Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TCH_2A_D15-06_U01 | Określenie umiejętności doboru metody badawczej w zależności od rodzaju materiałów polimerowych proekologicznych |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TCH_2A_U05 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i angielskim prezentacje ustne dotyczące zagadnień z technologii chemicznej w obrębie ukończonej specjalności |
---|
TCH_2A_U06 | potrafi określić kierunki samokształcenia się i realizacji dalszego zdobywania wiedzy |
TCH_2A_U07 | ma umiejętność posługiwania się językiem angielskim w zakresie słownictwa technicznego stosownie do ukończonej specjalności oraz posiada umiejętności językowe w zakresie technologii chemicznej na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, przynajmniej w zakresie jednego z języków obcych spośród: angielski, francuski, niemiecki lub rosyjski |
TCH_2A_U08 | potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności |
TCH_2A_U10 | potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych opracowań technologicznych i metod badawczych w zakresie ukończonej specjalności |
TCH_2A_U11 | potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie ukończonej specjalności |
TCH_2A_U12 | potrafi porównać różne rozwiązania technologiczne i zaproponować ich zmiany w celu zmniejszenia energochłonności, poprawy jakości produktu lub wydajności procesu |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
T2A_U05 | potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia |
T2A_U06 | ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
T2A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T2A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne |
T2A_U11 | potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi |
T2A_U12 | potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów |
T2A_U15 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T2A_U16 | potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA2_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA2_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA2_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-2 | Wiedza, umięjętności i kompetencje związane z:
A. Analiza termiczna materiałów polimerowych
A1. DSC - badanie temperatury topnienia fazy krystalicznej, stopnia krystaliczności, temperatury zeszklenia polimerów amorficznych.
A2. DSC - Badanie procesów sieciowania tworzyw duroplastycznych, ocena ich stopnia usieciowania, badanie naprężeń własnych, temperatury zeszklenia tworzyw usieciowanych.
A3. DSC - Badanie mieszanin polimerowych.
A4. DMTA – Badanie modułu sprężystości zachowawczego, jego zależności od temperatury, współczynnik stratności mechanicznej, jego zależność od temperatury dla tworzyw termoplastycznych i duroplastycznych.
Wyznaczanie temperatur przemian fizycznych i fazowych
A5. DTA – Oznaczanie temperatur przemian fazowych w materiałach polimerowych
B. Inne metody badania materiałów polimerowych
B1. Refraktometria w badaniach właściwości nanomateriałów polimerowych
B2. Badanie wytrzymałości mechanicznej nanomateriałów polimerowych
B3. Określenie stopnia rozproszenia nanonapełniaczy w materiale polimerowym różnymi metodami
B4. Reowiskozymetria – zmiana lepkości zespolonej tworzyw termoplastycznych, duroplastów podczas sieciowania, mieszanin polimerowych |
---|
C-1 | Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z:
A. Wiadomości ogólne
A1. Podział polimerów pod kątem ich właściwości. Fizyczne i fazowe stany polimerów
A2. Temperatury przemian fazowych i fizycznych.
A3. Właściwości istotne, przetwórcze i gotowych materiałów polimerowych; właściwości koligatywne, addytywne i konstytucyjne. Przykłady właściwości addytywnych (objętość molowa polimerów semikrystalicznych i kopolimerów – statystycznych, blokowych; ciepło molowe i ciepło właściwe materiałów polimerowych)
B. Badanie mikro- i nanomateriałów polimerowych
B1. Właściwości mechaniczne tworzyw: moduł sprężystości, wytrzymałość na zginanie, rozciąganie, ściskanie, ścinanie. Wytrzymałość zmęczeniowa. Podatność na pełzanie. Badania właściwości metodami statycznymi i dynamicznymi
B2. Analiza termiczna tworzyw - badanie stanów fazowych i fizycznych. Właściwości cieplne tworzyw: rozszerzalność termiczna, pojemność cieplna, przewodnictwo cieplne, odporność cieplna kształtu, dopuszczalna temperatura użytkowania
B3. Refrakcja molowa i właściwości optyczne polimerów; przezroczystość, współczynnik załamania światła, polaryzacja światła
B4. Wpływ dodatków (napełniaczy, modyfikatorów, pigmentów) na właściwości optyczne materiałów polimerowych
B5. Palność materiałów polimerowych, miara palności, metody badania
B6. Właściwości elektryczne tworzyw: przewodnictwo, stała dielektryczna, współczynnik stratności dielektrycznej, wytrzymałość na przebicie, odporność na łuk elektryczny
B7. Odporność biologiczna tworzyw, jej zależność od składu tworzywa.
B8. Oddziaływanie tworzyw na otoczenie: emisja i fogging
B9. Właściwości polimerów związane z oddziaływaniami międzycząsteczkowymi w tworzywie polimerowym (energia kohezji, rozpuszczalność); właściwości na granicy faz (kąt zwilżalności, napięcie powierzchniowe, sorpcja wody). |
Treści programowe | T-W-1 | Wiadomości ogólne i podstawowe, główne grupy tworzyw sztucznych. Podział polimerów pod kątem ich właściwości. Fizyczne i fazowe stany polimerów. |
---|
T-W-2 | Badanie proekologicznych materiałów polimerowych |
T-L-1 | Analiza termiczna materiałów polimerowych |
T-L-2 | Inne metody badania materiałów polimerowych |
Metody nauczania | M-2 | Wykład problemowy |
---|
M-3 | Gry dydaktyczne |
M-5 | Seminarium |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o głównych grupach tworzyw sztucznych, stanach fazowych |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o sposobach badań materiałów polimerowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o sposobach badań materiałów polimerowych technikami innymi niż analiza termiczna |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób określić różnic pomiędzy tworzywami
sztucznymi |
3,0 | Student potrafi w najprostszy sposób określić różnice pomiędzy tworzywami
sztucznymi i przemianami fazowymi |
3,5 | Student potrafi określić różnice pomiędzy tworzywami sztucznymi i metodami badań polimerów |
4,0 | Student potrafi określić różnice pomiędzy tworzywami sztucznymi, nanonapełniaczami i metodami badań polimerów |
4,5 | Student potrafi określić różnice pomiędzy tworzywami sztucznymi i rodzajami nanonapełniaczy oraz dobrać metody badawcze w zależności od rodzaju tworzywa sztucznego |
5,0 | Student potrafi określić różnice pomiędzy tworzywami sztucznymi i rodzajami nanonapełniaczy oraz dobrać metody badawcze w zależności od rodzaju polimeru proekologicznego |