Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BI_1A_BI-S-O12.4_U01 | Potrafi rozwiązywać proste problemy z wykorzystaniem paradygmatów programowania deklratywnego. Umie ocenić rozwiązywany problem, by dobrać do niego odpowiedni język programowania. Potrafi posługiwać się językiem CLIPS. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BI_1A_U09 | stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych |
---|
BI_1A_U13 | rozwiązuje proste problemy techniczne i biologiczne wykorzystując wiedzę o sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_U01 | stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
P1A_U03 | wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne |
P1A_U04 | wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego |
T1A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach |
T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu tworzenia systemów ekspertowych w języku CLIPS. |
---|
Treści programowe | T-L-2 | Język CLIPS podsatwy. Zapisywanie faktów i reguł w CLIPSie. Przykłady |
---|
T-L-3 | Tworzenie prostego systemu ekspertowego w CLIPS. Tworzenie dialogu z użytkownikiem. |
T-L-4 | Różne metody kontroli wykonania reguł. Zastosowanie list. Wbudowane polecenia w CLIPS. |
T-L-6 | System ekspertowy rozmyty w CLIPS. |
T-L-5 | System ekspertowy z pobabilistycznie wyrażaną niepewnością napisany w CLIPS. |
T-L-7 | Generowanie drzewa decyzyjnego przy użyciu C4.5 dla danych medycznych i implementacja w postaci systemu ekspertowego. |
Metody nauczania | M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne - wykonanie aplikacji przy użyciu języka CLIPS |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: laboratoria: ocena z wykonanych prac domowych, w tym sprawozdań i programistycznych |
---|
S-2 | Ocena formująca: laboratoria: ocena z krótkich sprawdzianów dotyczących bieżącego materiału. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Stuedent nie potrafi napisać prostego systemu w CLIPSie. |
3,0 | Student wykona postawione zadania programistyczne. |
3,5 | Student wykorzysta w swoich rozwiązaniach techniki kontroli kolejności wykonania reguł. |
4,0 | Student wykorzystuje listy i złożone struktury w CLIPS. |
4,5 | Student wykorzystuje obiektowe i proceduralne techniki w CLIPS. |
5,0 | Student samodzielnie wykona złożony system ekspertowy. |