Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Układy tkankowe i biologia rozwoju zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Układy tkankowe i biologia rozwoju zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza podstawowa z zakresu budowy i rozwoju organizmów nja poziomie szkoly średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z terminologią, budową i organizacją morfologiczną i histologiczną tkanek, narządów i układów zwierząt w róznych etapach ich rozwoju. |
C-2 | Zapoznanie studentów z przebiegiem rozwoju kregowców na etapie przed i pozazarodkowym oraz mechanizmami determinujacymi róznicowanie komórek i morfogenezę. |
C-3 | Uświadomienie studentom znaczenia pracy w zespole oraz znaczenia wiedzy o procesach rozwoju organizmu w medycynie i hodowli zwierząt. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków. | 2 |
T-L-2 | Organizacja histologiczna narządów rozrodczych samic i samców ssaków; związek budowy morfologicznej i ultrastrukturalnej gamet z ich funkcją. | 2 |
T-L-3 | Biologia i funkcja plemnika i komórki jajowej - ocena wybranych właściwości komórek rozrodczych. | 2 |
T-L-4 | Budowa i funkcja wybranych tkanek i układów organizmu (tkanka nabłonkowa, łączna, mięśniowa, nerwowa). | 4 |
10 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Ocena ultrasonograficzna rozwoju płodu u wybranych gatunków zwierząt domowych i/lub gospodarskich | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, biologiczne i społeczne znaczenie płciowości. | 2 |
T-W-2 | Procesy towarzyszące zapłodnieniu oraz jego istota i mechanizm. | 2 |
T-W-3 | Mechanizmy bruzdkowania i blastulacji, gastrulacja i organogeneza. Charakterystyka poszczególnych tkanek i układów tkankowych. | 3 |
T-W-4 | Biologia i funkcja plemnika i komórki jajowej. | 2 |
T-W-5 | Morfogeneza gonad i różnicowanie narządów wyprowadzających komórki rozrodcze. | 2 |
T-W-6 | Przystosowanie do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród. | 2 |
T-W-7 | Wybrane zagadnienie z zakresu regulacji procesów rozrodczych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | przygotowanie się do kolokwium z zajęć laboratoryjnych | 7 |
A-L-3 | przygotowanie sie do zajęć laboratoryjnych | 4 |
21 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-T-2 | konsultacje | 2 |
A-T-3 | przygotowanie sie do zaliczenia zajęć | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykladach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-3 | uczestnictwo w konsultacjach | 3 |
A-W-4 | zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wyklad informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych |
M-2 | metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna |
M-3 | opis i wyjaśnienie |
M-4 | pokaz i objasnienie, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka preparatów makroskopowych, obserwacja mikroskopowa) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenie końcowe obejmujące treści porogramowe wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych |
S-4 | Ocena formująca: kolokwium końcowe obejmujace treści programowe ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru i/lub pytań otwartych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C6_W01 Student powinien znać główne etapy przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców oraz posiadać podstawową wiedzę dotyczącą mechanizmów regulujacych wczesny rozwój zarodkowy. | BI_1A_W05 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
BI_1A_BIB-S-C6_W02 Student powinien znać budowę najważniejszych tkanek i ukladów organizmu, budowę i funkcję gamet oraz znać główne cele rozmnażania wraz z jego formami. | BI_1A_W05 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-4, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C6_U01 Student potrafi wyjaśnić mechanizmy podstawowych procesów rozwojowych u kręgowców oraz wyjaśnić znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku | BI_1A_U24 | P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U10, T1A_U01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
BI_1A_BIB-S-C6_U02 Student potrafi opisać i analizować proste preparaty makro - i/lub mikroskopowe dotyczące budowy tkanek i narządów wraz z określeniem wlaściwości biologicznej gamet | BI_1A_U24 | P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_U10, T1A_U01 | — | C-1, C-3 | T-W-4, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C6_K01 Student wykazuje zdolność do pracy w grupie biorąc aktywny udział w powierzonych zadaniach | BI_1A_K04 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-3 | T-W-4, T-W-5 | M-2, M-4 | S-1 |
BI_1A_BIB-S-C6_K02 Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie jak i hodowli zwierząt. | BI_1A_K02 | P1A_K01, P1A_K04 | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3 | M-2, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C6_W01 Student powinien znać główne etapy przebiegu rozwoju wybranych gatunków kręgowców oraz posiadać podstawową wiedzę dotyczącą mechanizmów regulujacych wczesny rozwój zarodkowy. | 2,0 | Student nie zna podstawowego przebiegu procesów rozwojowych modelowych gatunków kręgowców; nie potrafi wskazać i opisać żadnych mechanizmów regulujących wczesny rozwój zarodkowy; prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych; |
3,0 | Student zna podstawowy przebieg procesów rozwojowych niektórych modelowych gatunków kręgowców; wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy rozwoju kręgowców oraz mechanizmy regulujące wczesny rozwój zarodkowy; przy prezentacji wiedzy popełnia wiele błędów; | |
3,5 | Student zna podstawowy przebieg procesów rozwojowych większości modelowych gatunków kręgowców; wymienia, definiuje i opisuje kluczowe etapy rozwoju kręgowców oraz mechanizmy regulujące wczesny rozwój zarodkowy; przy prezentacji wiedzy popełnia błędy; | |
4,0 | Student zna przebieg procesów rozwojowych wszystkich poznanych, modelowych gatunków kręgowców; wymienia, definiuje i szczegółowo opisuje kluczowe etapy ich rozwoju oraz mechanizmy regulujące wczesny rozwój zarodkowy; przy prezentacji wiedzy sporadycznie popełnia błędy; wykazuje zainteresowanie w zakresie stosunku do wiedzy; | |
4,5 | Student posiada wyczerpującą wiedzę na temat przebiegu i regulacji procesów rozwojowych wszystkich poznanych, modelowych gatunków kręgowców; wykazuje dokładne przyswojenie oraz poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie; | |
5,0 | Student posiada dogłębną wiedzę dotyczącą przebiegu i regulacji procesów rozwojowych wszystkich poznanych, modelowych gatunków kręgowców; wykazuje bardzo dokładne przyswojenie oraz pełne, poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą; | |
BI_1A_BIB-S-C6_W02 Student powinien znać budowę najważniejszych tkanek i ukladów organizmu, budowę i funkcję gamet oraz znać główne cele rozmnażania wraz z jego formami. | 2,0 | Student nie zna podstawowej budowy najważniejszych tkanek i układów organizmu; nie potrafi opisać budowy i funkcji gamet oraz scharakteryzować głównych form i celów rozmnażania; prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych; |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy najważniejszych tkanek i układów organizmu; w sposób ogólny opisuje budowę i funkcję gamet, wymienia i definiuje kluczowe etapy ich interakcji w czasie zapłodnienia; charakteryzuje główne cele rozmnażania wraz z jego formami; przy prezentacji wiedzy popełnia wiele błędów; | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy najważniejszych tkanek i układów organizmu; opisuje budowę i funkcję gamet, kluczowe etapy zapłodnienia oraz udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; przy prezentacji wiedzy popełnia błędy; | |
4,0 | Student posiada szczegółową wiedzę dotyczącą budowy najważniejszych tkanek i układów organizmu; opisuje budowę i funkcję gamet; charakteryzuje kluczowe etapy powstawania gamet oraz zapłodnienia; wyjaśnia udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; wykazuje staranne przyswojenie oraz poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy sporadycznie popełnia błędy; | |
4,5 | Student posiada wyczerpującą wiedzę dotyczącą budowy i różnicowania najważniejszych tkanek i układów organizmu; opisuje budowę i funkcję gamet; charakteryzuje kluczowe etapy powstawania gamet oraz zapłodnienia; wyjaśnia udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; wykazuje dokładne przyswojenie oraz poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie; | |
5,0 | Student posiada dogłębną wiedzę dotyczącą budowy i różnicowania najważniejszych tkanek i układów organizmu; opisuje budowę i funkcję gamet; charakteryzuje kluczowe etapy powstawania gamet oraz zapłodnienia; wyjaśnia udział poszczególnych struktur gamet w czasie ich interakcji; zna główne cele rozmnażania wraz z jego formami; wykazuje bardzo dokładne przyswojenie oraz pełne, poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą; |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C6_U01 Student potrafi wyjaśnić mechanizmy podstawowych procesów rozwojowych u kręgowców oraz wyjaśnić znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku | 2,0 | Student nie umie wyjaśniać zasadniczych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych oraz wskazać odpowiednich, modelowych przykładów ilustrujących te zjawiska; nie potrafi wyjaśnić znaczenia różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku |
3,0 | Student wyjaśnia niektóre zasadnicze mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; ogólnie wyjaśnia znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku | |
3,5 | Student wyjaśnia większość poznanych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując niektóre modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; wyjaśnia znaczenie różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku | |
4,0 | Student wyjaśnia większość poznanych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; uzasadnia znaczenie i dobiera właściwe przykłady różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku | |
4,5 | Student wyjaśnia wszystkie poznane mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych w większości posługując się odpowiednimi przykładami ilustrującymi te zjawiska; uzasadnia znaczenie i dobiera właściwe przykłady różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku | |
5,0 | Student wyjaśnia wszystkie poznane mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska; uzasadnia znaczenie i dobiera właściwe przykłady różnych form rozmnażania w kontekście zachowania gatunku | |
BI_1A_BIB-S-C6_U02 Student potrafi opisać i analizować proste preparaty makro - i/lub mikroskopowe dotyczące budowy tkanek i narządów wraz z określeniem wlaściwości biologicznej gamet | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać i opisać żadnego preparatu mikro- lub makroskopowego poznanego na zajęciach |
3,0 | Student rozpoznaje większość preparatów mikro- lub makroskopowych poznanych na zajęciach opisując niektóre z nich | |
3,5 | Student rozpoznaje i opisuje większość preparatów mikro- lub makroskopowych poznanych na zajęciach | |
4,0 | Student rozpoznaje wszystkie preparaty mikro- lub makroskopowe poznane na zajęciach opisując większość z nich | |
4,5 | Student rozpoznaje i opisuje wszystkie preparaty mikro- lub makroskopowe poznane na zajęciach | |
5,0 | Student rozpoznaje i wyczerpująco opisuje wszystkie preparaty mikro- lub makroskopowe poznane na zajęciach |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BIB-S-C6_K01 Student wykazuje zdolność do pracy w grupie biorąc aktywny udział w powierzonych zadaniach | 2,0 | Student nie wykazuje zdolności do pracy w grupie oraz do aktywnego uczestniczenia w powierzonych mu zadaniach |
3,0 | Student wykazuje zdolność do pracy w grupie aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BIB-S-C6_K02 Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie jak i hodowli zwierząt. | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt |
3,0 | Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej budowy i rozwoju organizmów zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jura C., Klag J. (red), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1. Podstawowe procesy rozmnażania i rozwoju osobniczego., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Jura C., Klag J. (red), Podstawy embriologii zwierzat i człowieka. Tom 2 Mechanizmy rozwoju zarodkowego. Niektóre zastosowania praktyczne współczesnej embriologii., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Albert le Moigne, Biologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
- Twyman R.M., Krótkie wykłady. Biologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005
- Maliszewski M. (red), Ćwiczenia z biologii rozwoju zwierząt, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007
- Bartel H., Embriologia. Podręcznik dla studentów, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010
- Bielańska-Osuchowska Z., Zarys organogenezy. Różnicowanie sie komórek w narządach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- Zarzycki J., Histologia zwierząt domowych i człowieka, PWRiL, Warszawa, 1986, IV
Literatura dodatkowa
- Krzymowski T. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 1. Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, Wydawnictwo UW-M w Olsztynie, Olsztyn, 2007
- Strzeżek J. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 2. Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca., Wydawnictwo UW-M w Olsztynie, Olsztyn, 2007
- Łukaszyk A., Bilińska B., Kawiak J., Bielańska-Osuchowska Z. (red), Ultrastruktura i funkcja komórki. Tom 7. Mechanizmy regulujące spermatogenezę, PWN, Warszawa, 1999
- Biliński S., Bielańska-Osuchowska Z., Kawiak J., Przełęcka A. (red), Ultrastruktura i funkcja komórki. Tom 6. Oogeneza, PWN, Warszawa, 1994