Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Botanika i fizjologia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Botanika i fizjologia roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej |
W-2 | ogólna wiedza z zakresu chemii i fizyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z budową zewnętrzną roślin nasiennych oraz poznanie podstaw systematyki roślin oraz nabycie umiejętności oznaczania i rozpoznawania wybranych gatunków roślin krajowych |
C-2 | zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie oraz z podstawowymi czynnikami i mechanizmami regulującymi wzrost i rozwój roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie i pomiar potencjału osmotycznego i potencjału wody metodami fizjologicznymi. | 4 |
T-L-2 | Analiza chromatograficzna barwników asymilacyjnych | 2 |
T-L-3 | Mechanizm ruchów aitionomicznych roślin (foto- i geotropizm, sejsmonastie, ruchy roślin mięsożernych) | 4 |
10 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Cechy diagnostyczne wybranych gatunków, rodzin i klas roślin nasiennych. Oznaczanie roślin przy użyciu atlasów i kluczy do oznaczania | 8 |
T-T-2 | Rozpoznawanie pospolitych gatunków roślin zielnych, krzewów i drzew - analiza cech diagnostycznych | 5 |
T-T-3 | Zaliczenie znajomości gatunków roślin | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Morfologia roślin nasiennych - budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych | 3 |
T-W-2 | Podstawowe zagadnienia systematyki roślin. Przegląd wybranych rodzin roślin jednoliściennych i dwuliściennych | 2 |
T-W-3 | Gospodarka wodna komórki roślinnej i rośliny (Fizykochemiczne właściwości wody i jej znaczenie dla roślin, termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie, wskaźniki transpiracji) | 2 |
T-W-4 | Fotosynteza oraz czynniki wpływające na ten proces | 1 |
T-W-5 | Regulacja hormonalna procesów wzrostu i rozwoju roślin. Rodzaje i mechanizmy ruchów roślin | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 7 |
A-L-3 | przygotowanie sprawozdań z ćwoczeń laboratoryjnych | 4 |
21 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-T-2 | opracowanie materiałów zebranych w terenie | 15 |
A-T-3 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-T-4 | konsultacje | 5 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie się do zaliczenia | 17 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | metody praktyczne - samodzielne i kierowane obserwacje roślin w terenie |
M-5 | pokaz lub demonstracja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-4 | Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka morfologiczna roślin i ich oznaczanie) |
S-5 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-D3_W01 potrafi scharakteryzować budowę morfologiczną roślin nasiennych | BI_1A_W05 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
BI_1A_BI-S-D3_W02 potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin nasiennych | BI_1A_W06 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07 | — | C-1 | T-W-2, T-T-1 | M-4, M-1 | S-3 |
BI_1A_BI-S-D3_W04 potrafi rozróżniać i definiować procesy fizyczne oraz fizjologiczne zachodzące w roślinach | BI_1A_W01, BI_1A_W03 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-2 | T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-2 | M-1, M-3, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-D3_U01 posiada umiejetność analizy i interpretowania zróżnicowania budowy morfologicznej roślin | BI_1A_U05 | P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U09 | InzA_U01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-T-1, T-T-2, T-T-3 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-4 |
BI_1A_BI-S-D3_U02 potrafi analizować wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na procesy wzrostu i rozwoju roślin | BI_1A_U06 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U04 | InzA_U01 | C-2 | T-W-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-3, M-5 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-D3_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji | BI_1A_K03 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-T-1, T-T-2 | M-4, M-1, M-2, M-3, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-D3_W01 potrafi scharakteryzować budowę morfologiczną roślin nasiennych | 2,0 | |
3,0 | student opisuje budowę morfologiczną wybranych 2-3 gatunków roślin zielnych, drzew i krzewów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BI-S-D3_W02 potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin nasiennych | 2,0 | |
3,0 | student opisuje cechy systematyczne wybranej rodziny roślin nasiennych oraz wskazuje przykłady gatunków do niej należących | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BI-S-D3_W04 potrafi rozróżniać i definiować procesy fizyczne oraz fizjologiczne zachodzące w roślinach | 2,0 | |
3,0 | potrafi odróżnić procesy fizyczne od fizjologicznych zachodzących w roślinie oraz podać ich przykłady | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-D3_U01 posiada umiejetność analizy i interpretowania zróżnicowania budowy morfologicznej roślin | 2,0 | |
3,0 | student potrafi rozpoznać, nazwać po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny 2-3 wybranych gatunków roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BI_1A_BI-S-D3_U02 potrafi analizować wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na procesy wzrostu i rozwoju roślin | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe czynniki wpływające na procesy fotosyntezy, transpiracji i oddychania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-D3_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji | 2,0 | |
3,0 | student ma świadomość i potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika., Brasika, Szczecin, 2008
- Gregorczyk A.,Marska E., Mikiciuk M., Wróbel j., Fizjologia roślin.Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo AR, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Szweykowska A. Szweykowski J., Botanika. Morfologia tom 1. Systematyka roślin tom 2., PWN, Warszawa, 2003
- Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005
- Szweykowska A., Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000