Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Matematyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Wilhelm Grzesiak <Wilhelm.Grzesiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki w zakresie matury na poziomie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku Biologia oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów przyrodniczych.
C-2Uświadomienie potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie wyznaczników. Dodawane, odejmowanie, mnożenie macierzy. Odwracanie macierzy. Rząd macierzy. Obliczanie granicy funkcji.1
T-A-2Obliczanie pochodnych i całek. Analiza własności i przekształcanie całek oznaczonych1
T-A-3Rozwiązywanie zadań z kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa. Szacowanie prawdopodobieństw zmiennej losowej dyskretnej. Obliczanie dystrybuanty. Obliczanie wartości oczekiwanej i wariancji1
T-A-4Analiza rozkładu dwupunktowego, Bernoulliego, Poissona. Standaryzacja zmiennej losowej. Analiza przykładowych rozkładów ciągłych. Rozkład normalny. Standaryzacja i normalizacja. Obliczanie prawdododobieństw.1
T-A-5Obliczanie średniej, dominanty, mediany. Kwantyle. Obliczanie wskaźników z szeregu rozdzielczego. Tworzenie histogramu. Obliczanie miar zmienności, asymetrii i koncentracji1
5
wykłady
T-W-1Wybrane elementy rachunku macierzowego. Pojęcie granicy funkcji. Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej.4
T-W-2Elementy rachunku prawdopodobieństwa. Zmienna losowa. Rodzaje zmiennych losowych. Rozkłady zmiennej dyskretnej i ciągłej.4
T-W-3Statystyczny opis struktury zjawisk. Miary położenia, zmienności, asymetrii i koncentracji2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań i analizowanie problemów.13
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń.2
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów24
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i pisemne zaliczenie wykładów.20
A-W-4Konsultacje6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metody praktyczne - rozwiązywanie określonych zadań. Wykorzystanie tablic statystycznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-B3_W01
Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu.
BL_1A_W01, BL_1A_W02P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-B3_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania podstawowych zadań i problemów statystyczno-matematycznych
BL_1A_U01P1A_U05, P1A_U10, P1A_U11C-1T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-B3_K01
Wykazuje zrozumienie ogólnych praw statystycznych w biologii
BL_1A_K02, BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07C-2T-W-1, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3M-1, M-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-B3_W01
Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu.
2,0
3,0Potrafi wymienić wybrane podstawowe definicje i twierdzenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-B3_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania podstawowych zadań i problemów statystyczno-matematycznych
2,0
3,0Potrafi rozwiązać wybrane zadania z zakresu treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-B3_K01
Wykazuje zrozumienie ogólnych praw statystycznych w biologii
2,0
3,0Wykazuje podstawowe zrozumienie ogólnych praw statystycznych w biologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hellwig Z., Elementy rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej, PWN, Warszawa, 1977
  2. Leksiński W., Nabiałek I., Żakowski W., Matematyka dla studiów eksperymentalnych, WNT, Warszawa, 1977
  3. McQuarrie D.A., Matematyka dla przyrodników i inżynierów, t.1,2,3, PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Żakowski W., Matematyka, cz. I, WNT, Warszawa, 1976
  2. Korczak W., Trajdos M., Wektory, pochodne, całki, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie wyznaczników. Dodawane, odejmowanie, mnożenie macierzy. Odwracanie macierzy. Rząd macierzy. Obliczanie granicy funkcji.1
T-A-2Obliczanie pochodnych i całek. Analiza własności i przekształcanie całek oznaczonych1
T-A-3Rozwiązywanie zadań z kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa. Szacowanie prawdopodobieństw zmiennej losowej dyskretnej. Obliczanie dystrybuanty. Obliczanie wartości oczekiwanej i wariancji1
T-A-4Analiza rozkładu dwupunktowego, Bernoulliego, Poissona. Standaryzacja zmiennej losowej. Analiza przykładowych rozkładów ciągłych. Rozkład normalny. Standaryzacja i normalizacja. Obliczanie prawdododobieństw.1
T-A-5Obliczanie średniej, dominanty, mediany. Kwantyle. Obliczanie wskaźników z szeregu rozdzielczego. Tworzenie histogramu. Obliczanie miar zmienności, asymetrii i koncentracji1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane elementy rachunku macierzowego. Pojęcie granicy funkcji. Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej.4
T-W-2Elementy rachunku prawdopodobieństwa. Zmienna losowa. Rodzaje zmiennych losowych. Rozkłady zmiennej dyskretnej i ciągłej.4
T-W-3Statystyczny opis struktury zjawisk. Miary położenia, zmienności, asymetrii i koncentracji2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań i analizowanie problemów.13
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów24
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i pisemne zaliczenie wykładów.20
A-W-4Konsultacje6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B3_W01Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
BL_1A_W02opisuje matematyczne zjawiska i procesy fizyczne i chemiczne w przyrodzie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku Biologia oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów przyrodniczych.
Treści programoweT-W-1Wybrane elementy rachunku macierzowego. Pojęcie granicy funkcji. Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej.
T-W-2Elementy rachunku prawdopodobieństwa. Zmienna losowa. Rodzaje zmiennych losowych. Rozkłady zmiennej dyskretnej i ciągłej.
T-W-3Statystyczny opis struktury zjawisk. Miary położenia, zmienności, asymetrii i koncentracji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metody praktyczne - rozwiązywanie określonych zadań. Wykorzystanie tablic statystycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić wybrane podstawowe definicje i twierdzenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B3_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania podstawowych zadań i problemów statystyczno-matematycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U01wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki i statystyki i stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku Biologia oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów przyrodniczych.
Treści programoweT-A-4Analiza rozkładu dwupunktowego, Bernoulliego, Poissona. Standaryzacja zmiennej losowej. Analiza przykładowych rozkładów ciągłych. Rozkład normalny. Standaryzacja i normalizacja. Obliczanie prawdododobieństw.
T-A-5Obliczanie średniej, dominanty, mediany. Kwantyle. Obliczanie wskaźników z szeregu rozdzielczego. Tworzenie histogramu. Obliczanie miar zmienności, asymetrii i koncentracji
T-A-1Obliczanie wyznaczników. Dodawane, odejmowanie, mnożenie macierzy. Odwracanie macierzy. Rząd macierzy. Obliczanie granicy funkcji.
T-A-2Obliczanie pochodnych i całek. Analiza własności i przekształcanie całek oznaczonych
T-A-3Rozwiązywanie zadań z kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa. Szacowanie prawdopodobieństw zmiennej losowej dyskretnej. Obliczanie dystrybuanty. Obliczanie wartości oczekiwanej i wariancji
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - rozwiązywanie określonych zadań. Wykorzystanie tablic statystycznych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązać wybrane zadania z zakresu treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-B3_K01Wykazuje zrozumienie ogólnych praw statystycznych w biologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.
Treści programoweT-W-1Wybrane elementy rachunku macierzowego. Pojęcie granicy funkcji. Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej.
T-A-4Analiza rozkładu dwupunktowego, Bernoulliego, Poissona. Standaryzacja zmiennej losowej. Analiza przykładowych rozkładów ciągłych. Rozkład normalny. Standaryzacja i normalizacja. Obliczanie prawdododobieństw.
T-A-5Obliczanie średniej, dominanty, mediany. Kwantyle. Obliczanie wskaźników z szeregu rozdzielczego. Tworzenie histogramu. Obliczanie miar zmienności, asymetrii i koncentracji
T-A-1Obliczanie wyznaczników. Dodawane, odejmowanie, mnożenie macierzy. Odwracanie macierzy. Rząd macierzy. Obliczanie granicy funkcji.
T-A-2Obliczanie pochodnych i całek. Analiza własności i przekształcanie całek oznaczonych
T-A-3Rozwiązywanie zadań z kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa. Szacowanie prawdopodobieństw zmiennej losowej dyskretnej. Obliczanie dystrybuanty. Obliczanie wartości oczekiwanej i wariancji
T-W-2Elementy rachunku prawdopodobieństwa. Zmienna losowa. Rodzaje zmiennych losowych. Rozkłady zmiennej dyskretnej i ciągłej.
T-W-3Statystyczny opis struktury zjawisk. Miary położenia, zmienności, asymetrii i koncentracji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metody praktyczne - rozwiązywanie określonych zadań. Wykorzystanie tablic statystycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje podstawowe zrozumienie ogólnych praw statystycznych w biologii
3,5
4,0
4,5
5,0