Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Interpretacja wyników podstawowych badań diagnostycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Interpretacja wyników podstawowych badań diagnostycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z realizowanych na wcześniejszych semestrach przedmiotów: biochemia statyczna i dynamiczna, anatomia funkcjonalna i fizjologia ssaków, biologia komórki (cytobiologia).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta umiejętności dotarcia do wiarygodnych źródel informacji dotyczacych wartości referencyjnych dla podstawowych wskażników biochemicznych i fizjologicznych człowieka i innychssaków oraz opanowanie podstaw interpretacji wyników badań laboratoryjnych w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wartości referencyjne w podstawowych badaniach kontrolnych krwi obwodowej: morfologia, OB, wskaźniki czerwonokrwinkowe, leukogram. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.2
T-A-2Wartości referencyjne układu krzepnięcia i fibrynolizy, białek osocza i pozabiałkowych składników azotowych. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.2
T-A-3Wartości referencyjne podstawowych wskaźników w badaniach laboratoryjnych moczu. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.2
T-A-4Wartości referencyjne dla wskaźników biochemicznych i fizjologicznych stanu gospodarki węglowodanowo-lipidowej organizmu. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.2
T-A-5Wartości referencyjne dla wskaźników fizjologicznych i biochemicznych profilu wątrobowego i sercowego. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.2
T-A-6Wartości referencyjne dla głównych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych w okresie neonatalnym i noworodkowym oraz w wieku podeszłym. Podstawowa interpretacja przyczyn obserwowanych różnic w porównaniu z wartościami referencyjnymi charakterystycznymi dla ludzi i zwierząt w wieku dojrzałym.2
T-A-7Wartości referencyjne dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych w okresie ciąży i laktacji. Podstawowa interpretacja obserwowanych odchyleń od zakresu wartości referencyjnych ustalonych dla kobiet i samic zwierząt nie ciężarnych i nie laktujących.2
T-A-8Pisemne zaliczenie materiału objetego programem ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Zdrowie i jego ocena. Wskaźniki fizjologiczne i biochemiczne stosowane w diagnostyce laboratoryjnej. Definicja wartości referencyjnych. Czynniki wpływające na zakresy wartości referencyjnych. Grupy referencyjne. Wiarygodność i formułowanie wyników badań.2
T-W-2Wartość diagnostyczna rutynowych diagnostycznych badań kontrolnych krwi i moczu.2
T-W-3Podstawowe prawa i mechanizmy regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej ludzi i zwierząt. Przestrzenie wodne, główne elektktoliy Aniony i kationy) płynu poza- i wewnątrzkomórkowego, ciśnienie osmotyczne, osmolalność – wartości referencyjne, znaczenie diagnostyczne. Odwodnienia i przewodnienia - rodzaje, diagnostyka, przyczyny i następstwa.4
T-W-4Związek i współzależność homeostazy wodno-elektrolitowej i kwasowa-zasadowej – podstawowe prawa. Najważniejsze układy buforowe zewnątrz- i wewnątrzkomórkowe. Regulacja równowagi kwasowo-zasadowej narządowa (nerkowa i płucna) i ogólnoustrojowa. Podstawowe wskaźniki stosowane w ocenie homeostazy kwasowo-zasadowej i ich wartości referencyjne. Zaburzenia rkz – rodzaje, diagnoza, przyczyny, następstwa. Mechanizmy kompensacyjne.4
T-W-5Enzymy w etiologii chorób i diagnostyce. Pochodzenie enzymów osocza. Enzymy komórkowe i pozakomórkowe (sekrecyjne). Obraz enzymów osocza jako czynnik różnicujący uszkodzenia narządów (rodzaj i stopień). Enzymatyczne markery niedokrwienia, uszkodzenia i zawału mięśnia sercowego.2
T-W-6Pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykladów (wolne pytania)1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie wraz z zespołem prezentacji i omówienia na ćwiczeniach wybranego zagadnienia.6
A-A-3Samodzielne studiowanie literatury i przygotowanie do dyskusji w ramach tematyki bieżących ćwiczeń.7
A-A-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia pisemnego całości materiału objętego programem cwiczeń15
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach.15
A-W-2Samodzielen studiowanie literatury, utrwalanie i uzupełnianie wiadomości z zakresu tematyki bieżacych wykładów.14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia całości materiału materiału objętego programem wykladów15
A-W-4Konsultacje z prowadzacym wykłady1
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z przedstawieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-4Praca w zespołach przy przygotowaniu prezentacji i jej omówienia
M-5Dyskusja dydaktyczna i problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń (wolne pytania).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O7.2_W01
Student potrafi wykazać znaczenie diagnostyczne ustalonych wartości referencyjnych dla podstawowych wskażnikków biochemicznych człowieka i zwierzat. Wymienia i charakteryzuje główne przyczyny mogące powodować wyraźne ich zmiany powyżej i ponizej ustalonych granic norm przyjętych za prawidłowe.
BI_1A_W08P1A_W02, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-4, M-5, M-1, M-3S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O7.2_U01
Student ma umiejetność rozróżniania wartości prawidłowych od nieprawidłowych najwazniejszych wskźników biochemicznych i fizjologicznych u ludzi i zwierząt. Ocenia wartości tych wskaźników i formułuje zasadniczne przyczyny odchyleń poza granice wartosci przyjętych za prawidłowe w stanie zdrowia.
BI_1A_U08P1A_U03, P1A_U07, T1A_U01, T1A_U08, T1A_U14, T1A_U15InzA_U01, InzA_U07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-4, M-5, M-1S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O7.2_K01
Student docenia znaczenie diagnostyczne wartości referencyjnych w ocenie stanu zdrowia ludzi i zwierzat, rozumie konieczność ustalenia rorm referencyjnych w obszarach medycyny i weterynarii, dla których nie zostały one ustalone. Na tej podstawie stale uzupełnia swą wiedzę, zwłaszcza w zakresie tematycznym swojej przyszłej lub aktualnej pracy zwodowej.
BI_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-5, M-1, M-3S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O7.2_W01
Student potrafi wykazać znaczenie diagnostyczne ustalonych wartości referencyjnych dla podstawowych wskażnikków biochemicznych człowieka i zwierzat. Wymienia i charakteryzuje główne przyczyny mogące powodować wyraźne ich zmiany powyżej i ponizej ustalonych granic norm przyjętych za prawidłowe.
2,0
3,0Student zna tylko wybrane rodzaje profili diagnostycznych badań biochemicznych. Wymienia tylko nieliczne analizowane w nich wskaźniki i w ograniczonym zakresie potrafi scharakteryzować ich znaczenie diagnostyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O7.2_U01
Student ma umiejetność rozróżniania wartości prawidłowych od nieprawidłowych najwazniejszych wskźników biochemicznych i fizjologicznych u ludzi i zwierząt. Ocenia wartości tych wskaźników i formułuje zasadniczne przyczyny odchyleń poza granice wartosci przyjętych za prawidłowe w stanie zdrowia.
2,0
3,0Student potrafi u ludzi rozróżnić dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi i moczu wartości prawidłowe od nieprawidłowych. Wybiórczo ocenia i podaje zasadniczne przyczyny mogące powodować ich odchylenia poza granice wartosci przyjętych za prawidłowe w stanie zdrowia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O7.2_K01
Student docenia znaczenie diagnostyczne wartości referencyjnych w ocenie stanu zdrowia ludzi i zwierzat, rozumie konieczność ustalenia rorm referencyjnych w obszarach medycyny i weterynarii, dla których nie zostały one ustalone. Na tej podstawie stale uzupełnia swą wiedzę, zwłaszcza w zakresie tematycznym swojej przyszłej lub aktualnej pracy zwodowej.
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie docenia znaczenie diagnostyczne wartości referencyjnych w ocenie stanu zdrowia ludzi i zwierzat, rozumie konieczność ustalenia rorm referencyjnych w obszarach medycyny i weterynarii, dla których nie zostały one ustalone. Na tej podstawie stale uzupełnia swą wiedzę, zwłaszcza w zakresie tematycznym swojej przyszłej lub aktualnej pracy zwodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kokot F., Kokot S., Badania laboratoryjne. zakres norm i interpretacja, Wydawnictwo łekarskie PZWL, Warszawa, 2004
  2. Winnicka A., Wartości referencyjne podstawowych badań laboratoryjnych w weterynarii, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2008
  3. Fitko R., Jakubowski K., Zarys patofizjologii zwierzat, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Pawelski S., Maj S., Normy i kliniczna interpretacja badań diagnostycznych w medycynie wewnętrznej, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 1987
  2. Dembińska-Kieć A., Noskalski J.W., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Wydawnictwo Urban i Partner, Wrocław, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wartości referencyjne w podstawowych badaniach kontrolnych krwi obwodowej: morfologia, OB, wskaźniki czerwonokrwinkowe, leukogram. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.2
T-A-2Wartości referencyjne układu krzepnięcia i fibrynolizy, białek osocza i pozabiałkowych składników azotowych. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.2
T-A-3Wartości referencyjne podstawowych wskaźników w badaniach laboratoryjnych moczu. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.2
T-A-4Wartości referencyjne dla wskaźników biochemicznych i fizjologicznych stanu gospodarki węglowodanowo-lipidowej organizmu. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.2
T-A-5Wartości referencyjne dla wskaźników fizjologicznych i biochemicznych profilu wątrobowego i sercowego. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.2
T-A-6Wartości referencyjne dla głównych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych w okresie neonatalnym i noworodkowym oraz w wieku podeszłym. Podstawowa interpretacja przyczyn obserwowanych różnic w porównaniu z wartościami referencyjnymi charakterystycznymi dla ludzi i zwierząt w wieku dojrzałym.2
T-A-7Wartości referencyjne dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych w okresie ciąży i laktacji. Podstawowa interpretacja obserwowanych odchyleń od zakresu wartości referencyjnych ustalonych dla kobiet i samic zwierząt nie ciężarnych i nie laktujących.2
T-A-8Pisemne zaliczenie materiału objetego programem ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zdrowie i jego ocena. Wskaźniki fizjologiczne i biochemiczne stosowane w diagnostyce laboratoryjnej. Definicja wartości referencyjnych. Czynniki wpływające na zakresy wartości referencyjnych. Grupy referencyjne. Wiarygodność i formułowanie wyników badań.2
T-W-2Wartość diagnostyczna rutynowych diagnostycznych badań kontrolnych krwi i moczu.2
T-W-3Podstawowe prawa i mechanizmy regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej ludzi i zwierząt. Przestrzenie wodne, główne elektktoliy Aniony i kationy) płynu poza- i wewnątrzkomórkowego, ciśnienie osmotyczne, osmolalność – wartości referencyjne, znaczenie diagnostyczne. Odwodnienia i przewodnienia - rodzaje, diagnostyka, przyczyny i następstwa.4
T-W-4Związek i współzależność homeostazy wodno-elektrolitowej i kwasowa-zasadowej – podstawowe prawa. Najważniejsze układy buforowe zewnątrz- i wewnątrzkomórkowe. Regulacja równowagi kwasowo-zasadowej narządowa (nerkowa i płucna) i ogólnoustrojowa. Podstawowe wskaźniki stosowane w ocenie homeostazy kwasowo-zasadowej i ich wartości referencyjne. Zaburzenia rkz – rodzaje, diagnoza, przyczyny, następstwa. Mechanizmy kompensacyjne.4
T-W-5Enzymy w etiologii chorób i diagnostyce. Pochodzenie enzymów osocza. Enzymy komórkowe i pozakomórkowe (sekrecyjne). Obraz enzymów osocza jako czynnik różnicujący uszkodzenia narządów (rodzaj i stopień). Enzymatyczne markery niedokrwienia, uszkodzenia i zawału mięśnia sercowego.2
T-W-6Pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykladów (wolne pytania)1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie wraz z zespołem prezentacji i omówienia na ćwiczeniach wybranego zagadnienia.6
A-A-3Samodzielne studiowanie literatury i przygotowanie do dyskusji w ramach tematyki bieżących ćwiczeń.7
A-A-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia2
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia pisemnego całości materiału objętego programem cwiczeń15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach.15
A-W-2Samodzielen studiowanie literatury, utrwalanie i uzupełnianie wiadomości z zakresu tematyki bieżacych wykładów.14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia całości materiału materiału objętego programem wykladów15
A-W-4Konsultacje z prowadzacym wykłady1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.2_W01Student potrafi wykazać znaczenie diagnostyczne ustalonych wartości referencyjnych dla podstawowych wskażnikków biochemicznych człowieka i zwierzat. Wymienia i charakteryzuje główne przyczyny mogące powodować wyraźne ich zmiany powyżej i ponizej ustalonych granic norm przyjętych za prawidłowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W08posiada wiedzę o metodach i narzędziach diagnostycznych wykorzystywanych w analizach i doświadczeniach biologicznych, a także o sposobach interpretacji uzyskanych wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta umiejętności dotarcia do wiarygodnych źródel informacji dotyczacych wartości referencyjnych dla podstawowych wskażników biochemicznych i fizjologicznych człowieka i innychssaków oraz opanowanie podstaw interpretacji wyników badań laboratoryjnych w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych.
Treści programoweT-A-1Wartości referencyjne w podstawowych badaniach kontrolnych krwi obwodowej: morfologia, OB, wskaźniki czerwonokrwinkowe, leukogram. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.
T-A-2Wartości referencyjne układu krzepnięcia i fibrynolizy, białek osocza i pozabiałkowych składników azotowych. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.
T-A-3Wartości referencyjne podstawowych wskaźników w badaniach laboratoryjnych moczu. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.
T-A-4Wartości referencyjne dla wskaźników biochemicznych i fizjologicznych stanu gospodarki węglowodanowo-lipidowej organizmu. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.
T-A-5Wartości referencyjne dla wskaźników fizjologicznych i biochemicznych profilu wątrobowego i sercowego. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.
T-A-6Wartości referencyjne dla głównych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych w okresie neonatalnym i noworodkowym oraz w wieku podeszłym. Podstawowa interpretacja przyczyn obserwowanych różnic w porównaniu z wartościami referencyjnymi charakterystycznymi dla ludzi i zwierząt w wieku dojrzałym.
T-A-7Wartości referencyjne dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych w okresie ciąży i laktacji. Podstawowa interpretacja obserwowanych odchyleń od zakresu wartości referencyjnych ustalonych dla kobiet i samic zwierząt nie ciężarnych i nie laktujących.
T-W-3Podstawowe prawa i mechanizmy regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej ludzi i zwierząt. Przestrzenie wodne, główne elektktoliy Aniony i kationy) płynu poza- i wewnątrzkomórkowego, ciśnienie osmotyczne, osmolalność – wartości referencyjne, znaczenie diagnostyczne. Odwodnienia i przewodnienia - rodzaje, diagnostyka, przyczyny i następstwa.
T-W-4Związek i współzależność homeostazy wodno-elektrolitowej i kwasowa-zasadowej – podstawowe prawa. Najważniejsze układy buforowe zewnątrz- i wewnątrzkomórkowe. Regulacja równowagi kwasowo-zasadowej narządowa (nerkowa i płucna) i ogólnoustrojowa. Podstawowe wskaźniki stosowane w ocenie homeostazy kwasowo-zasadowej i ich wartości referencyjne. Zaburzenia rkz – rodzaje, diagnoza, przyczyny, następstwa. Mechanizmy kompensacyjne.
T-W-5Enzymy w etiologii chorób i diagnostyce. Pochodzenie enzymów osocza. Enzymy komórkowe i pozakomórkowe (sekrecyjne). Obraz enzymów osocza jako czynnik różnicujący uszkodzenia narządów (rodzaj i stopień). Enzymatyczne markery niedokrwienia, uszkodzenia i zawału mięśnia sercowego.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-4Praca w zespołach przy przygotowaniu prezentacji i jej omówienia
M-5Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-1Wykład informacyjny z przedstawieniem zagadnień teoretycznych
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń (wolne pytania).
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna tylko wybrane rodzaje profili diagnostycznych badań biochemicznych. Wymienia tylko nieliczne analizowane w nich wskaźniki i w ograniczonym zakresie potrafi scharakteryzować ich znaczenie diagnostyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.2_U01Student ma umiejetność rozróżniania wartości prawidłowych od nieprawidłowych najwazniejszych wskźników biochemicznych i fizjologicznych u ludzi i zwierząt. Ocenia wartości tych wskaźników i formułuje zasadniczne przyczyny odchyleń poza granice wartosci przyjętych za prawidłowe w stanie zdrowia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U08analizuje i interpretuje wyniki podstawowych badań mikrobiologicznych i diagnostycznych, na podstawie znajomości głównych mechanizmów biotransformacji ksenobiotyków ocenia ich potencjalnie negatywny wpływ na organizm
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta umiejętności dotarcia do wiarygodnych źródel informacji dotyczacych wartości referencyjnych dla podstawowych wskażników biochemicznych i fizjologicznych człowieka i innychssaków oraz opanowanie podstaw interpretacji wyników badań laboratoryjnych w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych.
Treści programoweT-A-1Wartości referencyjne w podstawowych badaniach kontrolnych krwi obwodowej: morfologia, OB, wskaźniki czerwonokrwinkowe, leukogram. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.
T-A-2Wartości referencyjne układu krzepnięcia i fibrynolizy, białek osocza i pozabiałkowych składników azotowych. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.
T-A-3Wartości referencyjne podstawowych wskaźników w badaniach laboratoryjnych moczu. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.
T-A-4Wartości referencyjne dla wskaźników biochemicznych i fizjologicznych stanu gospodarki węglowodanowo-lipidowej organizmu. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.
T-A-5Wartości referencyjne dla wskaźników fizjologicznych i biochemicznych profilu wątrobowego i sercowego. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.
T-A-6Wartości referencyjne dla głównych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych w okresie neonatalnym i noworodkowym oraz w wieku podeszłym. Podstawowa interpretacja przyczyn obserwowanych różnic w porównaniu z wartościami referencyjnymi charakterystycznymi dla ludzi i zwierząt w wieku dojrzałym.
T-A-7Wartości referencyjne dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych w okresie ciąży i laktacji. Podstawowa interpretacja obserwowanych odchyleń od zakresu wartości referencyjnych ustalonych dla kobiet i samic zwierząt nie ciężarnych i nie laktujących.
T-W-3Podstawowe prawa i mechanizmy regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej ludzi i zwierząt. Przestrzenie wodne, główne elektktoliy Aniony i kationy) płynu poza- i wewnątrzkomórkowego, ciśnienie osmotyczne, osmolalność – wartości referencyjne, znaczenie diagnostyczne. Odwodnienia i przewodnienia - rodzaje, diagnostyka, przyczyny i następstwa.
T-W-4Związek i współzależność homeostazy wodno-elektrolitowej i kwasowa-zasadowej – podstawowe prawa. Najważniejsze układy buforowe zewnątrz- i wewnątrzkomórkowe. Regulacja równowagi kwasowo-zasadowej narządowa (nerkowa i płucna) i ogólnoustrojowa. Podstawowe wskaźniki stosowane w ocenie homeostazy kwasowo-zasadowej i ich wartości referencyjne. Zaburzenia rkz – rodzaje, diagnoza, przyczyny, następstwa. Mechanizmy kompensacyjne.
T-W-5Enzymy w etiologii chorób i diagnostyce. Pochodzenie enzymów osocza. Enzymy komórkowe i pozakomórkowe (sekrecyjne). Obraz enzymów osocza jako czynnik różnicujący uszkodzenia narządów (rodzaj i stopień). Enzymatyczne markery niedokrwienia, uszkodzenia i zawału mięśnia sercowego.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-4Praca w zespołach przy przygotowaniu prezentacji i jej omówienia
M-5Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-1Wykład informacyjny z przedstawieniem zagadnień teoretycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń (wolne pytania).
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi u ludzi rozróżnić dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi i moczu wartości prawidłowe od nieprawidłowych. Wybiórczo ocenia i podaje zasadniczne przyczyny mogące powodować ich odchylenia poza granice wartosci przyjętych za prawidłowe w stanie zdrowia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O7.2_K01Student docenia znaczenie diagnostyczne wartości referencyjnych w ocenie stanu zdrowia ludzi i zwierzat, rozumie konieczność ustalenia rorm referencyjnych w obszarach medycyny i weterynarii, dla których nie zostały one ustalone. Na tej podstawie stale uzupełnia swą wiedzę, zwłaszcza w zakresie tematycznym swojej przyszłej lub aktualnej pracy zwodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta umiejętności dotarcia do wiarygodnych źródel informacji dotyczacych wartości referencyjnych dla podstawowych wskażników biochemicznych i fizjologicznych człowieka i innychssaków oraz opanowanie podstaw interpretacji wyników badań laboratoryjnych w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych.
Treści programoweT-A-1Wartości referencyjne w podstawowych badaniach kontrolnych krwi obwodowej: morfologia, OB, wskaźniki czerwonokrwinkowe, leukogram. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.
T-A-2Wartości referencyjne układu krzepnięcia i fibrynolizy, białek osocza i pozabiałkowych składników azotowych. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.
T-A-3Wartości referencyjne podstawowych wskaźników w badaniach laboratoryjnych moczu. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.
T-A-4Wartości referencyjne dla wskaźników biochemicznych i fizjologicznych stanu gospodarki węglowodanowo-lipidowej organizmu. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.
T-A-5Wartości referencyjne dla wskaźników fizjologicznych i biochemicznych profilu wątrobowego i sercowego. Podstawowa interpretacja możliwych przyczyn odchyleń od zakresu wartości referencyjnych.
T-A-6Wartości referencyjne dla głównych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych w okresie neonatalnym i noworodkowym oraz w wieku podeszłym. Podstawowa interpretacja przyczyn obserwowanych różnic w porównaniu z wartościami referencyjnymi charakterystycznymi dla ludzi i zwierząt w wieku dojrzałym.
T-A-7Wartości referencyjne dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych w okresie ciąży i laktacji. Podstawowa interpretacja obserwowanych odchyleń od zakresu wartości referencyjnych ustalonych dla kobiet i samic zwierząt nie ciężarnych i nie laktujących.
Metody nauczaniaM-5Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-1Wykład informacyjny z przedstawieniem zagadnień teoretycznych
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń (wolne pytania).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie docenia znaczenie diagnostyczne wartości referencyjnych w ocenie stanu zdrowia ludzi i zwierzat, rozumie konieczność ustalenia rorm referencyjnych w obszarach medycyny i weterynarii, dla których nie zostały one ustalone. Na tej podstawie stale uzupełnia swą wiedzę, zwłaszcza w zakresie tematycznym swojej przyszłej lub aktualnej pracy zwodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0