W-5Sterowanie gospodarką materiałową i optymalizacja zapasów materiałowych. Koncepcje „lean”, "just in time".
T-W-9Specyfika stoczniowych procesów produkcyjnych. Ciągi technologiczne w budowie statków. Otoczenie kooperacyjne stoczni.
T-A-2Wyznaczanie postaci jawnych przekształceń liniowych dla zadanych stanów wejściowych i wyjściowych procesów.
T-A-1Optymalizacja struktury produkcji metodą programowania liniowego.
T-A-4Harmonogramowanie produkcji. Budowanie siecowych modeli zadanych procesów produkcji. Analiza PERT.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykłady - ocena za egzamin ustny.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - oceny za aktywność podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - oceny z dwóch kolokwiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.