Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria procesowa w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria procesowa w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 0,70,28zaliczenie
projektyP7 15 0,80,32zaliczenie
wykładyW7 30 1,50,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy z zakresu inżynierii środowiska, budowy aparatury chemicznej oraz komputerowych technik projektowania
W-2Znajomość podstawowych zasad projektowania aparatury chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Objaśnianie metodologii projektowania systemów oczyszczania płynów zgodnej z aktualnym stanem wiedzy z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
C-2Rozwój kreatywnego myślenia oraz pracy zespołowej
C-3Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań projektowych z zastosowaniem odpowiednich narzędzi i technik komputerowych
C-4Uświadomienie konieczności stosowania rozwiązań proekologicznych w działalności inżynierskiej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metodyka rozwiązywania zadań problemowych dotyczących procesów i operacji jednostkowych stosowanych w systemach oczyszczania typu "końca rury", takich jak kondensacja, adsorpcja, spalanie termiczne i katalityczne, itp.15
15
projekty
T-P-1Metodyka opracowania dokumentacji projektowej; Metodyka prowadzenia obliczeń projektowych; Zasady konfigurowania instalacji; Kalkulacja kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych instalacji.15
15
wykłady
T-W-1Problematyka ochrony środowiska w przedsiębiorstwach przemysłowych: źródła emisji zanieczyszczeń, obowiązujące przepisy ochrony środowiska.3
T-W-2Podstawy metodologii oczyszczania płynów w instalacjach typu "końca rury": etapy oczyszczania, kryteria doboru procesów i operacji jednostkowych oraz wskaźniki efektywności oczyszczania.5
T-W-3Metodyka projektowania wybranych systemów oczyszczania typu "końca rury" oraz doboru urządzeń stosowanych w tych systemach.8
T-W-4Analiza kosztów budowy i eksploatacji systemów oczyszczania.2
T-W-5Alternatywne techniki likwidacji zanieczyszczeń u źródła.4
T-W-6Studium przypadków - reprezentatywne przykłady systemów oczyszczania w warunkach przemysłowych.8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-3Zaliczenie pisemne1
21
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielne wykonywanie projektu7
A-P-3Konsultacje1
A-P-4Zaliczanie projektu1
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej5
A-W-5Egzamin pisemny2
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-3Metoda praktyczna: pokaz
M-4Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-5Metoda praktyczna: metoda projektów
M-6Metoda programowana: z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D09b_W01
Student potrafi objaśniać metodologię projektowania systemów oczyszczania płynów wykorzystując nowatorskie rozwiązania techniczne z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_1A_W08, ICHP_1A_W09, ICHP_1A_W11, ICHP_1A_W13T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D09b_U01
Student potrafi oceniać systemy oczyszczania "końca rury" pod kątem ich efektywności i innowacyjności
ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U02, ICHP_1A_U04, ICHP_1A_U14T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U13InzA_U05C-2T-A-1, T-W-2, T-W-6M-2, M-3, M-4S-3, S-1
ICHP_1A_D09b_U02
Student potrafi zaprojektować system oczyszczania "końca rury" zgodny z obowiązującymi normami ekologicznymi, stosując odpowiednią metodykę projektowania
ICHP_1A_U11, ICHP_1A_U17T1A_U10, T1A_U16InzA_U03, InzA_U08C-3T-A-1, T-P-1M-2, M-3, M-5S-2, S-1
ICHP_1A_D09b_U03
Student potrafi opracować dokumentację projektową instalacji procesowej stosując odpowiednią metodykę obliczeń oraz efektywne narzędzia i techniki komputerowe
ICHP_1A_U03, ICHP_1A_U07, ICHP_1A_U13, ICHP_1A_U17T1A_U03, T1A_U07, T1A_U12, T1A_U16InzA_U04, InzA_U08C-3T-P-1M-6, M-5S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D09b_K01
Student jest otwarty na poszukiwanie skutecznych rozwiązań minimalizujących ryzyko występowania zagrożeń ekologicznych związanych z działalnością przemysłową
ICHP_1A_K02, ICHP_1A_K03, ICHP_1A_K07T1A_K02, T1A_K03, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-4T-A-1, T-P-1, T-W-1M-1, M-2, M-5S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D09b_W01
Student potrafi objaśniać metodologię projektowania systemów oczyszczania płynów wykorzystując nowatorskie rozwiązania techniczne z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
2,0Student nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student zna zasady projektowania prostych systemów oczyszczania „końca rury” i poprawnie opisuje kilka najpopularniejszych technik oczyszczania omówionych na zajęciach
3,5Student zna zasady projektowania złożonych systemów oczyszczania „końca rury” oraz poprawnie opisuje większość omówionych na zajęciach technik oczyszczania
4,0Student zna zasady projektowania złożonych systemów oczyszczania „końca rury”, poprawnie charakteryzuje wszystkie omówione na zajęciach techniki oczyszczania oraz potrafi je porównywać
4,5Student zna zasady projektowania nowoczesnych systemów oczyszczania „końca rury”, poprawnie charakteryzuje wszystkie omówione na zajęciach techniki oczyszczania oraz potrafi samodzielnie oceniać ich efektywność
5,0Student zna zasady projektowania nowoczesnych systemów oczyszczania „końca rury”, poprawnie charakteryzuje wszystkie omówione na zajęciach techniki oczyszczania i przydatność do rozwiązywania konkretnych problemów ochrony środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D09b_U01
Student potrafi oceniać systemy oczyszczania "końca rury" pod kątem ich efektywności i innowacyjności
2,0Student nie potrafi oceniać efektywności systemów oczyszczania „końca rury”
3,0Student potrafi oceniać efektywność systemów oczyszczania „końca rury” o najprostszych konfiguracjach
3,5Student potrafi oceniać efektywność standardowych systemów oczyszczania „końca rury”
4,0Student potrafi oceniać efektywność i poziom innowacyjności standardowych systemów oczyszczania „końca rury”
4,5Student potrafi oceniać efektywność nowoczesnych rozwiązań systemów oczyszczania „końca rury"
5,0Student potrafi oceniać efektywność nowoczesnych rozwiązań systemów oczyszczania „końca rury” i wybrać najbardziej innowacyjne rozwiązanie
ICHP_1A_D09b_U02
Student potrafi zaprojektować system oczyszczania "końca rury" zgodny z obowiązującymi normami ekologicznymi, stosując odpowiednią metodykę projektowania
2,0Student nie potrafi zaprojektować system oczyszczania „końca rury” dla zadanej specyfikacji technicznej
3,0Student potrafi zaprojektować system oczyszczania „końca rury” o prostej konfiguracji
3,5Student potrafi zaprojektować system oczyszczania „końca rury” o typowej konfiguracji
4,0Student potrafi zaprojektować system oczyszczania „końca rury” stosując bardziej innowacyjne rozwiązania w stosunku do standardowych
4,5Student potrafi zaprojektować system oczyszczania „końca rury” o najodpowiedniejszej konfiguracji względem zadanej specyfikacji technicznej
5,0Student potrafi zaprojektować system oczyszczania „końca rury” o najodpowiedniejszej konfiguracji względem zadanej specyfikacji technicznej, uzasadnić wybór konfiguracjii i dokonać analizy ekonomicznej budowy systemu
ICHP_1A_D09b_U03
Student potrafi opracować dokumentację projektową instalacji procesowej stosując odpowiednią metodykę obliczeń oraz efektywne narzędzia i techniki komputerowe
2,0Student nie potrafi opracować dokumentacji projektowej
3,0Student potrafi sporządzić część obliczeniową dokumentacji projektowej zgodnie z omówioną na zajęciach metodyką stosując standardowe narzędzia i techniki komputerowe
3,5Student potrafi opracować dokumentację projektową systemu „końca rury” złożoną z części opisowej oraz zbioru podstawowych rysunków technicznych, wykorzystując do tych celów odpowiednie narzędzia i techniki komputerowe
4,0Student potrafi opracować dokumentację projektową systemu „końca rury”, złożoną z części opisowej oraz zbioru wszystkich wymaganych rysunków technicznych, wykorzystując do tych celów odpowiednie narzędzia i techniki komputerowe, ponadto potrafi dobrać podstawowe elementy projektowanej instalacji
4,5Student potrafi opracować dokumentację projektową systemu „końca rury”, złożoną z części opisowej i zbioru wszystkich wymaganych rysunków technicznych oraz sporządzić kompletną specyfikację techniczną dobranych elementów instalacji wykorzystując do tych celów odpowiednie narzędzia i techniki komputerowe
5,0Student potrafi samodzielnie opracować kompletną dokumentację projektową systemu „końca rury”, wykorzystując do tych celów odpowiednie narzędzia i techniki komputerowe oraz potrafi ocenić stopień innowacyjności własnego projektu w stosunku do alternatywnych rozwiązań opracowanych dla identycznych wymagań wstępnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D09b_K01
Student jest otwarty na poszukiwanie skutecznych rozwiązań minimalizujących ryzyko występowania zagrożeń ekologicznych związanych z działalnością przemysłową
2,0nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student jest świadomy zalet stosowania nowoczesnych proekologicznych rozwiązań technicznych ale wykazuje niewielką aktywność w ich poszukiwaniu
3,5Student jest świadomy zalet stosowania nowoczesnych proekologicznych rozwiązań technicznych lecz samodzielnie potrafi stosować jednynie standardowe rozwiązania w ramach projektowania rutynowego
4,0Student jest świadomy zalet stosowania nowoczesnych proekologicznych rozwiązań technicznych, lecz samodzielnie potrafi jedynie wyszukiwać najefektywniejsze rozwiązanie spośród standardowych rozwiązań
4,5Student jest otwarty na stosowanie barzdziej innowacyjnych rozwiązań technicznych w stosunku do standardowych
5,0Student jest kreatywny i innowacyjny w poszukiwaniu nowoczesnych, proekologicznych rozwiązań technicznych

Literatura podstawowa

  1. Konieczyński J., Ochrona powietrza przed szkodliwymi gazami, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
  2. Warych J., Oczyszczanie gazów. Procesy i aparatura, WNT, Warszawa, 1998
  3. Warych J., Procesy oczyszczania gazów. Problemy projektowo-obliczeniowe, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Reynolds J., Jeris J., Theodore L., Handbook of chemical and environmental engineering calculations, John Wiley & Sons, New York, 2002
  2. Wang L.K, Pereira N.C., Hung Y.-T., Air pollution control engineering, Humana Press Inc., Totowa, New Jersey, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metodyka rozwiązywania zadań problemowych dotyczących procesów i operacji jednostkowych stosowanych w systemach oczyszczania typu "końca rury", takich jak kondensacja, adsorpcja, spalanie termiczne i katalityczne, itp.15
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Metodyka opracowania dokumentacji projektowej; Metodyka prowadzenia obliczeń projektowych; Zasady konfigurowania instalacji; Kalkulacja kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych instalacji.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problematyka ochrony środowiska w przedsiębiorstwach przemysłowych: źródła emisji zanieczyszczeń, obowiązujące przepisy ochrony środowiska.3
T-W-2Podstawy metodologii oczyszczania płynów w instalacjach typu "końca rury": etapy oczyszczania, kryteria doboru procesów i operacji jednostkowych oraz wskaźniki efektywności oczyszczania.5
T-W-3Metodyka projektowania wybranych systemów oczyszczania typu "końca rury" oraz doboru urządzeń stosowanych w tych systemach.8
T-W-4Analiza kosztów budowy i eksploatacji systemów oczyszczania.2
T-W-5Alternatywne techniki likwidacji zanieczyszczeń u źródła.4
T-W-6Studium przypadków - reprezentatywne przykłady systemów oczyszczania w warunkach przemysłowych.8
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-3Zaliczenie pisemne1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielne wykonywanie projektu7
A-P-3Konsultacje1
A-P-4Zaliczanie projektu1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej5
A-W-5Egzamin pisemny2
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D09b_W01Student potrafi objaśniać metodologię projektowania systemów oczyszczania płynów wykorzystując nowatorskie rozwiązania techniczne z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
ICHP_1A_W09ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa takich jak: - operacje i procesy jednostkowe - przenoszenie i bilansowanie masy, pędu i energii
ICHP_1A_W11ma szczegółową wiedzę z zakresu maszynoznawstwa i aparatury przemysłu chemicznego i przemysłów pokrewnych oraz podstaw projektowania aparatów i procesów
ICHP_1A_W13ma wiedzę o obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych inżynierii chemicznej i procesowej oraz dziedzin pokrewnych w kraju i na świecie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Objaśnianie metodologii projektowania systemów oczyszczania płynów zgodnej z aktualnym stanem wiedzy z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Treści programoweT-W-3Metodyka projektowania wybranych systemów oczyszczania typu "końca rury" oraz doboru urządzeń stosowanych w tych systemach.
T-W-1Problematyka ochrony środowiska w przedsiębiorstwach przemysłowych: źródła emisji zanieczyszczeń, obowiązujące przepisy ochrony środowiska.
T-W-4Analiza kosztów budowy i eksploatacji systemów oczyszczania.
T-W-5Alternatywne techniki likwidacji zanieczyszczeń u źródła.
T-W-2Podstawy metodologii oczyszczania płynów w instalacjach typu "końca rury": etapy oczyszczania, kryteria doboru procesów i operacji jednostkowych oraz wskaźniki efektywności oczyszczania.
T-W-6Studium przypadków - reprezentatywne przykłady systemów oczyszczania w warunkach przemysłowych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-3Metoda praktyczna: pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student zna zasady projektowania prostych systemów oczyszczania „końca rury” i poprawnie opisuje kilka najpopularniejszych technik oczyszczania omówionych na zajęciach
3,5Student zna zasady projektowania złożonych systemów oczyszczania „końca rury” oraz poprawnie opisuje większość omówionych na zajęciach technik oczyszczania
4,0Student zna zasady projektowania złożonych systemów oczyszczania „końca rury”, poprawnie charakteryzuje wszystkie omówione na zajęciach techniki oczyszczania oraz potrafi je porównywać
4,5Student zna zasady projektowania nowoczesnych systemów oczyszczania „końca rury”, poprawnie charakteryzuje wszystkie omówione na zajęciach techniki oczyszczania oraz potrafi samodzielnie oceniać ich efektywność
5,0Student zna zasady projektowania nowoczesnych systemów oczyszczania „końca rury”, poprawnie charakteryzuje wszystkie omówione na zajęciach techniki oczyszczania i przydatność do rozwiązywania konkretnych problemów ochrony środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D09b_U01Student potrafi oceniać systemy oczyszczania "końca rury" pod kątem ich efektywności i innowacyjności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
ICHP_1A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach używając różnych technik przekazu informacji, w tym w języku obcym
ICHP_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prezentację ustną z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej oraz dziedzin pokrewnych posługując się słownictwem technicznym
ICHP_1A_U14potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania, zwłaszcza w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej, istniejących rozwiązań technicznych, w szczególności procesów, urządzeń, aparatów, instalacji, obiektów i systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Rozwój kreatywnego myślenia oraz pracy zespołowej
Treści programoweT-A-1Metodyka rozwiązywania zadań problemowych dotyczących procesów i operacji jednostkowych stosowanych w systemach oczyszczania typu "końca rury", takich jak kondensacja, adsorpcja, spalanie termiczne i katalityczne, itp.
T-W-2Podstawy metodologii oczyszczania płynów w instalacjach typu "końca rury": etapy oczyszczania, kryteria doboru procesów i operacji jednostkowych oraz wskaźniki efektywności oczyszczania.
T-W-6Studium przypadków - reprezentatywne przykłady systemów oczyszczania w warunkach przemysłowych.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-3Metoda praktyczna: pokaz
M-4Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi oceniać efektywności systemów oczyszczania „końca rury”
3,0Student potrafi oceniać efektywność systemów oczyszczania „końca rury” o najprostszych konfiguracjach
3,5Student potrafi oceniać efektywność standardowych systemów oczyszczania „końca rury”
4,0Student potrafi oceniać efektywność i poziom innowacyjności standardowych systemów oczyszczania „końca rury”
4,5Student potrafi oceniać efektywność nowoczesnych rozwiązań systemów oczyszczania „końca rury"
5,0Student potrafi oceniać efektywność nowoczesnych rozwiązań systemów oczyszczania „końca rury” i wybrać najbardziej innowacyjne rozwiązanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D09b_U02Student potrafi zaprojektować system oczyszczania "końca rury" zgodny z obowiązującymi normami ekologicznymi, stosując odpowiednią metodykę projektowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U11potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich
ICHP_1A_U17potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie oraz aparat, obiekt, proces lub system, typowy dla inżynierii chemicznej i procesowej, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań projektowych z zastosowaniem odpowiednich narzędzi i technik komputerowych
Treści programoweT-A-1Metodyka rozwiązywania zadań problemowych dotyczących procesów i operacji jednostkowych stosowanych w systemach oczyszczania typu "końca rury", takich jak kondensacja, adsorpcja, spalanie termiczne i katalityczne, itp.
T-P-1Metodyka opracowania dokumentacji projektowej; Metodyka prowadzenia obliczeń projektowych; Zasady konfigurowania instalacji; Kalkulacja kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych instalacji.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-3Metoda praktyczna: pokaz
M-5Metoda praktyczna: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować system oczyszczania „końca rury” dla zadanej specyfikacji technicznej
3,0Student potrafi zaprojektować system oczyszczania „końca rury” o prostej konfiguracji
3,5Student potrafi zaprojektować system oczyszczania „końca rury” o typowej konfiguracji
4,0Student potrafi zaprojektować system oczyszczania „końca rury” stosując bardziej innowacyjne rozwiązania w stosunku do standardowych
4,5Student potrafi zaprojektować system oczyszczania „końca rury” o najodpowiedniejszej konfiguracji względem zadanej specyfikacji technicznej
5,0Student potrafi zaprojektować system oczyszczania „końca rury” o najodpowiedniejszej konfiguracji względem zadanej specyfikacji technicznej, uzasadnić wybór konfiguracjii i dokonać analizy ekonomicznej budowy systemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D09b_U03Student potrafi opracować dokumentację projektową instalacji procesowej stosując odpowiednią metodykę obliczeń oraz efektywne narzędzia i techniki komputerowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim oraz języku obcym, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej, potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
ICHP_1A_U07potrafi posługiwać się programami komputerowymi (edytory tekstu i prezentacji, arkusze kalkulacyjne, bazy danych), wspomagającymi realizację podstawowych zadań inżynierskich
ICHP_1A_U13potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
ICHP_1A_U17potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie oraz aparat, obiekt, proces lub system, typowy dla inżynierii chemicznej i procesowej, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań projektowych z zastosowaniem odpowiednich narzędzi i technik komputerowych
Treści programoweT-P-1Metodyka opracowania dokumentacji projektowej; Metodyka prowadzenia obliczeń projektowych; Zasady konfigurowania instalacji; Kalkulacja kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych instalacji.
Metody nauczaniaM-6Metoda programowana: z użyciem komputera
M-5Metoda praktyczna: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować dokumentacji projektowej
3,0Student potrafi sporządzić część obliczeniową dokumentacji projektowej zgodnie z omówioną na zajęciach metodyką stosując standardowe narzędzia i techniki komputerowe
3,5Student potrafi opracować dokumentację projektową systemu „końca rury” złożoną z części opisowej oraz zbioru podstawowych rysunków technicznych, wykorzystując do tych celów odpowiednie narzędzia i techniki komputerowe
4,0Student potrafi opracować dokumentację projektową systemu „końca rury”, złożoną z części opisowej oraz zbioru wszystkich wymaganych rysunków technicznych, wykorzystując do tych celów odpowiednie narzędzia i techniki komputerowe, ponadto potrafi dobrać podstawowe elementy projektowanej instalacji
4,5Student potrafi opracować dokumentację projektową systemu „końca rury”, złożoną z części opisowej i zbioru wszystkich wymaganych rysunków technicznych oraz sporządzić kompletną specyfikację techniczną dobranych elementów instalacji wykorzystując do tych celów odpowiednie narzędzia i techniki komputerowe
5,0Student potrafi samodzielnie opracować kompletną dokumentację projektową systemu „końca rury”, wykorzystując do tych celów odpowiednie narzędzia i techniki komputerowe oraz potrafi ocenić stopień innowacyjności własnego projektu w stosunku do alternatywnych rozwiązań opracowanych dla identycznych wymagań wstępnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D09b_K01Student jest otwarty na poszukiwanie skutecznych rozwiązań minimalizujących ryzyko występowania zagrożeń ekologicznych związanych z działalnością przemysłową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania
ICHP_1A_K07rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu, m.in. poprzez środki masowego przekazu, informacji związanych z działalnością produkcyjną i potrafi przekazać takie informacje w sposób zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Uświadomienie konieczności stosowania rozwiązań proekologicznych w działalności inżynierskiej
Treści programoweT-A-1Metodyka rozwiązywania zadań problemowych dotyczących procesów i operacji jednostkowych stosowanych w systemach oczyszczania typu "końca rury", takich jak kondensacja, adsorpcja, spalanie termiczne i katalityczne, itp.
T-P-1Metodyka opracowania dokumentacji projektowej; Metodyka prowadzenia obliczeń projektowych; Zasady konfigurowania instalacji; Kalkulacja kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych instalacji.
T-W-1Problematyka ochrony środowiska w przedsiębiorstwach przemysłowych: źródła emisji zanieczyszczeń, obowiązujące przepisy ochrony środowiska.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-5Metoda praktyczna: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student jest świadomy zalet stosowania nowoczesnych proekologicznych rozwiązań technicznych ale wykazuje niewielką aktywność w ich poszukiwaniu
3,5Student jest świadomy zalet stosowania nowoczesnych proekologicznych rozwiązań technicznych lecz samodzielnie potrafi stosować jednynie standardowe rozwiązania w ramach projektowania rutynowego
4,0Student jest świadomy zalet stosowania nowoczesnych proekologicznych rozwiązań technicznych, lecz samodzielnie potrafi jedynie wyszukiwać najefektywniejsze rozwiązanie spośród standardowych rozwiązań
4,5Student jest otwarty na stosowanie barzdziej innowacyjnych rozwiązań technicznych w stosunku do standardowych
5,0Student jest kreatywny i innowacyjny w poszukiwaniu nowoczesnych, proekologicznych rozwiązań technicznych