Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna
Sylabus przedmiotu Korozja i powłoki ochronne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Korozja i powłoki ochronne | ||
Specjalność | Chemia ogólna i analityka chemiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z różnymi typami zjawisk korozyjnych, z ich skutkami oraz z metodami zapobiegania im. |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami wytwarzania powłok ochronnych umożliwiających kształtowanie wymaganych właściwości użytkowych powierzchni, ze szczególnym uwzględnieniem właściwości antykorozyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka zmian struktury i właściwości materiałów w wyniku ich eksploatacji. Klasyfikacja zjawisk korozyjnych. Korozja chemiczna: korozja tlenowa i pasywacja, korozja wodorowa, korozja w ciekłych metalach. | 2 |
T-W-2 | Korozja elektrochemiczna. Elektrochemiczne aspekty procesów korozyjnych. Wpływ temperatury. Korozja atmosferyczna, podziemna, mikrobiologiczna. | 2 |
T-W-3 | Inne rodzaje korozji: wżerowa, międzykrystaliczna, naprężeniowa, zmęczeniowa, selektywna, erozja. | 2 |
T-W-4 | Wpływ różnych czynników środowiskowych na szybkość korozji metali. | 2 |
T-W-5 | Korozja tworzyw sztucznych, betonów i ceramiki przemysłowej. | 2 |
T-W-6 | Metody badań zniszczeń korozyjnych. Skutki procesów korozyjnych i ekonomiczne aspekty ochrony przed korozją. | 2 |
T-W-7 | Metody ochrony przed korozją. Odporność niektórych tworzyw metalicznych na korozję. Ochrona katodowa, inhibitory, właściwe projektowanie konstrukcji i dobór odpowiednich tworzyw konstrukcyjnych, modyfikacja środowiska. | 2 |
T-W-8 | Zastosowanie powłok ochronnych w celu kształtowania właściwości użytkowych powierzchni, tj. uzyskania wymaganych od niej właściwości antykorozyjnych, fizycznych (wytrzymałościowych i trybologicznych) oraz dekoracyjnych. | 2 |
T-W-9 | Sposoby przygotowania powierzchni do nakładania warstw ochronnych. Ocena stanu powierzchni po jej oczyszczeniu. | 2 |
T-W-10 | Natryskiwanie i platerowanie jako metody cieplno-mechaniczne wytwarzania powłok. | 2 |
T-W-11 | Powłoki wytwarzane metodami cieplno-chemicznymi: metalizacja zanurzeniowa i dyfuzyjna. Emaliowanie. | 2 |
T-W-12 | Powłoki malarskie, galwaniczne i z tworzyw sztucznych wytwarzane metodami chemicznymi i elektrochemicznymi. | 2 |
T-W-13 | Zastosowanie technik nowej generacji (technik jarzeniowych, wiązkowych i detonacyjnych) do wytwarzania warstw powierzchniowych. | 2 |
T-W-14 | Współczesne metody badania składu chemicznego oraz struktury powierzchni i warstw powierzchniowych. | 2 |
T-W-15 | Zaliczenie przedmiotu. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
A-W-3 | Studiowanie literatury dotyczącej materiału przedstawionego na wykładach. | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-03_W1 Student charakteryzuje różne typy zjawisk korozyjnych powstających w wyniku eksploatacji m.in. urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz zna metody umożliwiające zapobieganie tym zjawiskom. | Ch_2A_W11 | — | InzA2_W01 | C-1 | T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Ch_2A_D01-03_W2 Student zna różne technologie wytwarzania powłok ochronnych. | Ch_2A_W14, Ch_2A_W01 | X2A_W01 | InzA2_W05 | C-2 | T-W-13, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-14, T-W-12, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-03_U04 Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę w zakresie chemii do scharakteryzowania zjawisk korozyjnych, do poszukiwania rozwiązań mających na celu zminimalizowanie strat spowodowanych korozją oraz do wskazania odpowiedniej powłoki ochronnej, umożliwiajacej uzyskanie wymaganych właściwości użytkowych powierzchni. | Ch_2A_U04 | X2A_U04 | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-10, T-W-12, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-13, T-W-6, T-W-14, T-W-11, T-W-9, T-W-2, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-03_K06 Student ma świadomość wpływu korozji na właściwości użytkowe materiałów, rozumie potrzebę zapobiegania zjawiskom korozyjnym oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z jego działalnością inżynierską. | Ch_2A_K06 | X2A_K06 | InzA2_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-03_W1 Student charakteryzuje różne typy zjawisk korozyjnych powstających w wyniku eksploatacji m.in. urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz zna metody umożliwiające zapobieganie tym zjawiskom. | 2,0 | |
3,0 | Student charakteryzuje niektóre typy zjawisk korozyjnych powstających w wyniku eksploatacji m.in. urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz zna niektóre metody umożliwiające zapobieganie tym zjawiskom. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D01-03_W2 Student zna różne technologie wytwarzania powłok ochronnych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna niektóre technologie wytwarzania powłok ochronnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-03_U04 Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę w zakresie chemii do scharakteryzowania zjawisk korozyjnych, do poszukiwania rozwiązań mających na celu zminimalizowanie strat spowodowanych korozją oraz do wskazania odpowiedniej powłoki ochronnej, umożliwiajacej uzyskanie wymaganych właściwości użytkowych powierzchni. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę w zakresie chemii do scharakteryzowania niektórych zjawisk korozyjnych, do poszukiwania rozwiązań mających na celu zminimalizowanie strat spowodowanych niektórymi zjawiskami korozyjnymi oraz do zaproponowania odpowiedniej powłoki ochronnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-03_K06 Student ma świadomość wpływu korozji na właściwości użytkowe materiałów, rozumie potrzebę zapobiegania zjawiskom korozyjnym oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z jego działalnością inżynierską. | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczną świadomość: wpływu korozji na właściwości użytkowe materiałów, potrzeby zapobiegania zjawiskom korozyjnym oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z jego działalnością inżynierską. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- S. Tkaczyk, Powłoki ochronne, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997, II
- R. Chudzikiewicz, S. Prowans, Materiałoznawstwo dla chemików, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1990, I
- J. Baszkiewicz, M. Kamiński, Korozja materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- J. Łaskawiec, Fizykochemia powierzchni ciała stałego, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2000
- L.A. Dobrzański, Podstawy kształtowania struktury i własności materiałów metalowych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2007
- A. Klimpel, Technologie napawania i natryskiwania cieplnego, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1999