Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna
Sylabus przedmiotu Spektralne metody analizy chemicznej I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Spektralne metody analizy chemicznej I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Soroka <Jacek.Soroka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Gąsiorowska <Monika.Jedras@zut.edu.pl>, Marta Sawicka <Marta.Sawicka@zut.edu.pl>, Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy z matematyki, fizyki i chemii, w tym organicznej i fizycznej |
W-2 | Znajomość statystycznej obróbki wyników doświadczalnych |
W-3 | Umiejętność sporządzania roztworów, przeliczania stężeń oraz przeprowadzenia obliczeń chemicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie teorii najważniejszych metod spektralnych |
C-2 | Poznanie uniwersalnych podstaw działania większości instrumentów wykorzystywanych w analityce. |
C-3 | Zdobycie wiedzy na temat praktycznych rozwiązań i naturalnych ograniczeń |
C-4 | Zdobycie umiejętności pracy w zespole |
C-5 | Zdobycie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zjawisko luminescencji i jego wykorzystanie w analizie ilościowej | 10 |
T-L-2 | Spektrometria mas w analizie związków organicznych | 10 |
T-L-3 | Określanie struktury związków organicznych na podstawie widm 1HNMR z wykorzystaniem programu do symulacji widm | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe nośniki informacji w metodach instrumentalnych. Fala elektromagnetyczna, generowanie. | 2 |
T-W-2 | Oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią: widma rotacyjne mikrofalowe, widma rotacyjno-oscylacyjne IR, widma rotacyjno-oscylacyjno-elektronowe UV-vis. Widma rozproszeniowe Ramana. | 4 |
T-W-3 | Spektrometria mas, typy spektrometrów. Spektrometr z pojedynczym i podwójnym ogniskowaniem. Analizatory na czas przelotu i kwadrupolowy. Detektory w spektrometrii mas, metody jonizacji. | 4 |
T-W-4 | Spektrometria magnetycznego rezonansu jądrowego. Magnetyzm jądrowy, zachowanie w zewnętrznym polu magnetycznym, pola lokalne i sprzężenia spinowo-spinowe. Metody detekcji rezonansu, sposoby prezentacji wyników, informacje zawarte w widmach. Typy spektrometrów: z fala ciągła (CW) i impulsowe z transformacja Fouriera (Pulse FT) | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie się studenta do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach z możliwością dyskusji (wykład interaktywny) | 15 |
A-W-2 | Studiowanie polecanej literatury, poszukiwanie nowych źródeł | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenie wykładów | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny interaktywny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń (wejściówka) |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawozdanie |
S-4 | Ocena formująca: obserwacja |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_C02_W01 Ma wiedze na temat podstaw metod spektrometrycznych, wykorzystywanych zjawisk, typowych rozwiązań konstrukcyjnych i naturalnych ograniczeń. | Ch_2A_W03, Ch_2A_W12, Ch_2A_W01, Ch_2A_W13 | X2A_W01, X2A_W03 | InzA2_W02, InzA2_W03 | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Ch_2A_C02_W02 Zna podstawowe efekty oddziaływania promieniowania z materią, pomiarów intensywności tego zjawiska i zastosowań w analityce jakościowej (strukturalnej) i ilościowej | Ch_2A_W01, Ch_2A_W12, Ch_2A_W04, Ch_2A_W02, Ch_2A_W14 | X2A_W01, X2A_W02, X2A_W04 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Ch_2A_C02_W03 Zna technikę spektrometrii mas. | Ch_2A_W01, Ch_2A_W05 | X2A_W01, X2A_W05 | — | C-2, C-1 | T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_C02_U01 Potrafi przeprowadzić analizę jakościową i/lub ilościową zarówno prostych jak i złożonych układów i przedstawić jej wyniki. | Ch_2A_U01, Ch_2A_U03, Ch_2A_U06 | X2A_U01, X2A_U03, X2A_U06 | InzA2_U01, InzA2_U02 | C-1, C-3, C-5 | T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-1, S-2 |
Ch_2A_C02_U02 Umie rozpoznać stopień zaawansowania rozwiązania konkretnego instrumentu i jego ograniczenia (ocenić dokładność, wskazać mankamenty) | Ch_2A_U01, Ch_2A_U02, Ch_2A_U10, Ch_2A_U14 | X2A_U01, X2A_U02 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U07 | C-2, C-5 | T-W-4, T-L-1, T-W-3 | M-2, M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_C02_K01 Potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne. Rozumie potrzebę zrównoważonego rozwoju | Ch_2A_K01, Ch_2A_K03, Ch_2A_K04, Ch_2A_K06 | X2A_K01, X2A_K03, X2A_K04, X2A_K06 | InzA2_K01 | C-3 | T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-4 |
Ch_2A_C02_K02 Potrafi współpracować w zespole. Ma wykształtowany nawyk tolerancji społecznej. | Ch_2A_K02, Ch_2A_K04 | X2A_K02, X2A_K04 | — | C-3, C-4 | T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_C02_W01 Ma wiedze na temat podstaw metod spektrometrycznych, wykorzystywanych zjawisk, typowych rozwiązań konstrukcyjnych i naturalnych ograniczeń. | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę na temat kilku metod spektrometrycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_C02_W02 Zna podstawowe efekty oddziaływania promieniowania z materią, pomiarów intensywności tego zjawiska i zastosowań w analityce jakościowej (strukturalnej) i ilościowej | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę na temat generowania i właściwości światła oraz fizycznych podstaw pomiarów instrumentalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_C02_W03 Zna technikę spektrometrii mas. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawy techniki spektrometrii mas. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_C02_U01 Potrafi przeprowadzić analizę jakościową i/lub ilościową zarówno prostych jak i złożonych układów i przedstawić jej wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wykonać pomiar i zinerpretować jego wynik | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_C02_U02 Umie rozpoznać stopień zaawansowania rozwiązania konkretnego instrumentu i jego ograniczenia (ocenić dokładność, wskazać mankamenty) | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zaplanować eksperyment i wykonać pomiary | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_C02_K01 Potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne. Rozumie potrzebę zrównoważonego rozwoju | 2,0 | |
3,0 | Potrafi identyfikować zagrożenia i ocenić je. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_C02_K02 Potrafi współpracować w zespole. Ma wykształtowany nawyk tolerancji społecznej. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi pracować w grupie pod nadzorem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Harald Gunther, Spektroskopia NMR, PWN, Warszawa, 1983
- R.P. Feynman, R.B Leighton, M. Sands, Feynmana wykłady z fizyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- W. Zielinski, A. Rajca, Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo Naukowo- Techniczne, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- L.A. Kazicyna, N.B. Kupletska, Metody spektroskopowe wyznaczania struktury zwiazk.w organicznych, Panstwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1974