Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria genetyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria genetyczna
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu genetyki, biochemii, biologii komórki, mikrobiologii oraz umiejętność posługiwania się drobnym sprzętem laboratoryjnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie podstawowych pojęć, nowoczesnych technik i metod inżynierii genetycznej, a także zaprezentowanie sposobów i efektów manipulacji genetycznych oraz możliwości ich wykorzystania w różnych obszarach działalności człowieka.
C-2Zapoznanie z techniką prostego klonowania molekularnego i interpretacją wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pozyskanie plazmidowego DNA wektora oraz DNA do przygotowania insertu.3
T-L-2Wykonanie prostego klonowania molekularnego – amplifikacja klonowanego genu, trawienie insertu i wektora odpowiednimi enzymami restrykcyjnymi, oczyszczanie insertu i wektora po trawieniu, ligacja DNA insertu i wektora, transformacja mieszaniny ligacyjnej do kompetentnych komórek E. coli.8
T-L-3Selekcja plazmidów rekombinantowych i izolacja DNA plazmidowego z tych klonów. Analiza i interpretacja uzyskanych wyników.4
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia inżynierii genetycznej. Aspekty społeczne i prawne stosowania metod inżynierii genetycznej. Narzędzia inżynierii genetycznej: enzymy, sondy molekularne, wektory.3
T-W-2Metody uzyskiwania fragmentów DNA do klonowania, konstruowanie transgenów oraz analiza zrekombinowanego DNA i identyfikacja zrekombinowanych komórek.3
T-W-3Metody wprowadzania transgenów do organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz ocena ich transgeniczności. Przykłady wykorzystania organizmów transgenicznych w różnych dziedzinach życia człowieka.3
T-W-4Klonowanie roślin i zwierząt: mikromanipulacje na gametach i zarodkach ssaków, najczęściej stosowane metody klonowania.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestniczenie w laboratoriach15
A-L-2konsultacje3
A-L-3przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie treści laboratoriów12
30
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładach10
A-W-2konsultacje4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie treści wykładów16
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2ćwiczenia laboratoryjne – wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie urządzeń i drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników molekularnych)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-3Ocena podsumowująca: w oparciu o oceny formujące

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C21_W01
student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także opisuje narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych
BL_1A_W06P1A_W01, P1A_W03, P1A_W05, P1A_W07C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-2, S-3
BL_1A_BL-S-C21_W02
student wskazuje możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka
BL_1A_W06P1A_W01, P1A_W03, P1A_W05, P1A_W07C-1M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C21_U01
student potrafi wykonać prostą manipulację genetyczną (klonowanie molekularne) i zinterpretować uzyskane wyniki
BL_1A_U06P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C21_K01
student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidualnie i zespołowo
BL_1A_K03P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C21_W01
student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także opisuje narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych
2,0student nie zna podstawowych pojęć z zakresu inżynierii genetycznej, a także narzędzi, technik i metod manipulacji genetycznych
3,0student definiuje niektóre pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także wymienia poznane narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych i opisuje pobieżnie wybrane przykłady
3,5student pobieżnie definiuje większość poznanych pojęć z zakresu inżynierii genetyczne, a także wymienia większość poznanych narzędzi, technik i metod manipulacji genetycznych opisując wybrane przykład y dość szczegółowo
4,0student dość szczegółowo definiuje większość poznanych pojęć z zakresu inżynierii genetyczne, a także wymienia poznane narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych i charakteryzuje pobieżnie większość z nich
4,5student szczegółowo definiuje wszystkie poznane pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także wymienia poznane narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych i charakteryzuje dość szczegółowo większość z nich
5,0student szczegółowo definiuje wszystkie poznane pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także wymienia i szczegółowo charakteryzuje narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych
BL_1A_BL-S-C21_W02
student wskazuje możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka
2,0student nie zna możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka
3,0student wymienia niektóre poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka i opisuje wybrany przykład
3,5student wymienia i opisuje niektóre poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka
4,0student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka oraz opisuje niektóre z nich
4,5student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka oraz opisuje większość z nich
5,0student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C21_U01
student potrafi wykonać prostą manipulację genetyczną (klonowanie molekularne) i zinterpretować uzyskane wyniki
2,0student nie potrafi wykonać prostej manipulacji genetycznej
3,0student potrafi mało sprawnie i przy dużej pomocy nauczyciela, wykonać prostą manipulację genetyczną oraz zinterpretować uzyskane wyniki
3,5student potrafi dość sprawnie, aleprzy niewielkiej pomocy nauczyciela, wykonać prostą manipulację genetyczną oraz zinterpretować uzyskane wyniki
4,0student potrafi dość sprawnie i bezbłędnie, z drobną pomocą nauczyciela, wykonać prostą manipulację genetyczną oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
4,5student potrafi sprawnie i bezbłędnie, z drobną pomocą nauczyciela, wykonać prostą manipulację genetyczną oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
5,0student potrafi samodzielnie, sprawnie i bezbłędnie wykonać prostą manipulację genetyczną oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C21_K01
student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidualnie i zespołowo
2,0student nie wykonuje powierzonego zadania badawczego
3,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo bez zaangażowania, z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem niektórych środków ostrożności i stosując się do wybranych wskazówek nauczyciela
3,5student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem większości środków ostrożności i stosując się do większości wskazówek nauczyciela
4,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z odpowiednią starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela
4,5student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela
5,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością, zaangażowaniem i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem wszelkich środków ostrożności i stosując się do wszystkich wskazówek nauczyciela

Literatura podstawowa

  1. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna., PWN, Warszawa, 2006
  2. Kur J., Podstawy inżynierii genetycznej., Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1994
  3. Nowak Z., Gruszczyńska J., Wybrane techniki i metody analizy DNA., Wyd. SGGW, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Bishop J., Ssaki transgeniczne., PWN, Warszawa, 2001
  2. Howe C., Gene cloning and manipulation., Cambridge University Press, Cambridge, 2007
  3. Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin., PWN, Warszawa, 2004
  4. Szala S. (red.), Terapia genowa., PWN, Warszawa, 2003
  5. Węgleński P. (red.), Genetyka molekularna., PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pozyskanie plazmidowego DNA wektora oraz DNA do przygotowania insertu.3
T-L-2Wykonanie prostego klonowania molekularnego – amplifikacja klonowanego genu, trawienie insertu i wektora odpowiednimi enzymami restrykcyjnymi, oczyszczanie insertu i wektora po trawieniu, ligacja DNA insertu i wektora, transformacja mieszaniny ligacyjnej do kompetentnych komórek E. coli.8
T-L-3Selekcja plazmidów rekombinantowych i izolacja DNA plazmidowego z tych klonów. Analiza i interpretacja uzyskanych wyników.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia inżynierii genetycznej. Aspekty społeczne i prawne stosowania metod inżynierii genetycznej. Narzędzia inżynierii genetycznej: enzymy, sondy molekularne, wektory.3
T-W-2Metody uzyskiwania fragmentów DNA do klonowania, konstruowanie transgenów oraz analiza zrekombinowanego DNA i identyfikacja zrekombinowanych komórek.3
T-W-3Metody wprowadzania transgenów do organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz ocena ich transgeniczności. Przykłady wykorzystania organizmów transgenicznych w różnych dziedzinach życia człowieka.3
T-W-4Klonowanie roślin i zwierząt: mikromanipulacje na gametach i zarodkach ssaków, najczęściej stosowane metody klonowania.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestniczenie w laboratoriach15
A-L-2konsultacje3
A-L-3przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie treści laboratoriów12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładach10
A-W-2konsultacje4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie treści wykładów16
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C21_W01student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także opisuje narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W06posiada wiedzę na temat teorii dziedziczenia cech jakościowych i ilościowych organizmów, funkcjonowania genów i genomów, zasady inżynierii genetycznej oraz założenia modyfikacji kwasów nukleinowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych pojęć, nowoczesnych technik i metod inżynierii genetycznej, a także zaprezentowanie sposobów i efektów manipulacji genetycznych oraz możliwości ich wykorzystania w różnych obszarach działalności człowieka.
Treści programoweT-W-4Klonowanie roślin i zwierząt: mikromanipulacje na gametach i zarodkach ssaków, najczęściej stosowane metody klonowania.
T-W-1Podstawowe pojęcia inżynierii genetycznej. Aspekty społeczne i prawne stosowania metod inżynierii genetycznej. Narzędzia inżynierii genetycznej: enzymy, sondy molekularne, wektory.
T-W-3Metody wprowadzania transgenów do organizmów roślinnych i zwierzęcych oraz ocena ich transgeniczności. Przykłady wykorzystania organizmów transgenicznych w różnych dziedzinach życia człowieka.
T-W-2Metody uzyskiwania fragmentów DNA do klonowania, konstruowanie transgenów oraz analiza zrekombinowanego DNA i identyfikacja zrekombinowanych komórek.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-3Ocena podsumowująca: w oparciu o oceny formujące
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych pojęć z zakresu inżynierii genetycznej, a także narzędzi, technik i metod manipulacji genetycznych
3,0student definiuje niektóre pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także wymienia poznane narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych i opisuje pobieżnie wybrane przykłady
3,5student pobieżnie definiuje większość poznanych pojęć z zakresu inżynierii genetyczne, a także wymienia większość poznanych narzędzi, technik i metod manipulacji genetycznych opisując wybrane przykład y dość szczegółowo
4,0student dość szczegółowo definiuje większość poznanych pojęć z zakresu inżynierii genetyczne, a także wymienia poznane narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych i charakteryzuje pobieżnie większość z nich
4,5student szczegółowo definiuje wszystkie poznane pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także wymienia poznane narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych i charakteryzuje dość szczegółowo większość z nich
5,0student szczegółowo definiuje wszystkie poznane pojęcia z zakresu inżynierii genetycznej, a także wymienia i szczegółowo charakteryzuje narzędzia, techniki i metody manipulacji genetycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C21_W02student wskazuje możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W06posiada wiedzę na temat teorii dziedziczenia cech jakościowych i ilościowych organizmów, funkcjonowania genów i genomów, zasady inżynierii genetycznej oraz założenia modyfikacji kwasów nukleinowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych pojęć, nowoczesnych technik i metod inżynierii genetycznej, a także zaprezentowanie sposobów i efektów manipulacji genetycznych oraz możliwości ich wykorzystania w różnych obszarach działalności człowieka.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-3Ocena podsumowująca: w oparciu o oceny formujące
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka
3,0student wymienia niektóre poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka i opisuje wybrany przykład
3,5student wymienia i opisuje niektóre poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka
4,0student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka oraz opisuje niektóre z nich
4,5student wymienia wszystkie poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka oraz opisuje większość z nich
5,0student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane możliwości wykorzystania technik i metod manipulacji genetycznych w różnych obszarach działalności człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C21_U01student potrafi wykonać prostą manipulację genetyczną (klonowanie molekularne) i zinterpretować uzyskane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U06posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii molekularnej, inżynierii genetycznej, potrafi określić obszary, w których wykorzystuje się techniki molekularne; potrafi przeprowadzić proste analizy molekularne pod opieką prowadzącego; posiada umiejętności analizy i interpretacji wyników;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z techniką prostego klonowania molekularnego i interpretacją wyników.
Treści programoweT-L-1Pozyskanie plazmidowego DNA wektora oraz DNA do przygotowania insertu.
T-L-2Wykonanie prostego klonowania molekularnego – amplifikacja klonowanego genu, trawienie insertu i wektora odpowiednimi enzymami restrykcyjnymi, oczyszczanie insertu i wektora po trawieniu, ligacja DNA insertu i wektora, transformacja mieszaniny ligacyjnej do kompetentnych komórek E. coli.
T-L-3Selekcja plazmidów rekombinantowych i izolacja DNA plazmidowego z tych klonów. Analiza i interpretacja uzyskanych wyników.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne – wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie urządzeń i drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników molekularnych)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: w oparciu o oceny formujące
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykonać prostej manipulacji genetycznej
3,0student potrafi mało sprawnie i przy dużej pomocy nauczyciela, wykonać prostą manipulację genetyczną oraz zinterpretować uzyskane wyniki
3,5student potrafi dość sprawnie, aleprzy niewielkiej pomocy nauczyciela, wykonać prostą manipulację genetyczną oraz zinterpretować uzyskane wyniki
4,0student potrafi dość sprawnie i bezbłędnie, z drobną pomocą nauczyciela, wykonać prostą manipulację genetyczną oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
4,5student potrafi sprawnie i bezbłędnie, z drobną pomocą nauczyciela, wykonać prostą manipulację genetyczną oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
5,0student potrafi samodzielnie, sprawnie i bezbłędnie wykonać prostą manipulację genetyczną oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C21_K01student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidualnie i zespołowo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z techniką prostego klonowania molekularnego i interpretacją wyników.
Treści programoweT-L-1Pozyskanie plazmidowego DNA wektora oraz DNA do przygotowania insertu.
T-L-2Wykonanie prostego klonowania molekularnego – amplifikacja klonowanego genu, trawienie insertu i wektora odpowiednimi enzymami restrykcyjnymi, oczyszczanie insertu i wektora po trawieniu, ligacja DNA insertu i wektora, transformacja mieszaniny ligacyjnej do kompetentnych komórek E. coli.
T-L-3Selekcja plazmidów rekombinantowych i izolacja DNA plazmidowego z tych klonów. Analiza i interpretacja uzyskanych wyników.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne – wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie urządzeń i drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników molekularnych)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykonuje powierzonego zadania badawczego
3,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo bez zaangażowania, z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem niektórych środków ostrożności i stosując się do wybranych wskazówek nauczyciela
3,5student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem większości środków ostrożności i stosując się do większości wskazówek nauczyciela
4,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z odpowiednią starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela
4,5student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela
5,0student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością, zaangażowaniem i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem wszelkich środków ostrożności i stosując się do wszystkich wskazówek nauczyciela