Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Analiza techniczna procesów i produktów przemysłowych

Sylabus przedmiotu Nanokompozyty polimerowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nanokompozyty polimerowe
Specjalność Mikro i nanotechnologie materiałów polimerowych
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Pilawka <Ryszard.Pilawka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62egzamin
laboratoriaL2 30 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia ogólna, chemia organiczna, tworzywa polimerowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z: A. Wiadomościami ogólnymi i podstawowymi, rozróżnianiem głównych grup tworzyw sztucznych. B. Typami tworzyw sztucznych. B1. Tworzywa termoplastyczne - wiadomości ogólne. B2. Rodzaje i podział poliolefin. B3. Polistyren i jego komonomery. B4. Poliestry. B5. Poliaminy. B6. Tworzywa duroplastyczne - wiadomości ogólne B7. Żywice epoksydowe. B8. Żywice poliestrowe i winyloestrowe – właściwości i zastosowanie. B9. Poliuretany – surowce, właściwości i zastosowanie. B10. Tworzywa krzemoorganiczne – właściwości i zastosowanie. B11. Żywice fenylowo-formaldehydowe i moczniko-formaldehydowe. C. Rodzajami nanonapełniaczy. C1. Otrzymywania i rodzaje nanorurek węglowych i grafenów. C2. Modyfikacja i otrzymywanie modyfikowanych bentonitów. C3. Opis ogólny i sposoby otrzymywania nanokrzemionek i nanofosforanów. C4. Inne rodzaje nanonapełniaczy. D. Sposobami otrzymywania nanokompozytów. D1. Metoda roztworowa. D2. Otrzymywanie nanokompozytów in situ. D3. Inne sposoby otrzymywania nanokompozytów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wiadomości ogólne i podstawowe, główne grupy tworzyw sztucznych10
T-L-2Rodzaje i otrzymywanie nanonapełniaczy9
T-L-3Sposoby otrzymywania nanokompozytów11
30
wykłady
T-W-1Wiadomości ogólne i podstawowe, główne grupy tworzyw sztucznych10
T-W-2Rodzaje i otrzymywanie nanonapełniaczy12
T-W-3Sposoby otrzymywania nanokompozytów8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Praca samodzielna10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca samodzielna30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Gry dydaktyczne
M-4Pokaz
M-5Seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o głównych grupach tworzyw sztucznych
S-2Ocena podsumowująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o rodzajach nanonapełniaczy
S-3Ocena podsumowująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o sposobach otrzymywania nanokompozytów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D14-08_W01
Wiedza o właściwościach i otrzymywaniu nanokompozytów polimerowych
TCH_2A_W06, TCH_2A_W01, TCH_2A_W05, TCH_2A_W10, TCH_2A_W12T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-4, M-5, M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D14-08_U01
Określenie umiejętności doboru rodzaju tworzywa sztucznego, nanonapełniacza na właściwości nanokompozytów polimerowych
TCH_2A_U05, TCH_2A_U06, TCH_2A_U07, TCH_2A_U08, TCH_2A_U10, TCH_2A_U11, TCH_2A_U12T2A_U04, T2A_U05, T2A_U06, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U16InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U04, InzA2_U06C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2M-4, M-5, M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D14-08_K01
Zdolność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o nanonapełniaczach i nanokompozytach umożliwijąca podnoszenie kwalifikacji oraz większe szansze w rozwoju kariery zawodowej
TCH_2A_K01, TCH_2A_K02, TCH_2A_K03T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K06, T2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2M-5, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D14-08_W01
Wiedza o właściwościach i otrzymywaniu nanokompozytów polimerowych
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych informacji o różnych rodzajach tworzyw sztucznych
3,0Student umie wykorzystać podstawowe informacje o różnych rodzajach tworzyw sztucznych i nanonapełniaczach
3,5Student umie wykorzystać informacje o różnych rodzajach tworzyw sztucznych i nanonapełniaczach, różnicach w ich zastosowaniu
4,0Student umie wykorzystać informacje o różnych rodzajach tworzyw sztucznych i nanonapełniaczach, różnicach w ich zastosowaniu oraz budowie chemicznej
4,5Student umie wykorzystać informacje o różnych rodzajach tworzyw sztucznych i nanonapełniaczach, zna sposoby ich otrzymywania
5,0Student umie wykorzystać informacje o różnych rodzajach tworzyw sztucznych i nanonapełniaczach, umie dobrać substancje modyfikujące w celu określenia pożądanych właściwości nanokompozytu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D14-08_U01
Określenie umiejętności doboru rodzaju tworzywa sztucznego, nanonapełniacza na właściwości nanokompozytów polimerowych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić różnic pomiędzy tworzywami sztucznymi
3,0Student potrafi w najprostszy sposób określić różnice pomiędzy tworzywami sztucznymi
3,5Student potrafi określić różnice pomiędzy tworzywami sztucznymi i rodzajami nanonapełniaczy
4,0Student potrafi określić różnice pomiędzy tworzywami sztucznymi i rodzajami nanonapełniaczy, sposobem ich otrzymywania
4,5Student potrafi określić różnice pomiędzy tworzywami sztucznymi i rodzajami nanonapełniaczy, sposobem ich otrzymywania, dobrać materiały modyfikujące w zależności od pożądanych właściwości nanonakompozytów
5,0Student potrafi określić różnice pomiędzy tworzywami sztucznymi i rodzajami nanonapełniaczy, sposobem ich otrzymywania, dobrać materiały modyfikujące w zależności od pożądanych właściwości nanokompozytu. Student potrafi dobrać sposób otrzymywania nanokompozytu w zależności od rodzaju tworzywa sztucznego i nanonapełniacza

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D14-08_K01
Zdolność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o nanonapełniaczach i nanokompozytach umożliwijąca podnoszenie kwalifikacji oraz większe szansze w rozwoju kariery zawodowej
2,0Student nie umie wykorzystać zdobytej wiedzy podstawowej, nie zna rodzajów tworzyw sztucznych i nanonapełniaczy i nie jest w stanie zwiększych swoich kwalifikacji
3,0Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę podstawową, zna nieliczne rodzaje tworzyw sztucznych i nanonapełniaczy i jest w niewielki sprosób w stanie zwiększych swoje kwalifikacje
3,5Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę podstawową, zna rodzaje tworzyw sztucznych i nanonapełniaczy i jest w niewielki sprosób w stanie zwiększych swoje kwalifikacje
4,0Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę podstawową, zna rodzaje tworzyw sztucznych i nanonapełniaczy, jest w zadowalający sprosób w stanie zwiększych swoje kwalifikacje
4,5Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę podstawową, zna metody otrzymywania nanokompozytów, jest w znaczny sprosób w stanie zwiększych swoje kwalifikacje
5,0Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętnosci w celu optymalnego zwiększenia swoich kwalifiakcji oraz rozwoju dalszej kariery zawodowej

Literatura podstawowa

  1. H. Saechtling, Tworzywa sztuczne – poradnik, WNT, Warszawa, 2000
  2. K. Czaja, Poliolefiny, WNT, Warszawa, 2005
  3. D. Żuchowska, Polimery konstrukcyjne, WNT, Warszawa, 2000
  4. J. Pielichowski, A. Puszyński, Technologia tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 2005
  5. J., H. Koo, Polymer Nanocomposites, McGraw-Hill, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma, Polimery, Przemysł Chemiczny, Kompozyty, Inżyneria Materiałowa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wiadomości ogólne i podstawowe, główne grupy tworzyw sztucznych10
T-L-2Rodzaje i otrzymywanie nanonapełniaczy9
T-L-3Sposoby otrzymywania nanokompozytów11
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości ogólne i podstawowe, główne grupy tworzyw sztucznych10
T-W-2Rodzaje i otrzymywanie nanonapełniaczy12
T-W-3Sposoby otrzymywania nanokompozytów8
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Praca samodzielna10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca samodzielna30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D14-08_W01Wiedza o właściwościach i otrzymywaniu nanokompozytów polimerowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W06ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie technologii nieorganicznej, organicznej, polimerów i analityki chemicznej
TCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
TCH_2A_W05w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością
TCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z: A. Wiadomościami ogólnymi i podstawowymi, rozróżnianiem głównych grup tworzyw sztucznych. B. Typami tworzyw sztucznych. B1. Tworzywa termoplastyczne - wiadomości ogólne. B2. Rodzaje i podział poliolefin. B3. Polistyren i jego komonomery. B4. Poliestry. B5. Poliaminy. B6. Tworzywa duroplastyczne - wiadomości ogólne B7. Żywice epoksydowe. B8. Żywice poliestrowe i winyloestrowe – właściwości i zastosowanie. B9. Poliuretany – surowce, właściwości i zastosowanie. B10. Tworzywa krzemoorganiczne – właściwości i zastosowanie. B11. Żywice fenylowo-formaldehydowe i moczniko-formaldehydowe. C. Rodzajami nanonapełniaczy. C1. Otrzymywania i rodzaje nanorurek węglowych i grafenów. C2. Modyfikacja i otrzymywanie modyfikowanych bentonitów. C3. Opis ogólny i sposoby otrzymywania nanokrzemionek i nanofosforanów. C4. Inne rodzaje nanonapełniaczy. D. Sposobami otrzymywania nanokompozytów. D1. Metoda roztworowa. D2. Otrzymywanie nanokompozytów in situ. D3. Inne sposoby otrzymywania nanokompozytów.
Treści programoweT-W-1Wiadomości ogólne i podstawowe, główne grupy tworzyw sztucznych
T-W-2Rodzaje i otrzymywanie nanonapełniaczy
T-W-3Sposoby otrzymywania nanokompozytów
Metody nauczaniaM-4Pokaz
M-5Seminarium
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o głównych grupach tworzyw sztucznych
S-2Ocena podsumowująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o rodzajach nanonapełniaczy
S-3Ocena podsumowująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o sposobach otrzymywania nanokompozytów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych informacji o różnych rodzajach tworzyw sztucznych
3,0Student umie wykorzystać podstawowe informacje o różnych rodzajach tworzyw sztucznych i nanonapełniaczach
3,5Student umie wykorzystać informacje o różnych rodzajach tworzyw sztucznych i nanonapełniaczach, różnicach w ich zastosowaniu
4,0Student umie wykorzystać informacje o różnych rodzajach tworzyw sztucznych i nanonapełniaczach, różnicach w ich zastosowaniu oraz budowie chemicznej
4,5Student umie wykorzystać informacje o różnych rodzajach tworzyw sztucznych i nanonapełniaczach, zna sposoby ich otrzymywania
5,0Student umie wykorzystać informacje o różnych rodzajach tworzyw sztucznych i nanonapełniaczach, umie dobrać substancje modyfikujące w celu określenia pożądanych właściwości nanokompozytu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D14-08_U01Określenie umiejętności doboru rodzaju tworzywa sztucznego, nanonapełniacza na właściwości nanokompozytów polimerowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i angielskim prezentacje ustne dotyczące zagadnień z technologii chemicznej w obrębie ukończonej specjalności
TCH_2A_U06potrafi określić kierunki samokształcenia się i realizacji dalszego zdobywania wiedzy
TCH_2A_U07ma umiejętność posługiwania się językiem angielskim w zakresie słownictwa technicznego stosownie do ukończonej specjalności oraz posiada umiejętności językowe w zakresie technologii chemicznej na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, przynajmniej w zakresie jednego z języków obcych spośród: angielski, francuski, niemiecki lub rosyjski
TCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U10potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych opracowań technologicznych i metod badawczych w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U11potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U12potrafi porównać różne rozwiązania technologiczne i zaproponować ich zmiany w celu zmniejszenia energochłonności, poprawy jakości produktu lub wydajności procesu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z: A. Wiadomościami ogólnymi i podstawowymi, rozróżnianiem głównych grup tworzyw sztucznych. B. Typami tworzyw sztucznych. B1. Tworzywa termoplastyczne - wiadomości ogólne. B2. Rodzaje i podział poliolefin. B3. Polistyren i jego komonomery. B4. Poliestry. B5. Poliaminy. B6. Tworzywa duroplastyczne - wiadomości ogólne B7. Żywice epoksydowe. B8. Żywice poliestrowe i winyloestrowe – właściwości i zastosowanie. B9. Poliuretany – surowce, właściwości i zastosowanie. B10. Tworzywa krzemoorganiczne – właściwości i zastosowanie. B11. Żywice fenylowo-formaldehydowe i moczniko-formaldehydowe. C. Rodzajami nanonapełniaczy. C1. Otrzymywania i rodzaje nanorurek węglowych i grafenów. C2. Modyfikacja i otrzymywanie modyfikowanych bentonitów. C3. Opis ogólny i sposoby otrzymywania nanokrzemionek i nanofosforanów. C4. Inne rodzaje nanonapełniaczy. D. Sposobami otrzymywania nanokompozytów. D1. Metoda roztworowa. D2. Otrzymywanie nanokompozytów in situ. D3. Inne sposoby otrzymywania nanokompozytów.
Treści programoweT-L-1Wiadomości ogólne i podstawowe, główne grupy tworzyw sztucznych
T-L-3Sposoby otrzymywania nanokompozytów
T-L-2Rodzaje i otrzymywanie nanonapełniaczy
Metody nauczaniaM-4Pokaz
M-5Seminarium
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o głównych grupach tworzyw sztucznych
S-2Ocena podsumowująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o rodzajach nanonapełniaczy
S-3Ocena podsumowująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o sposobach otrzymywania nanokompozytów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić różnic pomiędzy tworzywami sztucznymi
3,0Student potrafi w najprostszy sposób określić różnice pomiędzy tworzywami sztucznymi
3,5Student potrafi określić różnice pomiędzy tworzywami sztucznymi i rodzajami nanonapełniaczy
4,0Student potrafi określić różnice pomiędzy tworzywami sztucznymi i rodzajami nanonapełniaczy, sposobem ich otrzymywania
4,5Student potrafi określić różnice pomiędzy tworzywami sztucznymi i rodzajami nanonapełniaczy, sposobem ich otrzymywania, dobrać materiały modyfikujące w zależności od pożądanych właściwości nanonakompozytów
5,0Student potrafi określić różnice pomiędzy tworzywami sztucznymi i rodzajami nanonapełniaczy, sposobem ich otrzymywania, dobrać materiały modyfikujące w zależności od pożądanych właściwości nanokompozytu. Student potrafi dobrać sposób otrzymywania nanokompozytu w zależności od rodzaju tworzywa sztucznego i nanonapełniacza
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D14-08_K01Zdolność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o nanonapełniaczach i nanokompozytach umożliwijąca podnoszenie kwalifikacji oraz większe szansze w rozwoju kariery zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
TCH_2A_K03rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z: A. Wiadomościami ogólnymi i podstawowymi, rozróżnianiem głównych grup tworzyw sztucznych. B. Typami tworzyw sztucznych. B1. Tworzywa termoplastyczne - wiadomości ogólne. B2. Rodzaje i podział poliolefin. B3. Polistyren i jego komonomery. B4. Poliestry. B5. Poliaminy. B6. Tworzywa duroplastyczne - wiadomości ogólne B7. Żywice epoksydowe. B8. Żywice poliestrowe i winyloestrowe – właściwości i zastosowanie. B9. Poliuretany – surowce, właściwości i zastosowanie. B10. Tworzywa krzemoorganiczne – właściwości i zastosowanie. B11. Żywice fenylowo-formaldehydowe i moczniko-formaldehydowe. C. Rodzajami nanonapełniaczy. C1. Otrzymywania i rodzaje nanorurek węglowych i grafenów. C2. Modyfikacja i otrzymywanie modyfikowanych bentonitów. C3. Opis ogólny i sposoby otrzymywania nanokrzemionek i nanofosforanów. C4. Inne rodzaje nanonapełniaczy. D. Sposobami otrzymywania nanokompozytów. D1. Metoda roztworowa. D2. Otrzymywanie nanokompozytów in situ. D3. Inne sposoby otrzymywania nanokompozytów.
Treści programoweT-L-1Wiadomości ogólne i podstawowe, główne grupy tworzyw sztucznych
T-L-3Sposoby otrzymywania nanokompozytów
T-L-2Rodzaje i otrzymywanie nanonapełniaczy
Metody nauczaniaM-5Seminarium
M-3Gry dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o głównych grupach tworzyw sztucznych
S-2Ocena podsumowująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o rodzajach nanonapełniaczy
S-3Ocena podsumowująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o sposobach otrzymywania nanokompozytów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać zdobytej wiedzy podstawowej, nie zna rodzajów tworzyw sztucznych i nanonapełniaczy i nie jest w stanie zwiększych swoich kwalifikacji
3,0Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę podstawową, zna nieliczne rodzaje tworzyw sztucznych i nanonapełniaczy i jest w niewielki sprosób w stanie zwiększych swoje kwalifikacje
3,5Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę podstawową, zna rodzaje tworzyw sztucznych i nanonapełniaczy i jest w niewielki sprosób w stanie zwiększych swoje kwalifikacje
4,0Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę podstawową, zna rodzaje tworzyw sztucznych i nanonapełniaczy, jest w zadowalający sprosób w stanie zwiększych swoje kwalifikacje
4,5Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę podstawową, zna metody otrzymywania nanokompozytów, jest w znaczny sprosób w stanie zwiększych swoje kwalifikacje
5,0Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętnosci w celu optymalnego zwiększenia swoich kwalifiakcji oraz rozwoju dalszej kariery zawodowej