Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Enzymologia praktyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Enzymologia praktyczna
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Drozd <Radoslaw.Drozd@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 7 0,50,41zaliczenie
wykładyW4 8 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii nieorganiczej i organicznej, biochemii, znajomośc języka angielskiego w stopniu średnio zaawansowanym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot ma na celu wyuczenie umiejetności własciwego doboru i organizacji pracy z enzymami. Student zdobywa wiedzę niezbędną do oznaczania i identyfikacji enzymów. Poznaje podstawowe zagadnienia zwiazne z enzymologią jak również praktyczne aspekty pracy z enzymami w laboratorium badawczym i diagnostycznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przygotowanie stanowiska pracy z enzymami2
T-A-2Metody utrzymawnia optymalnych warunków do oznaczania enzymów2
T-A-3Metody numeryczne do standaryzacji oznaczeń enzymatycznych1
T-A-4Podstawy enzymologii diagnostycznej1
T-A-5Walidacja wyników oznaczania enzymów1
7
wykłady
T-W-1Uwarunkowania strukturalne funkcji katalitycznych enzymów2
T-W-2Warunki środowiskowe wspływające na aktywnośc enzymów2
T-W-3Kinetyczne aspekty aktywności enzymów2
T-W-4Standaryzacja warunków oznaczania enzymów i miary aktywności enzymów1
T-W-5Metody identyfikacji, izolacji i oczyszczania enzymów1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1napisanie raportu z zadania problemowego3
A-A-2przygotowanie prezentacji5
A-A-3uczestnictwo w zajęciach7
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygotowanie do zajęc adytoryjnych4
A-W-3przygotowanie się do kolokwium3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypdków, metoda sytuacyjna
M-4film
M-5metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena stopnia opanowania materiału na podstawie wykonanej przez studenta prezentacji multimedialnej
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające i oceniające stopień przyswojenia i zrozumienia wykładanego materiału

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O7.3_W01
Student posiada wiedze w z zakresu poprawnej pracy z enzymami.
BL_2A_W03, BL_2A_W05P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06, P2A_W07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O7.3_U01
Student potrafi zorganizować poprawnie stanowisko pracy z enzymami, analizowac wyniki oznaczania enzymów, optymalizować proces ich oznaczania.
BL_2A_U16, BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06, P2A_U09C-1T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O7.3_K01
posiada kompetencje pozwalające na samodzielną pracę z enzymami
BL_2A_K01, BL_2A_K02, BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K07, P2A_K08

Literatura podstawowa

  1. Lubert Stryer, Biochemia, PWN, Warszawa, 2010
  2. W. Minakowski S. Weidner, Biochemia kręgowców, PWN, Warszawa, 2011
  3. Jerzy Witwicki, Elementy enzymologii, PWN, Warszawa, 1984
  4. David Hawcroft, Diagnostic enzymology, ACOL, Londyn, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Athel Cornish-Bowden, Fundamentals of Enzyme Kinetics, Portland Press, Londyn, 2002, III

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przygotowanie stanowiska pracy z enzymami2
T-A-2Metody utrzymawnia optymalnych warunków do oznaczania enzymów2
T-A-3Metody numeryczne do standaryzacji oznaczeń enzymatycznych1
T-A-4Podstawy enzymologii diagnostycznej1
T-A-5Walidacja wyników oznaczania enzymów1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uwarunkowania strukturalne funkcji katalitycznych enzymów2
T-W-2Warunki środowiskowe wspływające na aktywnośc enzymów2
T-W-3Kinetyczne aspekty aktywności enzymów2
T-W-4Standaryzacja warunków oznaczania enzymów i miary aktywności enzymów1
T-W-5Metody identyfikacji, izolacji i oczyszczania enzymów1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1napisanie raportu z zadania problemowego3
A-A-2przygotowanie prezentacji5
A-A-3uczestnictwo w zajęciach7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygotowanie do zajęc adytoryjnych4
A-W-3przygotowanie się do kolokwium3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.3_W01Student posiada wiedze w z zakresu poprawnej pracy z enzymami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W05posiada zaawansowaną wiedzę na temat możliwości wykorzystania metod obliczeniowych i informatycznych do modelowania zjawisk i procesów zachodzących na wszystkich poziomach hierarchicznej organizacji biologicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu wyuczenie umiejetności własciwego doboru i organizacji pracy z enzymami. Student zdobywa wiedzę niezbędną do oznaczania i identyfikacji enzymów. Poznaje podstawowe zagadnienia zwiazne z enzymologią jak również praktyczne aspekty pracy z enzymami w laboratorium badawczym i diagnostycznym
Treści programoweT-W-2Warunki środowiskowe wspływające na aktywnośc enzymów
T-W-3Kinetyczne aspekty aktywności enzymów
T-W-4Standaryzacja warunków oznaczania enzymów i miary aktywności enzymów
T-W-5Metody identyfikacji, izolacji i oczyszczania enzymów
T-W-1Uwarunkowania strukturalne funkcji katalitycznych enzymów
T-A-4Podstawy enzymologii diagnostycznej
T-A-5Walidacja wyników oznaczania enzymów
T-A-1Przygotowanie stanowiska pracy z enzymami
T-A-2Metody utrzymawnia optymalnych warunków do oznaczania enzymów
T-A-3Metody numeryczne do standaryzacji oznaczeń enzymatycznych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające i oceniające stopień przyswojenia i zrozumienia wykładanego materiału
S-1Ocena formująca: Ocena stopnia opanowania materiału na podstawie wykonanej przez studenta prezentacji multimedialnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.3_U01Student potrafi zorganizować poprawnie stanowisko pracy z enzymami, analizowac wyniki oznaczania enzymów, optymalizować proces ich oznaczania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U16przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, potrafi określić niebezpieczeństwo w pracy biologa, potrafi z zastosowaniem zasad BHP reagować w sytuacjach niebezpiecznych;
BL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu wyuczenie umiejetności własciwego doboru i organizacji pracy z enzymami. Student zdobywa wiedzę niezbędną do oznaczania i identyfikacji enzymów. Poznaje podstawowe zagadnienia zwiazne z enzymologią jak również praktyczne aspekty pracy z enzymami w laboratorium badawczym i diagnostycznym
Treści programoweT-A-4Podstawy enzymologii diagnostycznej
T-A-5Walidacja wyników oznaczania enzymów
T-A-1Przygotowanie stanowiska pracy z enzymami
T-A-2Metody utrzymawnia optymalnych warunków do oznaczania enzymów
T-A-3Metody numeryczne do standaryzacji oznaczeń enzymatycznych
Metody nauczaniaM-3metoda przypdków, metoda sytuacyjna
M-5metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające i oceniające stopień przyswojenia i zrozumienia wykładanego materiału
S-1Ocena formująca: Ocena stopnia opanowania materiału na podstawie wykonanej przez studenta prezentacji multimedialnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.3_K01posiada kompetencje pozwalające na samodzielną pracę z enzymami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy