Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Technologie ochrony środowiska i materiałów ekologicznych
Sylabus przedmiotu Analiza wody:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza wody | ||
Specjalność | Analityka w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Tomaszewska <Maria.Tomaszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw chemii fizycznej |
W-2 | znajomość podstaw analizy chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zmian składu wody zachodzących w wodach naturalnych i pod wpływem czynników zewnętrznych |
C-2 | Poznanie zasad decydująch o składzie chemicznym wody |
C-3 | Poznanie postaw uzdatniania wody do celów komunalnych i znaczenie poszczególnych operacji |
C-4 | Poznanie zasad pobierania i przechowywania próbek wody. |
C-5 | Nabycie umiejętności dokonania oceny jakości wody i wyjaśnienia ewentualnych odstępstw od norm. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przeprowadzenie w wodzie następujących oznaczeń: zawartości tlenu rozpuszczonego, twardości (Ca+2 + Mg 2+), ChZT, utlenialności, zawartości jonów azotanowych, azotynowych, amonowych i fosforanów | 15 |
T-L-2 | określenie korozyjności wody, | 2 |
T-L-3 | Oznaczanie ogólnego węgla organicznego. | 3 |
T-L-4 | Badanie procesu koagulacji. | 5 |
T-L-5 | Usuwanie twardości wody metodą wymiany jonowej. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kształtowanie się składu chemicznego wód naturalnych. Migracja składników z podłoża zlewni, z gleb i osadów dennych do wód. Znaczenie kompleksu sorpcyjnego. | 4 |
T-W-2 | Charakterystyka wód powierzchniowych. Charakterystyka wód podziemnych. Obowiązujące rozporządzenia w sprawie klasyfikacji wód. | 2 |
T-W-3 | Samooczyszczanie się wód. Zjawisko eutrofizacji. Mikroelementy. | 2 |
T-W-4 | Chemizmy wód rzecznych, jeziornych, morskich i podziemnych. | 2 |
T-W-5 | Monitoring powierzchniowych wód płynących, wód stojących i wód Bałtyku. | 2 |
T-W-6 | Rozporządzenie dotyczące ścieków wprowadzanych do wód i gleby. Wymagania stawiane wodzie do picia i na potrzeby gospodarcze. | 2 |
T-W-7 | Uzdatnianie wód powierzchniowych i podziemnych do celów komunalnych. | 2 |
T-W-8 | Podstawy koagulacji, filtracji. Dezynfekcja wody. | 2 |
T-W-9 | Woda do celów przemysłowych. | 1 |
T-W-10 | Cel i zakres badania wody. Ogólne zagadnienia metodyki badania wody. | 1 |
T-W-11 | Zasady pobierania próbek do badań fizykochemicznych i oznaczeń specjalnych. | 1 |
T-W-12 | Przechowywanie i utrwalanie próbek. | 1 |
T-W-13 | Fizyczne i chemiczne wskaźniki jakości wody. | 4 |
T-W-14 | Wskaźniki zanieczyszczenia wód związkami organicznymi. | 2 |
T-W-15 | Oznaczanie związków azotu. Związki refrakcyjne. Wskaźniki bakteriologiczne. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych. | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdania z zajęć. | 5 |
A-L-3 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 30 |
A-L-4 | zaliczenie pisemne | 1 |
46 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie się do egzaminu | 30 |
A-W-3 | Zapoznanie się z literaturą. | 15 |
A-W-4 | Egzamin. | 1 |
76 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady wspomagane prezentacją multimedialną. |
M-2 | Na zajęciach laboratoryjnych indywidualna i zespołowa realizacja zadań. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań oraz zaliczenie pisemne laboratorium |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny |
S-3 | Ocena formująca: Ocena współpracy pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-06a_W05 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśniać zmiany składu chemicznego zachodzące w zbiornikach wód powierzchniowych i wód podziemnych po wpływem czynników naturalnych i antropogenicznych. Powinien znać podstawy uzdatniania wod powierzchniowych i podziemnych w celu otrzymania wody do picia; powinien znać zasady pobierania i przechowywania próbek; podstawy oznaczeń niezbędnych do oceny składu wód naturalnych i wody do picia oraz i obowiązujące rozporządzenia odnośnie oceny składu wody | KOS_2A_W05 | T2A_W02 | — | C-2, C-1, C-5, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-13, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_??_U011 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przewidzieć kierunki zmian składu wody w warunkach naturalnych i pod wpływem zanieczyszczenia, wykonać podstawowe analizy jakości wody i wyciągać wnioski o stanie zbiornika wodnego | KOS_2A_U11 | T2A_U08 | InzA2_U01 | C-2, C-1, C-5, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-15, T-W-13, T-W-2, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_??_K05 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien nabyć postawę aktywności w określaniu priorytetów służących do realizacji postawionego zadania; powinien potrafić określić zakres niezbędnych analiz do oceny jakości wody oraz zaplanować niezbędny zakres operacji uzdatniania wody | KOS_2A_K05 | T2A_K04 | — | C-2, C-1, C-5, C-4 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-15, T-W-13, T-W-2, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
KOS_2A_C02-06a_K04 Student powinien wykazywać otwartość na pracę w zespole zadaniowo, postrzeganie relacji oraz hiererchii pracy grupowej, umieć zaplanować zakres praz niezbędnych dla oceny jakości wody oraz dla uzyskania wody o założonej jakości oraz brać w nich udział | KOS_2A_K04 | T2A_K03 | InzA2_K02 | C-2, C-1, C-5, C-3, C-4 | T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-15, T-W-13, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-06a_W05 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśniać zmiany składu chemicznego zachodzące w zbiornikach wód powierzchniowych i wód podziemnych po wpływem czynników naturalnych i antropogenicznych. Powinien znać podstawy uzdatniania wod powierzchniowych i podziemnych w celu otrzymania wody do picia; powinien znać zasady pobierania i przechowywania próbek; podstawy oznaczeń niezbędnych do oceny składu wód naturalnych i wody do picia oraz i obowiązujące rozporządzenia odnośnie oceny składu wody | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić warunków kształtowania składu chemicznego jezior, rzek, mórz i wód podziemnych. Nie potrafi przedstawić i objaśnić etapów uzdatniania wód powierzchniowych i podziemnych w celu otrzymania wody do picia. Nie zna podstaw pobierania próbek wody , obowiązujących rozporządzeń odnośnie oceny składu wody i podstawowych analiz oceny wody |
3,0 | Student potrafi przedstawić warunki kształtowania składu chemicznego jezior, rzek, mórz i wód podziemnych.Potrafi przedstawić i objaśnić etapy uzdatniania wód powierzchniowych i podziemnych w celu otrzymania wody do picia. Zna podstawy pobierania próbek wody , obowiązujące rozporządzenia odnośnie oceny składu wody i podstawowe analizy oceny wody w 60 % | |
3,5 | Student potrafi przedstawić warunki kształtowania składu chemicznego jezior, rzek, mórz i wód podziemnych.Potrafi przedstawić i objaśnić etapy uzdatniania wód powierzchniowych i podziemnych w celu otrzymania wody do picia. Zna podstawy pobierania próbek wody , obowiązujące rozporządzenia odnośnie oceny składu wody i podstawowe analizy oceny wody w 70 % | |
4,0 | Student potrafi przedstawić warunki kształtowania składu chemicznego jezior, rzek, mórz i wód podziemnych.Potrafi przedstawić i objaśnić etapy uzdatniania wód powierzchniowych i podziemnych w celu otrzymania wody do picia. Zna podstawy pobierania próbek wody , obowiązujące rozporządzenia odnośnie oceny składu wody i podstawowe analizy oceny wody w 80 % | |
4,5 | Student potrafi przedstawić warunki kształtowania składu chemicznego jezior, rzek, mórz i wód podziemnych.Potrafi przedstawić i objaśnić etapy uzdatniania wód powierzchniowych i podziemnych w celu otrzymania wody do picia. Zna podstawy pobierania próbek wody , obowiązujące rozporządzenia odnośnie oceny składu wody i podstawowe analizy oceny wody w 90 % | |
5,0 | Student potrafi przedstawić warunki kształtowania składu chemicznego jezior, rzek, mórz i wód podziemnych.Potrafi przedstawić i objaśnić etapy uzdatniania wód powierzchniowych i podziemnych w celu otrzymania wody do picia. Zna podstawy pobierania próbek wody , obowiązujące rozporządzenia odnośnie oceny składu wody i podstawowe analizy oceny wody. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_??_U011 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przewidzieć kierunki zmian składu wody w warunkach naturalnych i pod wpływem zanieczyszczenia, wykonać podstawowe analizy jakości wody i wyciągać wnioski o stanie zbiornika wodnego | 2,0 | Student nie potrafi przewidzieć kierunków zmian składu wody w warunkach naturalnych i pod wpływem zanieczyszczenia, wykonać podstawowych analizy jakości wody ani wyciągnąć wniosków o stanie zbiornika wodnego |
3,0 | Student potrafi przewidzieć kierunki zmian składu wody w warunkach naturalnych i pod wpływem zanieczyszczenia, wykonać podstawowe analizy jakości wody i wyciągnąć wnioski o stanie zbiornika wodnego w 60% | |
3,5 | Student potrafi przewidzieć kierunki zmian składu wody w warunkach naturalnych i pod wpływem zanieczyszczenia, wykonać podstawowe analizy jakości wody i wyciągnąć wnioski o stanie zbiornika wodnego w 70% | |
4,0 | Student potrafi przewidzieć kierunki zmian składu wody w warunkach naturalnych i pod wpływem zanieczyszczenia, wykonać podstawowe analizy jakości wody i wyciągnąć wnioski o stanie zbiornika wodnego w 80% | |
4,5 | Student potrafi przewidzieć kierunki zmian składu wody w warunkach naturalnych i pod wpływem zanieczyszczenia, wykonać podstawowe analizy jakości wody i wyciągnąć wnioski o stanie zbiornika wodnego w 90% | |
5,0 | Student potrafi przewidzieć kierunki zmian składu wody w warunkach naturalnych i pod wpływem zanieczyszczenia, wykonać podstawowe analizy jakości wody i wyciągnąć wnioski o stanie zbiornika wodnego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_??_K05 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien nabyć postawę aktywności w określaniu priorytetów służących do realizacji postawionego zadania; powinien potrafić określić zakres niezbędnych analiz do oceny jakości wody oraz zaplanować niezbędny zakres operacji uzdatniania wody | 2,0 | Student nie wykazuje aktywności w określaniu priorytetów służących do realizacji postawionego zadania, nie potrafi pracować w grupie, Nie potrafi określić zakresu analiz niezbędnych do oceny jakości wody ani zaplanować niezbędnych operacji uzdatniania wody |
3,0 | Student wykazuje aktywność w określaniu priorytetów służących do realizacji postawionego zadania, potrafi pracować w grupie Potrafi określić zakres analiz niezbędnych do oceny jakości wody zaplanować oraz niezbędny zakres operacji uzdatniania wodyw 60% | |
3,5 | Student wykazuje aktywność w określaniu priorytetów służących do realizacji postawionego zadania, potrafi pracować w grupie Potrafi określić zakres analiz niezbędnych do oceny jakości wody oraz zaplanować niezbędny zakres operacji uzdatniania wodyw 70% | |
4,0 | Student wykazuje aktywność w określaniu priorytetów służących do realizacji postawionego zadania, potrafi pracować w grupie Potrafi określić zakres analiz niezbędnych do oceny jakości wody oraz zaplanować niezbędny zakres operacji uzdatniania wody w 80% | |
4,5 | Student wykazuje aktywność w określaniu priorytetów służących do realizacji postawionego zadania, potrafi pracować w grupie Potrafi określić zakres analiz niezbędnych do oceny jakości wody oraz zaplanować niezbędny zakres operacji uzdatniania wody w 90% | |
5,0 | Student wykazuje aktywność w określaniu priorytetów służących do realizacji postawionego zadania, potrafi pracować w grupie Potrafi określić zakres analiz niezbędnych do oceny jakości wody oraz zaplanować niezbędny zakres operacji uzdatniania wody. | |
KOS_2A_C02-06a_K04 Student powinien wykazywać otwartość na pracę w zespole zadaniowo, postrzeganie relacji oraz hiererchii pracy grupowej, umieć zaplanować zakres praz niezbędnych dla oceny jakości wody oraz dla uzyskania wody o założonej jakości oraz brać w nich udział | 2,0 | Student nie wykazuje otwartości na pracę w zespole, nie przestrzega relacji ani hiererchii pracy grupowej. Nie potrafi zaplanować wykonania zakresu niezbędnych czynności dla oceny jakości wody ani uzyskania wody o założonej jakości |
3,0 | Student wykazuje otwartości na pracę w zespole, przestrzega relacje i hiererchię pracy grupowej. Potrafi zaplanować wykonanie zakresu niezbędnych czynności dla oceny jakości wody oraz dla uzyskania wody o założonej jakości w 60 % | |
3,5 | Student wykazuje otwartości na pracę w zespole, przestrzega relacje i hiererchię pracy grupowej. Potrafi zaplanować wykonanie zakresu niezbędnych czynności dla oceny jakości wody oraz dla uzyskania wody o założonej jakości w 70 % | |
4,0 | Student wykazuje otwartości na pracę w zespole, przestrzega relacje i hiererchię pracy grupowej. Potrafi zaplanować wykonanie zakresu niezbędnych czynności dla oceny jakości wody oraz dla uzyskania wody o założonej jakości w 80 % | |
4,5 | Student wykazuje otwartości na pracę w zespole, przestrzega relacje i hiererchię pracy grupowej. Potrafi zaplanować wykonanie zakresu niezbędnych czynności dla oceny jakości wody oraz dla uzyskania wody o założonej jakości w 90 % | |
5,0 | Student wykazuje otwartości na pracę w zespole, przestrzega relacje i hiererchię pracy grupowej. Potrafi zaplanować wykonanie zakresu niezbędnych czynności dla oceny jakości wody oraz dla uzyskania wody o założonej jakości |
Literatura podstawowa
- A.Kowal, M. Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- K.Starmach, S.Wróbel, K.Pasternak, Hydrobiologia, PWN, Warszawa, 1976
- O.A. Alekin, Podstawy hydrochemii, Wyd.Geologiczne, Warszawa, 1956
- W.Hermanowicz, J.Dojlido, W.Dożańska, B. Koziorowski, J.Zerbe, Warszawa 1999, Fizyczno-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999