Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ICHP_1A_C09_U01 | Student powinien umieć analizować procesy termodynamiczne, wykonywać obliczenia termodynamiczne oraz interpretować ich wyniki. Potrafi również sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, związanych z termodynamiką techniczną. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ICHP_1A_U15 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla obszaru inżynierii chemicznej i procesowej |
---|
ICHP_1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem |
ICHP_1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
Cel przedmiotu | C-2 | Przygotowanie studenta do wykonywania podstawowych obliczeń z zakresu termodynamiki technicznej. |
---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami, zasadami i procesami termodynamiki. Przekazanie wiedzy na temat przemian termodynamicznych. Podanie i omówienie związków matematycznych pozwalających na wyznaczenie parametrów stanu substancji, obliczanie energii wewnętrznej układów, pracy i ciepła przemian termodynamicznych. Zapozananie z obiegami parowymi głównie: silnika i chłodziarki i przekazanie wiedzy na temat termodynamiki par. |
Treści programowe | T-W-9 | Silniki spalinowe |
---|
T-W-3 | Pierwsza zasada termodynamiki: ciepło, ciepło właściwe. |
T-W-5 | Przemiany charakterystyczne dla gazów doskonałych i półdoskonałych, w tym: izobara, izochora, izoterma, izentropa, politropa |
T-W-8 | Para wodna, charakterystyczne przemiany pary wodnej, wykresy parowe (p-V, T-s, i-s) |
T-W-4 | Praca bezwzględna, praca użyteczna, praca techniczna, ciepło właściwe gazów doskonałych |
T-W-1 | Wiadomości wstępne: przedmiot i zakres termodynamiki. Pojęcia podstawowe: układ termodynamiczny, układ zamknięty, układ otwarty, parametry stanu, równowaga termodynamiczna, przemiana czynnika termodynamicznego, energia |
T-W-2 | Własności i prawa gazów doskonałych i półdoskonałych |
T-W-7 | Druga zasada termodynamiki: entropia, procesy odwracalne i nieodwracalne, zasada wzrostu entropii. |
T-W-6 | Obiegi cieplne prawo i lewobieżne. Obieg Carnota. Obieg Clausiusa Rankine'a. Obieg chłodziarki |
T-A-3 | Obieg silnika |
T-A-1 | Obliczanie własności gazów doskonałych i półdoskonałych oraz mieszanin tych gazów. |
T-A-4 | Obieg chłodziarki |
T-A-2 | Przemiany termodynamiczne gazów doskonałych i półdoskonałych. Obliczenia parametrów termicznych punktów charakterystycznych, zmiany funkcji stanów w przemianach. Praca mechaniczna |
Metody nauczania | M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
---|
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, 45 min. |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: dwa kolokwia pisemne; jedno w połowie semestru, drugie po zrealizowaniu materiału ćwiczeń |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej do rozwiązywania zadań praktycznych |
3,0 | Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych w ograniczonym zakresie |
3,5 | Student potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych |
4,0 | Student potrafi zastosować całą zdobytą wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić dyskusję o wynikach uzyskanych w zadaniach praktycznych |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić dyskusje wyników i uzasadnić dokonane wybory |