Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Inżynieria procesowa w ochronie środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria procesowa w ochronie środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy z zakresu inżynierii środowiska, budowy aparatury chemicznej oraz komputerowych technik projektowania |
W-2 | Znajomość podstawowych zasad projektowania aparatury chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Objaśnianie metodologii projektowania systemów oczyszczania płynów zgodnej z aktualnym stanem wiedzy z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej |
C-2 | Rozwój kreatywnego myślenia oraz pracy zespołowej |
C-3 | Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań projektowych z zastosowaniem odpowiednich narzędzi i technik komputerowych |
C-4 | Uświadomienie konieczności stosowania rozwiązań proekologicznych w działalności inżynierskiej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metodyka rozwiązywania zadań problemowych dotyczących procesów i operacji jednostkowych stosowanych w systemach oczyszczania typu "końca rury", takich jak kondensacja, adsorpcja, spalanie termiczne i katalityczne, itp. | 15 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Metodyka opracowania dokumentacji projektowej; Metodyka prowadzenia obliczeń projektowych; Zasady konfigurowania instalacji; Kalkulacja kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych instalacji. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Problematyka ochrony środowiska w przedsiębiorstwach przemysłowych: źródła emisji zanieczyszczeń, obowiązujące przepisy ochrony środowiska. | 3 |
T-W-2 | Podstawy metodologii oczyszczania płynów w instalacjach typu "końca rury": etapy oczyszczania, kryteria doboru procesów i operacji jednostkowych oraz wskaźniki efektywności oczyszczania. | 5 |
T-W-3 | Metodyka projektowania wybranych systemów oczyszczania typu "końca rury" oraz doboru urządzeń stosowanych w tych systemach. | 8 |
T-W-4 | Analiza kosztów budowy i eksploatacji systemów oczyszczania. | 2 |
T-W-5 | Alternatywne techniki likwidacji zanieczyszczeń u źródła. | 4 |
T-W-6 | Studium przypadków - reprezentatywne przykłady systemów oczyszczania w warunkach przemysłowych. | 8 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-A-3 | Zaliczenie pisemne | 1 |
21 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Samodzielne wykonywanie projektu | 7 |
A-P-3 | Konsultacje | 1 |
A-P-4 | Zaliczanie projektu | 1 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 5 |
A-W-5 | Egzamin pisemny | 2 |
46 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | Metoda aktywizująca: metoda przypadków |
M-3 | Metoda praktyczna: pokaz |
M-4 | Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | Metoda praktyczna: metoda projektów |
M-6 | Metoda programowana: z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D09b_W01 Student potrafi objaśniać metodologię projektowania systemów oczyszczania płynów wykorzystując nowatorskie rozwiązania techniczne z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej | ICHP_1A_W08, ICHP_1A_W09, ICHP_1A_W11, ICHP_1A_W13 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05 | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D09b_U01 Student potrafi oceniać systemy oczyszczania "końca rury" pod kątem ich efektywności i innowacyjności | ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U02, ICHP_1A_U04, ICHP_1A_U14 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U13 | InzA_U05 | C-2 | T-A-1, T-W-2, T-W-6 | M-2, M-3, M-4 | S-3, S-1 |
ICHP_1A_D09b_U02 Student potrafi zaprojektować system oczyszczania "końca rury" zgodny z obowiązującymi normami ekologicznymi, stosując odpowiednią metodykę projektowania | ICHP_1A_U11, ICHP_1A_U17 | T1A_U10, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U08 | C-3 | T-A-1, T-P-1 | M-2, M-3, M-5 | S-2, S-1 |
ICHP_1A_D09b_U03 Student potrafi opracować dokumentację projektową instalacji procesowej stosując odpowiednią metodykę obliczeń oraz efektywne narzędzia i techniki komputerowe | ICHP_1A_U03, ICHP_1A_U07, ICHP_1A_U13, ICHP_1A_U17 | T1A_U03, T1A_U07, T1A_U12, T1A_U16 | InzA_U04, InzA_U08 | C-3 | T-P-1 | M-6, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D09b_K01 Student jest otwarty na poszukiwanie skutecznych rozwiązań minimalizujących ryzyko występowania zagrożeń ekologicznych związanych z działalnością przemysłową | ICHP_1A_K02, ICHP_1A_K03, ICHP_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-4 | T-A-1, T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-5 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D09b_W01 Student potrafi objaśniać metodologię projektowania systemów oczyszczania płynów wykorzystując nowatorskie rozwiązania techniczne z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0 |
3,0 | Student zna zasady projektowania prostych systemów oczyszczania „końca rury” i poprawnie opisuje kilka najpopularniejszych technik oczyszczania omówionych na zajęciach | |
3,5 | Student zna zasady projektowania złożonych systemów oczyszczania „końca rury” oraz poprawnie opisuje większość omówionych na zajęciach technik oczyszczania | |
4,0 | Student zna zasady projektowania złożonych systemów oczyszczania „końca rury”, poprawnie charakteryzuje wszystkie omówione na zajęciach techniki oczyszczania oraz potrafi je porównywać | |
4,5 | Student zna zasady projektowania nowoczesnych systemów oczyszczania „końca rury”, poprawnie charakteryzuje wszystkie omówione na zajęciach techniki oczyszczania oraz potrafi samodzielnie oceniać ich efektywność | |
5,0 | Student zna zasady projektowania nowoczesnych systemów oczyszczania „końca rury”, poprawnie charakteryzuje wszystkie omówione na zajęciach techniki oczyszczania i przydatność do rozwiązywania konkretnych problemów ochrony środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D09b_U01 Student potrafi oceniać systemy oczyszczania "końca rury" pod kątem ich efektywności i innowacyjności | 2,0 | Student nie potrafi oceniać efektywności systemów oczyszczania „końca rury” |
3,0 | Student potrafi oceniać efektywność systemów oczyszczania „końca rury” o najprostszych konfiguracjach | |
3,5 | Student potrafi oceniać efektywność standardowych systemów oczyszczania „końca rury” | |
4,0 | Student potrafi oceniać efektywność i poziom innowacyjności standardowych systemów oczyszczania „końca rury” | |
4,5 | Student potrafi oceniać efektywność nowoczesnych rozwiązań systemów oczyszczania „końca rury" | |
5,0 | Student potrafi oceniać efektywność nowoczesnych rozwiązań systemów oczyszczania „końca rury” i wybrać najbardziej innowacyjne rozwiązanie | |
ICHP_1A_D09b_U02 Student potrafi zaprojektować system oczyszczania "końca rury" zgodny z obowiązującymi normami ekologicznymi, stosując odpowiednią metodykę projektowania | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować system oczyszczania „końca rury” dla zadanej specyfikacji technicznej |
3,0 | Student potrafi zaprojektować system oczyszczania „końca rury” o prostej konfiguracji | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować system oczyszczania „końca rury” o typowej konfiguracji | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować system oczyszczania „końca rury” stosując bardziej innowacyjne rozwiązania w stosunku do standardowych | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować system oczyszczania „końca rury” o najodpowiedniejszej konfiguracji względem zadanej specyfikacji technicznej | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować system oczyszczania „końca rury” o najodpowiedniejszej konfiguracji względem zadanej specyfikacji technicznej, uzasadnić wybór konfiguracjii i dokonać analizy ekonomicznej budowy systemu | |
ICHP_1A_D09b_U03 Student potrafi opracować dokumentację projektową instalacji procesowej stosując odpowiednią metodykę obliczeń oraz efektywne narzędzia i techniki komputerowe | 2,0 | Student nie potrafi opracować dokumentacji projektowej |
3,0 | Student potrafi sporządzić część obliczeniową dokumentacji projektowej zgodnie z omówioną na zajęciach metodyką stosując standardowe narzędzia i techniki komputerowe | |
3,5 | Student potrafi opracować dokumentację projektową systemu „końca rury” złożoną z części opisowej oraz zbioru podstawowych rysunków technicznych, wykorzystując do tych celów odpowiednie narzędzia i techniki komputerowe | |
4,0 | Student potrafi opracować dokumentację projektową systemu „końca rury”, złożoną z części opisowej oraz zbioru wszystkich wymaganych rysunków technicznych, wykorzystując do tych celów odpowiednie narzędzia i techniki komputerowe, ponadto potrafi dobrać podstawowe elementy projektowanej instalacji | |
4,5 | Student potrafi opracować dokumentację projektową systemu „końca rury”, złożoną z części opisowej i zbioru wszystkich wymaganych rysunków technicznych oraz sporządzić kompletną specyfikację techniczną dobranych elementów instalacji wykorzystując do tych celów odpowiednie narzędzia i techniki komputerowe | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie opracować kompletną dokumentację projektową systemu „końca rury”, wykorzystując do tych celów odpowiednie narzędzia i techniki komputerowe oraz potrafi ocenić stopień innowacyjności własnego projektu w stosunku do alternatywnych rozwiązań opracowanych dla identycznych wymagań wstępnych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D09b_K01 Student jest otwarty na poszukiwanie skutecznych rozwiązań minimalizujących ryzyko występowania zagrożeń ekologicznych związanych z działalnością przemysłową | 2,0 | nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0 |
3,0 | Student jest świadomy zalet stosowania nowoczesnych proekologicznych rozwiązań technicznych ale wykazuje niewielką aktywność w ich poszukiwaniu | |
3,5 | Student jest świadomy zalet stosowania nowoczesnych proekologicznych rozwiązań technicznych lecz samodzielnie potrafi stosować jednynie standardowe rozwiązania w ramach projektowania rutynowego | |
4,0 | Student jest świadomy zalet stosowania nowoczesnych proekologicznych rozwiązań technicznych, lecz samodzielnie potrafi jedynie wyszukiwać najefektywniejsze rozwiązanie spośród standardowych rozwiązań | |
4,5 | Student jest otwarty na stosowanie barzdziej innowacyjnych rozwiązań technicznych w stosunku do standardowych | |
5,0 | Student jest kreatywny i innowacyjny w poszukiwaniu nowoczesnych, proekologicznych rozwiązań technicznych |
Literatura podstawowa
- Konieczyński J., Ochrona powietrza przed szkodliwymi gazami, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
- Warych J., Oczyszczanie gazów. Procesy i aparatura, WNT, Warszawa, 1998
- Warych J., Procesy oczyszczania gazów. Problemy projektowo-obliczeniowe, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Reynolds J., Jeris J., Theodore L., Handbook of chemical and environmental engineering calculations, John Wiley & Sons, New York, 2002
- Wang L.K, Pereira N.C., Hung Y.-T., Air pollution control engineering, Humana Press Inc., Totowa, New Jersey, 2004