Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)

Sylabus przedmiotu Komunikacja komórkowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komunikacja komórkowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 0,50,41zaliczenie
wykładyW3 5 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii komórki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania przedmiotu jest poznanie podstawowych mechanizmów przenoszenia sygnałów miedzy komórkami; szlaków transportowych związków niskocząsteczkowych przez błony biologiczne w poszczególnych przedziałach wewnątrzkomórkowych oraz układów transportujących i regulacji ich aktywności.
C-2zdobycie umiejetności odpowiedniego przygotowania i prowadzenia prezentacji dotyczących zagadnień poszczególnych bloków tematycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ogólne zasady komunikacji między- i wewnątrzkomórkowej. Ogólna charakterystyka i funkcje kaskad sygnalizacyjnych.1
T-A-2Białka G i ich cząsteczki efektorowe – wtórne przekaźniki. Błonowe receptory enzymatyczne i polipeptydowe czynniki wzrostu.1
T-A-3Sygnalizacja komórkowa przez tlenek azotu. Biosynteza NO i komórkowy mechanizm działania. NO jako cząsteczka sygnałowa w utrzymaniu homeostazy układu krążenia oraz w niespecyficznej odpowiedzi obronnej organizmu. Tlenek azotu jako neurotransmiter.1
T-A-4Kierowany transport białek w komórce. Mechanizm adresowania i sortowania białek – hipoteza sygnałowa. Mechanizmy rozpoznawania innych komórek i cząstek międzykomórkowych - tworzenie stałych i czasowych połączeń.1
T-A-5zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej1
5
wykłady
T-W-1Organizacja, struktura i znaczenie błon biologicznych a komunikacja wewnątrz- i zewnątrzkomórkowa. Typy, funkcje i czynnościowe właściwości lipidów błonowych. Specjalizacja lipidów błonowych w sygnalizacji komórkowej.1
T-W-2Klasyfikacja układów transportujących. Transport bierny i aktywny. Regulacja aktywności układów transportujących. Rola mikrotubul, filamentów aktynowych i pośrednich w przekazywaniu sygnałów i kierunkowym ruchu organelli.1
T-W-3Połączenia międzykomórkowe, adhezaja międzykomórkowa i macierz zewnątrzkomórkowa w kontroli przepływu informacji między komórkami. Selektyny, katheryny, integryny i adhezyny.1
T-W-4Szlaki sygnałowe wzrostu, różnicowania i apoptozy komórek. Znaczenie fizjologiczne i patofizjologiczne oraz możliwości kontroli aopotozy. Aplikacyjne aspekty zaburzeń działania mechanizmów transdukcji sygnałów.1
T-W-5zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2samodzielne studiowanie ćwiczeń audytoryjnych3
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych i zaliczenie2
A-A-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
15
wykłady
A-W-1samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-2udział studentów w wykładach5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny dotyczący zaplanowanych zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Seminarium związane z zagadnieniami cwiczeń audytoryjnych
M-4Praca w grupach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-N-O4.3_W01
W zakresie wiedzy student objaśnia ogólne zasady sygnalizacji komórkowej, opisuje i tłumaczy formy sygnalizacji komórkowej.
BL_1A_W14, BL_1A_W05P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-4, M-1, M-2, M-3S-4, S-3
BL_1A_BL-N-O4.3_W02
Wskazuje przykłady cząsteczek sygnałowych, objaśnia wewnątrzkomórkową kaskadę sygnalizacyjną.
BL_1A_W05P1A_W04, P1A_W05C-2, C-1T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-4, M-1, M-2, M-3S-4, S-3
BL_1A_BL-N-O4.3_W03
Objaśnia powiązania między wewnątrzkomórkowymi szlakami sygnalizacyjnymi, tłumaczy mechanizmy integracji sygnałów w komórce.
BL_1A_W05P1A_W04, P1A_W05C-2, C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-4, M-1, M-2, M-3S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-N-O4.3_U01
W zakresie umiejętności student powinien interpretować podstawowe mechanizmy sygnalizacji komórkowej zachodzące w wielokórkowym organizmie
BL_1A_U06, BL_1A_U07P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-2, C-1T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-4, M-1, M-2, M-3S-4, S-3
BL_1A_BL-N-O4.3_U02
Student potrafi formułować podobieństwa i różnice między sygnalizacją prowadzoną np. przez neurony a sygnalizacją polegającą na wydzielaniu hormonów przez komórki endokrynowe.
BL_1A_U04, BL_1A_U06, BL_1A_U07P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-4, M-1, M-2, M-3S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-N-O4.3_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie kreatywności w dyskusji naukowej.
BL_1A_K01P1A_K01, P1A_K04C-2T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4M-4, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-N-O4.3_W01
W zakresie wiedzy student objaśnia ogólne zasady sygnalizacji komórkowej, opisuje i tłumaczy formy sygnalizacji komórkowej.
2,0Student nie zna podstawowych zasad i form sygnalizacji komórkowej.
3,0Student zna wybiórczo zasady sygnalizacji komórkowej bez umiejętności ich analizy.
3,5Student potrafi wymienic zasady sygnalizacji komórkowej i zaprezentowac jedną z form.
4,0Student potrafi objaśnic podstawowe zasady sygnalizacji komórkowej i opisuje wszystkie jej formy.
4,5Student potrafi dyskutowac i prezentowac wszystkie zasady i formy sygnalizacji komórkowej oraz dyskutowac o wpływie róznorodności sygnałów na fizjologię organizmu.
5,0Student potrafi efektywnie prezentowc, analizowac, dyskutowac o wszystkich zasadach i formach sygnalizacji komórkowej, zna i analizuje wpływ różnych sygnałów na fizjologię organizmu.
BL_1A_BL-N-O4.3_W02
Wskazuje przykłady cząsteczek sygnałowych, objaśnia wewnątrzkomórkową kaskadę sygnalizacyjną.
2,0Student nie zna przykładów cząsteczek sygnałowych i nie potrafi objasnic wewnątrzkomówrkowej kaskady sygnalizacyjnej.
3,0Student podaje zaledwie kilka przykładów cząsteczki sygnałowej bez umiejętności ich analizy.
3,5Student podaje przykłady cząsteczek sygnałowych i dokonuje ich analizy.
4,0Student podaje większośc przykładów cząsteczek sygnałowych, potrafi je przeanalizowac i podac niektóre działania.
4,5Student potrafi podac dużo przykładów cząsteczek sygnałowych, efektywnie zaprezentowac i potrafi poprawnie omówic wewntrzkomórkową kaskadę sygnalizacyjną.
5,0Student zna bardzo dobrze wiele przykładów cząsteczek sygnałowych, podaje ich działania oraz objaśnia szczegółowo wewnątrzkomórkową kaskadę sygnalizacyjną.
BL_1A_BL-N-O4.3_W03
Objaśnia powiązania między wewnątrzkomórkowymi szlakami sygnalizacyjnymi, tłumaczy mechanizmy integracji sygnałów w komórce.
2,0Student nie zna powiązań między wewnątrzkomórkowymi szlakami sygnalizacyjnymi.
3,0Student podaje przykład powiązań między szlakami wewnątrzkomórkowymi bez umiejętności analizy.
3,5Student objaśnia przykład wewnątrzkomórkowych szlaków sygnalizacyjnych.
4,0Student zna cztery równoległe wewnątrzkomórkowe szlaki sygnalizacyjne i potrafi wstępnie podac niektóre powiązania między nimi.
4,5Student zna cztery równoległe wewnątrzkomórkowe szlaki sygnalizacyjne i potrafi podac powiązania między nimi.
5,0Student zna cztery równoległe wewnątrzkomórkowe szlaki sygnalizacyjne i potrafi podac powiązania między nimi oraz tłumaczy mechanizmy integracji sygnałów w komórce.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-N-O4.3_U01
W zakresie umiejętności student powinien interpretować podstawowe mechanizmy sygnalizacji komórkowej zachodzące w wielokórkowym organizmie
2,0Student nie posiada umiejętności interpretacji podstawowych mechanizmów sygnalizacji komórkowej zachodzących w wielokomórkowym organizmie.
3,0Student zaledwie interpretuje podstawowe mechanizmy sygnalizacji komórkowej zachodzących w wielokomórkowym organizmie.
3,5Student poprawnie interpretuje podstawowe mechanizmy sygnalizacji komórkowej zachodzących w wielokomórkowym organizmie.
4,0Student dobrze interpretuje podstawowe mechanizmy sygnalizacji komórkowej zachodzących w wielokomórkowym organizmie.
4,5Student dobrze interpretuje podstawowe mechanizmy sygnalizacji komórkowej zachodzących w wielokomórkowym organizmie, potrafi opisac szlaki sygnałowe wzrostu i róznicowania komórek.
5,0Student dobrze interpretuje podstawowe mechanizmy sygnalizacji komórkowej zachodzących w wielokomórkowym organizmie, potrafi opisac szlaki sygnałowe wzrostu, róznicowania i apoptozy komórek.
BL_1A_BL-N-O4.3_U02
Student potrafi formułować podobieństwa i różnice między sygnalizacją prowadzoną np. przez neurony a sygnalizacją polegającą na wydzielaniu hormonów przez komórki endokrynowe.
2,0Student nie zna różnic między sygnalizacją prowadzoną przez komórki nerwowe oraz sygnalizacją polegająca na wydzielaniu hormonów przez komórki endokrynowe.
3,0Student zaledwie potrafi formułowac różnice między sygnalizacją nerowwą a hormonalną.
3,5Student wskazuje główne róznice w sygnalizacji nerwowej oraz w sygnalizacji hormonalnej.
4,0Student dobrze charakteryzuje oraz formułuje podobienstwa i różnice między sygnalizacją prowadzoną przez neurony a sygnalizacją polegajacą na wydzielaniu hormonów przez komórki endokrynowe.
4,5Student dobrze charakteryzuje oraz formułuje podobienstwa i różnice między sygnalizacją prowadzoną przez neurony a sygnalizacją polegajacą na wydzielaniu hormonów przez komórki endokrynowe oraz inerpretuje działanie skomplikowanego systemu kontroli wewnątrzkomórkowej.
5,0Student bardzo dobrze charakteryzuje oraz formułuje podobienstwa i różnice między sygnalizacją prowadzoną przez neurony a sygnalizacją polegajacą na wydzielaniu hormonów przez komórki endokrynowe oraz inerpretuje działanie skomplikowanego systemu kontroli wewnątrzkomórkowej.

Literatura podstawowa

  1. 1. Alberts B., Bray D., Hopkin K., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P., Podstawy biologii komórki, PWN, Warszawa, 2005
  2. Kawiak J, Seminaria z cytofizjologii, Urban&Partner, Wrocław, 2002
  3. Konarska L, Molekularne mechanizmy przekazywania sygnałów w komórce, PWN, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Nowak J.Z., Zawilska J.B, Receptory- struktura, charakterystyka, funkcja, PWN, Warszawa, 1997
  2. Fuller G.M., Shields D., Podstawy molekularne biologii komórki, PZWL, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ogólne zasady komunikacji między- i wewnątrzkomórkowej. Ogólna charakterystyka i funkcje kaskad sygnalizacyjnych.1
T-A-2Białka G i ich cząsteczki efektorowe – wtórne przekaźniki. Błonowe receptory enzymatyczne i polipeptydowe czynniki wzrostu.1
T-A-3Sygnalizacja komórkowa przez tlenek azotu. Biosynteza NO i komórkowy mechanizm działania. NO jako cząsteczka sygnałowa w utrzymaniu homeostazy układu krążenia oraz w niespecyficznej odpowiedzi obronnej organizmu. Tlenek azotu jako neurotransmiter.1
T-A-4Kierowany transport białek w komórce. Mechanizm adresowania i sortowania białek – hipoteza sygnałowa. Mechanizmy rozpoznawania innych komórek i cząstek międzykomórkowych - tworzenie stałych i czasowych połączeń.1
T-A-5zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja, struktura i znaczenie błon biologicznych a komunikacja wewnątrz- i zewnątrzkomórkowa. Typy, funkcje i czynnościowe właściwości lipidów błonowych. Specjalizacja lipidów błonowych w sygnalizacji komórkowej.1
T-W-2Klasyfikacja układów transportujących. Transport bierny i aktywny. Regulacja aktywności układów transportujących. Rola mikrotubul, filamentów aktynowych i pośrednich w przekazywaniu sygnałów i kierunkowym ruchu organelli.1
T-W-3Połączenia międzykomórkowe, adhezaja międzykomórkowa i macierz zewnątrzkomórkowa w kontroli przepływu informacji między komórkami. Selektyny, katheryny, integryny i adhezyny.1
T-W-4Szlaki sygnałowe wzrostu, różnicowania i apoptozy komórek. Znaczenie fizjologiczne i patofizjologiczne oraz możliwości kontroli aopotozy. Aplikacyjne aspekty zaburzeń działania mechanizmów transdukcji sygnałów.1
T-W-5zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2samodzielne studiowanie ćwiczeń audytoryjnych3
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych i zaliczenie2
A-A-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-2udział studentów w wykładach5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-N-O4.3_W01W zakresie wiedzy student objaśnia ogólne zasady sygnalizacji komórkowej, opisuje i tłumaczy formy sygnalizacji komórkowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest poznanie podstawowych mechanizmów przenoszenia sygnałów miedzy komórkami; szlaków transportowych związków niskocząsteczkowych przez błony biologiczne w poszczególnych przedziałach wewnątrzkomórkowych oraz układów transportujących i regulacji ich aktywności.
Treści programoweT-A-1Ogólne zasady komunikacji między- i wewnątrzkomórkowej. Ogólna charakterystyka i funkcje kaskad sygnalizacyjnych.
T-A-3Sygnalizacja komórkowa przez tlenek azotu. Biosynteza NO i komórkowy mechanizm działania. NO jako cząsteczka sygnałowa w utrzymaniu homeostazy układu krążenia oraz w niespecyficznej odpowiedzi obronnej organizmu. Tlenek azotu jako neurotransmiter.
T-A-2Białka G i ich cząsteczki efektorowe – wtórne przekaźniki. Błonowe receptory enzymatyczne i polipeptydowe czynniki wzrostu.
T-A-4Kierowany transport białek w komórce. Mechanizm adresowania i sortowania białek – hipoteza sygnałowa. Mechanizmy rozpoznawania innych komórek i cząstek międzykomórkowych - tworzenie stałych i czasowych połączeń.
T-A-5zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
T-W-4Szlaki sygnałowe wzrostu, różnicowania i apoptozy komórek. Znaczenie fizjologiczne i patofizjologiczne oraz możliwości kontroli aopotozy. Aplikacyjne aspekty zaburzeń działania mechanizmów transdukcji sygnałów.
T-W-2Klasyfikacja układów transportujących. Transport bierny i aktywny. Regulacja aktywności układów transportujących. Rola mikrotubul, filamentów aktynowych i pośrednich w przekazywaniu sygnałów i kierunkowym ruchu organelli.
T-W-1Organizacja, struktura i znaczenie błon biologicznych a komunikacja wewnątrz- i zewnątrzkomórkowa. Typy, funkcje i czynnościowe właściwości lipidów błonowych. Specjalizacja lipidów błonowych w sygnalizacji komórkowej.
T-W-3Połączenia międzykomórkowe, adhezaja międzykomórkowa i macierz zewnątrzkomórkowa w kontroli przepływu informacji między komórkami. Selektyny, katheryny, integryny i adhezyny.
T-W-5zaliczenie wykładów w formie pisemnej
Metody nauczaniaM-4Praca w grupach.
M-1Wykład informacyjny dotyczący zaplanowanych zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Seminarium związane z zagadnieniami cwiczeń audytoryjnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zasad i form sygnalizacji komórkowej.
3,0Student zna wybiórczo zasady sygnalizacji komórkowej bez umiejętności ich analizy.
3,5Student potrafi wymienic zasady sygnalizacji komórkowej i zaprezentowac jedną z form.
4,0Student potrafi objaśnic podstawowe zasady sygnalizacji komórkowej i opisuje wszystkie jej formy.
4,5Student potrafi dyskutowac i prezentowac wszystkie zasady i formy sygnalizacji komórkowej oraz dyskutowac o wpływie róznorodności sygnałów na fizjologię organizmu.
5,0Student potrafi efektywnie prezentowc, analizowac, dyskutowac o wszystkich zasadach i formach sygnalizacji komórkowej, zna i analizuje wpływ różnych sygnałów na fizjologię organizmu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-N-O4.3_W02Wskazuje przykłady cząsteczek sygnałowych, objaśnia wewnątrzkomórkową kaskadę sygnalizacyjną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-2zdobycie umiejetności odpowiedniego przygotowania i prowadzenia prezentacji dotyczących zagadnień poszczególnych bloków tematycznych
C-1Celem nauczania przedmiotu jest poznanie podstawowych mechanizmów przenoszenia sygnałów miedzy komórkami; szlaków transportowych związków niskocząsteczkowych przez błony biologiczne w poszczególnych przedziałach wewnątrzkomórkowych oraz układów transportujących i regulacji ich aktywności.
Treści programoweT-A-3Sygnalizacja komórkowa przez tlenek azotu. Biosynteza NO i komórkowy mechanizm działania. NO jako cząsteczka sygnałowa w utrzymaniu homeostazy układu krążenia oraz w niespecyficznej odpowiedzi obronnej organizmu. Tlenek azotu jako neurotransmiter.
T-A-2Białka G i ich cząsteczki efektorowe – wtórne przekaźniki. Błonowe receptory enzymatyczne i polipeptydowe czynniki wzrostu.
T-A-5zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
T-W-4Szlaki sygnałowe wzrostu, różnicowania i apoptozy komórek. Znaczenie fizjologiczne i patofizjologiczne oraz możliwości kontroli aopotozy. Aplikacyjne aspekty zaburzeń działania mechanizmów transdukcji sygnałów.
T-W-2Klasyfikacja układów transportujących. Transport bierny i aktywny. Regulacja aktywności układów transportujących. Rola mikrotubul, filamentów aktynowych i pośrednich w przekazywaniu sygnałów i kierunkowym ruchu organelli.
T-W-3Połączenia międzykomórkowe, adhezaja międzykomórkowa i macierz zewnątrzkomórkowa w kontroli przepływu informacji między komórkami. Selektyny, katheryny, integryny i adhezyny.
T-W-5zaliczenie wykładów w formie pisemnej
Metody nauczaniaM-4Praca w grupach.
M-1Wykład informacyjny dotyczący zaplanowanych zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Seminarium związane z zagadnieniami cwiczeń audytoryjnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna przykładów cząsteczek sygnałowych i nie potrafi objasnic wewnątrzkomówrkowej kaskady sygnalizacyjnej.
3,0Student podaje zaledwie kilka przykładów cząsteczki sygnałowej bez umiejętności ich analizy.
3,5Student podaje przykłady cząsteczek sygnałowych i dokonuje ich analizy.
4,0Student podaje większośc przykładów cząsteczek sygnałowych, potrafi je przeanalizowac i podac niektóre działania.
4,5Student potrafi podac dużo przykładów cząsteczek sygnałowych, efektywnie zaprezentowac i potrafi poprawnie omówic wewntrzkomórkową kaskadę sygnalizacyjną.
5,0Student zna bardzo dobrze wiele przykładów cząsteczek sygnałowych, podaje ich działania oraz objaśnia szczegółowo wewnątrzkomórkową kaskadę sygnalizacyjną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-N-O4.3_W03Objaśnia powiązania między wewnątrzkomórkowymi szlakami sygnalizacyjnymi, tłumaczy mechanizmy integracji sygnałów w komórce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-2zdobycie umiejetności odpowiedniego przygotowania i prowadzenia prezentacji dotyczących zagadnień poszczególnych bloków tematycznych
C-1Celem nauczania przedmiotu jest poznanie podstawowych mechanizmów przenoszenia sygnałów miedzy komórkami; szlaków transportowych związków niskocząsteczkowych przez błony biologiczne w poszczególnych przedziałach wewnątrzkomórkowych oraz układów transportujących i regulacji ich aktywności.
Treści programoweT-A-1Ogólne zasady komunikacji między- i wewnątrzkomórkowej. Ogólna charakterystyka i funkcje kaskad sygnalizacyjnych.
T-A-3Sygnalizacja komórkowa przez tlenek azotu. Biosynteza NO i komórkowy mechanizm działania. NO jako cząsteczka sygnałowa w utrzymaniu homeostazy układu krążenia oraz w niespecyficznej odpowiedzi obronnej organizmu. Tlenek azotu jako neurotransmiter.
T-A-2Białka G i ich cząsteczki efektorowe – wtórne przekaźniki. Błonowe receptory enzymatyczne i polipeptydowe czynniki wzrostu.
T-A-4Kierowany transport białek w komórce. Mechanizm adresowania i sortowania białek – hipoteza sygnałowa. Mechanizmy rozpoznawania innych komórek i cząstek międzykomórkowych - tworzenie stałych i czasowych połączeń.
T-A-5zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
T-W-4Szlaki sygnałowe wzrostu, różnicowania i apoptozy komórek. Znaczenie fizjologiczne i patofizjologiczne oraz możliwości kontroli aopotozy. Aplikacyjne aspekty zaburzeń działania mechanizmów transdukcji sygnałów.
T-W-2Klasyfikacja układów transportujących. Transport bierny i aktywny. Regulacja aktywności układów transportujących. Rola mikrotubul, filamentów aktynowych i pośrednich w przekazywaniu sygnałów i kierunkowym ruchu organelli.
T-W-1Organizacja, struktura i znaczenie błon biologicznych a komunikacja wewnątrz- i zewnątrzkomórkowa. Typy, funkcje i czynnościowe właściwości lipidów błonowych. Specjalizacja lipidów błonowych w sygnalizacji komórkowej.
T-W-3Połączenia międzykomórkowe, adhezaja międzykomórkowa i macierz zewnątrzkomórkowa w kontroli przepływu informacji między komórkami. Selektyny, katheryny, integryny i adhezyny.
T-W-5zaliczenie wykładów w formie pisemnej
Metody nauczaniaM-4Praca w grupach.
M-1Wykład informacyjny dotyczący zaplanowanych zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Seminarium związane z zagadnieniami cwiczeń audytoryjnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna powiązań między wewnątrzkomórkowymi szlakami sygnalizacyjnymi.
3,0Student podaje przykład powiązań między szlakami wewnątrzkomórkowymi bez umiejętności analizy.
3,5Student objaśnia przykład wewnątrzkomórkowych szlaków sygnalizacyjnych.
4,0Student zna cztery równoległe wewnątrzkomórkowe szlaki sygnalizacyjne i potrafi wstępnie podac niektóre powiązania między nimi.
4,5Student zna cztery równoległe wewnątrzkomórkowe szlaki sygnalizacyjne i potrafi podac powiązania między nimi.
5,0Student zna cztery równoległe wewnątrzkomórkowe szlaki sygnalizacyjne i potrafi podac powiązania między nimi oraz tłumaczy mechanizmy integracji sygnałów w komórce.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-N-O4.3_U01W zakresie umiejętności student powinien interpretować podstawowe mechanizmy sygnalizacji komórkowej zachodzące w wielokórkowym organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U06posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii molekularnej, inżynierii genetycznej, potrafi określić obszary, w których wykorzystuje się techniki molekularne; potrafi przeprowadzić proste analizy molekularne pod opieką prowadzącego; posiada umiejętności analizy i interpretacji wyników;
BL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-2zdobycie umiejetności odpowiedniego przygotowania i prowadzenia prezentacji dotyczących zagadnień poszczególnych bloków tematycznych
C-1Celem nauczania przedmiotu jest poznanie podstawowych mechanizmów przenoszenia sygnałów miedzy komórkami; szlaków transportowych związków niskocząsteczkowych przez błony biologiczne w poszczególnych przedziałach wewnątrzkomórkowych oraz układów transportujących i regulacji ich aktywności.
Treści programoweT-A-3Sygnalizacja komórkowa przez tlenek azotu. Biosynteza NO i komórkowy mechanizm działania. NO jako cząsteczka sygnałowa w utrzymaniu homeostazy układu krążenia oraz w niespecyficznej odpowiedzi obronnej organizmu. Tlenek azotu jako neurotransmiter.
T-A-2Białka G i ich cząsteczki efektorowe – wtórne przekaźniki. Błonowe receptory enzymatyczne i polipeptydowe czynniki wzrostu.
T-A-5zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
T-W-2Klasyfikacja układów transportujących. Transport bierny i aktywny. Regulacja aktywności układów transportujących. Rola mikrotubul, filamentów aktynowych i pośrednich w przekazywaniu sygnałów i kierunkowym ruchu organelli.
T-W-3Połączenia międzykomórkowe, adhezaja międzykomórkowa i macierz zewnątrzkomórkowa w kontroli przepływu informacji między komórkami. Selektyny, katheryny, integryny i adhezyny.
T-W-5zaliczenie wykładów w formie pisemnej
Metody nauczaniaM-4Praca w grupach.
M-1Wykład informacyjny dotyczący zaplanowanych zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Seminarium związane z zagadnieniami cwiczeń audytoryjnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności interpretacji podstawowych mechanizmów sygnalizacji komórkowej zachodzących w wielokomórkowym organizmie.
3,0Student zaledwie interpretuje podstawowe mechanizmy sygnalizacji komórkowej zachodzących w wielokomórkowym organizmie.
3,5Student poprawnie interpretuje podstawowe mechanizmy sygnalizacji komórkowej zachodzących w wielokomórkowym organizmie.
4,0Student dobrze interpretuje podstawowe mechanizmy sygnalizacji komórkowej zachodzących w wielokomórkowym organizmie.
4,5Student dobrze interpretuje podstawowe mechanizmy sygnalizacji komórkowej zachodzących w wielokomórkowym organizmie, potrafi opisac szlaki sygnałowe wzrostu i róznicowania komórek.
5,0Student dobrze interpretuje podstawowe mechanizmy sygnalizacji komórkowej zachodzących w wielokomórkowym organizmie, potrafi opisac szlaki sygnałowe wzrostu, róznicowania i apoptozy komórek.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-N-O4.3_U02Student potrafi formułować podobieństwa i różnice między sygnalizacją prowadzoną np. przez neurony a sygnalizacją polegającą na wydzielaniu hormonów przez komórki endokrynowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U04wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi;
BL_1A_U06posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii molekularnej, inżynierii genetycznej, potrafi określić obszary, w których wykorzystuje się techniki molekularne; potrafi przeprowadzić proste analizy molekularne pod opieką prowadzącego; posiada umiejętności analizy i interpretacji wyników;
BL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-2zdobycie umiejetności odpowiedniego przygotowania i prowadzenia prezentacji dotyczących zagadnień poszczególnych bloków tematycznych
C-1Celem nauczania przedmiotu jest poznanie podstawowych mechanizmów przenoszenia sygnałów miedzy komórkami; szlaków transportowych związków niskocząsteczkowych przez błony biologiczne w poszczególnych przedziałach wewnątrzkomórkowych oraz układów transportujących i regulacji ich aktywności.
Treści programoweT-A-1Ogólne zasady komunikacji między- i wewnątrzkomórkowej. Ogólna charakterystyka i funkcje kaskad sygnalizacyjnych.
T-A-2Białka G i ich cząsteczki efektorowe – wtórne przekaźniki. Błonowe receptory enzymatyczne i polipeptydowe czynniki wzrostu.
T-A-4Kierowany transport białek w komórce. Mechanizm adresowania i sortowania białek – hipoteza sygnałowa. Mechanizmy rozpoznawania innych komórek i cząstek międzykomórkowych - tworzenie stałych i czasowych połączeń.
T-A-5zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
T-W-2Klasyfikacja układów transportujących. Transport bierny i aktywny. Regulacja aktywności układów transportujących. Rola mikrotubul, filamentów aktynowych i pośrednich w przekazywaniu sygnałów i kierunkowym ruchu organelli.
T-W-1Organizacja, struktura i znaczenie błon biologicznych a komunikacja wewnątrz- i zewnątrzkomórkowa. Typy, funkcje i czynnościowe właściwości lipidów błonowych. Specjalizacja lipidów błonowych w sygnalizacji komórkowej.
T-W-3Połączenia międzykomórkowe, adhezaja międzykomórkowa i macierz zewnątrzkomórkowa w kontroli przepływu informacji między komórkami. Selektyny, katheryny, integryny i adhezyny.
T-W-5zaliczenie wykładów w formie pisemnej
Metody nauczaniaM-4Praca w grupach.
M-1Wykład informacyjny dotyczący zaplanowanych zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Seminarium związane z zagadnieniami cwiczeń audytoryjnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna różnic między sygnalizacją prowadzoną przez komórki nerwowe oraz sygnalizacją polegająca na wydzielaniu hormonów przez komórki endokrynowe.
3,0Student zaledwie potrafi formułowac różnice między sygnalizacją nerowwą a hormonalną.
3,5Student wskazuje główne róznice w sygnalizacji nerwowej oraz w sygnalizacji hormonalnej.
4,0Student dobrze charakteryzuje oraz formułuje podobienstwa i różnice między sygnalizacją prowadzoną przez neurony a sygnalizacją polegajacą na wydzielaniu hormonów przez komórki endokrynowe.
4,5Student dobrze charakteryzuje oraz formułuje podobienstwa i różnice między sygnalizacją prowadzoną przez neurony a sygnalizacją polegajacą na wydzielaniu hormonów przez komórki endokrynowe oraz inerpretuje działanie skomplikowanego systemu kontroli wewnątrzkomórkowej.
5,0Student bardzo dobrze charakteryzuje oraz formułuje podobienstwa i różnice między sygnalizacją prowadzoną przez neurony a sygnalizacją polegajacą na wydzielaniu hormonów przez komórki endokrynowe oraz inerpretuje działanie skomplikowanego systemu kontroli wewnątrzkomórkowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-N-O4.3_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie kreatywności w dyskusji naukowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2zdobycie umiejetności odpowiedniego przygotowania i prowadzenia prezentacji dotyczących zagadnień poszczególnych bloków tematycznych
Treści programoweT-A-1Ogólne zasady komunikacji między- i wewnątrzkomórkowej. Ogólna charakterystyka i funkcje kaskad sygnalizacyjnych.
T-A-3Sygnalizacja komórkowa przez tlenek azotu. Biosynteza NO i komórkowy mechanizm działania. NO jako cząsteczka sygnałowa w utrzymaniu homeostazy układu krążenia oraz w niespecyficznej odpowiedzi obronnej organizmu. Tlenek azotu jako neurotransmiter.
T-A-2Białka G i ich cząsteczki efektorowe – wtórne przekaźniki. Błonowe receptory enzymatyczne i polipeptydowe czynniki wzrostu.
T-A-4Kierowany transport białek w komórce. Mechanizm adresowania i sortowania białek – hipoteza sygnałowa. Mechanizmy rozpoznawania innych komórek i cząstek międzykomórkowych - tworzenie stałych i czasowych połączeń.
Metody nauczaniaM-4Praca w grupach.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Seminarium związane z zagadnieniami cwiczeń audytoryjnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.