Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
Sylabus przedmiotu Chemometria:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk ścisłych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemometria | ||
Specjalność | Chemia ogólna i analityka chemiczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy z zakresu podstaw chemii analitycznej |
W-2 | Posiadanie wiedzy z zakresu podstaw analizy instrumentalnej |
W-3 | Posiadanie wiedzy z zakresu matematyki stosowanej |
W-4 | Posiadanie wiedzy z zakresu podstaw statystyki matematycznej |
W-5 | Posiada wiedzę z zakresu planowania eksperymentów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykorzystanie metod matematycznych, statystycznych, symbolicznych i komputerowych do analizy danych fizyko-chemicznych. |
C-2 | Wykorzystanie metod matematycznych, statystycznych, symbolicznych i komputerowych w chemii analitycznej. |
C-3 | Umiejętność dokonania wyboru optymalnych procedur w chemii analitycznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do metod chemometrycznych. | 1 |
T-W-2 | Teoria próbkowania. | 2 |
T-W-3 | Planowanie i optymalizacja eksperymentu. | 2 |
T-W-4 | Rejestracja i przetwarzanie sygnałów. | 2 |
T-W-5 | Wizualizacja danych. | 2 |
T-W-6 | Kalibracja w analityce. | 2 |
T-W-7 | Rozdzielczość sygnałów analitycznych | 2 |
T-W-8 | Analiza rozpoznawcza danych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 11 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Kolokwium | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-01_W02 Ma znajomość metod matematycznych w zakresie niezbędnym do ilościowego opisu wyników analiz chemicznych oraz interpretacji ich wyników | Ch_2A_W02 | X2A_W02 | — | C-2 | T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Ch_2A_D01-01_W04 Zna teoretyczne podstawy technik informatycznych oraz metod obliczeniowych stosowanych do analizy danych fizyko-chemicznych oraz w chemii analitycznej. | Ch_2A_W04 | X2A_W04 | — | C-3, C-1 | T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-01_U01 Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym wkonwać pomiary i symulacje komputerowe dotyczące zagadnień poznawczych i inżynierskich w dziedzinie chemii oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | Ch_2A_U01 | X2A_U01 | InzA2_U01, InzA2_U02 | C-3 | T-W-3 | M-1 | S-1 |
Ch_2A_D01-01_U02 Potrafi w sposób krytyczny ocenić wyniki eksperymentów i obserwacji, a także przedyskutować błędy pomiarowe. | Ch_2A_U02 | X2A_U02 | InzA2_U01 | C-1 | T-W-5, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-01_K03 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, związanego z opisem matematycznym wyników badań oraz interpretacją ich wyników. | Ch_2A_K03 | X2A_K03 | — | C-1 | T-W-8, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-01_W02 Ma znajomość metod matematycznych w zakresie niezbędnym do ilościowego opisu wyników analiz chemicznych oraz interpretacji ich wyników | 2,0 | |
3,0 | Student opanował w podstawowym zakresie metody matematyczne niezbędne do ilościowego opisu wyników analiz chemicznych oraz interpretacji ich wyników. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D01-01_W04 Zna teoretyczne podstawy technik informatycznych oraz metod obliczeniowych stosowanych do analizy danych fizyko-chemicznych oraz w chemii analitycznej. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym techniki informatyczne oraz metody obliczeniowe stosowane do analizy danych fizyko-chemicznych oraz w chemii analitycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-01_U01 Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym wkonwać pomiary i symulacje komputerowe dotyczące zagadnień poznawczych i inżynierskich w dziedzinie chemii oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym wkonwać pomiary i symulacje komputerowe dotyczące zagadnień poznawczych i inżynierskich w dziedzinie chemii oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D01-01_U02 Potrafi w sposób krytyczny ocenić wyniki eksperymentów i obserwacji, a także przedyskutować błędy pomiarowe. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi w sposób krytyczny ocenić wyniki eksperymentów i obserwacji, a także przedyskutować błędy pomiarowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-01_K03 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, związanego z opisem matematycznym wyników badań oraz interpretacją ich wyników. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, związanego z opisem matematycznym wyników badań oraz interpretacją ich wyników. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Mazerski, Podstawy chemometrii, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2000
- R.E. Bruns, I.S. Scarminio, B. de Barros Neto, Statistical design ‒ Chemometrics, Elsevier, Amsterdam, 2006
- P. Gemperline, Practical guide to chemometrics, CRC Press, Boca Raton, 2006
- J. D. Winefordner, Statistical methods in analytical chemistry, Wiley, New York, 2000
- D. B. Hibbert, J. J. Gooding, Data Analysis for Chemistry, Oxford, New York, 2006
- F.-T. Chau, J. Gao, Y.-Z. Liang, X.-G. Shao, Chemometrics. From Basics to Wavelet Transform, Wiley, New York, 2004
- Sharaf M.A., Illman D.L., Kowalski B.R., Chemometrics, Wiley, New York, 1986