Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Laboratoryjna ocena jakości produktów pochodzenia roślinnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Laboratoryjna ocena jakości produktów pochodzenia roślinnego | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z chemii, mikrobiologii i fizyki |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów roślinnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność oceny jakościowej surowców pochodzenia roślinnego przeznaczonych do produkcji żywności jak i produktu finalnego zgodnie z obowiązującymi normami UE. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody oceny jakości warzyw | 2 |
T-A-2 | Metody oceny jakości owoców | 2 |
T-A-3 | Metody oceny jakościowej okopowych | 2 |
T-A-4 | Metody oceny jakościowej ziaren zbóż | 2 |
T-A-5 | Metody oceny jakościowej przypraw | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena jakościowa warzyw | 2 |
T-L-2 | Ocena jakościowa owoców | 2 |
T-L-3 | Ocena jakościowa okopowych | 2 |
T-L-4 | Ocena jakościowa ziaren zbóż | 2 |
T-L-5 | Ocena jakościowa przypraw | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział warzyw i jego kryteria | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka poszczególnych grup i gatunków owoców | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka poszczególnych grup i gatunków okopowych | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka poszczególnych gatunków zbóż | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka poszczególnych gatunków przypraw | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnch | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie materiału z wykładów | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera i rzutnika |
M-2 | Opis, objaśnienie, prelekcje |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Na poszczególnych ćwiczeniach laboratoryjnych ocena (w skali 0-5 pkt) poprawności wykonanych analiz i interpretacji otrzymanych wyników |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sumy punktów z odbytych ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S1-63.1_W01 Student posiada wiedzę pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności pochodzenia roślinnego i zna metody jej oceny. Potrafi scharakteryzować właściwości sensoryczne, odżywcze i ocenić przydatność do spożycia żywności pochodzenia roślinnego | BL_1A_W24 | P1A_W01, P1A_W05 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S1-63.1_U01 Student posiada umiejętność identyfikacji surowców i oceny jakości produktów pochodzenia roślinnego | BL_1A_U19 | P1A_U06, P1A_U07 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S1-63.1_K01 Student przejawia zainteresowania samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo w zagadnieniach związanych z tematyką przedmiotu | BL_1A_K03 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08 | — | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S1-63.1_W01 Student posiada wiedzę pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności pochodzenia roślinnego i zna metody jej oceny. Potrafi scharakteryzować właściwości sensoryczne, odżywcze i ocenić przydatność do spożycia żywności pochodzenia roślinnego | 2,0 | Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy. |
3,0 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału z dużymi niedociągnięciami. Popełnia liczne błędy. Słabo interesuje go samodzielne zdobywanie wiedzy. | |
3,5 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Dobre opanowanie realizowanego materiału. Popełnia nieliczne błędy. Ma swoje przemyślenia w zakresie tematyki przedmiotu. | |
4,5 | Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału z niewielkimi niedociągnięciami. Duże zainteresowanie tematyką przedmiotu i samodzielnym zdobywaniem wiedzy z jej zakresu. Ma własne przemyślenia i potrafi o nich dyskutować. | |
5,0 | Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału. Wiedza wykraczająca poza treści programowe. Duże zainteresowanie tematyką przedmiotu. Ma własne przemyślenia w tym zakresie i potrafi o nich dyskutować. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S1-63.1_U01 Student posiada umiejętność identyfikacji surowców i oceny jakości produktów pochodzenia roślinnego | 2,0 | Student wykonując laboratoryjne analizy w oparciu o poznane metody badawcze nie potrafi prawidłowo ocenić jakości produktów pochodzenia roślinnego |
3,0 | Student wykonując laboratoryjne analizy w oparciu o poznane metody badawcze potrafi w dostateczny sposób ocenić jakość produktów pochodzenia roślinnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S1-63.1_K01 Student przejawia zainteresowania samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo w zagadnieniach związanych z tematyką przedmiotu | 2,0 | |
3,0 | Student wykonując laboratoryjne analizy w oparciu o poznane metody badawcze posiada słabo rozwiniętą świadomość celowości i znaczenia metod oceny jakości produktów pochodzenia roślinnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chotkowski Jacek (praca zbiorowa), Produkcja Roślinna. Technologia przechowalnictwa zbóż, ziemniaków i pasz, Fundacja „Rozwój SGGW”, Warszawa, 1994
- Rogozińska Ilona, Przechowalnictwo i towaroznawstwo surowców rolniczych, Akademia Techniczno-Rolnicza, Bydgoszcz, 1997, skrypt do ćwiczeń
- Ciećko Zdzisław (praca zbiorowa), Ocena jakości i przechowalnictwo produktów rolnych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2003, Przewodnik metodyczny do ćwiczeń
Literatura dodatkowa
- Świderski Franciszek (praca zbiorowa), Towaroznawstwo produktów spożywczych, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa, 1998, Skrypt do ćwiczeń