Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TCH_2A_D01-02_U01 | Student powinien umieć:
posługiwać się literaturą specjalistyczną,
umieć interpretować poruszane zagadnienia i przekazywane wyniki,
rozpoznawać typy włókien,
posiadać umiejętność doboru bloków w celu uzyskania elastomeru o odpowiednich właściwościach. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TCH_2A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z technologią chemiczną i naukami pokrewnymi |
---|
TCH_2A_U02 | potrafi interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, w zakresie ukończonej specjalności potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim |
TCH_2A_U06 | potrafi określić kierunki samokształcenia się i realizacji dalszego zdobywania wiedzy |
TCH_2A_U08 | potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności |
TCH_2A_U14 | potrafi opracować rozwiązania aparaturowe, metodykę prowadzenia syntez związków chemicznych charakterystycznych dla ukończonej specjalności, dobrać parametry procesowe w oparciu o analizę przebiegu procesu, w skali laboratoryjnej stosownie do zamierzonej skali produkcji przemysłowej |
TCH_2A_U18 | potrafi zaprojektować i wykonać w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej stanowisko badawcze do realizacji zadania inżynierskiego w zakresie ukończonej specjalności |
TCH_2A_U19 | potrafi ocenić poprawność i jakość istniejących stanowisk badawczych również pod względem bezpieczeństwa pracy, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie |
---|
T2A_U05 | potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia |
T2A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T2A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne |
T2A_U13 | ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą |
T2A_U17 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne |
T2A_U19 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzA2_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA2_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studenta z:
1. ogólną fizyką prosesów formowania włókien,
2. sposobami formowania włokien chemicznych,
3. barwieniem i metodami barwienia włokien i tworzyw
4. sposobami otrzymywania nowych grup termoplastycznych elastomerów multiblokowych |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Rodzaje i światowa produkcja włokien chemicznych. |
---|
T-W-2 | Ogólna teoria procesu formowania włókien. |
T-W-3 | Formowanie ze stopu, na mokro i sucho |
T-W-4 | Fizyczne aspekty przędzenia i orientacji wstępnej i właściwej, przemiany fazowe. |
T-W-5 | Przepływ przez kanalik filiery – zaburzenia. Zryw kohezyjny i kapilarny. Strefa wyjściowa. Wyciąganie płynnej strugi. |
T-W-6 | Rozciąganie, orientacja wstępna i właściwa i jej wpływ na właściwości surowych włókien |
T-W-7 | Barwa, teoria barwienia, rodzaje barwników, sposoby barwienia tworzyw i włókien. |
T-W-8 | Termoplastyczne elastomery multiblokowe – struktura chemiczna i fizyczna – termodynamiczne aspekty ich budowy. Multiblokowe elastomery uretanowe, estrowe i amidowe. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z elementami dyskusji o fizycznych aspektach przedmiotu, prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Dwa 10 min. sprawdziany wiedzy z dotychczas przerobionego materiału. Ocena aktywności studenta na wykładach dyskusyjnych. |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Do wyboru:
Egzanin pisemny - pytania i odpowiedzi opisowe
Egzamin ustny |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Brak umiejętności posługiwania się przekazaną na wykładach wiedzą |
3,0 | Powierzchowna znajomość z wykładanego przedmiotu |
3,5 | Umiejętność prezentowania powierzchownej wiedzy |
4,0 | Dobra znajomość wiedzy z przedmiotu |
4,5 | umiejętność korzystania z posiadanej wiedzy |
5,0 | Bardzo dobra znajomość wiedzy z przedmiotu oraz umiejętność praktycznego wykorzystania tej wiedzy |