Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BI_1A_BI-S-O1.2_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: odpowiednio sklasyfikować i zinterpretować konkretne zjawiska migracji (w tym migracje ludzkie) oraz weryfikować i charakteryzować spotykane gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej migracyjności |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BI_1A_U03 | wiedzę o złożoności systemów biologicznych wykorzystuje w badaniach i analizie procesów zachodzących na każdym poziomie organizacji żywej materii, umiejętnie dobiera metody badawcze do rodzaju badanego materiału biologicznego |
---|
BI_1A_U06 | analizuje budowę i funkcje życiowe mikroorganizmów, roślin i zwierząt, potrafi wykazać wpływ czynników wewnątrz i zewnątrz ustrojowych na metabolizm |
BI_1A_U24 | na podstawie znajomości procesów ewolucyjnych oraz rozwoju filo- i ontogenetycznego interpretuje i wyjaśnia podobieństwa oraz zróżnicowanie między organizmami |
BI_1A_U07 | analizuje złożoność systemów otaczającego środowiska, interpretuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na funkcjonowanie ekosystemów, łączy posiadaną wiedzę z odpowiedzialnością za stan środowiska |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_U01 | stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
P1A_U02 | rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim |
P1A_U03 | wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne |
P1A_U04 | wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego |
P1A_U06 | przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne |
P1A_U07 | wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł |
P1A_U10 | posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
P1A_U11 | uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany |
T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | zapoznanie studentów ze zjawiskiem migracji, jej przyczynami i mechanizmami |
---|
C-2 | zapoznanie studentów z gatunkami zaliczanymi do migrantów (stałych, okresowych, przypadkowych) |
C-3 | zapoznanie studentów z ewolucyjnym znaczeniem i skutkami migracji |
Treści programowe | T-W-1 | Podstawowe pojęcia związane z rozmieszczeniem i wędrówkami zwierząt oraz przyczyny migracji i behawior migracyjny |
---|
T-W-2 | Kolonizacja nowych obszarów i zanik populacji; ewolucyjne znaczenie migracji; przesiedlenia celowe i eksperymentalne (introdukcja i reintrodukcja) oraz migracje przypadkowe (zawleczenia) |
T-W-3 | Najważniejsze zagrożenia dla migrujących zwierząt.
Czynniki ograniczające przemieszczanie się i rozmieszczenie organizmów |
T-W-4 | Wpływ działalności człowieka na migracje zwierząt |
T-W-5 | Historia, etapy i zasięgi wędrówek człowieka; powody tych wędrówek i ich efekty. Sprawdzian z części wykładowej |
T-A-1 | Badania wędrówek migracyjnych zwierząt (stacje badawcze, znakowanie, obserwacja, liczenie – inwentaryzacja i inne badania migracji zwierząt) |
T-A-2 | Orientacja przestrzenna – odnajdywanie dróg - rola zmysłów w wędrówkach |
T-A-6 | Gatunki obce w Polsce, które przywędrowały lub zostały zawleczone i zadomowiły się w naszym kraju. Sprawdzian z części ćwiczeniowej |
T-A-3 | Anemorchia, forezja oraz migracja jednokierunkowa |
Metody nauczania | M-1 | wykład z użyciem Power Pointa |
---|
M-2 | film |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian przeprowadzony na ostatnich zajęciach |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaliczyć do odpowiedniej kategorii migrujące zwierzęta i umie wytłumaczyć przyczyny podejmowania wędrówek |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |