Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Seminarium inżynierskie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Seminarium inżynierskie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Jankowska <Elzbieta.Jankowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończone szkolenie biblioteczne, podstawowa umiejętnośc edytowania tekstu oraz wykonywania podstawowej analizy statystycznej. |
W-2 | Ogólna wiedza z przedmiotu obejmujacego swym zakresem temat pracy inzynierskiej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opracowanie przez studenta założeń swojej pracy inzynierskiej. Przygotowanie go do realizacji i prezentacji pracy inzynierskiej. |
C-2 | Student poznaje bazy i serwisy informacyjne oraz katalogi biblioteczne, w których może poszukiwać materiałów do pracy dyplomowej. Poznaje techniki i sposoby formułowania zapytań i przeszukiwania zasobów baz. Dowiaduje się jak dotrzeć do pełnych tekstów czasopism jeśli są dostępne w ramach Open Access lub w zasobach ZUT oraz dowiaduje się, że z licencyjnych baz danych może korzystać poprzez VPN również z komputerów spoza sieci ZUT. Będzie potrafił sporządzać wykaz wykorzystanej literatury samodzielnie lub przy pomocy dostępnych menadżerów bibliografii. Pozna aspekty etyczne pracy naukowej oraz podstawy prawa autorskiego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Plan realizacji i pisania pracy inzynierskiej | 2 |
T-S-2 | Jak analizować i co wykorzystać z materiału źródlowego. Prace obcojęzyczne - problemy i sposoby ich rozwiazania. Analiza przykładowych, wiodących publikacji naukowych z danego zakresu tematycznego. | 10 |
T-S-3 | Wstęp, zdefiniowanie problemu i cel pracy. | 4 |
T-S-4 | Tytuły i zawartość poszczególnych rozdziałow pracy inzynierskiej | 4 |
T-S-5 | Opracowanie, analiza staystyczna i opis wyników. Jak uniknąć powtóreń w przeglądzie piśmiennictwa i dyskusji. Wnioski i podsumowanie pracy | 8 |
T-S-6 | Omówienie przebiegu egzaminu inżynierskiego i prezentacji pracy na egzaminie dyplomowym. | 2 |
30 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Praca inzynierska na kierunku Bioinformatyka i etapy jej realizacji w poszczególnych jednostkach organizacyjnych. Zasady ogólne, charakter prac i związana z tym ich zawartość i treść | 4 |
T-S-2 | Proponowane przez jednostkę tematy prac o charakterze przegladowym, projektowym oraz eksperymentalnym oraz przedstawienie przez poszczególnych studentów tematyki, którą chcieliby realizować - omówienie i dyskusja | 6 |
T-S-3 | Wybór i ustalenie tematów roboczych prac inżynierskich | 2 |
T-S-4 | Zasady cytowania danych z publikacji naukowych, książek i stron internetowych oraz zamieszczania tabel, fotografii, schematów itd. innych autorów. System informacyjno-biblioteczny ZUT. Źródła informacji naukowej (bazy bibliograficzno-abstraktowe, serwisy pełnotekstowe książek i czasopism – polskie i zagraniczne, dziedzinowe, multidyscyplinarne, informacja patentowa). Dostęp do baz licencyjnych spoza sieci ZUT (hasła i kody dostępu, VPN – wirtualna sieć prywatna). Wypożyczenia międzybiblioteczne. Zasoby bibliotek Szczecina i regionu (RoKaBiSz – rozproszony katalog bibliotek Szczecina, ZBC – Zachodniopomorska Biblioteka Cyfrowa „Pomerania”). Bibliografia załącznikowa, przypisy bibliograficzne. Programy do tworzenia bibliografii załącznikowych (menadżery bibliografii). Praktyczne wyszukiwanie informacji w bazach. Baza publikacji pracowników naukowych ZUT. Plagiat, prawo autorskie (podstawy). | 8 |
T-S-5 | Analiza układu i treści wzorcowych prac inżynierskich o charakterze przeglądowym, projektowym i eksperymetalnym. | 6 |
T-S-6 | Technika pisania w edytorze tekstu, tworzenia tabel, wykresów, schematów itp. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Uczestniczenie w seminariach | 30 |
A-S-2 | Samodzielne przygotowanie analizy wybranych, ściśle związanych z tematem pracy publikacji naukowych (w tym obcojęzycznych) o charakterze przegladowym i eksperymentalnym. | 10 |
A-S-3 | Przygotowanie ram czasowych poszczególnych etapów realizacji pracy inżynierskiej | 2 |
A-S-4 | Samodzielne przygotowanie tytułów rozdziałów i podrozdziałów pracy ustalenie zakresu tematycznego zawartej w nich tresci | 9 |
A-S-5 | Przygotowanie prezentacji tematu swojej pracy inzynierskiej i dyskusji na zajęcia seminaryjne. | 9 |
60 | ||
seminaria | ||
A-S-1 | Uczestniczenie w seminariach | 30 |
A-S-2 | Saodzielna analiza tematów prac proponowanych przez jednostkę oraz tematyki prponowanej indywidualnie | 10 |
A-S-3 | Samodzielna analiza możliwości dostępu i zasobności danych źródlowych odnośnie poszczególnych tematow prac inzynierskich | 15 |
A-S-4 | Samodzielny wybor tematu i przygotownie uzasadnienia wyboru. | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacja, opis, objaśnienie, pogadanka |
M-2 | Dyskusja okragłego stołu i problemowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów studenta |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena wynikajaca ze stopnia zaawansowania realizacji pracy inzynierskiej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-A10_W01 Student zna bazy i serwisy informacyjne oraz katalogi biblioteczne, w których może poszukiwać materiałów do pracy dyplomowej. Poznaje techniki i sposoby formułowania zapytań i przeszukiwania zasobów baz. Wie, że pełne teksty czasopism mogą być dostępne w ramach Open Access lub w zasobach ZUT oraz wie, że z licencyjnych baz danych może korzystać poprzez VPN również z komputerów spoza sieci ZUT. Zna zasady sporządzania wykazów wykorzystanej literatury samodzielnie lub przy pomocy dostępnych menadżerów bibliografii. Jest świadom aspektów etycznych pracy naukowej oraz zna podstawy prawa autorskiego. | BI_1A_W20 | P1A_W07, P1A_W10, T1A_W07, T1A_W10 | — | — | — | — | — |
BI_1A_BIB-S-A1_W01 Student wie jak i gdzie szukać materiałów źródłowych dotyczacych tematu jego pracy dyplomowej i jak je wykorzystać z poszanowaniem praw autorskich. Wykazuje podstawową wiedzę o sposobie redagowania pracy inżynierskiej o charakterze przegladowym i eksperymentalnym. | BI_1A_W20 | P1A_W07, P1A_W10, T1A_W07, T1A_W10 | — | C-1 | T-S-6, T-S-5, T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-2, T-S-1, T-S-5, T-S-4, T-S-3, T-S-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-A10_U01 Student umie wybrać odpowiednie bazy i serwisy informacyjne oraz katalogi biblioteczne, w których może poszukiwać materiałów do pracy dyplomowej. Umie zastosować techniki i sposoby formułowania zapytań oraz przeszukiwania zasobów baz. Umie dotrzeć do pełnych tekstów czasopism dostępnych w ramach Open Access lub w licencyjnych zasobach ZUT. Umie korzystać z licencyjnych baz danych poprzez VPN również z komputerów spoza sieci ZUT. Umie sporządzać wykazy wykorzystanej literatury samodzielnie lub przy pomocy dostępnych menadżerów bibliografii. | BI_1A_U20 | P1A_U04, P1A_U06, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U12, T1A_U03, T1A_U06, T1A_U11, T1A_U12 | InzA_U04, InzA_U07 | — | — | — | — |
BI_1A_BIB-S-A1_U01 Student potrafi odszukać, wybrac i wykorzytać dostęny materiał źródłowy w realizacji pracy dyplomowej. Analizuje tekst naukowy i prawidłowo formułuje wnioski ogólne. Pod kontrolą opiekuna tworzy i redaguje tekst pracy naukowej. | BI_1A_U20, BI_1A_U17 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U12, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U12 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-S-4, T-S-2, T-S-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-A10_K01 Potrafi poruszać się w środowisku informacyjnym naukowych baz danych. Rozwija umiejętność komunikacji naukowej. Jest świadom aspektów etycznych pracy naukowej - zna podstawy prawa autorskiego. | BI_1A_K03, BI_1A_K01 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | — | — | — | — |
BI_1A_BIB-S-A1_K01 Student w rozwiązywaniu problemów zwiazanych z realizacją pracy inżynierskiej wykazuje samodzielnośc, zaangażowanie i kreatywność. Swoją wiedzą i doświadczeniami dzieli się z innymi. | BI_1A_K03, BI_1A_K04 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-S-3, T-S-1, T-S-3 | M-1, M-2 | S-1 |
BI_1A_BIB-S-A1_K02 Ma świadomość odpowiedzialności i obowiązku przeastrzegania praw autorkich. | BI_1A_K01 | P1A_K03, P1A_K04, T1A_K02, T1A_K05 | InzA_K01 | C-1 | T-S-4, T-S-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-A1_W01 Student wie jak i gdzie szukać materiałów źródłowych dotyczacych tematu jego pracy dyplomowej i jak je wykorzystać z poszanowaniem praw autorskich. Wykazuje podstawową wiedzę o sposobie redagowania pracy inżynierskiej o charakterze przegladowym i eksperymentalnym. | 2,0 | |
3,0 | Student w miernym stopniu wie jak i gdzie szukać materiałów źródłowych dotyczacych tematu jego pracy dyplomowej. Korzystając z piśmiennictwa nie zawsze zachowuje zasadę poszanowania praw autorskich. Wykazuje podstawową wiedzę o sposobie redagowania pracy inżynierskiej o charakterze przegladowym i eksperymentalnym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-A1_U01 Student potrafi odszukać, wybrac i wykorzytać dostęny materiał źródłowy w realizacji pracy dyplomowej. Analizuje tekst naukowy i prawidłowo formułuje wnioski ogólne. Pod kontrolą opiekuna tworzy i redaguje tekst pracy naukowej. | 2,0 | |
3,0 | Student w miernym zakresie potrafi odszukać, wybrac i wykorzytać dostęny materiał źródłowy w realizacji pracy dyplomowej. W podstawowym stopniu prawidłowo analizuje tekst naukowy i formułuje wnioski ogólne. Pod mocną kontrolą opiekuna tworzy i redaguje tekst pracy naukowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-A1_K01 Student w rozwiązywaniu problemów zwiazanych z realizacją pracy inżynierskiej wykazuje samodzielnośc, zaangażowanie i kreatywność. Swoją wiedzą i doświadczeniami dzieli się z innymi. | 2,0 | |
3,0 | Student w rozwiązywaniu problemów zwiazanych z realizacją pracy inżynierskiej wykazuje mierną samodzielnośc, zaangażowanie i kreatywność. Jedynie sporadycznie i na wyraźnie pole cenie swoją wiedzą i doświadczeniami dzieli się z innymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BIB-S-A1_K02 Ma świadomość odpowiedzialności i obowiązku przeastrzegania praw autorkich. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności i obowiązku przeastrzegania praw autorkich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Weiner J, Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych, PWN, Warszawa, 2009
- Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Universitas, Kraków, 1996
- Lindsay D., Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1995
- PN-ISO 690: 2012., Informacja i dokumentacja - wytyczne opracowania przypisów bibliograficznych i powołań na zasoby informacji, 2012
- Mazur-Kulesza K., Wierzbicka-Próchniak D., ABC tworzenia przypisów i bibliografii załącznikowej, SBP Zarząd Okręgu w Opolu, Opole, 2012, Dostępne pod adresem: http://libra.ibuk.pl/book/42212
Literatura dodatkowa
- Święcicki M., Jak studiować? Jak pisać pracę magisterską?, PWN, Warszawa, 1969