Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Klimatyzacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Klimatyzacja | ||
Specjalność | Procesy i aparaty w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw inżynierii chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi klimatyzacji |
C-2 | Zapoznanie studentów z maszynami i urządzeniami stosowanymi w systemach klimatyzacji |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy do obliczeń inżynierskich |
C-4 | Zapoznanie studentów z pozatechnicznymi aspektami systemów klimatyzacji oraz jej wpływem na zdrowie ludzi i środowisko naturalne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie własności fizycznych powietrza. | 1 |
T-A-2 | Wyrażanie stanów przemian powietrza na wykresie i-x. | 1 |
T-A-3 | Obliczanie zysków ciepła i pary wodnej. | 1 |
T-A-4 | Zyski ciepła od nasłonecznienia. | 1 |
T-A-5 | Kolokwium I | 1 |
T-A-6 | Dobór parametrów powietrza wewnątrz pomieszczeń. | 1 |
T-A-7 | Obliczanie ilości powietrza wentylacyjnego. | 1 |
T-A-8 | Obliczanie zasięgu strumienia wypływającego z otworów wentylacyjnych. Obliczanie wybranych elementów urządzeń klimatyzacyjnych; nawiewniki, wywiewniki, przewody wentylacyjne, filtry powietrza, komory zraszania, nagrzewnice, chłodnice. | 3 |
T-A-9 | Obliczanie wybranych elementów urządzeń klimatyzacyjnych; nawiewniki, wywiewniki, przewody wentylacyjne, filtry powietrza, komory zraszania, nagrzewnice, chłodnice. | 4 |
T-A-10 | Kolokwium II | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Parametry powietrza wilgotnego. Wykres i-x. Mieszanie powietrza. Zmiana stanu powietrza w wyniku bezpośredniego kontaktu z wodą. | 1 |
T-W-2 | Obliczeniowe parametry powietrza zewnętrznego. Dobór parametrów powietrza w pomieszczeniu. Fizjologiczne podstawy wentylacji. Klimatyzacja komfortu. Klimatyzacja technologiczna. Wentylacja. | 1 |
T-W-3 | Wyznaczenie ilości powietrza wentylacyjnego dla wentylacji ogólnej i klimatyzacji. | 1 |
T-W-4 | Obliczanie obciążenia cieplnego pomieszczenia. Obliczanie zysków pary wodnej. | 1 |
T-W-5 | Podstawy organizowania przepływu powietrza w pomieszczeniach. Ocena skuteczności wentylacji i klimatyzacji. | 1 |
T-W-6 | Uzdatnianie powietrza klimatyzacyjnego. | 1 |
T-W-7 | Oczyszczanie powietrza przed wprowadzeniem go do pomieszczenia. | 1 |
T-W-8 | Podział urządzeń klimatyzacyjnych. Centralne urządzenia klimatyzacyjne. Jednoprzewodowe urządzenia o stałym strumieniu objętościowym powietrza. Urządzenia klimatyzacyjne z obiegiem powietrza. | 2 |
T-W-9 | Dwuprzewodowe urządzenia o stałym strumieniu objętościowym powietrza. Urządzenia klimatyzacyjne o zmiennym przepływie objętościowym powietrza. | 1 |
T-W-10 | Urządzenia strefowe. Urządzenia klimatyzacyjne z dowilżaniem powietrza w pomieszczeniu. | 1 |
T-W-11 | Urządzenia wysokociśnieniowe indukcyjne. Urządzenie dwu-, trzy- i czterorurowe. | 1 |
T-W-12 | Elementy urządzeń indukcyjnych. Urządzenia wysokociśnieniowe bezindukcyjne. | 1 |
T-W-13 | Urządzenia klimatyzacyjne z klimakonwektorami wentylatorowymi. Aparaty klimatyzacyjne. | 1 |
T-W-14 | Klimatyzacja a ochrona środowiska. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do kolokwium | 6 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 11 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
A-W-5 | Zaliczenie | 2 |
39 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia podczas konsultacji |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemne kolokwium w połowie semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-07_W04 Student zna metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania problemów z zakresu klimatyzacji | KOS_2A_W04 | T2A_W01 | — | C-1, C-3 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-8, T-A-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_2A_C01-07_W07 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu podstaw teoretycznych wentylacji i klimatyzacji | KOS_2A_W07 | T2A_W04 | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_2A_C01-07_W10 Student zna podstawowe metody, techniki, narzędzia, aparaturę i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska | KOS_2A_W10 | T2A_W07 | InzA2_W02 | C-2 | T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-8 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-07_U01 Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu klimatyzacji metody analityczne | KOS_2A_U12 | T2A_U09 | InzA2_U02 | C-3 | T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-07_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie klimatyzacji, w tym jej wpływu na środowisko w pomieszczeniach klimatyzowanych, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | KOS_2A_K02 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-4 | T-W-14 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-07_W04 Student zna metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania problemów z zakresu klimatyzacji | 2,0 | |
3,0 | Student zna w podstawowym zakresie metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania problemów z zakresu klimatyzacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C01-07_W07 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu podstaw teoretycznych wentylacji i klimatyzacji | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu podstaw teoretycznych wentylacji i klimatyzacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C01-07_W10 Student zna podstawowe metody, techniki, narzędzia, aparaturę i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student zna w podstawowym zakresie podstawowe metody, techniki, narzędzia, aparaturę i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-07_U01 Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu klimatyzacji metody analityczne | 2,0 | |
3,0 | Student opanował w podstawowym zakresie umiejętność formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu klimatyzacji metody analityczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-07_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie klimatyzacji, w tym jej wpływu na środowisko w pomieszczeniach klimatyzowanych, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | |
3,0 | Student ma wyrobioną w podstawowym zakresie świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie klimatyzacji, w tym jej wpływu na środowisko w pomieszczeniach klimatyzowanych, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jones W.P., Klimatyzacja, Arkady, Warszawa, 1981
- Malicki M., Wentylacja i klimatyzacja, PWN, Warszawa, 1980
- Pełech A, Wentylacja i klimatyzacja – podstawy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2010
- Przydróżny S., Ferencowicz J., Klimatyzacja, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1989
Literatura dodatkowa
- Kreider J. F., Handbook of Heating, Ventilation, and Air Conditioning, CRC Press, Boca, 2001
- Sugarman S. C., HVAC Fundamentals, The Fairmont Press, Lilburn, 2005