Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport żywności
Sylabus przedmiotu Etyka biznesu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Etyka biznesu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Aleksander Butrynowski <Aleksander.Butrynowski@zut.edu.pl>, Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza filozoficzna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień związanych z problematyką etyki biznesu. |
C-2 | Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą. |
C-3 | Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia ról społecznych związanych z biznesem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | moralność jako regulator stosunków międzyludzkich (w relacji do zwyczaju, obyczaju, religii i prawa). | 2 |
T-A-2 | Wzorce osobowe jako nośniki wartości pożądanych w biznesie. | 2 |
T-A-3 | Firma w otoczeniu społecznym: firma a „nosiciele ryzyka”, odpowiedzialność społeczna firmy. | 2 |
T-A-4 | Etyczne dylematy pojawiające się w działalności firmy a inne wartości - studium przypadków. | 2 |
T-A-5 | Przyroda jako wartość w cywilizacji technicznej a odpowiedzialność etyczna inżyniera. | 2 |
T-A-6 | Zagadnienia etyczne reklamy i public relations. | 2 |
T-A-7 | Czy obniżenie standardów moralnych jest koniecznością w czasach kryzsów ekonomicznych? | 2 |
T-A-8 | zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy. | 2 |
T-W-2 | Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych. | 2 |
T-W-3 | Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny. | 2 |
T-W-4 | Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa. | 2 |
T-W-5 | Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska. | 3 |
T-W-6 | Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm. | 2 |
T-W-7 | Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | przygotowanie do ćwiczeń | 8 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie i napisanie eseju | 9 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
M-4 | metoda przypadków |
M-5 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-6 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego. |
S-2 | Ocena formująca: punktowana aktywność merytoryczna podczas ćwiczeń. |
S-3 | Ocena formująca: ocena umiejętności pracy zespołowej podczas ćwiczeń. Przygotowanie wspólnego stanowiska, umiejętność argumentacji, odpowiedzialność wobec grupy. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_A03-2_W01 Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu. | TR_2A_W10 | T2A_W08 | InzA2_W03 | C-2, C-1, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-A-7, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-4 | M-3, M-1, M-5, M-2 | S-4, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_A03-2_U01 Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej. | TR_2A_U06 | T2A_U05 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-A-7, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-4 | M-3, M-4, M-6, M-5, M-2 | S-4, S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_A03-2_K01 posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej | TR_2A_K03, TR_2A_K02 | T2A_K02, T2A_K05 | InzA2_K01 | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-A-7, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-4 | M-3, M-6, M-5, M-2 | S-4, S-2, S-3, S-1 |
TR_2A_A03-2_K02 posiada kompetencje związane z pracą zespołową, odpowiedzalnym podejmowaniem decyzji etycznych uwzględniających ich konsekwencje społeczne. | TR_2A_K03, TR_2A_K04, TR_2A_K06 | T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K07 | — | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-A-7, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-4 | M-4, M-6, M-5 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_A03-2_W01 Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu. | 2,0 | nie wykazuje znajomości podstawowych pojęć i terminologii z zakresu etyki biznesu. |
3,0 | posiada wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i terminologii właściwych dla etyki biznesu. | |
3,5 | wiedza o typowych problemach etyki biznesu wyrażana jest w podstawowym stopniu ścisłości. | |
4,0 | wiedza pozwala studentowi na znajdowanie i umieszczanie problemów z zakresu etyki biznesu wśród innych problemów biznesu. | |
4,5 | student posiada znajomość reprezentatywnych teorii traktujących o podstawowych problemach etycznych w biznesie. | |
5,0 | potrafi samodzielnie i krytycznie operować wiedzą z zakresu etyki biznesu w oparciu o reprezentatywne teorie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_A03-2_U01 Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej. | 2,0 | brak umiejętności rozpoznania programów etycznych i kodeksów etycznych |
3,0 | student posiada podstawową umiejętność wyłonienia z programów i kodeksów firm zagadnień ściśle etycznych | |
3,5 | student posiada podstawową umiejętność wyłonienia z programów i kodeksów firm zagadnień ściśle etycznych oraz interpretuje problematykę biznesu w kontekście rozwiązań etycznych. | |
4,0 | student posiada umiejętność określenia standardów etycznych dla swojego zawodu i stanowiska w szerszym kontekście biznesu. | |
4,5 | student posiada umiejętność wyłonienia konfliktu etycznego w postawach jednostek i działalności firm oraz dokonuje interpretacji konfliktu w oparciu o znane teorie. | |
5,0 | student posiada umiejętność interpretacji dowolnego konfliktu moralnego w biznesie, potrafi wskazać ewentualne rozwiązania konfliktu w oparciu o standardy z zakresu etyki biznesu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_A03-2_K01 posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej | 2,0 | nie stwierdza się przełożenia wiedzy i umiejętności na jakiekolwiek kompetencje związane z rozwiązywaniem dylematów etycznych. |
3,0 | w niektórych sytuacjach ćwiczeniowych student wykazuje, że standardy etyczne mają dla niego znaczenie w relacjach interpersonalnych. | |
3,5 | w sytuacjach problemowych i ćwiczeniowych student wykazuje gotowość do rozwiązywania dylematów etycznych w oparciu o wiedzę i umiejętności własne. | |
4,0 | w sytuacjach problemowych i ćwiczeniowych potrafi samodzielnie wyszukać zastosowania dla standardów z zakresu etyki biznesu w relacjach międzyludzkich w działalności biznesowej. | |
4,5 | student potrafi rozpoznać dylematy etyczne własnej aktywności w kontekście zawodu i wszelkiej aktywności biznesowej operując bazową wiedzą teoretyczną. | |
5,0 | student jest kompetentny we wskazywaniu odpowiedzialnych rozwiązań konfliktu moralnego w biznesie w odniesieniu do dowolnego kazusu; potrafi wskazać źródła zaproponowanych rozwiązań bazując na rozległej wiedzy etycznej. | |
TR_2A_A03-2_K02 posiada kompetencje związane z pracą zespołową, odpowiedzalnym podejmowaniem decyzji etycznych uwzględniających ich konsekwencje społeczne. | 2,0 | nie dostrzega związku wiedzy zakresu EB z kompetencjami. |
3,0 | lokuje wiedzę z zakresu EB jako sensowną w procesach decyzyjnych. | |
3,5 | wartościuje relacje międzyludzkie, w różnych kontekstach, w oparciu o standardy wynikające z EB. | |
4,0 | tworzy modelowe zachowania indywidualne i grupowe oparte na zasadach etycznych. | |
4,5 | znajduje zastosowania kompetencji etycznych w rozwiązywaniu konfliktów w relacjach społecznych w szerokim kontekście. | |
5,0 | dysponuje etycznym instrumentarium przydatnym do roli lidera w działalności zawodowej i społecznej. |
Literatura podstawowa
- Dietl J. Gasparski W., Etyka biznesu, PWN, Warszawa, 2002
- Chrysides G.D., Kaler J.H., Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, 1999
- Sternberg E., Czysty biznes, etyka biznesu w działaniu, PWN, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Zwoliński A., Etyka bogacenia, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2002
- Blanchard K., Peale N.V., Etyka biznesu, Studio Emka, 2008
- Porter M.E., Prahalad C.K., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion, 2007