Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
Sylabus przedmiotu Matematyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wilhelm Grzesiak <Wilhelm.Grzesiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki w zakresie matury na poziomie podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku Biologia oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów przyrodniczych. |
C-2 | Uświadomienie potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie wyznaczników. Dodawane, odejmowanie, mnożenie macierzy. Odwracanie macierzy. Rząd macierzy. Obliczanie granicy funkcji. | 1 |
T-A-2 | Obliczanie pochodnych i całek. Analiza własności i przekształcanie całek oznaczonych | 1 |
T-A-3 | Rozwiązywanie zadań z kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa. Szacowanie prawdopodobieństw zmiennej losowej dyskretnej. Obliczanie dystrybuanty. Obliczanie wartości oczekiwanej i wariancji | 1 |
T-A-4 | Analiza rozkładu dwupunktowego, Bernoulliego, Poissona. Standaryzacja zmiennej losowej. Analiza przykładowych rozkładów ciągłych. Rozkład normalny. Standaryzacja i normalizacja. Obliczanie prawdododobieństw. | 1 |
T-A-5 | Obliczanie średniej, dominanty, mediany. Kwantyle. Obliczanie wskaźników z szeregu rozdzielczego. Tworzenie histogramu. Obliczanie miar zmienności, asymetrii i koncentracji | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane elementy rachunku macierzowego. Pojęcie granicy funkcji. Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej. | 4 |
T-W-2 | Elementy rachunku prawdopodobieństwa. Zmienna losowa. Rodzaje zmiennych losowych. Rozkłady zmiennej dyskretnej i ciągłej. | 4 |
T-W-3 | Statystyczny opis struktury zjawisk. Miary położenia, zmienności, asymetrii i koncentracji | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań i analizowanie problemów. | 13 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-A-4 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 24 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia i pisemne zaliczenie wykładów. | 20 |
A-W-4 | Konsultacje | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Metody praktyczne - rozwiązywanie określonych zadań. Wykorzystanie tablic statystycznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-B3_W01 Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu. | BL_1A_W01, BL_1A_W02 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-B3_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania podstawowych zadań i problemów statystyczno-matematycznych | BL_1A_U01 | P1A_U05, P1A_U10, P1A_U11 | C-1 | T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-B3_K01 Wykazuje zrozumienie ogólnych praw statystycznych w biologii | BL_1A_K02, BL_1A_K05 | P1A_K01, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07 | C-2 | T-W-1, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-B3_W01 Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wymienić wybrane podstawowe definicje i twierdzenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-B3_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania podstawowych zadań i problemów statystyczno-matematycznych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozwiązać wybrane zadania z zakresu treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-B3_K01 Wykazuje zrozumienie ogólnych praw statystycznych w biologii | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje podstawowe zrozumienie ogólnych praw statystycznych w biologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hellwig Z., Elementy rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej, PWN, Warszawa, 1977
- Leksiński W., Nabiałek I., Żakowski W., Matematyka dla studiów eksperymentalnych, WNT, Warszawa, 1977
- McQuarrie D.A., Matematyka dla przyrodników i inżynierów, t.1,2,3, PWN, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Żakowski W., Matematyka, cz. I, WNT, Warszawa, 1976
- Korczak W., Trajdos M., Wektory, pochodne, całki, PWN, Warszawa, 2009