Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia lekkiej syntezy organicznej

Sylabus przedmiotu Technologia syntezy monomerów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia syntezy monomerów
Specjalność Technologia leków i pestycydów
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Paździoch <Waldemar.Pazdzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia ogólna.
W-2Podstawy technologii chemicznej.
W-3Podstawy inżynierii chemicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z technologiami produkcji monomerów i ich rozwojem z uwzględnieniem aspektów środowiskowych, elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju.
C-2Ukształtownie umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Metody otrzymywania monomerów o wiązaniach olefinowych.4
T-W-2Metody otrzymywania monomerów dienowych.2
T-W-3Metody otrzymywania aromatycznych pochodnych winylowych.3
T-W-4Metody otrzymywania chloropochodnych winylowych i allilowych.3
T-W-5Metody otrzymywania związków fluoropochonych winylowych.1
T-W-6Metody otrzymywania estrów i eterów winylowych.1
T-W-7Metody otrzymywania monomerów akrylowych.4
T-W-8Metody otrzymywania monomerów oksiranowych.2
T-W-9Metody otrzymywania alkoholi wielowodorotlenowych.2
T-W-10Metody otrzymywania bezwodników kwasowych.2
T-W-11Metody otrzymywania etylobenzenu, kumenu i fenolu.2
T-W-12Metody otrzymywania pochodnych azotu.3
T-W-13Otrzymywanie monomerów silanowych.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej przez prowadzącego literatury.6
A-W-3Konsultacje z prowadzącym.3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.20
A-W-5Egzamin.1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu metod otrzymywania monomerów, ich właściowościach i zastosowaniach oraz nowoczesnych technologiach i kierunkach ich rozwoju z uwzględnieniem elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju w aspektach świadomego ograniczania antropopresji na środowisko naturalne.
TCH_2A_W10T2A_W03InzA2_W02C-1T-W-11, T-W-4, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-W-13, T-W-10, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D04-07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych a także potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
TCH_2A_U11T2A_U11, T2A_U15InzA2_U01C-2T-W-11, T-W-4, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-W-13, T-W-10, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-12M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu metod otrzymywania monomerów, ich właściowościach i zastosowaniach oraz nowoczesnych technologiach i kierunkach ich rozwoju z uwzględnieniem elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju w aspektach świadomego ograniczania antropopresji na środowisko naturalne.
2,0Nie potrafi wymienić nawet podstawowych metod otrzymywania omawianych monomerów.
3,0Student zna kilka z omawianych metod otrzymywania monomerów i ich zastosowania. Zna nowoczesne technologie produkcji tych monomerów i kierunki ich rozwoju.
3,5Student zna kilka z omawianych metod otrzymywania monomerów i ich zastosowania. Zna nowoczesne technologie produkcji tych monomerów i kierunki ich rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach.
4,0Student zna większość omawianych metod otrzymywania monomerów, ich właściowości i zastosowania. Zna większość nowoczesne technologie produkcji monomerów i kierunki ich rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach.
4,5Student zna większość omawianych metod otrzymywania monomerów, ich właściowości i zastosowania. Zna większość nowoczesne technologie produkcji monomerów i kierunki ich rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach. W sposób świadowmy formułuje aspekty działalności ze sfery produkcji i organizacji pozwalające na ograniczanie antropopresji na środowisko naturalne.
5,0Student zna wszystykie omawiane metody otrzymywania monomerów, ich właściowości i zastosowania. Zna wszystkie nowoczesne technologie produkcji monomerów i kierunki ich rozwoju i je objaśnia. Potrafi wskazać i omówić elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach. W sposób świadowmy formułuje aspekty działalności ze sfery produkcji i organizacji pozwalające na ograniczanie antropopresji na środowisko naturalne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D04-07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych a także potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
2,0Student nie posiada nawet umiejętności czytania schematów technologicznych.
3,0Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych. Z pomocą prowadzącego przeprowadza analizę porównawczą zaledwie kilku stosowanych rozwiązań technologicznych i w niewielkim zakresie potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych.
3,5Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych. Korzystając ze wskazówek prowadzącego przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Korzystając ze wskazówek prowadzącego potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
4,0Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
4,5Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
5,0Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych, wykorzystać i stosować je w praktyce badawczej i inżynierskiej oraz je rozwijać i weryfikować.

Literatura podstawowa

  1. A. Bukowska A, W. Bukowski, Technologia produkcji monomerów. Monomery nienasycone., Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2001
  2. E. Grzywa, J. Molenda, Technologia podstawowych syntez organicznych., WNT, Warszawa, 2000, tom 1, tom 2
  3. R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna., Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 1992

Literatura dodatkowa

  1. S. Bretsznajder i in., Podstawy ogólne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1973

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody otrzymywania monomerów o wiązaniach olefinowych.4
T-W-2Metody otrzymywania monomerów dienowych.2
T-W-3Metody otrzymywania aromatycznych pochodnych winylowych.3
T-W-4Metody otrzymywania chloropochodnych winylowych i allilowych.3
T-W-5Metody otrzymywania związków fluoropochonych winylowych.1
T-W-6Metody otrzymywania estrów i eterów winylowych.1
T-W-7Metody otrzymywania monomerów akrylowych.4
T-W-8Metody otrzymywania monomerów oksiranowych.2
T-W-9Metody otrzymywania alkoholi wielowodorotlenowych.2
T-W-10Metody otrzymywania bezwodników kwasowych.2
T-W-11Metody otrzymywania etylobenzenu, kumenu i fenolu.2
T-W-12Metody otrzymywania pochodnych azotu.3
T-W-13Otrzymywanie monomerów silanowych.1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej przez prowadzącego literatury.6
A-W-3Konsultacje z prowadzącym.3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.20
A-W-5Egzamin.1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-07_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu metod otrzymywania monomerów, ich właściowościach i zastosowaniach oraz nowoczesnych technologiach i kierunkach ich rozwoju z uwzględnieniem elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju w aspektach świadomego ograniczania antropopresji na środowisko naturalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z technologiami produkcji monomerów i ich rozwojem z uwzględnieniem aspektów środowiskowych, elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-W-11Metody otrzymywania etylobenzenu, kumenu i fenolu.
T-W-4Metody otrzymywania chloropochodnych winylowych i allilowych.
T-W-9Metody otrzymywania alkoholi wielowodorotlenowych.
T-W-6Metody otrzymywania estrów i eterów winylowych.
T-W-8Metody otrzymywania monomerów oksiranowych.
T-W-3Metody otrzymywania aromatycznych pochodnych winylowych.
T-W-7Metody otrzymywania monomerów akrylowych.
T-W-13Otrzymywanie monomerów silanowych.
T-W-10Metody otrzymywania bezwodników kwasowych.
T-W-2Metody otrzymywania monomerów dienowych.
T-W-1Metody otrzymywania monomerów o wiązaniach olefinowych.
T-W-5Metody otrzymywania związków fluoropochonych winylowych.
T-W-12Metody otrzymywania pochodnych azotu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić nawet podstawowych metod otrzymywania omawianych monomerów.
3,0Student zna kilka z omawianych metod otrzymywania monomerów i ich zastosowania. Zna nowoczesne technologie produkcji tych monomerów i kierunki ich rozwoju.
3,5Student zna kilka z omawianych metod otrzymywania monomerów i ich zastosowania. Zna nowoczesne technologie produkcji tych monomerów i kierunki ich rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach.
4,0Student zna większość omawianych metod otrzymywania monomerów, ich właściowości i zastosowania. Zna większość nowoczesne technologie produkcji monomerów i kierunki ich rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach.
4,5Student zna większość omawianych metod otrzymywania monomerów, ich właściowości i zastosowania. Zna większość nowoczesne technologie produkcji monomerów i kierunki ich rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach. W sposób świadowmy formułuje aspekty działalności ze sfery produkcji i organizacji pozwalające na ograniczanie antropopresji na środowisko naturalne.
5,0Student zna wszystykie omawiane metody otrzymywania monomerów, ich właściowości i zastosowania. Zna wszystkie nowoczesne technologie produkcji monomerów i kierunki ich rozwoju i je objaśnia. Potrafi wskazać i omówić elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach. W sposób świadowmy formułuje aspekty działalności ze sfery produkcji i organizacji pozwalające na ograniczanie antropopresji na środowisko naturalne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D04-07_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych a także potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U11potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Ukształtownie umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych.
Treści programoweT-W-11Metody otrzymywania etylobenzenu, kumenu i fenolu.
T-W-4Metody otrzymywania chloropochodnych winylowych i allilowych.
T-W-9Metody otrzymywania alkoholi wielowodorotlenowych.
T-W-6Metody otrzymywania estrów i eterów winylowych.
T-W-8Metody otrzymywania monomerów oksiranowych.
T-W-3Metody otrzymywania aromatycznych pochodnych winylowych.
T-W-7Metody otrzymywania monomerów akrylowych.
T-W-13Otrzymywanie monomerów silanowych.
T-W-10Metody otrzymywania bezwodników kwasowych.
T-W-2Metody otrzymywania monomerów dienowych.
T-W-1Metody otrzymywania monomerów o wiązaniach olefinowych.
T-W-5Metody otrzymywania związków fluoropochonych winylowych.
T-W-12Metody otrzymywania pochodnych azotu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada nawet umiejętności czytania schematów technologicznych.
3,0Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych. Z pomocą prowadzącego przeprowadza analizę porównawczą zaledwie kilku stosowanych rozwiązań technologicznych i w niewielkim zakresie potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych.
3,5Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych. Korzystając ze wskazówek prowadzącego przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Korzystając ze wskazówek prowadzącego potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
4,0Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
4,5Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych.
5,0Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych, wykorzystać i stosować je w praktyce badawczej i inżynierskiej oraz je rozwijać i weryfikować.