Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BL_1A_BL-S-O9.4_K01 | wykazuje aktywną postawę w poszukiwaniu wiedzy o współczesnych problemach środowiskowych i znaczeniu monitoringu biologicznego |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BL_1A_K03 | przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego |
---|
BL_1A_K05 | ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_K01 | rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
---|
P1A_K02 | potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
P1A_K03 | potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
P1A_K05 | rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych |
P1A_K06 | jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia |
P1A_K07 | wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej |
P1A_K08 | potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy |
Cel przedmiotu | C-1 | zapoznanie studentów ze znaczeniem monitoringu biologicznego w ocenie narażenia zawodowego i środowiskowego na czynniki chemiczne i fizyczne |
---|
C-3 | wykształcenie umiejętności wykorzystania wyników monitoringu biologicznego w ocenie ryzyka zdrowotnego |
C-2 | zapoznanie studentów z markerami biologicznymi, biowskaźnikami i organizmami monitorowymi stosowanymi w ocenie skażenia środowiska i narażenia na określone czynniki |
Treści programowe | T-A-1 | Monitorowanie biologiczne narażenia zawodowego i środowiskowego na metale i półmetale. Zalecane metody oznaczania i ocena narażenia na wybrane metale i półmetale w oparciu o ich stężenie w materiale biologicznym. |
---|
T-A-2 | Monitorowanie biologiczne narażenia zawodowego i środowiskowego na związki organiczne. Zalecane metody oznaczania wybranych związków i ich metabolitów w płynach ustrojowych. Ocena narażenia na wybrane substancje chemiczne w oparciu o ich stężenie w materiale biologicznym. |
T-A-3 | Monitorowanie biologiczne narażenia na czynniki potencjalnie rakotwórcze. Metody oceny narażenia i wczesnych skutków biologicznych. |
T-A-4 | Ocena skażenia środowiska wybranymi związkami organicznymi i metalami ciężkimi – opracowanie i interpretacja wyników badań przeprowadzonych z wykorzystaniem organizmów bioindykacyjnych i metod monitoringu technicznego |
T-W-1 | Monitoring biologiczny jako narzędzie oceny narażenia zawodowego i środowiskowego na czynniki chemiczne i fizyczne. |
T-W-2 | Monitoring biologiczny narażenia zawodowego i środowiskowego. Pojęcia bat, bei, tlv. Dystrybucja i wiązanie tkankowe substancji chemicznych. |
T-W-4 | Wykorzystanie tolerancji ekologicznej w ocenie jakości środowiska. |
T-W-5 | Rola markerów biologicznych w identyfikacji zagrożeń i efektów fizjologicznych narażenia na skażenia środowiska. |
T-W-3 | Monitoring biologiczny w ocenie skażenia środowiska. System zbierania danych o środowisku. Monitoring biologiczny zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego, gleby i wody. |
T-W-6 | Wykorzystanie monitoringu biologicznego, danych epidemiologicznych i monitoringu środowiskowego w ocenie ryzyka zdrowotnego ludności. |
Metody nauczania | M-3 | pogadanka |
---|
M-4 | objaśnienie |
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia praktyczne |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
---|
S-4 | Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie interesuje się problematyką środowiskową i w tym kontekście nie rozumie znaczenia monitoringu biologicznego. |
3,0 | Student w niewielkim stopniu interesuje się problematyką środowiskową i nie rozumie znaczenia monitoringu biologicznego. Wykazuje raczej bierną postawę w zdobywaniu wiedzy. |
3,5 | Student w niewielkim stopniu interesuje się problematyką środowiskową i nie w pełni rozumie znaczenie i konieczność prowadzenia monitoringu biologicznego w ocenie np. narażenia na szkodliwe czynniki. Wykazuje raczej bierną postawę w zdobywaniu wiedzy. |
4,0 | Student w średnim stopniu interesuje się aktualnymi problemami środowiskowymi i zagrożeniami z tym związanymi. Nie w pełni rozumie znaczenie i konieczność prowadzenia monitoringu biologicznego w ocenie narażenia na szkodliwe czynniki. |
4,5 | Student w dużym stopniu interesuje się aktualnymi problemami środowiskowymi i zagrożeniami z tym związanymi. Rozumie znaczenie i konieczność prowadzenia monitoringu biologicznego w ocenie narażenia na szkodliwe czynniki. W miarę samodzielnie korzysta z materiałów źródłowych. |
5,0 | Student wykazuje aktywną postawę w poszukiwaniu wiedzy o współczesnych problemach środowiskowych i znaczeniu monitoringu biologicznego. Student odznacza się dużą samodzielnością w podejmowanych działaniach, służących zgłębianiu wiedzy. |