Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BI_1A_BI-S-O6.4_U01 | Student potrafi samodzielnie rozpoznać rodzaj sytuacji decyzyjnej i dobrać odpowiedni model matematyczny, wyznaczyć zmienne decyzyjne i dokonać identyfikacji współczynników modelu na podstawie danych, wykorzystać narzędzia komputerowe do rozwiązywania problemów optymalizacyjnych oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BI_1A_U01 | wykorzystuje wiedzę o zjawiskach fizycznych i biologicznych, przemianach chemicznych i potrafi opisać je za pomocą modeli matematycznych oraz statystycznych |
---|
BI_1A_U17 | korzysta z podstawowych narzędzi informatycznych do analizy danych zgromadzonych w bazach danych, dobiera odpowiednie oprogramowanie do badania procesów biologicznych |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_U01 | stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
P1A_U02 | rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim |
P1A_U03 | wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne |
P1A_U04 | wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego |
P1A_U07 | wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł |
T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
T1A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi metodami optymalizacji i przykładami ich zastosowań |
---|
C-2 | Kształtowanie umiejętności rozpoznania sytuacji decyzyjnej i właściwego doboru modelu optymalizacyjnego, poszukiwania rozwiązań optymalnych oraz interpretacji otrzymanych wyników i ewentualnej interakcji z decydentem |
Treści programowe | T-W-4 | Optymalizacja wielokryterialna: programowanie ilorazowe, kompromisowe, celowe, metoda STEM. |
---|
T-W-1 | Podstawowe pojęcia teorii podejmowania decyzji, rodzaje decyzji, warunki podejmowania decyzji, modele decyzyjne, etapy podejmowania decyzji. Programowanie matematyczne. Programowanie liniowe: postać kanoniczna i standardowa zadania PL, metoda graficzna rozwiązania zadania PL, algorytm simleks |
T-W-2 | Programowanie liniowe w liczbach całkowitych |
T-W-3 | Zagadnienie transportowe oraz problemy przydziału i minimalizacji pustych przebiegów. |
T-L-3 | Zagadnienie transportowe i problemy przydziału |
T-L-4 | Optymalizacja wielokryterialna: programowanie celowe, metoda STEM, programowanie ilorazowe. |
T-L-1 | Program komputerowy PROTASS2: programowanie liniowe |
T-L-2 | Programowanie liniowe dyskretne |
Metody nauczania | M-1 | Wykład multimedialny z szeregiem przykładów zastosowania przedstawianej treści |
---|
M-2 | Wykład problemowy oparty na interakcji ze studentami |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne polegają na grupowym lub indywidualnym budowaniu modeli optymalizacyjnych dla różnych sytuacji decyzyjnych, poszukiwaniu rozwiązań optymalnych z wykorzystaniem oprogramowania oraz interpretacji otrzymanych rozwiązań. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające umiejętność budowania właściwych modeli programowania matematycznego do różnych sytacji decyzyjnych oraz posługiwania się dostępnym oprogramowaniem do wspomagania modelowania i rozwiązywania problemów optymalizacyjnych |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu na postawie testu jednokrotnego wyboru, sprawdzającego przyswojenie podstawowych pojęć oraz zastosowania ich w konkretnych zagadnieniach problemowych. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie spełnia wymagań na ocenę dst. |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia z obszaru badań operacyjnych, potrafi zdefiniować zadanie programowania liniowego oraz wyjaśnić metodę graficzną. |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia z obszaru badań operacyjnych, potrafi zdefiniować wiele omawianych zadania programowania matematycznego oraz wyjaśnić niektóre omawiane metody rozwiązywania zadań jednokryterialnych. |
4,0 | Student zna wiekszość wymaganych pojęć z obszaru badań operacyjnych, potrafi zdefiniować wszystkie omawiane zadania programowania matematycznego oraz wyjaśnić wszystkie omawiane metody rozwiązywania zadań jednokryterialnych. |
4,5 | Student zna wiekszość wymaganych pojęć z obszaru badań operacyjnych, potrafi zdefiniować wszystkie omawiane zadania programowania matematycznego oraz wyjaśnić wszystkie omawiane metody rozwiązywania zadań jednokryterialnych oraz jedną z metod dla zadań wielokryterialnych. |
5,0 | Student zna wszystkie wymagane pojęcia z obszaru badań operacyjnych, potrafi zdefiniować wszystkie omawiane zadania programowania matematycznego oraz wyjaśnić wszystkie omawiane metody rozwiązywania tych zadań. |