Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studenów z głównymi czynnikami zanieczyszczającymi środowisko, ze wskazaniem ich źródeł |
C-2 | zapoznanie studentów z metodami i sposobami ochrony określonych elementów środowiska |
C-3 | wykształcenie umiejętności identyfikowania źródeł emisji zanieczyszczeń i przewidywania zagrożeń wynikających z określonej działalności człowieka |
C-4 | zapoznanie studentów z podstawowymi polskimi aktami prawnymi regulującymi ochronę środowiska i systemem ochrony środowiska w Polsce |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe metody redukcji zanieczyszczenia powietrza i gazów odlotowych. | 2 |
T-A-2 | Oddziaływanie autostrat na środowisko. | 2 |
T-A-3 | Odnawialne źródła energii - porównanie wykorzystania w Polsce i na świecie. | 2 |
T-A-4 | Zagrożenia środowiska hałasem i wibracjami. | 2 |
T-A-5 | Zdrowotne skutki zmian środowiskowych na zdrowie ludzi i zwierząt. | 2 |
10 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Gospodarka wodno ściekowa – techniki stosowane w oczyszczalniach ścieków. | 5 |
T-T-2 | Instalacje oczyszczania spalin - odpylanie, odsiarczanie, urzadzenia do redukcji telnków azotu | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Globalne skutki zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego (dziura ozonowa, ocieplenie klimatu, kwaśne deszcze). | 2 |
T-W-2 | Zagrożenia i ochrona gleb. Slala i forma degradacji gleb. Rekultywacja gleb. | 2 |
T-W-3 | System ochrony środowiska i jego monitoringu. Sposoby udostępniania informacji o stanie środowiska. | 1 |
T-W-4 | Podstawowe akty prawne regulujące kwestie ochrony środowiska w Polsce. Odpowiedzialnosć cywilna i karna w ochronie środowiska. | 1 |
T-W-5 | Gospodarka odpadami. Obciążenia środowiska odpadami. | 2 |
T-W-6 | Zanieczyszczenia i ochrona wód powierzchniowych i podziemnych. Zasoby wodne Polski - wykorzystanie i zagrożenia (deficyt wody). | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie się studenta do kolokwiów | 3 |
18 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | obecność na zajeciach | 10 |
A-T-2 | przygotowanie sie do zajęć | 3 |
A-T-3 | przygotowanie raportu z zajęć | 5 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury z zakresu ochrony środowiska | 6 |
A-W-3 | przygotowanie się do kolokwium | 8 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej), pogadanka |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | Sesje rozwiązywania problemu. Praca w grupach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części wykładowej stanowi średnią arytmetyczną z 2 ocen cząstkowych (formujących). Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie 2 pozytywnych ocen cząstkowych. |
S-3 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-C11_W01 wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające poszczególne elementy środowiska oraz opisuje zagrożenia w skali lokalnej i globalnej | BI_1A_W07 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05 | InzA_W02 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
BI_1A_BII-S-C11_W03 wymienia podstawowe akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce oraz tłumaczy zadania monitoringu środowiska i sposoby udostępniania informacji o stanie środowska | BI_1A_W12, BI_1A_W07 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-4 | T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
BI_1A_BII-S-C11_W04 opisuje sposoby i metody ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia | BI_1A_W07 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05 | InzA_W02 | C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-C11_U01 przewiduje skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska | BI_1A_U07 | P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10 | InzA_U01 | C-3 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-A-4, T-A-5, T-A-2 | M-3, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-C11_K01 jest świadomomy wpływu działaności człowieka na stan środowiska przyrodniczego oraz rozumie potrzebę edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa | BI_1A_K07 | P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06 | — | C-2, C-1, C-3, C-4 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-3, M-2, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-C11_W01 wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające poszczególne elementy środowiska oraz opisuje zagrożenia w skali lokalnej i globalnej | 2,0 | |
3,0 | Student, z pomoca nauczyciela, definiuje podstawowe pojecia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić dominujące czynniki zanieczyszczajace określone elementy środowiska. Wskazując żródła określonych zanieczyszczeń popełnia błedy. Nie potrafi samodzielnie wskazać zagrożen lokalnych i globalnych wynikajacych z zanieczyszczenia środowiska. Student wykazuje srednie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BII-S-C11_W03 wymienia podstawowe akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce oraz tłumaczy zadania monitoringu środowiska i sposoby udostępniania informacji o stanie środowska | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia tylko ważniejsze akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BII-S-C11_W04 opisuje sposoby i metody ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia | 2,0 | |
3,0 | Student, z pomocą nauczyciela, opisuje tylko cześć omawianych sposobów i metod ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia.Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi na zajęciach zagadnieniami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-C11_U01 przewiduje skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student, przewidujac skutki oddziaływania okreslonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy srodowiska popełnia błędy. Wykazuje się małą samodzielnoscią i zainteresowaniem poruszanymi zagadnieniami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-C11_K01 jest świadomomy wpływu działaności człowieka na stan środowiska przyrodniczego oraz rozumie potrzebę edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa | 2,0 | |
3,0 | Student jest w niewielkim stopniu świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie rozumie potrzeby i znaczenia edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczenstwa. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2004
- Górka K., Ochrona środowiska, PWE, Warszawa, 2001
- Manahan S.E., Toksykologia środowiska, PWN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Małachowski K., Gospodarka a środowisko i ekologia, Wyd. Cedewu, Warszawa, 2008
- Siemiński M., środowiskowe zagrozenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2008