Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria genetyczna i terapie genowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria genetyczna i terapie genowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu genetyki, biochemii, biologii komórki, mikrobiologii oraz umiejętność posługiwania się drobnym sprzętem laboratoryjnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie podstawowych pojęć, nowoczesnych technik i metod inżynierii genetycznej, a także zaprezentowanie sposobów i efektów manipulacji genetycznych.
C-2Zaprezentowanie możliwości wykorzystania manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka, w tym w terapii genowej
C-3Zapoznanie z techniką prostego klonowania molekularnego i interpretacją wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pozyskanie plazmidowego DNA wektora oraz DNA do przygotowania insertu.3
T-L-2Wykonanie prostego klonowania molekularnego – amplifikacja klonowanego genu, trawienie insertu i wektora odpowiednimi enzymami restrykcyjnymi, oczyszczanie insertu i wektora po trawieniu, ligacja DNA insertu i wektora, transformacja mieszaniny ligacyjnej do kompetentnych komórek E. coli.8
T-L-3Selekcja plazmidów rekombinantowych i izolacja DNA plazmidowego z tych klonów. Analiza i interpretacja uzyskanych wyników.4
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia inżynierii genetycznej. Aspekty społeczne i prawne stosowania metod inżynierii genetycznej. Narzędzia inżynierii genetycznej: enzymy, sondy molekularne, wektory.4
T-W-2Metody uzyskiwania fragmentów DNA do klonowania, konstruowanie transgenów oraz analiza zrekombinowanego DNA i identyfikacja zrekombinowanych komórek.3
T-W-3Metody wprowadzania transgenów do organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz ocena ich transgeniczności. Przykłady wykorzystania organizmów transgenicznych w różnych dziedzinach życia człowieka.4
T-W-4Założenia, rodzaje i rozwój terapii genowej. Nośniki wykorzystywane w terapii genowej. Możliwości zastosowania terapii genowej w dziedzicznych chorobach monogenowych oraz w chorobach nabytych. Inne zastosowania terapii genowej. Problemy i perspektywy genoterapii.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestniczenie w laboratoriach15
A-L-2przygotowanie do zaliczenia treści laboratoriów18
A-L-3samodzielne studiowanie wskazanej literatury10
A-L-4konsultacje2
45
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia treści wykładów20
A-W-3samodzielne studiowanie wskazanej literatury8
A-W-4konsultacje2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2ćwiczenia laboratoryjne – wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie urządzeń i drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników molekularnych)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: w oparciu o oceny formujące

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D19_W01
student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także opisuje narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych
BI_1A_W04P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-1
BI_1A_BIB-S-D19_W02
student wskazuje możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka, w tym w terapii genowej
BI_1A_W04P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-2T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D19_U01
student potrafi wykonać prostą manipulację genetyczną (klonowanie molekularne) i zinterpretować uzyskane wyniki
BI_1A_U04P1A_U01, P1A_U03, P1A_U05, T1A_U02, T1A_U07C-3T-L-1, T-L-3, T-L-2M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-D19_K01
student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidulanie i zespołowo
BI_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-3T-L-1, T-L-3, T-L-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D19_W01
student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także opisuje narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych
2,0student nie zna podstawowych pojęć z zakresu inżynierii genetycznej, a także narzędzi, technik i metod manipulacji genetycznych
3,0student definiuje niektóre pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także wymienia niektóre poznane narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych i opisuje pobieżnie wybrane przykłady
3,5student pobieżnie definiuje większość poznanych pojęć z zakresu inżynierii genetyczne, a także wymienia większość poznanych narzędzi, technik i metod manipulacji genetycznych opisując wybrane przykład y dość szczegółowo
4,0student dość szczegółowo definiuje większość poznanych pojęć z zakresu inżynierii genetyczne, a także wymienia poznane narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych i charakteryzuje większość z nich
4,5student dość szczegółowo definiuje wszystkie poznane pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także wymienia i dość szczegółowo charakteryzuje poznane narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych
5,0student szczegółowo definiuje wszystkie poznane pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także wymienia i szczegółowo charakteryzuje narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych
BI_1A_BIB-S-D19_W02
student wskazuje możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka, w tym w terapii genowej
2,0student nie zna możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka, w tym w terapii genowej
3,0student wymienia niektóre poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka, w tym w terapii genowej, a także opisuje wybrany przykład
3,5student wymienia i opisuje niektóre poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka, w tym w terapii genowej
4,0student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka, w tym w terapii genowej, a także opisuje niektóre z nich
4,5student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka, w tym w terapii genowej, a także opisuje większość z nich
5,0student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka, w tym w terapii genowej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D19_U01
student potrafi wykonać prostą manipulację genetyczną (klonowanie molekularne) i zinterpretować uzyskane wyniki
2,0student nie potrafi wykonać prostej manipulacji genetycznej
3,0student potrafi mało sprawnie i przy dużej pomocy nauczyciela, wykonać prostą manipulację genetyczną oraz zinterpretować uzyskane wyniki
3,5student potrafi dość sprawnie, ale przy niewielkiej pomocy nauczyciela, wykonać prostą manipulację genetyczną oraz zinterpretować uzyskane wyniki
4,0student potrafi dość sprawnie i bezbłędnie, z drobną pomocą nauczyciela, wykonać prostą manipulację genetyczną oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
4,5student potrafi sprawnie i bezbłędnie, z drobną pomocą nauczyciela, wykonać prostą manipulację genetyczną oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
5,0student potrafi samodzielnie, sprawnie i bezbłędnie wykonać prostą manipulację genetyczną oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-D19_K01
student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidulanie i zespołowo
2,0student nie wykonuje powierzonego zadania badawczego
3,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo bez zaangażowania, z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem niektórych środków ostrożności i stosując się do wybranych wskazówek nauczyciela
3,5student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem większości środków ostrożności i stosując się do większości wskazówek nauczyciela
4,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z odpowiednią starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela
4,5student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela
5,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością, zaangażowaniem i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem wszelkich środków ostrożności i stosując się do wszystkich wskazówek nauczyciela

Literatura podstawowa

  1. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna., PWN, Warszawa, 2006
  2. Kur J., Podstawy inżynierii genetycznej., Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1994
  3. Nowak Z., Gruszczyńska J., Wybrane techniki i metody analizy DNA., Wyd. SGGW, Warszawa, 2007
  4. Szala S. (red.), Terapia genowa., PWN, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Bishop J., Ssaki transgeniczne., PWN, Warszawa, 2001
  2. Howe C., Gene cloning and manipulation., Cambridge University Press, Cambridge, 2007
  3. Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin., PWN, Warszawa, 2004
  4. Węgleński P. (red.), Genetyka molekularna., PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pozyskanie plazmidowego DNA wektora oraz DNA do przygotowania insertu.3
T-L-2Wykonanie prostego klonowania molekularnego – amplifikacja klonowanego genu, trawienie insertu i wektora odpowiednimi enzymami restrykcyjnymi, oczyszczanie insertu i wektora po trawieniu, ligacja DNA insertu i wektora, transformacja mieszaniny ligacyjnej do kompetentnych komórek E. coli.8
T-L-3Selekcja plazmidów rekombinantowych i izolacja DNA plazmidowego z tych klonów. Analiza i interpretacja uzyskanych wyników.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia inżynierii genetycznej. Aspekty społeczne i prawne stosowania metod inżynierii genetycznej. Narzędzia inżynierii genetycznej: enzymy, sondy molekularne, wektory.4
T-W-2Metody uzyskiwania fragmentów DNA do klonowania, konstruowanie transgenów oraz analiza zrekombinowanego DNA i identyfikacja zrekombinowanych komórek.3
T-W-3Metody wprowadzania transgenów do organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz ocena ich transgeniczności. Przykłady wykorzystania organizmów transgenicznych w różnych dziedzinach życia człowieka.4
T-W-4Założenia, rodzaje i rozwój terapii genowej. Nośniki wykorzystywane w terapii genowej. Możliwości zastosowania terapii genowej w dziedzicznych chorobach monogenowych oraz w chorobach nabytych. Inne zastosowania terapii genowej. Problemy i perspektywy genoterapii.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestniczenie w laboratoriach15
A-L-2przygotowanie do zaliczenia treści laboratoriów18
A-L-3samodzielne studiowanie wskazanej literatury10
A-L-4konsultacje2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia treści wykładów20
A-W-3samodzielne studiowanie wskazanej literatury8
A-W-4konsultacje2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D19_W01student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także opisuje narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W04zna mechanizmy dziedziczenia cech, realizacji informacji genetycznej, a także metody, efekty i wykorzystanie manipulacji materiałem genetycznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych pojęć, nowoczesnych technik i metod inżynierii genetycznej, a także zaprezentowanie sposobów i efektów manipulacji genetycznych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia inżynierii genetycznej. Aspekty społeczne i prawne stosowania metod inżynierii genetycznej. Narzędzia inżynierii genetycznej: enzymy, sondy molekularne, wektory.
T-W-3Metody wprowadzania transgenów do organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz ocena ich transgeniczności. Przykłady wykorzystania organizmów transgenicznych w różnych dziedzinach życia człowieka.
T-W-2Metody uzyskiwania fragmentów DNA do klonowania, konstruowanie transgenów oraz analiza zrekombinowanego DNA i identyfikacja zrekombinowanych komórek.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych pojęć z zakresu inżynierii genetycznej, a także narzędzi, technik i metod manipulacji genetycznych
3,0student definiuje niektóre pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także wymienia niektóre poznane narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych i opisuje pobieżnie wybrane przykłady
3,5student pobieżnie definiuje większość poznanych pojęć z zakresu inżynierii genetyczne, a także wymienia większość poznanych narzędzi, technik i metod manipulacji genetycznych opisując wybrane przykład y dość szczegółowo
4,0student dość szczegółowo definiuje większość poznanych pojęć z zakresu inżynierii genetyczne, a także wymienia poznane narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych i charakteryzuje większość z nich
4,5student dość szczegółowo definiuje wszystkie poznane pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także wymienia i dość szczegółowo charakteryzuje poznane narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych
5,0student szczegółowo definiuje wszystkie poznane pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także wymienia i szczegółowo charakteryzuje narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D19_W02student wskazuje możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka, w tym w terapii genowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W04zna mechanizmy dziedziczenia cech, realizacji informacji genetycznej, a także metody, efekty i wykorzystanie manipulacji materiałem genetycznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zaprezentowanie możliwości wykorzystania manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka, w tym w terapii genowej
Treści programoweT-W-3Metody wprowadzania transgenów do organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz ocena ich transgeniczności. Przykłady wykorzystania organizmów transgenicznych w różnych dziedzinach życia człowieka.
T-W-4Założenia, rodzaje i rozwój terapii genowej. Nośniki wykorzystywane w terapii genowej. Możliwości zastosowania terapii genowej w dziedzicznych chorobach monogenowych oraz w chorobach nabytych. Inne zastosowania terapii genowej. Problemy i perspektywy genoterapii.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka, w tym w terapii genowej
3,0student wymienia niektóre poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka, w tym w terapii genowej, a także opisuje wybrany przykład
3,5student wymienia i opisuje niektóre poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka, w tym w terapii genowej
4,0student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka, w tym w terapii genowej, a także opisuje niektóre z nich
4,5student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka, w tym w terapii genowej, a także opisuje większość z nich
5,0student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka, w tym w terapii genowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D19_U01student potrafi wykonać prostą manipulację genetyczną (klonowanie molekularne) i zinterpretować uzyskane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U04na podstawie wiedzy o mechanizmach genetycznych determinujących funkcje życiowe potrafi nakreślić pozytywne i negatywne następstwa manipulacji genetycznych, umie przeprowadzać proste analizy molekularne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z techniką prostego klonowania molekularnego i interpretacją wyników.
Treści programoweT-L-1Pozyskanie plazmidowego DNA wektora oraz DNA do przygotowania insertu.
T-L-3Selekcja plazmidów rekombinantowych i izolacja DNA plazmidowego z tych klonów. Analiza i interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-2Wykonanie prostego klonowania molekularnego – amplifikacja klonowanego genu, trawienie insertu i wektora odpowiednimi enzymami restrykcyjnymi, oczyszczanie insertu i wektora po trawieniu, ligacja DNA insertu i wektora, transformacja mieszaniny ligacyjnej do kompetentnych komórek E. coli.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne – wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie urządzeń i drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników molekularnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykonać prostej manipulacji genetycznej
3,0student potrafi mało sprawnie i przy dużej pomocy nauczyciela, wykonać prostą manipulację genetyczną oraz zinterpretować uzyskane wyniki
3,5student potrafi dość sprawnie, ale przy niewielkiej pomocy nauczyciela, wykonać prostą manipulację genetyczną oraz zinterpretować uzyskane wyniki
4,0student potrafi dość sprawnie i bezbłędnie, z drobną pomocą nauczyciela, wykonać prostą manipulację genetyczną oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
4,5student potrafi sprawnie i bezbłędnie, z drobną pomocą nauczyciela, wykonać prostą manipulację genetyczną oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
5,0student potrafi samodzielnie, sprawnie i bezbłędnie wykonać prostą manipulację genetyczną oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-D19_K01student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidulanie i zespołowo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z techniką prostego klonowania molekularnego i interpretacją wyników.
Treści programoweT-L-1Pozyskanie plazmidowego DNA wektora oraz DNA do przygotowania insertu.
T-L-3Selekcja plazmidów rekombinantowych i izolacja DNA plazmidowego z tych klonów. Analiza i interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-2Wykonanie prostego klonowania molekularnego – amplifikacja klonowanego genu, trawienie insertu i wektora odpowiednimi enzymami restrykcyjnymi, oczyszczanie insertu i wektora po trawieniu, ligacja DNA insertu i wektora, transformacja mieszaniny ligacyjnej do kompetentnych komórek E. coli.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne – wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie urządzeń i drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników molekularnych)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykonuje powierzonego zadania badawczego
3,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo bez zaangażowania, z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem niektórych środków ostrożności i stosując się do wybranych wskazówek nauczyciela
3,5student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem większości środków ostrożności i stosując się do większości wskazówek nauczyciela
4,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z odpowiednią starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela
4,5student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela
5,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością, zaangażowaniem i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem wszelkich środków ostrożności i stosując się do wszystkich wskazówek nauczyciela