Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Alergie mleczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Alergie mleczne | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw biologii i fizjologii zwierząt. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z różnymi typami alergii. Omówienie modyfikacji białek mleka wpływających na zmiany ich właściwości alergennych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Nieporządane reakcje na pokarm. Definicje terminów: awersja pokarmowa, nietolerancja pokarmowe, zatrucie pokarmowe. | 2 |
T-A-2 | Mleko homogenizowane jako alergen. | 2 |
T-A-3 | Alergik i zwierzęta. | 2 |
T-A-4 | Alergie pokarmowe u zwierząt gospodarskich. | 2 |
T-A-5 | Dietetyka weterynaryjna. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Alergie - przyczyny i diagnostyka. | 2 |
T-W-2 | Rodzaje alergii pokarmowej. | 2 |
T-W-3 | Nietolerancja laktozy, przyczyny i objawy. | 2 |
T-W-4 | Dzieci i żywienie bezmleczne. | 2 |
T-W-5 | Alergia pokarmowa a astma. | 1 |
T-W-6 | Alergia i psychika. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Nieporządane reakcje na pokarm. Definicje terminów: awersja pokarmowa, nietolerancja pokarmowe, zatrucie pokarmowe. | 2 |
A-A-2 | Mleko homogenizowane jako alergen. | 2 |
A-A-3 | Alergik i zwierzęta. | 2 |
A-A-4 | Alergie pokarmowe u zwierząt gospodarskich. | 2 |
A-A-5 | Dietetyka weterynaryjna. | 2 |
A-A-6 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-7 | Przygotowanie się do zaliczenia audytoriów. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury. | 5 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie materiałów z wykładów. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystanie prezentacji multimedialnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O4.5_W01 Student wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z alergiami pokarmowymi, potrafi wymienić ich rodzaje oraz sposoby postępowania. | BL_1A_W01 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-A-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O4.5_U01 Student potrafi wyjaśnić definicje terminów: awersja pokarmowa, nietolerancja pokarmowa, zatrucie pokarmowe. Potrafi scharakteryzować najważniejsze objawy alergii na mleko krowie. | BL_1A_U20 | P1A_U01 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-5, T-A-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O4.5_K01 Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki, etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt. Ma świadomość postępowania w różnych typach alergii. | BL_1A_K01 | P1A_K01, P1A_K04 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-A-5, T-A-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O4.5_W01 Student wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z alergiami pokarmowymi, potrafi wymienić ich rodzaje oraz sposoby postępowania. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat alergii mlecznych i postępowania w przypadku ich występowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O4.5_U01 Student potrafi wyjaśnić definicje terminów: awersja pokarmowa, nietolerancja pokarmowa, zatrucie pokarmowe. Potrafi scharakteryzować najważniejsze objawy alergii na mleko krowie. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób zdefiniować podstawowe terminy dotyczące alergii oraz zna podstawowe objawy oraz sposoby diagnozowania i postępowania w przypadku alergii pokarmowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O4.5_K01 Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki, etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt. Ma świadomość postępowania w różnych typach alergii. | 2,0 | |
3,0 | Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki, etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt. Ma świadomość postępowania w różnych typach alergii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydawnictwo Medyczne SłotwinskiVerlag, Brema, 1998
- Kołakowski E., Bednarski W., Bielecki S., Enzymatyczna modyfikacja składników żywności, Wyd AR w Szczecinie, Szczecin, 2005
- Buttriss J., Adverse Reactions to Food. Report of a British Nutrition Foundation Task Force, Blackwell Science, Oxford, 2001
- Hughes DA & Mills C, Food allergy: A problem on the increase, 2001