Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Podstawy akwakultury:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy akwakultury | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Kiełpiński <Maciej.Kielpinski@zut.edu.pl>, Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>, Magdalena Wielopolska <Magdalena.Wielopolska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student przystępujący do zajęć z podstaw akwakultury powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii środowiska wodnego w tym ichtiologii, hydrochemii, biochemiii, fizjologii organizmów wodnych, matematyki i biofizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w stawach karpiowych i stawach pstragowych |
C-2 | Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami akwakultury, z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze |
C-3 | Praktyczne przedstawienie funkcjonowania przedsiębiorstw akwakultury na przykładzie wybranych polskich przedsiębiorstw - wizytacja obiektów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podział powierzchni stawów karpiowych pod wychów poszczególnych roczników karpia | 4 |
T-A-2 | Podstawy projektowania wylęgarniczych obiektów rybackich | 2 |
T-A-3 | Podstawy żywienia ryb | 2 |
T-A-4 | Podstawy paszoznawstwa rybackiego | 2 |
T-A-5 | Wybrane zagadnienia z kalkulacji ekonomicznej w gospodarstwie rybackim | 2 |
T-A-6 | Gospodarstwo pstrągowe - prezentacja obiektu | 2 |
T-A-7 | Gospodarstwo karpiowe – prezentacja obiektu | 2 |
T-A-8 | Zasady chowu ryb w sadzach na przykładzie wód pochłodniczych – RSD Nowe Czarnowo | 2 |
T-A-9 | Wykorzystanie narzędzi informatycznych w akwakulturze | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Produkcja akwakultury na świecie i w Polsce. | 2 |
T-W-2 | Chów ryb w stawach karpiowych: Staw jako budowla hydrotechniczna Biologia stawów karpiowych I Biologia stawów karpiowych II Technologia produkcji karpia w stawach Polikultura w stawach karpiowych | 10 |
T-W-3 | Pstrąg tęczowy Oncorhynchus mykiss Walbaum 1792. Opis gatunku, technologia chowu pstrąga tęczowego. | 2 |
T-W-4 | Chów innych gatunków ryb łososiowatych w stawach pstrągowych. | 2 |
T-W-5 | Podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych. | 2 |
T-W-6 | Podstawy chowu ryb w sadzach | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zajęć | 2 |
A-A-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo | 20 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | film |
M-4 | pokaz połączony z przeżyciem |
M-5 | ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów -tzw wejściowek obejmujących materiał z poprzednich zajęć - średnia ocena stanowi 30% oceny końcowej |
S-2 | Ocena podsumowująca: na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach - stanowi 70% oceny końcowej przedmiotu |
S-3 | Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega w normalnym społeczeństwie kwantyfikacji - zadaniem nauczyciela nie jest ocena de facto czyjegoś światopoglądu - jedynie można uznać (lub nie) że student zapoznał się z określonym podejściem - w tym przypadku oceny nie przeprowadzam |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O6.5_W01 Ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze | BL_2A_W03 | P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07 | C-3, C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-A-7, T-A-6, T-A-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLW-S-O6.5_W02 zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Europy | BL_2A_W06 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07 | C-3, C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-A-7, T-A-6, T-A-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLW-S-O6.5_W03 zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze | BL_2A_W05 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W06 | C-2 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-9 | M-5 | S-3 |
BL_2A_BLW-S-O6.5_W04 zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze | BL_2A_W14 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O6.5_U01 umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury | BL_2A_U03 | P2A_U06 | C-2 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-9 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-3 |
BL_2A_BLW-S-O6.5_U02 umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrac dla nich odpowiednią technikę chowu | BL_2A_U14, BL_2A_U03 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-A-7, T-A-6, T-A-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
BL_2A_BLW-S-O6.5_U03 zna podstawy obsługi programów komputerowych wykorzystywanych w akwakulturze | BL_2A_U07 | P2A_U03, P2A_U05 | C-2 | T-A-9 | M-5 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O6.5_K01 rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych | BL_2A_K04 | P2A_K03, P2A_K04 | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-4 |
BL_2A_BLW-S-O6.5_K02 ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego | BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06 | C-3, C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-A-7, T-A-6, T-A-8 | M-1, M-2, M-4 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O6.5_W01 Ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze | 2,0 | nie ma wiedzy na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze |
3,0 | ma wiedzę na temat niektórych podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze | |
3,5 | ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze | |
4,0 | ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze | |
4,5 | ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu | |
5,0 | ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu z różnych punktów widzenia | |
BL_2A_BLW-S-O6.5_W02 zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Europy | 2,0 | nie zna metod chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych |
3,0 | zna niektóre metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych | |
3,5 | zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych | |
4,0 | zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych | |
4,5 | zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym | |
5,0 | zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym i aproponować rozwiązania prostych problemów powstających w trakcie chowu | |
BL_2A_BLW-S-O6.5_W03 zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze | 2,0 | nie zna metod obliczeń stosowanych w akwakulturze |
3,0 | zna niektóre metody obliczeń stosowanych w akwakulturze | |
3,5 | zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze | |
4,0 | zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać prostych analiz wyników | |
4,5 | zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać analizy wyników | |
5,0 | zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać złożonych i wieloaspektowych analiz wyników | |
BL_2A_BLW-S-O6.5_W04 zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze | 2,0 | nie zna biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze |
3,0 | zna jedynie kilka zagadnień z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze | |
3,5 | zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze | |
4,0 | zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze i potrafi wyciągać proste wnioski dotyczące powiązań biologii gatunków z technikami akwakultury | |
4,5 | zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze i potrafi wyciągać złożone wnioski dotyczące powiązań biologii gatunków z technikami akwakultury | |
5,0 | zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze i potrafi szeroko (interdyscyplinarnie) wyciągać wnioski dotyczące powiązań biologii gatunków z technikami akwakultury |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O6.5_U01 umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury | 2,0 | nie umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury |
3,0 | umie dokonać niektórych podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury | |
3,5 | umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury | |
4,0 | umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać prostych analiz wyników | |
4,5 | umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać złożonych analiz wyników | |
5,0 | umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać złożonych analiz wyników oraz zaproponować rozwiązanie niektórych problemów inżynierskich | |
BL_2A_BLW-S-O6.5_U02 umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrac dla nich odpowiednią technikę chowu | 2,0 | student nie rozpoznaje gatunków ani nie potrafi im przypisać określonych technik chowu |
3,0 | student rozpoznaje zaledwie kilka gatunków i potrafi im przypisać techniki chowu | |
3,5 | student rozpoznaje gatunki i potrafi przypisać tylko techniki chowu | |
4,0 | student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać podstawy techniki ich chowu | |
4,5 | student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać techniki ich chowu | |
5,0 | student rozpoznaje gatunki i potrafi szczegółowo opisać techniki ich chowu | |
BL_2A_BLW-S-O6.5_U03 zna podstawy obsługi programów komputerowych wykorzystywanych w akwakulturze | 2,0 | student nie zna podstaw obsługi programów komputerowych |
3,0 | student zna niektóre z elementów obsługi programów komputerowych | |
3,5 | student poprawnie obsługuje programy komputerowe | |
4,0 | student obsługuje programy komputerowe, samodzielnie potrafi wyciągnąć niektóre wnioski | |
4,5 | student w pełni opanował działanie programów komputerowych, potrafi analizować wybrane zagadnienia z analizy danych | |
5,0 | student w pełni opanował obsługę programów, pracuje w sposób twórczy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O6.5_K01 rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych | 2,0 | |
3,0 | ocena kompetencji społecznych nie podlega kwantyfikacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_BLW-S-O6.5_K02 ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego | 2,0 | |
3,0 | ocena kompetencji społecznych nie podlega kwantyfikacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krzysztof Goryczko, Pstrąg. Chów i hodowla. Poradnik hodowcy, IRS, Olsztyn, 2008
- Ryszard Wojda, Karp. Chów i hodowla. Poradnik hodowcy, IRS, Olsztyn, 2009
- Jacek Sadowski, Rajmund Trzebiatowski, Jarosław Filipiak, Chów ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR Szczecin, Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- różni, strony internetowe poświęcone akwakulturze i strony czasopism dotyczących akwakultury, 2012